Jump to content

Photo

problemen op 1 frequentie op VU DUO+

vu Duo+ frequentie storing

• Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 SatMann

• Senior Member
  • 438 posts

+20
Neutral

Posted 14 February 2015 - 17:22

Hi guys,

heel lang geleden dat ik hier nog was, maar ik zit met een onverklaarbaar probleem.

ik heb 4 ontvangers in huis, waarvan 1tje een Vu Duo+. 

die draait nog de openpli 2.

tot op heden nooit problemen mee gehad.

maar sedert enkele weken heb ik het probleem dat hij op beide tuners op 1 bepaalde frequentie echt gek begint te doen.

ik heb al de LNB vervangen en uitgemeten, de disecq vervangen...

ik krijg nml altijd een signaal dat razendsnel van 1% tot 75% gaat en dan terug naar 1% en dan naar 32% enzovoort.

maar dat doet hij enkel en alleen op 1 fequentie

19,2E

DVB-S2

12722H

23500

8PSK

ik heb de ontvanger op een andere plaats gezet van een andere ontvanger en daar doet hij hetzelfde, dus het ligt niet aan de lnb, coax of wat dan ook.

het moet in de ontvanger zitten en dat nog op beide tuners?

nu heb ik ook al de zenderlijst van iemand anders gebruikt om zeker te zijn dat het niet de zenderlijst is die flipt.

maar ook dat helpt niet.

heeft iemand een idee wat of hoe ik dat probleem kan oplossen?

ik denk eraan om de software volledig up-to-date te zetten met de laatste nieuwe openpli.

maar daar heb ik dan 2 vragen over : 

moet ik nog iets anders flashen dan de zip file? ik weet nog dat je vroeger soms een boot file ofzo eerst moet flashen...

dus wie kan mij hier zeggen wat ik juist best flash om weer de ontvanger compleet in laatste soft status te zetten van openpli.

en de laatste vraag, kan een reflash van de software dit probleem verhelpen? of zijn mijn beide tuners stuk... wat ik sterk zou vinden omdat ze alle twee hetzelfde fenomeen vertonen.

ik hoop alvast dat iemand mss een clue of oplossing zou hebben, want op die zenders kunnen we totaal niet meer kijken.

alvast bedankt voor iedere tip of oplossing !

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #2 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,562 posts

+1,813
Excellent

Posted 14 February 2015 - 17:24

Is dat een DUO waarvan de condensatoren al zijn vervangen? Zo niet, direct (laten) doen voordat je permanente schade aanricht.

Vreemd gedrag op tuners en disks (de stroomgebruikers in de box) zijn de eerste symptomen, gevolgd door random crashes en restarts, gevolgd door vuilnisbak...

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #3 SatMann

• Senior Member
  • 438 posts

+20
Neutral

Posted 14 February 2015 - 17:35

HI Wan,

dat heb ik al gedaan 1 jaar geleden die condensatoren.

kan het zijn dat ze weeral flut zijn? 

en kan dat een probleem veroorzaken op 1 bepaalde frequentie?

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #4 Geuze

• Senior Member
  • 710 posts

+7
Neutral

Posted 14 February 2015 - 17:43

Hallo Satman

Ik wil even reageren op jouw probleem. Ik heb een Xtrend 7500 en die heeft hetzelfde probleem als dat wat jij hebt. Transponder 12721.

Ik zal nog een keer herhalen wat ik hier al een keer gezegd hebt. De kanalen blokken als er geen regen is.

Ik heb nu mij 3de 7500 binnen gekregen en gelijk geprobeerd of de transponder 12721 goed is. Niet dus.

Er zitten nieuwe drivers in mee gekomen met de updates.

De antenne is in orde  de Xtrend 10000 en de Dreambox 7020 doen het uitstekend op die transponder. Ook de insteek tuner van de 7500 doet het goed.

De update heeft alleen de signaalsterkte hoger ingesteld , maar niet het probleem.

Ik laat het wat betreft deze transponder het er bij zitten. De box ansich ben ik zeer tevreden over werkt als een speer.

Tenslotte denk ik dat hier niets aan te doen is.

Groet

Geuze

Visiosat Big Satellite schotel met 4 quad, 7 twin LNB's voor Astra 1, 2, 3, Hotbird, 9 oost, 4.8 oost, 5 west, 31 oost, 42 oost, 0,8 west, 33 oost en een Triax schotel, 78 cm met single LNB voor Astra 3 beide aangesloten op VU+ Ultimo 4k met 2 sattuners en SSD en een Mutant HD 51 met 2 tuners waaronder 1 voor de Franse streams en SSD. De  1.40 Triax prime focus verwijderd wegens slijtage.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #5 SatMann

• Senior Member
  • 438 posts

+20
Neutral

Posted 14 February 2015 - 17:51

bij mij heeft het al die jaren perfect gewerkt.

dus het is niet zo dat de vu duo+ het nooit goed heeft gedaan.. enkel plots op 1 frequentie heb ik dat probleem.... dat vind ik raar.

d.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #6 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,562 posts

+1,813
Excellent

Posted 14 February 2015 - 18:06

Het kan ook al de andere kant een probleem zijn. Verandering van encoding (waardoor biterrors sneller een probleem zijn), zwakker signaal van de transponder, kleine variatie van de schotel of de LNB, etc.

Laatste change op die transponder was midden vorig jaar, dus dat lijkt me geen probleem.

Is dat op alle zenders? Op deze transponder zitten nogal wat zenders die hier dagelijks aan staan, en ik heb nog geen probleem gemerkt (met een 10K).

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #7 wortellica

• Senior Member
  • 1,370 posts

+33

Posted 14 February 2015 - 20:41

Hallo Satman

Ik wil even reageren op jouw probleem. Ik heb een Xtrend 7500 en die heeft hetzelfde probleem als dat wat jij hebt. Transponder 12721.

Ik zal nog een keer herhalen wat ik hier al een keer gezegd hebt. De kanalen blokken als er geen regen is.

Ik heb nu mij 3de 7500 binnen gekregen en gelijk geprobeerd of de transponder 12721 goed is. Niet dus.

Er zitten nieuwe drivers in mee gekomen met de updates.

De antenne is in orde  de Xtrend 10000 en de Dreambox 7020 doen het uitstekend op die transponder. Ook de insteek tuner van de 7500 doet het goed.

De update heeft alleen de signaalsterkte hoger ingesteld , maar niet het probleem.

Ik laat het wat betreft deze transponder het er bij zitten. De box ansich ben ik zeer tevreden over werkt als een speer.

Tenslotte denk ik dat hier niets aan te doen is.

Groet

Geuze

Nou ik zou hem terug brengen  :huh:

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #8 SatMann

• Senior Member
  • 438 posts

+20
Neutral

Posted 14 February 2015 - 21:24

WanWizard,

het kan onmogelijk aan de schotel liggen.

deze staat perfect uitgelijnd, noch de lnb's, noch de diseqc.

want alle andere ontvangers doen het op die frequentie perfect.

enkel de vu duo+ flipt enkel en alleen op deze frequentie.

ps : om de laatste nieuwe open pli erin te blazen, moet ik buiten de zip file die op usb moet nog een bootfile of andere systeem file eerst flashen?

ik ga eens proberen met totaal nieuwe soft erin of het probleem blijft... want ofwel is het met herflash in orde, ofwel is het mijn tuner kaart (dan 2 stuks in de vu duo) die naar de vaantjes zijn, en dat vind ik net raar, eentje...dat kan, maar alle twee.....

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #9 Jan Gruuthuse

• Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 14 February 2015 - 22:16

Net even gecontrolleerd hier. Staat deze wel goed in je transponder lijst?

Predefined staat hier 12722 H 22000 3/4 uiteraard geen signaal.

User defined met 12722 H 23500 2/3 uiteraard wel signaal.

Attached Files

Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #10 Geuze

• Senior Member
  • 710 posts

+7
Neutral

Posted 15 February 2015 - 04:30

Hallo Gruuthuse

Het is niet te geloven. Deze ene transponder staat met verkeerde waarden in de transponderlijst van de 7500.

Heb deze aangepast in de box en nu geen probleem meer. Misschien kan Hans dit aanpassen in de volgende settingslijst.?

Scherp dat je dit ontdekt heb Gruuthuse.

Geuze

Visiosat Big Satellite schotel met 4 quad, 7 twin LNB's voor Astra 1, 2, 3, Hotbird, 9 oost, 4.8 oost, 5 west, 31 oost, 42 oost, 0,8 west, 33 oost en een Triax schotel, 78 cm met single LNB voor Astra 3 beide aangesloten op VU+ Ultimo 4k met 2 sattuners en SSD en een Mutant HD 51 met 2 tuners waaronder 1 voor de Franse streams en SSD. De  1.40 Triax prime focus verwijderd wegens slijtage.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #11 Geuze

• Senior Member
  • 710 posts

+7
Neutral

Posted 15 February 2015 - 04:40

In de lijst van Hans staan de gegevens toch wel goed.

Geuze

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #12 Jan Gruuthuse

• Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 15 February 2015 - 07:24

met dreamboxEDIT -> Tools -> Edit satellites.xml -> scroll down naar positie 192 en daar dan de juiste transponder pakken en aanpassen.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #13 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,562 posts

+1,813
Excellent

Posted 15 February 2015 - 10:44

Ik heb gisterenavond een groot deel van de avond 2BE aan gehad hier, en die zit voor zover ik zien kan op die transponder.

Het signaal is significant zwakker dan van andere transponders, vrij regelmatig wat artifacten in het beeld. Maar uitvallen heb ik nog niet gezien.

Dat van die fouten in lijsten is tegenwoordig een veelvoorkomend probleem. Veel tuners in de wat meer high-end boxen passen zelf vanalles aan parameters aan. Dan kan het in de lijst best fout staan, je hebt toch beeld. Je krijgt dan inderdaad ellende zodra je de lijst overzet naar een box wiens tuner dat niet kan.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #14 Geuze

• Senior Member
  • 710 posts

+7
Neutral

Posted 15 February 2015 - 11:16

Jan

Heb ik gedaan nu is het in orde.

Ik begrijp niet waarom deze transponder als enige niet is bijgewerkt.

Dit onderwerp heeft veel discussie opgeworpen. Ik heb er toch van geleerd waar je de transpondergegevens in de Dreamboxedit kunt aanpassen.

Geuze

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #15 gerard0610

• Senior Member
  • 943 posts

+41

Posted 15 February 2015 - 11:26

In de lijst van Hans staan de gegevens toch wel goed.

Geuze

Hier ook getest op een oude VU+DUO (geen Duo2) met kanalenlijst Hans en de zenders op deze frequentie komen goed door (beeld) en met 12.2 dB wat bij mij normaal is voor 19East.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #16 Jan Gruuthuse

• Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 15 February 2015 - 11:34

Ja het enigste dat erop zit is af en toe (bvb maandellijks) eens de transponderlijst door te lopen met Satfinder op Predefined Transponder per satelliet. Heb je geen kleurenbalk weet je dat je prijs hebt.

Het duurde ook eventjes voordat ik doorhad wat er gebeurde. Was eerst op zoek naar een dubbele ingave van de zelfde transponder.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #17 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,959 posts

+191
Excellent

Posted 15 February 2015 - 11:35

@TS heb je destijds bij het vervangen vd elco er ook een 1μF keramische condensator parallel overheen gezet?

Edited by 40H3X, 15 February 2015 - 11:36.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #18 SatMann

• Senior Member
  • 438 posts

+20
Neutral

Posted 15 February 2015 - 14:55

ik zal eens beginnen met de software up-to-date te zetten.

daarna een lijst van Hans bv inlezen en kijken wat die van resultaat zal brengen....hopelijk met deze 2 simpele ingrepen opgelost?

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #19 Jan Gruuthuse

• Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 15 February 2015 - 15:47

Heb je geen nog beeld of slecht signaal: kijk of je signaal krijgt op predefined of met user defined

Re: problemen op 1 frequentie op VU DUO+ #20 SatMann

• Senior Member
  • 438 posts

+20
Neutral

Posted 15 February 2015 - 18:38

User defined met 12722 H 23500 2/3 8PSK DVB-S2

hetzelfde probleem signaal springt van 0% naar 32% heen en terug.

dus het probleem zal hem volgens mij niet aan de lijsten liggen maar eerder software of de beide tuners die net op dat deel flippen.... kan dat?

Also tagged with one or more of these keywords: vu Duo+, frequentie storing

5 user(s) are reading this topic

0 members, 5 guests, 0 anonymous users