Jump to content


Photo

canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2

canal digitaal Vu+ Solo2

  • Please log in to reply
51 replies to this topic

#1 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 12:57

Hallo allemaal,

 

Mijn sat installatie:

schotel, 4 vaste quadro LNB's (13; 19.2; 23.5; 28.2), multisat, dreambox 7020S, Vu+ Duo en sinds enige dagen een Vu+ Solo2.

De Duo, Dreambox, Solo2 en enkele pc's (Ubuntu, Linux) maken onderdeel uit van een bedraad netwerk met vaste ip-adressen.

 

Op alle recievers dezelfde image: OpenPli (4.0) en een gezamelijk gebruikt canal digitaal set-top paket met een groene seca (?) kaart.

Door deze beperkte (en verouderde) kaart ontvang ik alleen HD-zenders van duitse origine. Ik weet dat het canal digitaal pakket afloopt.

Het geheel heeft altijd vlekkeloos gefunctioneerd met de kaart in de vuduo in de woonkamer en de dreambox (geshared) in de slaapkamer.

 

De enige modificaties aan de originele /etc/Cccam.cfg in de woonkamer zijn:

"F:SlaapkamerDreambox wachtwoord 3 0 0 {0:0:2}" en

"SERVER LISTEN PORT : 12000"

En de enige modificatie aan de Cccam.cfg in de slaapkamer is:

"C:Vast-ip-adres-woonkamer 12000 SlaapkamerDreambox wachtwoord no"

 

Ik heb de Solo2 2-de hands via ebay gekocht. Originele bon: december 2012. Deze zou volgens de advertentie vlekkeloos functioneren.

Op de ingebouwde harde schijf van de Solo2 stonden enkele (Sky) films die alleen met een smartcard opgenomen kunnen zijn.

De Solo2 werd geleverd met een VTI image.

 

Als eerste heb ik OpenPli 4.0 op de Solo2 geflashed en alles (tunerconfiguratie, zenderindeling enz) zo ingericht als op de VuDuo.

Natuurlijk heb ik wel een ander ip-adres dan dat van de Vu+Duo aan de Solo2 toegekend.

Softcam setup was al standaard als plugin in OpenPli geinstalleerd. Vervolgens  Cccam 2.2.1 (oude seca-kaart) als softcam geinstalleerd.

Uiteindelijk zag de indeling van de Solo2 er net zo uit als de VuDuo.

 

Ik verwachtte dat de canal digitaal kaart nu gewoon de Nederlandse zenders zou decoderen wanneer ik deze kaart (chip naar beneden en naar de reciever gericht in een van beide smartcard sloten zou steken. Echter:

DE KAART WORDT IN GEEN VAN BEIDE SLOTEN NIET HERKEND ! (melding van Cccam info 1.3 en daarnaast: geen beeld)

De ontvangstkwaliteit is goed. (VuDuo heeft ook een goed signaal gehad).

 

De vraag was dus: Is dit een software probleem, ben ik vergeten iets te installeren, of ligt het aan de smartcard reader ?

 

Volgende stap: Modificeren van de Cccam.cfg files op de VuDuo en de Solo2 om te kijken of de nederlandse zenders via het netwerk en card-sharing wel gedecodeerd konden worden. De VuDuo herkent de kaart immers wel.

Dus: met Telnet een wachtwoord op de Solo2 aangemaakt en daarna kon ik de betreffende 2 Cccam.cfg files aanpassen.

 

VuDuo (met canal digitaal kaart) in woonkamer:

"F:SlaapkamerDreambox wachtwoord 3 0 0 {0:0:2}"

"F:NieuweSolo2 solo2ww 3 0 0 {0:0:2}" (Deze dus toegevoegd in de Cccam.cfg file van de VuDuo)

"SERVER LISTEN PORT : 12000"

Slaapkamer (nog steeds):

"C:Vast-ip-adres-woonkamer 12000 SlaapkamerDreambox wachtwoord no"

Nieuwe Vu Solo2 (Deze regel dus nieuw in de Cccam.cfg van de Solo2):

"C:Vast-ip-adres-woonkamer 12000 NieuweSolo2 solo2ww no"

 

En zie: De Solo2 geeft nu beeld en hij geeft ook aan dat het decoderingssignaal van de VuDuo komt.

 

Mijn vraag zijn nu:

1. Heb ik ergens iets vergeten, wat bijvoorbeeld specifiek voor de Vu+ Solo2 is, of mag de conclusie van deze hele excercitie zijn dat de smartcard readers van mijn nieuwe, 2-de hands gekochte, Vu+ Solo2 niet functioneren ?

2. Er vanuit gaande dat deze readers indredaad niet functioneren (dat doe ik namelijk vooralsnog): Is dit een bekend probleem bij de Vu+ Solo2 (zoals bijvoorbeeld de rode led met condensator C807 bij de Vu+ Duo) en zo ja, is dit dat te repareren of moet de hele print vervangen worden ?

 

Alvast bedankt voor reakties.
 



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #2 noud

  • Senior Member
  • 63 posts

+1
Neutral

Posted 2 March 2015 - 14:55

 zegt de cccam webif (op poort 16001 dacht ik) wel dat hij 2 readers ziet?

en heb je het kaartje er echt diep genoeg in gedaan?

in cccam heb je wel settings voor welke reader op welk adres zit mischien dat je daar nog iets mee kan.

 

prober anders eens als test de cccam conf van een van vuduo in je vu solo2 als test zou moeten werken als je aleen op de box zelf kijkt


Vu+duo & 2x Vu+duo2  Vu+ultimo4K
28.2E | 23.5E | 19.2E | 13E | Terrestirial


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #3 joanvanberlo

  • Senior Member
  • 151 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 14:59

ik had dat zaterdag ook ineens geen beeld meer met de seca2 kaart.

Na heractivatie via de website deed hij het weer.

ik heb trouwens geen bericht gekregen dat ze met die kaart gaan stoppen en het abbo is gewoon voor een jaar betaald.

zal wel met de gewoonlijke chaos bij canaal+ te maken hebben.


                                           vu duo2 / vu duo/openpli


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #4 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 2 March 2015 - 15:20

zal wel met de gewoonlijke chaos bij canaal+ te maken hebben.

 

Het is ook chaos in dat frankrijk he..


Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #5 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 15:34

Hallo Noud:

 

Cccam.cfg VuDuo is identiek (origineel) aan die van de Solo2; toch geprobeerd: werkt niet.

Kaartje breekt bijna, zo hard druk ik hem er in. Ik heb zelfs een beetje zijwaarts zitten wrikken.

Je opmerking over de settings in Cccam begrijp ik niet. Waar kan ik die vinden ? (In cccam info 1.3 wordt geen kaart (=> kaarten: 0 enz.) aangegeven)

 

browser -> poort 16001 zonder kaart:

Current time 15:17:13
NodeID: 65206f933812ad15
Uptime: 16496d 14:17:04
Connected clients: 0
Active clients: 0
Total handled client ecm's: 0
Total handled client emm's: 0
Peak load (max queued requests per workerthread):

 

met kaart, slot 1:

Current time 15:19:13
NodeID: 65206f933812ad15
Uptime: 16496d 14:19:04
Connected clients: 0
Active clients: 0
Total handled client ecm's: 0
Total handled client emm's: 0
Peak load (max queued requests per workerthread):

 

met kaart, slot 2:

Current time 15:20:09
NodeID: 65206f933812ad15
Uptime: 16496d 14:20:00
Connected clients: 0
Active clients: 0
Total handled client ecm's: 0
Total handled client emm's: 0
Peak load (max queued requests per workerthread):

 

 

Hallo JoanVanBerlo:

 

Aan de kaart (heractivatie) kan het mijns inziens niet liggen. Hij functioneert na de hiervoor gemelde aktie, zie Noud, om 15.31h gewoon op de VuDuo.

 

Bedankt voor jullie reakties, Nico.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #6 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 17:01

@ Noud:

 

aanvulling:

Wanneer ik met de browser de Solo2 via poort 16001 benader zijn alle andere onderdelen (behalve home dus) leeg.

met name: "shares", "providers" en "entitlements" (zonder kaart in de Solo2)

Kaart in de duo en Solo2 uitlezen via poort 16001: "servers", "shares" en "providers" geven de door de duo gelezen info aan en de share-verbinding via poort 12000.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #7 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 17:26

@ Noud:

 

aanvulling 2:

Kaart in VuDuo (werkt dus normaal) en deze benaderd met browser via poort 16001:

onder "entitlements" zijn /dev/sci0 (leeg) en /dev/sci1 (met canal digitaal kaart) te zien.

Bij de VuSolo2 maakt het niet uit of er wel of geen kaart in een reader zit wanneer ik deze via poort 16001 benader: Onder "entitlements" is in geen van beide gevallen iets te zien (dus geen /dev/sciX)

De /dev/sci0 en /dev/sci1 zijn in het bestandssysteem van beide boxen wel terug te vinden, maar wat er verder mee gebeurt (geen mount bv in /etc/fstab te vinden) weet ik niet en kan ik dus niet vergelijken.

 

Conclusie ??



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #8 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 2 March 2015 - 19:51

probeer eens een oudere CCcam daar 2.3.0 niet overweg kan met de seca 2 kaart.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #9 joergan

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 19:58

Met mijn vu solo 2 had ik dit probleem ook maar dan met een sct kaart. Alleen met cccam 2.3.0 kon de ontvanger de kaart zien in entitlements in openpli 4.0.


Edited by joergan, 2 March 2015 - 19:59.


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #10 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 2 March 2015 - 20:21

Seca 2 wordt niet gelezen door CCcam 2.3.0


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #11 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 2 March 2015 - 22:01

@ cobus en Joergan:

 

Ik heb alle Cccams-versies geprobeerd en de meeste energie in versie 2.2.1 gestoken omdat mij het oude seca-kaart verhaal bekend is. (zie oorspronkelijke vraag; Ik heb al jaren een VuDuo met deze kaart !)

Daarnaast heb ik oscam, mgcam en nog een in verschillende versies geprobeerd. Nooit allen tegelijk gedownloaded !! Een voor een dus, met tussendoor herstarten.

 

Morgen ga ik proberen of het eerst installeren van de firmware, deze testen, en daarna OpenPli er weer op effect heeft.

Het liefst zou ik een soort "bios-update" willen doen, maar hierover kan ik niets vinden. Dit is waarschijnlijk niet mogelijk met de Solo2. Ik hoop dat een firmware update en soortgelijke functie kan hebben.

 

Wanneer hierna de kaartreaders nog niet functioneren houdt het vooralsnog op voor mij.

Daarom hoop ik nog op een suggestie van iemand die flink wat van de hard en de software weet.

 

Nico.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #12 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 4 March 2015 - 00:55

Hallo iedereen die zich voor mijn probleem geinteresserd heeft,

 

Vannavond heb ik de volgende excercitie uitgevoerd:

 

Mijn sat- en zenderlijsten van de Vu Duo met dreamboxedit op pc opgeslagen.

Een volledig nieuwe installatie met de VTI-image (heeft normaliter niet mijn voorkeur) gedaan.

zenderlijsten hierin geplaatst, netwerk ingericht, en Cccam 2.2.1 geinstalleerd.

De eerste prettige ontdekking was: poort 16001 liet onder entitlements 2 smartcard-slots zien.

Kaart erin en: ALLES WERKT !!

 

Dezelfde procedure herhaald met OpenPli 4.0.

Poort 16001 liet onder entitlements geen enkel slot zien !

Cccam 2.2.1 eruit, en Cccam 2.3.0 erin -> En zie: 2 slots !

Echter, zoals bekend werkt de groene seca-kaart van canal digitaal niet met versie 2.3.0.

 

Het is nu dus wachten op een update waarin dit softwareprobleem (gelukkig is mijn reciever okee) hersteld is.

 

mvg, Nico.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #13 goldeneye

  • Senior Member
  • 1,030 posts

+14
Neutral

Posted 4 March 2015 - 07:31

Wat betreft CCCam kun je eeuwig wachten op een update! Die gaat niet meer komen. Het UVADI Team is al jaren geleden gestopt. Je kunt beter inzetten op OSCam die nog ontwikkeld wordt. Werkt prima op je VU+



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #14 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 4 March 2015 - 08:27

Ik verwacht dus dat het niet aan de module (plugin) Cccam 2.2.1 ligt, maar aan de manier waarop het Pli-team deze module in OpenPli hangt.

Cccam 2.2.1 werkt al jaren perfect in de VuDuo en de huidige, laatste versie (gedownload op 3-3-2015) van VTI werkt ook normaal met Cccam2.2.1.

 

Natuurlijk zal ik naar Oscam kijken, maar hiermee kreeg ik tijdens mijn eerdere zoektocht de Solo2-kaart combinatie ook niet aan de praat.

Moet natuurlijk wel gezegd worden dat ik geen ervaring met de Oscam heb. Ik heb tijdens die pogingen allleen Oscam geinstalleerd, zonder het verdere zoekwerk (zoals het bekijken van poort 16001 bij Cccam).

 

Kun je een kort stappenplan geven (of een link ernaar) dat belangrijk is bij de installatie (en daarna controle van de afzonderlijke functies) van Oscam, en het daarna delen van de kaart over een bedraad netwerk binnenshuis (Woonkamer-slaapkamer) ?

 

mvg, Nico.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #15 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 4 March 2015 - 08:44

Als je OScam installeert dan werkt hij gewoon met een org kaart. de web van OScam is bij pli    ( ipbox:8081)


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 March 2015 - 08:51

Er is niets veranderd aan de manier waarop de CCcam-module in enigma2 wordt 'gehangen'.

Waar wel de nodige zaken in gewijzigd zijn, zijn de drivers, het kan dus zijn dat die de problemen met het benaderen van de kaartlezers veroorzaken, CCcam is gebaseerd op oude libraries.

 

Er is een workaround om de kaart toch makkelijk aan de praat te krijgen, installeer de OsCam versie vanuit de feeds en de kaart werkt direct.

Het overzicht is in de browser te bekijken zoals hierboven al gezegd wordt, via het ipadres van de box op poort 8081.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #17 nono

  • Senior Member
  • 38 posts

0
Neutral

Posted 4 March 2015 - 16:17

Wegens de afgelopen ondersteuning van Cccam en met het oog op de toekomst heb ik het duwtje van Tech in mijn rug maar ter harte genomen en Oscam op de VuSolo2 geinstalleerd. Op de andere (client) boxen heb ik alles gelaten zoals het was (Cccam 2.2.1).

Werkte trouwens niet meteen: Cccam is niet kritisch op het slot, Oscam dus wel. Kaart moet in het onderste (= eerste, /dev/sci0) slot van de VuSolo2.

 

Het heeft wat geklooi gekost, maar vooral Wiki heeft hierbij geholpen:

 

http://www.vuplus-su...und_Erklärungen

 

Een voordeel is dat ik na het aangeven van de juiste poort (12000 ipv 40000) en natuurlijk de users, zelfs de Cccam.cfg files van de clients niet hoefde te veranderen !

 

Nou, met deze Oscam ben ik dus hopelijk wat toekomst-bestendiger.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #18 goldeneye

  • Senior Member
  • 1,030 posts

+14
Neutral

Posted 5 March 2015 - 09:11

Neem anders even een kijkje op Sat4All in het subforum OSCAM. Zoek de posting HOME Sharing OSCAM en leef je uit! Ik heb daar mijn config neergezet compleet met interne sharing naar 3 slaapkamer boxen. Compleet met readers voor Canal Digitaal en TVV inclusief whitelists en ecm-limit. Zelfs de oscam picons zijn recent bijgewerkt. Zo kun je CCCam compleet verwijderen.. Draait op mijn box helemaal stabiel.



Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 5 March 2015 - 11:29


 

Werkte trouwens niet meteen: Cccam is niet kritisch op het slot, Oscam dus wel. Kaart moet in het onderste (= eerste, /dev/sci0) slot van de VuSolo2.

 

De tweede lezer zet je zo aan via de webif, even op dat groene vlakje klikken en hij staat aan.

 

Complete configs kopieëren hou ik persoonlijk niet zo van, het leermoment is 0,0 en je moet je afvragen of zoiets wel 100% toepasbaar is in je eigen omgeving. (dus zonder ipadressen en poorten aan te hoeven passen)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: canal digitaalkaart niet herkend door Vu+ Solo2 #20 noud

  • Senior Member
  • 63 posts

+1
Neutral

Posted 5 March 2015 - 13:20

@ nono,

 

ff druk met klussen geweest, maar gelukkig heb je het lek boven,

ik bedoelde idd onder entiltements welke hij vond, 'nou geen dus' op welke /dev/sciX

heb je zelf gelukkig ook gevonden.

 

Ik ben zelf ook na heel veel jaar cccam over naar oscam.

was wel ff door de zure appel bijten maar ben nu wel om ;-)


Vu+duo & 2x Vu+duo2  Vu+ultimo4K
28.2E | 23.5E | 19.2E | 13E | Terrestirial



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users