Jump to content


Photo

De schakelaar

HDD Filesysteem corruptie

  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 3 October 2015 - 08:07

Het komt wel eens voor dat er lieden zijn die de stekker uit de box trekken of netter gezegd stroomloos maken ;) en dan wordt er terrecht gewezen op het risico van filesysteem corruptie. Maar wat is het verschil m.b.t. een herstart m.b.v. de schakelaar na een flash bij boxen met een HDD?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: De schakelaar #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 October 2015 - 09:12

Ik begrijp 'm niet precies. Als je de stroom er af haalt is er altijd een kans dat er zaken niet op de schijf of in flash staan. Als dat "data" is, is het nog niet zo'n ramp, file weggooien en klaar. Maar als het "metadata" is, dan kan het filesysteem in de loop der tijd steeds meer stuk raken. Op de harddisk wordt een journalling filesysteem gebruikt, precies om dat laatste te voorkomen, maar de ervaring leert dat het dan alsnog soms fout kan gaan. Op flash is de kans kleiner omdat er voornamelijk gelezen wordt, maar ook niet afwezig.

 

Mensen moeten gewoon eens leren dat je bij PC's, ontvangers, of eigenlijk tegenwoordig elk apparaat dat geen broodrooster of waterkoker is gewoon niet zomaar de stekker er uit trekt. Als er een optie is om een shutdown te doen, waarom zou die er zijn als je ook gewoon de schakelaar kunt omzetten, denk ik dan...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: De schakelaar #3 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,528 posts

+140
Excellent

Posted 3 October 2015 - 09:22

Het komt wel eens voor dat er lieden zijn die de stekker uit de box trekken of netter gezegd stroomloos maken ;) en dan wordt er terrecht gewezen op het risico van filesysteem corruptie. Maar wat is het verschil m.b.t. een herstart m.b.v. de schakelaar na een flash bij boxen met een HDD?

In mijn ogen geen verschil, Als je naar de aansluiting kijkt Attached File  power-supply-for-dm8000hd-.jpg   35.69KB   4 downloads dan zie je gewoon dat de faze wordt onderbroken door de schakelaar. Dus is die opmerking van filesysteem corruptie eigenlijk onterecht als je de stekker eruit trekt.

Ik kan mij wel voorstellen dat dit natuurlijk geen goed doet aan het systeem, dus mijn optie is eerst gewoon uitzetten via de ab, daarna uitschakelen indien nodig bij normaal gebruik.Al Hoewel bij update lijkt dat er abrupt de box wordt uitgeschakeld maar er wordt eerst een commando vooaf gegeven namelijk init 4 daarna wordt de box herstart.


Edited by Loui (PD1LOI), 3 October 2015 - 09:23.


Re: De schakelaar #4 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 3 October 2015 - 09:29

Stekker of schakelaar aan de achterzijde maakt niet uit.

 

Een van die twee versus "netjes" afsluiten maakt wel een fors verschil.

 

En ik zag op de Bits&Chips al koffiezetters en luchtfilters met WiFi. En tandenborstels met Bluetooth. Broodrooster met wifi zal er ook wel al zijn.


Real musicians never die - they just decompose

Re: De schakelaar #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 October 2015 - 09:45

Mijn zoon heeft een tandenborsten met Bluetooth (om een lachend gezichtje op een schermpje te kunnen zetten als er netjes gepoetsts is, 100% gimmick, maar helpt wel!).

 

Ik begrijp de redenatie van Loui niet helemaal. Volgens mij is er nergens gezegd dat er verschil zou zijn tussen stekker trekken of de schakelaar gebruiken, dat is helemaal niet waar het om gaat. Het gaat er om dat er vanalles in een actieve, niet-consistente staat is op het moment dat je de spanning er af haalt. En dat gaat problemen geven. Dus zorg dat de ontvanger voorbereid is op spanningsverlies.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: De schakelaar #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 3 October 2015 - 09:54


Volgens mij is er nergens gezegd dat er verschil zou zijn tussen stekker trekken of de schakelaar gebruiken, dat is helemaal niet waar het om gaat. Het gaat er om dat er vanalles in een actieve, niet-consistente staat is op het moment dat je de spanning er af haalt. En dat gaat problemen geven. Dus zorg dat de ontvanger voorbereid is op spanningsverlies.

 

 

Precies het maakt niet uit, ergo er is dan niet altijd "kans" op schade na een flash als je de schakelaar omzet om de box te rebooten?

 

In de wat gedateerde http://wiki.openpli.org/installation staat dat er na een flash een reboot volgt, ik heb dat met Vu's nog niet meegemaakt (of ik doe al jaren iets verkeerds ;) ), dus het enige wat volgens mij rest is de schakelaar omzetten, met de bijbehorende risico's....toch ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: De schakelaar #7 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 3 October 2015 - 10:03

Stroomverlies: Sinus inverter lader met semi tractie accu's. Kan hier ruim  1 1/2 dag zonder netstroom. Laatst 1/2 dag zonder stroom (werken in straat). Kon zelfs nog op internet (VDSL2). Alle electronische toestellen staan hierop geschakeld.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: De schakelaar #8 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 3 October 2015 - 21:51

Mooi dure grap als je de accu's moet vervangen. Dan koop ik liever nieuwe apparatuur ;)


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: De schakelaar #9 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 4 October 2015 - 05:15

Blijf jij wel zonder stroom zitten, als je het voor hebt. Valt nog mee, 120 € per jaar.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: De schakelaar #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 October 2015 - 09:06

Bij mij loopt-ie na het flashen gewoon door (ook de VU's). Daarna kan ik ze gewoon shutdown'en vanaf de remote control.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: De schakelaar #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 4 October 2015 - 12:05

Bij mij loopt-ie na het flashen gewoon door (ook de VU's). Daarna kan ik ze gewoon shutdown'en vanaf de remote control.

 

Misschien doe ik al jaren iets verkeerd, maar als de Duo klaar is staat er in de VFD Finished, dan komt er Remove USB en daarna Reboot. Ik kan hameren op de AB wat ik wil, maar het enige wat de box reboot is de schakelaar aan de achterzijde gebruiken. Is er een andere methode?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: De schakelaar #12 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 4 October 2015 - 13:39

Ja, stekker eruit en er weer in :ph34r:


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: De schakelaar #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 October 2015 - 16:54

Ik kan me dat allemaal niet herinneren, ik zal er de volgende keer eens op letten. Maar grote kans dat op dat stadium helemaal geen operating system draait, alleen de bootloader. En dan is het geen probleem.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: De schakelaar #14 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 4 October 2015 - 17:10

Als je het een keer test, dan hoor ik het graag. Voorlopig is het hier de schakelaar m.b.t. de Vu+


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.




Also tagged with one or more of these keywords: HDD, Filesysteem corruptie

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users