Jump to content


Photo

Foute weergave van grote opslagmedia..


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #21 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 3 October 2015 - 10:26

Die verschillen krijg je nou omdat de ene deze aanduiding gebruikt en de andere een andere aanduiding:

1.5 TB x 1024 = 1536 GiB
1.5 TB x 1000 = 1500 GB

hier al 36 GB verschil dus de helft vrij op schijf maakt 16 GB

 

Ofwel 624 * (1024 / 1000) = 639.


Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #22 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 3 October 2015 - 10:32


Windows, een FTP programma en de movielist van de box geven alle 3 aan dat op een HDD van 1.5TB nog 624GB vrij is

maar het informatie scherm geeft aan dat er nog 639GB vrij is,  dat is 15GB meer..

Die 15 GB zou je infeite met GiB dienen aan te duiden, als ik het goed begreep ;)


Edited by Jan Gruuthuse, 3 October 2015 - 10:33.

Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #23 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 3 October 2015 - 10:49

Als programmeur hou ik er niet van dat gerommel met de maatvoering.

De techniek is leidend en niet wat een of andere SI club of harddisk fabrikanten menen erdoor te moeten drukken.

1024 bytes = 1 kilo byte en niet 1000 bytes is 1 kilobyte.

Mocht ik 100 jaar worden dan blijf ik daar aan vasthouden. Een computer rekent nu eenmaal altijd binair en als je met computertechniek werkt dien je dat te accepteren.

Dat een leek dat niet snapt of niet uit te leggen is heb ik geen boodschap aan.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #24 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 3 October 2015 - 10:59

Het is wel toevallig de software die hier de verschillen maakt en niet de techniek ;) Windows versus Linux?


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #25 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 3 October 2015 - 11:07

Zelf binnen PLi wordt er op twee manieren gerekend.. let op de rood omlijnde waardes...

  Infoscherm                  Movielijst

Attached File  1.jpg   128.69KB   2 downloads  Attached File  2.jpg   159.12KB   2 downloads


Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #26 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 3 October 2015 - 11:58

Developpers zouden kunnen aangeven wat ze gebruiken GB of GiB. Maar ja, als gebruiker heb je daar geen invloed op.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #27 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 3 October 2015 - 12:37

Ik denk dat het hier meer om het verschil van 15Gb gaat van dezelfde schijf dan of er GB of GiB zichtbaar is, er is dus een verschil in de manier van de berekening.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #28 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 3 October 2015 - 12:39

Developpers zouden kunnen aangeven wat ze gebruiken GB of GiB. Maar ja, als gebruiker heb je daar geen invloed op.

 

Is op zich ook lastig, zoveel mensen (gebruikers) zoveel wensen...


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #29 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 3 October 2015 - 13:08

Ik denk dat het hier meer om het verschil van 15Gb gaat van dezelfde schijf dan of er GB of GiB zichtbaar is, er is dus een verschil in de manier van de berekening.

 

He, he eindelijk iemand die het begrijpt..............


Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #30 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 3 October 2015 - 15:08

Ik denk dat het hier meer om het verschil van 15Gb gaat van dezelfde schijf dan of er GB of GiB zichtbaar is, er is dus een verschil in de manier van de berekening.

De bewerking is hetzelfde, de eenheden verschillen alleen maar, vandaar, GB (1 000 000 000 B ) of Gib (1 073 741 824 B )


Edited by Jan Gruuthuse, 3 October 2015 - 15:08.

Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #31 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 3 October 2015 - 17:39

Ik denk dat ik nog kan herinneren waarom de getallen (bewust) van elkaar afwijken. Ik gebruik hier GB voor 1.000.000.000 bytes en GiB voor 1024*1024*1024 bytes.

 

Over het algemeen worden GiB's gebruikt om groottes aan te geven. Maar de harddiskfabrikanten gebruiken GB's (dus de duizendtallen) om de grootte aan te geven. Daarom zie je in het infoscherm een harddisk van 1500GB. Je kunt dan daar niet anders dan de vrije ruimte ook in GB's te zetten. Anders ben je twee getallen aan 't vergelijken met een andere eenheid en krijg je rare gevallen dat een volkomen lege harddisk 1430GiB vrij aangeeft ipv 1500GB.

 

In alle andere schermen, dus ook de movielijst, worden GiB's gebruikt. Dat is ook wat "men" verwacht.

Dat verklaart 't verschil.


Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #32 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 3 October 2015 - 18:48

Dat krijg je als programmeurs toegeven aan die afwijkende getallen. Die zogenaamde 1.5Tb disc kan prima in het menu staan als 1,36 Tb

Maar als je alles door elkaar mikt dan krijg je idd chaos en verwarring.

 

Goh, mijn disc is niet goed hij heeft maar 1,36 Tb: gauw terugbrengen want je bent voor maar liefst 143,36 Gb tekort gedaan!


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #33 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 3 October 2015 - 19:13

Die zogenaamde 1.5Tb disc kan prima in het menu staan als 1,36 Tb

 

Dat is maar de vraag. Op de disk zelf staat toch echt "1,5 TB". Maar goed, uiteindelijk is 't maar een keuze.

 

Wat mij betreft zijn de oplossingen:

- Gewoon de vrije ruimte in het infoscherm weglaten. Dan geeft 't ook geen verwarring.

- Of de disk als 1,36 TB weergeven (incl. vrije ruimte) en dan krijg inderdaad weer de verwarring dat op de harddisk zelf 1,5 TB staat.

- Overal consequent GB en GiB gebruiken maar niet iedereen weet wat GiB is.

- Niks doen en nooit meer naar 't infoscherm kijken ;)


Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #34 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 3 October 2015 - 19:18

Nee, voor mij mij is 1 GB 1024 MB, da's voor mij een standaard. Dat die HDD-boeren wat anders verzinnen, ze doen maar. Volgend jaar is, wat hun betreft, 1 GB dan 724.46726472564732 MB... :)


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #35 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 3 October 2015 - 19:19

Of de disk als 1,36 TB weergeven (incl. vrije ruimte) en dan krijg inderdaad weer de verwarring dat op de harddisk zelf 1,5 TB staat.

 

De hdd fabrikanten hadden destijds nooit die afwijkende rekenwijze in moeten voeren. Wat ik mij kan herinneren is dat gebeurt ttv 15 en 20 Gb harddisks (1994)

Of toen is het me voor het eerst opgevallen. Zowel linux als windows gebruiken de binaire rekenwijze. Alleen OS-X houdt zich aan de aanbeveling van de SI group.

En iedereen die klaagt bij fabrikanten over misleiding krijgt te horen dat ze zich met die labels netjes aan de aanbevelingen houden van de SI group.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #36 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 3 October 2015 - 19:54

...is het niet gewoon commercie, die kiest altijd voor de hoogste waarde ;)

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #37 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 October 2015 - 09:38

Marketing noemen we dat.

 

En je bent ook altijd een paar procent kwijt aan de overhead van het filesysteem.

 

Is het dan nu klaar zo?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #38 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 4 October 2015 - 10:44

Dacht het niet, op dit moment worden er nog steeds 2 maatvoeringen door elkaar gebruikt in openpli.

Het is of binair rekenen of SI group rekenen maar niet mixed.

Het is pas klaar als iemand die goed op de hoogte is met openpli de code onder de loep neemt en op punten aanpast waar dit soort dingen uitgerekend worden.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #39 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,594 posts

+1,738
Excellent

Posted 4 October 2015 - 13:47

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik volg dAF2000 wel. De informatie die op de verschillende plaatsten getoond wordt heeft een ander doel.

 

In het about scherm gaat het over je hardware, en de informatie die daar staat moet m.i. overeen komen met wat er op de doos staat, en moet dus de rekenmethode van de fabrikant volgen. Als ik er een 1.5TB disk en een 8GB USB stick in heb zitten, dan wil ik daar die getallen zien. Ik als "geek" snap de problematiek wel, maar een eindgebruiker niet, die koopt een disk van een bepaald formaat en wil dat bevestigd zien.

 

De informatie in de file list gaat over opname capaciteit, en daar wil je dus echt wel de effectieve netto capaciteit zien, daar heb je niets aan marketing cijfers.

 

Dus lijkt me, zoals dAF2000 al heeft voorsteld, de beste oplossing om de vrije ruimte in het about scherm weg te halen, want het heeft daar geen nut, doel van dat scherm is het tonen van hardware info, niet runtime info. En dan is het probleem opgelost.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Foute weergave van grote opslagmedia.. #40 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 4 October 2015 - 15:44

Diezelfde bevestiging zien ze onder windows en linux ook niet dus waarom op een box voor televisie ontvangst wel?

 

Ze gaan naar about: haa fijn 1.5Tb: prima!

Vervolgens naar opnames en met een lege disc/stick zien ze minder vrije ruimte: 1,36 Tb

 

Hier klopt wat niet, is dat ding wel goed geformatteerd? Laat ik eens even wat vragen stellen op openpli forum hierover.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users