Hallo allemaal,
Mijn sat installatie:
schotel, 4 vaste quadro LNB's (13; 19.2; 23.5; 28.2), multisat, dreambox 7020S, Vu+ Duo en sinds enige dagen een Vu+ Solo2.
De Duo, Dreambox, Solo2 en enkele pc's (Ubuntu, Linux) maken onderdeel uit van een bedraad netwerk met vaste ip-adressen.
Op alle recievers dezelfde image: OpenPli (4.0) en een gezamelijk gebruikt canal digitaal set-top paket met een groene seca (?) kaart.
Door deze beperkte (en verouderde) kaart ontvang ik alleen HD-zenders van duitse origine. Ik weet dat het canal digitaal pakket afloopt.
Het geheel heeft altijd vlekkeloos gefunctioneerd met de kaart in de vuduo in de woonkamer en de dreambox (geshared) in de slaapkamer.
De enige modificaties aan de originele /etc/Cccam.cfg in de woonkamer zijn:
"F:SlaapkamerDreambox wachtwoord 3 0 0 {0:0:2}" en
"SERVER LISTEN PORT : 12000"
En de enige modificatie aan de Cccam.cfg in de slaapkamer is:
"C:Vast-ip-adres-woonkamer 12000 SlaapkamerDreambox wachtwoord no"
Ik heb de Solo2 2-de hands via ebay gekocht. Originele bon: december 2012. Deze zou volgens de advertentie vlekkeloos functioneren.
Op de ingebouwde harde schijf van de Solo2 stonden enkele (Sky) films die alleen met een smartcard opgenomen kunnen zijn.
De Solo2 werd geleverd met een VTI image.
Als eerste heb ik OpenPli 4.0 op de Solo2 geflashed en alles (tunerconfiguratie, zenderindeling enz) zo ingericht als op de VuDuo.
Natuurlijk heb ik wel een ander ip-adres dan dat van de Vu+Duo aan de Solo2 toegekend.
Softcam setup was al standaard als plugin in OpenPli geinstalleerd. Vervolgens Cccam 2.2.1 (oude seca-kaart) als softcam geinstalleerd.
Uiteindelijk zag de indeling van de Solo2 er net zo uit als de VuDuo.
Ik verwachtte dat de canal digitaal kaart nu gewoon de Nederlandse zenders zou decoderen wanneer ik deze kaart (chip naar beneden en naar de reciever gericht in een van beide smartcard sloten zou steken. Echter:
DE KAART WORDT IN GEEN VAN BEIDE SLOTEN NIET HERKEND ! (melding van Cccam info 1.3 en daarnaast: geen beeld)
De ontvangstkwaliteit is goed. (VuDuo heeft ook een goed signaal gehad).
De vraag was dus: Is dit een software probleem, ben ik vergeten iets te installeren, of ligt het aan de smartcard reader ?
Volgende stap: Modificeren van de Cccam.cfg files op de VuDuo en de Solo2 om te kijken of de nederlandse zenders via het netwerk en card-sharing wel gedecodeerd konden worden. De VuDuo herkent de kaart immers wel.
Dus: met Telnet een wachtwoord op de Solo2 aangemaakt en daarna kon ik de betreffende 2 Cccam.cfg files aanpassen.
VuDuo (met canal digitaal kaart) in woonkamer:
"F:SlaapkamerDreambox wachtwoord 3 0 0 {0:0:2}"
"F:NieuweSolo2 solo2ww 3 0 0 {0:0:2}" (Deze dus toegevoegd in de Cccam.cfg file van de VuDuo)
"SERVER LISTEN PORT : 12000"
Slaapkamer (nog steeds):
"C:Vast-ip-adres-woonkamer 12000 SlaapkamerDreambox wachtwoord no"
Nieuwe Vu Solo2 (Deze regel dus nieuw in de Cccam.cfg van de Solo2):
"C:Vast-ip-adres-woonkamer 12000 NieuweSolo2 solo2ww no"
En zie: De Solo2 geeft nu beeld en hij geeft ook aan dat het decoderingssignaal van de VuDuo komt.
Mijn vraag zijn nu:
1. Heb ik ergens iets vergeten, wat bijvoorbeeld specifiek voor de Vu+ Solo2 is, of mag de conclusie van deze hele excercitie zijn dat de smartcard readers van mijn nieuwe, 2-de hands gekochte, Vu+ Solo2 niet functioneren ?
2. Er vanuit gaande dat deze readers indredaad niet functioneren (dat doe ik namelijk vooralsnog): Is dit een bekend probleem bij de Vu+ Solo2 (zoals bijvoorbeeld de rode led met condensator C807 bij de Vu+ Duo) en zo ja, is dit dat te repareren of moet de hele print vervangen worden ?
Alvast bedankt voor reakties.