Jump to content


Photo

Af en toe signaalverlies


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 3 June 2015 - 20:03

Sinds kort heb ik heel af en toe (zeg maar een of twee keer per week gedurende een minuut of zo) signaalverlies waardoor het beeld ietsje blokkerig wordt.

Normaliter heb ik een maximaal haalbaar signaal (16,2db). Maar als het beeld ineens een beetje blokkerig wordt blijk ik ineens rond de 15db te hebben. Op zich is dit meer dan voldoende om nog steeds een perfecte ontvangst mogelijk te maken. Maar toch wordt het beeld dan blokkerig.

Ik heb al vanalles uitgetest: kabels verwisseld, de kabel van tuner 1 op een andere lnb-aansluiting aangesloten. Maar ik blijf dat probleem af en toe houden.

Het heeft echt niets met het weer of een plotselinge blokkade van het signaal te maken door wuivende takken o.i.d.

Ik heb een triple lnb met 4 aansluitingen.

Verleden week heb ik nog eens de tuner opnieuw geflashed en het leek opgelost. Maar zojuist kreeg ik er weer een klein minuutje last van. Daarna was alles weer prima.

Iemand een idee?

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: Af en toe signaalverlies #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,634 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 June 2015 - 22:15

Op specifieke zenders, of op alle zenders? Op willekeurige tijdstippen, of altijd rond dezelfde tijd?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Af en toe signaalverlies #3 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 3 June 2015 - 22:32

Zal ook daar eens op gaan letten. Maar volgens mij op willekeurige tijdstippen en verschillende zenders. Punt is dat het niet elke dag voorkomt. Zoals de afgelopen dagen niet één keer (op vanavond dan na één minuutje op ned1 of rtl4).

Ik zal het vanaf eens gaan opschrijven.

Edited by Ruudb, 3 June 2015 - 22:33.

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: Af en toe signaalverlies #4 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 3 June 2015 - 23:20

Heb ook een 9000, met dezelfde schotel.

Heb ook steeds meer wisselende ontvangst.

Ook lijkt het dat de "regen reserve" de laatste tijd minder is.

Vroeger moest het behoorlijk hard regenen voor mindere ontvangst, tegenwoordig is het al bij een normale bui.

Schotel en LNB's nog maar eens opnieuw maximaal uitgericht.

 

Ik begin langzamerhand te vermoeden dat de voeding van de ET9000 mogelijk minder aan het worden is.

Heeft natuurlijk ook effect op de LNB en switches

 

Apparaat Is natuurlijk al weer +3 jaar oud, en dat schijnt naar huidige maatstaven veel te veel te zijn, je moet veel vaker nieuw spul kopen niet waar?


 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Af en toe signaalverlies #5 linux&os2

  • Senior Member
  • 80 posts

+2
Neutral

Posted 4 June 2015 - 09:24

Sinds kort heb ik heel af en toe (zeg maar een of twee keer per week gedurende een minuut of zo) signaalverlies waardoor het beeld ietsje blokkerig wordt.

Normaliter heb ik een maximaal haalbaar signaal (16,2db). Maar als het beeld ineens een beetje blokkerig wordt blijk ik ineens rond de 15db te hebben. Op zich is dit meer dan voldoende om nog steeds een perfecte ontvangst mogelijk te maken. Maar toch wordt het beeld dan blokkerig.

Ik heb al vanalles uitgetest: kabels verwisseld, de kabel van tuner 1 op een andere lnb-aansluiting aangesloten. Maar ik blijf dat probleem af en toe houden.

Het heeft echt niets met het weer of een plotselinge blokkade van het signaal te maken door wuivende takken o.i.d.

Ik heb een triple lnb met 4 aansluitingen.

Verleden week heb ik nog eens de tuner opnieuw geflashed en het leek opgelost. Maar zojuist kreeg ik er weer een klein minuutje last van. Daarna was alles weer prima.

Iemand een idee?

Hi,

 

Ik zie dat je een schotel hebt van 80cm; is de triple lnb qaud van tvvlaanderen-canalplus ?

Indien ja: deze lnb is ontworpen voor een schotel van 60cm.

Ik heb ook een 78cm schotel van Triax. Het uitrichten van de schotel moet heel precies gebeuren.

Ik ben er in geslaagd een snr van 78% en agc van 84%op 23,5 te krijgen;

op 28.2 snr 70% agc 79 - 84 %

op 19.2 snr 70% agc 79%

Dit op een Vu+ Duo2 met een dubbelle S2 tuner. De triple lnb is er 1 van tvvlaanderen.

Het beste kun je eerst de schotel uitrichten op 23.5, zorg er ook voor dat je de elevetie van de schotel ook op maximum signaal plaatst.

Dan afstemmen op een kanaal van 28.2 en de lnb draaien tot je een maximum signaal hebt.

Nadien checken op 19.2; indien snr te laag: compromis zoeken tussen 28.2 en 19.2. (eens de 23.5 precies uitgericht: niets meer doen aan de schotel).

 

Het zou kunnen dat jou schotel of lnb door de onlangse stormen een beetje verdraaid zijn.

 

Succes... 


Vu+ Duo2, OpenPLi 4.0, Triax 90cm rotor, Triax 80cm Triple Quad TV Vlaanderen LNB 19.2E 23.5E 28.2E, Sony KDL42W805a met ingebouwde Sattuner, Bose V35 surround.


Re: Af en toe signaalverlies #6 grondstof

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 4 June 2015 - 10:54

@linux&os2

Wil je de gebruikte transponders bij je waardes vermelden om echt te kunnen zien en te vergelijken met andere schotels en ontvangers?

Er zijn transponders die gemakkelijk de 85% halen terwijl er op de zelfde satelliet transponders bij zijn die amper 70% behalen.


1x Dreambox800, 2x Vu+duo, 2x Dreambox600, 2x Relook 400S en 1x Topfield 4000

1x viasat, 1x triax 88cm 1x 64cm 


Re: Af en toe signaalverlies #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,795 posts

+187
Excellent

Posted 4 June 2015 - 11:37

Ik denk dat het altijd goed is om de transponders te vermelden, zodat je weet wat de zendkwaliteit van een signaal i.p.v. wat je ontvangt. Zelf zou ik de zaak afstellen op een zender(s) met het zwakste signaal i.p.v. het sterkste. Het 60cm verhaal klopt en het triple block gaat nog goed met 78cm bij bij 80cm gaat het mis.

 

@Ruudb 16,2dB is erg hoog en bij 15dB hoor je geen blokvorming te krijgen. Ik haal hier nergens meer dan 13,8dB, wat ligt aan de lange coax kabels die er tussen zitten, maar zelfs bij hoosbuien heb ik prima beeld. Ik heb meer het idee dat het verhaal van nietgiftig hout snijd.

 

Heb ook een 9000, met dezelfde schotel.

Heb ook steeds meer wisselende ontvangst.

Ook lijkt het dat de "regen reserve" de laatste tijd minder is.

Vroeger moest het behoorlijk hard regenen voor mindere ontvangst, tegenwoordig is het al bij een normale bui.

Schotel en LNB's nog maar eens opnieuw maximaal uitgericht.

 

Ik begin langzamerhand te vermoeden dat de voeding van de ET9000 mogelijk minder aan het worden is.

Heeft natuurlijk ook effect op de LNB en switches

 

Apparaat Is natuurlijk al weer +3 jaar oud, en dat schijnt naar huidige maatstaven veel te veel te zijn, je moet veel vaker nieuw spul kopen niet waar?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Af en toe signaalverlies #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 4 June 2015 - 12:39

Helemaal mee eens (ook).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Af en toe signaalverlies #9 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 4 June 2015 - 20:26

Het zou inderdaad de voeding kunnen zijn. Ik heb de elco's van de voeding verleden week ook al gecontroleerd maar die zagen er echt nog top uit, zowel boven- als onderzijde.

En nogmaals: geloof het of niet maar ik heb echt op diverse NL-zenders van de 23,5 astra 16,1 of 16,2 db signaal. Hij is dus echt wel maximaal uitgericht.

En natuurlijk weet ik ook wel dat je bij bijv. 15db echt geen blokvorming zal krijgen. Dat gebeurt wellicht pas bij 8 of 9db. En daarbij kijk ik 99% van de tijd gewoon naar de normale NL-zenders (ned1, ned2, rtl4, etc). Maar als hij ineens die blokvorming krijgt terwijl ik naar ned1 kijk en ik kijk naar het signaal dan zie ik dat hij dan ineens naar de 15db gezakt is. Een minuutje later is hij weer 16,2 en heb ik weer prima beeld.

Als het een simpele verklaring had (slechte afstelling) had ik het ook niet op het forum geplaatst.

Ook weet ik dat die lnb die ik heb op zich voor een 60cm schotel bedoeld is. Maar op de nederlandse zenders heb ik minimaal 15,7 en maximaal 16,2 signaal. Dus het ligt echt niet aan het slecht uitrichten.

Ik verdenk inderdaad toch de voeding nu ik jullie reacties lees.

Maar zolang het zeg maar bij 1 minuutje per week blijft is het geen echt probleem.

Edited by Ruudb, 4 June 2015 - 20:27.

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: Af en toe signaalverlies #10 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 5 June 2015 - 06:49

Is er die minuut geen apparaat wat aanslaat en veel stoorsignalen de lucht in of het net op gooit?
Denk aan een magnetron, een slechte voeding van een ander apparaat?
goed signaal maar wel blokken heb je ook als de cw's net te laat zijn. Zit de kaart in de box waar het probleem optreedt?
voor een kaart in strafmode heb je imho veel te weinig blokken.

Edited by Sjaaky, 5 June 2015 - 06:49.


Re: Af en toe signaalverlies #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,795 posts

+187
Excellent

Posted 5 June 2015 - 07:43

Elke "anomilie" is er IMHO 1 te veel. Als er genoeg signaal binnenkomt moet er "iets" tussen box en TV gebeuren dat niks met het absolute verval van 16dB naar 15dB te maken heeft. Tussen het meten van het zend vermogen en de presentatie (TV) is er dus meer aan de hand. Het vermogen dat niet over dit traject wordt gemeten, is in dit tracject misschien al veel lager zijn stel 9dB en dan is dat kleine verval misschien net de druppel. Dit zou je kunnen testen door de schotel op eeen 16dB zender iets ongunstiger af te stemmen bv 14dB en als je dan geen beeld hebt is het bewijjs geleverd. Dat is eigelijk het lastige aan digitaal signaal, je hebt beeld of niet, het is een 1 of een 0. Met analloog kreeg je steeds meer (stereo) ruis en was het verval te volgen tot dat beeld en geluid onacceptabel waren. Maar goed, als jij er vrede mee hebt is het opgelost ;)

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Af en toe signaalverlies #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,634 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 June 2015 - 10:43

Is er die minuut geen apparaat wat aanslaat en veel stoorsignalen de lucht in of het net op gooit?
Denk aan een magnetron, een slechte voeding van een ander apparaat?


Vandaar dat ik vroeg of het optreed op alle zenders, en op bepaalde tijdstippen. Het zal de eerste keer niet zijn dat het beeld onderuit gaat op het momenteel dat de telefoon gaat (en je hebt een dect telefoon met eco-mode die op of bij de decoder staat).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Af en toe signaalverlies #13 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 5 June 2015 - 19:39

Nee, vrede heb ik er op zich niet mee. Anders zou ik hier ook niet melden. Alleen is het geen ramp zolang het maar heel even per keer en 1 of 2x per week voorkomt.

Een uur geleden gebeurde het weer. En nee, er ging geen telefoon over, er waren geen apparaten die ineens aangingen o.i.d. Het gebeurde op ned 1 (12187). Ik keek direct naar de signaalsterkte: rond de 10db!! en normaal is hij 16db. Hoewel het in nederland slecht weer is op dit moment woon ik in het uiterste zuidoosten en was het nog wolkenloos. Ik schakelde over naar andere zenders en de zenders die op dezelfde transponder zitten hadden hetzelfde signaalverlies. Datzelfde gold voor 11739 (ned2 en sbs6).
Andere zenders (rtl4, rtl5) die op 11856 zitten lieten echter een normale signaalsterkte zien, zoals altijd rond de 16db signaal. Ik bleef kijken naar het signaal van ned1 en langzaam krabbelde die weer omhoog naar de normale waarde van 16,2. Dat omhoog krabbelen duurde ongeveer een minuut. En vanaf dat moment was weer alles ok. Deze keer had ik echt maar een paar seconden dat probleem van die blokken.

Het blijft voor mij toch een mysterie.

Kan iemand iets met deze nieuwe feiten?

Edited by Ruudb, 5 June 2015 - 19:40.

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: Af en toe signaalverlies #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,634 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 June 2015 - 19:43

Een enkele transponder = een enkele frequentie = lijkt me toch een externe storingsbron.

 

Als het de box zelf was dan zou ik ook problemen op andere transponders, en meer frequent, verwachten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Af en toe signaalverlies #15 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,406 posts

+395
Excellent

Posted 6 June 2015 - 12:06

Als de signaalwaarde teruggezakt is van 16 dB naar 10 dB, dan kan de oorzaak ook bij CD liggen. Misschien dat het in Hilversum flink regende. Ik heb, vooral met de omstandigheden als gisteren, ook tijdens stralend locaal weer weleens volledige uitval dus 0 dB en dan blijkt het in Luxemburg enorm te spoken.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Af en toe signaalverlies #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 7 June 2015 - 08:11

Elco's die er prachtig uitzien zegt niks...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Af en toe signaalverlies #17 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 7 June 2015 - 08:20

Erik,

Inderdaad. Vandaar dat ik die 2 die bij de voeding zitten heb getracht te vernieuwen. Ik heb ze dus losgemaakt en daardoor ook de onderkant kunnen bekijken.

Een heb ik kunnen vernieuwen. De ander hadden ze niet op voorraad (althans niet hetzelfde type). Dus heb ik die ene oude maar teruggeplaatst.

In elk geval is dat niet de oplossing geweest.

Tja, en het blijft raar dat het zich met name voordoet op sommige transponders. Dus suggesties van sommigen dat het in Hilsersum op dat moment even heel slecht weer is kan het dus ook niet zijn.

Misschien toch een storing op een bepaalde frequentie in mijn omgeving? Maar ja, waarom is het dan even en krabbelt het signaal dan zoals gisteren weer heel langzaam omhoog en na 1 minuut is dan alles weer ok? Je zou dan verwachten dat het of goed of slecht is.

Edited by Ruudb, 7 June 2015 - 08:21.

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: Af en toe signaalverlies #18 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,795 posts

+187
Excellent

Posted 7 June 2015 - 09:07

Welke cam gebruik je cq welke versie?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Af en toe signaalverlies #19 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 7 June 2015 - 16:34

Cccam, al jaren. En de meest recente versie (2.3.0-r0.10)

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: Af en toe signaalverlies #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,795 posts

+187
Excellent

Posted 8 June 2015 - 05:53

Kunnen we dat uitsluiten ;) ik hou het nog steeds op de verklaring van "nietgiftig", gezien je eerder vermelde dat je blokken kreeg bij een verval van 16 naar 15dB en dat laatste is een top signaal en maakt mijns inziens blokken niet mogelijk. Bij reply #13 noem je een verval van 16 naar 10dB en dat lijkt meer op een gedeeltelijke blokkade vh signaal (lees: iets voor je schotel, bladeren of iets anders), alhoewel ik hier een paar zenders heb die nog prima beeld geven met 9.6dB. Een idee is nog een andere STB aan te sluiten dan kun je alles behalve de ET9000 uitsluiten.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users