Jump to content


Photo

Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ?


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 1 February 2015 - 15:21

Ik neem vaak op van de Vlaamse HD zenders, en af en toe zie ik bovenaan in een uitzending zo'n coderingslijntje.

Dat lijntje schijnt te maken hebben met het beeldformaat (widescreen of niet).

Het bestaat uit een zwarte lijn met witte kleinere lijntjes die variëren in grootte.

 

Bestaat er ergens een plugin (voor Dreambox 8000) om die bovenste lijn te bedekken met een zwart lijntje, of om een tikkeltje in te zoomen (groter dan 1080i of 720p) om dat lijntje weg te krijgen ?

Ik heb al met die videoclipping plugin geprobeerd, maar zie niets bewegen als ik de hoogte of breedte aanpas.

Een andere manier om het op te lossen is om in mijn TV menu zelf de optie 16:9 aan of uit te zetten, hij zoomt dan in op het TV beeld, zodat je overscan hebt, en daarmee is dat lijntje natuurlijk ook weg.

Alleen is het een beetje omslachtig om iedere keer naar dat menu te gaan en het te activeren en dan achteraf weer te desactiveren.

Het zou dus gemakkelijker zijn als ik dat op mijn Dreambox zou kunnen doen.

 

Attached Files


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 1 February 2015 - 15:32

Dit lijntje, heeft, in tegenstelling tot wat de helpdesk van CDS/TVV zegt, niks te maken met widescreen signalling. Het doorgeven van de aspect ratio gebeurt gewoon in de bitstream van de codec, er zit totaal geen informatie in het beeld zelf (out of band signalling). Het lijkt iets te maken te hebben met tijdcodes die SD-studio-camera's om een of andere reden in het beeld menen te moeten zetten. Ik heb het gelukkig nog nooit gezien op HD-materiaal.

 

Beste oplossing: deze camera's niet gebruiken of deze flauwekul uitzetten op de camera

Een-na-beste oplossing: de lijn zwart maken door de provider. Voor sommige zenders die dit notoir doen (SD-zenders) doet CDS/TVV dat al. Even klagen bij de provider dus.

Minst goede oplossing: op de ontvanger.

 

Alle nieuwe ontvangers hebben de mogelijkheid in te zoomen op het beeld, en daarmee zou je dat ene lijntje buiten beeld kunnen plaatsen. DMM heeft dat echter nooit geimplementeerd.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #3 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 1 February 2015 - 15:44

Voor alle duidelijkheid, het is Telenet (de Vlaamse openbare zenders zijn daar niet versleuteld).

Spijtig, en dus niet op te lossen met een plugin (hoeft feitelijk geen zoom te zijn, 1 of 2 pixels verticaal opschuiven van het beeld zou ook al voldoende zijn).

Zal dan maar iedere keer de overscan functie van mijn TV gebruiken.


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #4 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 1 February 2015 - 16:00

Dit is toch gewoon de ouderwetse "video" lijn? Alleen bij live uitzendingen zie je deze niet. Is wel handig, zo kun je wel zien wat live is en wat niet...



Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 1 February 2015 - 16:08

Wat een flauwekul. Je had vroeger "vbi" lijnen, delen van het beeld die niet op het scherm terechtkwamen en waarin later allemaal data werd verwerkt, teletext, pdc, vpt, wss en andere soorten metadata. Maar dat is bij analoge televisie. Bij digitale televisie is het beeld het beeld en alleen het beeld. Alle pixels maken het beeld. Alle metadata wordt out-of-band meegestuurd, buiten de pixels om.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #6 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 February 2015 - 17:45

Je zou Telenet hierover moeten gaan bellen... Ze kunnen hun encoders zo instellen dat dit lijntje zwart gemaakt wordt...

 

Zo zie ik hier ook nog regelmatig zenders bij Ziggo fout staan... 


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #7 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 1 February 2015 - 17:57

Is dit wat ??

490627.jpg


Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 February 2015 - 18:02

Of de overscan aanzetten op je TV zodat je naar ingezoomd HD kijkt... ;)


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 1 February 2015 - 18:26

ingezoomd HD = halve HD = SD+ ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #10 dirocca

  • Senior Member
  • 1,667 posts

+59
Good

Posted 1 February 2015 - 18:33

kan je dat niet iets bijregelen met de "OSD position setup " plugin? ;)

 

grtz Philip


vuduo2 openpli6.1 1TB HDD 2xdualS2tuner

av receiver denon - samsung 4k hdr+ 65inch UE65MU7000 - bose accoustimas 7.1 :rolleyes:

tvv kaart & schotel(64cm), duo lnb, OSCAM

logitech harmony ultimate

 

 

 


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 1 February 2015 - 18:49

Die schaalt alleen de OSD, je zou dan een speciale skin moeten maken die precies één lijntje continu in beeld laat zien.

 

Overigens kun je op DMM de OSD ook niet schalen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #12 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 1 February 2015 - 18:58

Is dit wat ??

490627.jpg

Subliem :)

 

Dit is de oplossing, heb je die ook in het wit of zilver? Anders is het contrast met de rand van de TV te groot ;)

 

Sorry, kon het niet laten......


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #13 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 1 February 2015 - 19:12

Dat wat je ziet is VITC tijdcode, kijk hier; http://en.m.wikipedi...terval_timecode

In het moderne broadcastvideo wordt (gelukkig) de timecode "verstopt" in de metadata die bij het bewuste frame behoort.

Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 1 February 2015 - 19:21

Precies wat ik zeg ;) Vervang "modern" door "digitaal" en het klopt helemaal. Dit soort constructies zijn alleen nodig bij analoge TV.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 February 2015 - 22:12

En de moderne encoders kunnen deze verstoppen... Cds doet dit op veel kanalen...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #16 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 1 February 2015 - 22:47

Je zou Telenet hierover moeten gaan bellen... Ze kunnen hun encoders zo instellen dat dit lijntje zwart gemaakt wordt...

 

Zo zie ik hier ook nog regelmatig zenders bij Ziggo fout staan... 

Dit gebeurt echter niet bij elke uitzending, maar slechts af en toe.


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #17 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 1 February 2015 - 22:47

Of de overscan aanzetten op je TV zodat je naar ingezoomd HD kijkt... ;)

Ja, die oplossing had ik zelf al aangegeven.


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #18 Jaja

  • Senior Member
  • 128 posts

0
Neutral

Posted 1 February 2015 - 23:28

Ik denk dat het op te lossen is met de plugin Video-Clipping setup



Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #19 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 2 February 2015 - 13:25

Een kleine aanpassing in de antilogo plugin lijkt me een oplossing.



Re: Vervelend lijntje bovenaan in beeld weg te krijgen ? #20 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 2 February 2015 - 14:04

Dat kan inderdaad een oplossing zijn....

 

Of een of andere nieuwe plugin of zo (applicatie) die die lijn zwart maakt als het kanaal SD is... of heb je het probleem ook met een HD zender???


Edited by littlesat, 2 February 2015 - 14:06.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users