Mocht het zijn dat je toch echt de twee aan elkaar wou hangen, enkel voor bestands overdracht tussen de 2. Dan kan/kon je dit doen met een Ethernet crossover cable . Recht op recht rechtstreeks lukt dit niet.
Re: FTPBrowser #21
Re: FTPBrowser #22
Posted 17 October 2015 - 06:57
Mocht het zijn dat je toch echt de twee aan elkaar wou hangen, enkel voor bestands overdracht tussen de 2. Dan kan/kon je dit doen met een Ethernet crossover cable . Recht op recht rechtstreeks lukt dit niet.
Dit raad ik echter af voor een beginneling; je moet dan immers zowel PC als Satreceiver een vast IP adres geven.
Wel raad ik aan de Box een vast IP adres te geven.
En nogmaals: beveiligen met een degelijke router tussen internet en eigen lan.
Vu+ Duo2, OpenPLi 4.0, Triax 90cm rotor, Triax 80cm Triple Quad TV Vlaanderen LNB 19.2E 23.5E 28.2E, Sony KDL42W805a met ingebouwde Sattuner, Bose V35 surround.
Re: FTPBrowser #23
Posted 17 October 2015 - 09:20
Vast ip is wel leuk maar dan wel een ipadres welke weer buiten de range van ip adressen valt die de router uitdeelt.
DHPC is het makkelijkste en in het netwerkinstellingen-menu is het ip makkelijk terug te vinden.
Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....
On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....
Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna
Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam
Press the button on the buttom right of this message
Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki
Re: FTPBrowser #24
Posted 17 October 2015 - 11:21
Edited by 40H3X, 17 October 2015 - 11:23.
Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Remember: Upvote with the button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our new and improved wiki
Re: FTPBrowser #25
Posted 17 October 2015 - 11:50
Ik zou altijd voor IP op MAC address toekennen gaan (mits je DHCP server deze optie heeft natuurlijk). Heeft een aantal voordelen. al was het maar om een overzicht te hebben wie er allemaal toegang heeft tot je LAN/WLAN.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar niet iedereen heeft de kennis hoe ze dat moeten doen, dan is DHCP de makkelijkste weg, het ip kan je dan makkelijk via het menu uitlezen.
Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna
Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam
Re: FTPBrowser #26
Re: FTPBrowser #27
Posted 17 October 2015 - 12:04
Als ze je MAC adres zien in netwerk verkeer en dit klonen kunnen ze dus binnen.
Ik snap even niet in welke conext je dit bedoelt, je kunt nog zoveel adressen van al mijn STB boxen clonen maar je komt echt niet zomaar bij mij, of anderen binnen.......
Het gaat hier om je STB zichtbaar te maken op je pc, je moet dan wel eerst achter het ip adres van je box zien te komen, alvorens je er met je pc mee kunt verbinden, dat gaat over lokaal verkeer.....
Re: FTPBrowser #28
Posted 18 October 2015 - 07:28
@Jan Misschien had ik het woord "toegang" niet moeten gebruiken, want dat zou kunnen impliceren dat MAC => IP in mijn ogen iets met veiligheid zou hebben te doen. In het LAN moet "veiligheid" m.b.t. de "boze buitenwereld" geen issue zijn. In het LAN is er misschien wel zoiets als toegang cq. het toekennen van rechten.
@Tech DHCP met een range aanzetten in je LAN is natuurlijk het eenvoudigste, vraag nl. geen beheer en is voor velen een "zorgeloze" oplossing.
Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport
Remember: Upvote with the button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!
Many answers to your question can be found in our new and improved wiki
Re: FTPBrowser #29
Posted 18 October 2015 - 08:33
Jan, laat me dit idee even uit de wereld helpen. Ik weet dat meer mensen dit idee hebben (ook juist in combinatie met WLAN), maar het is fundamenteel fout.
Het MAC adres wordt alleen gebruikt op de link access layer (aka OSI laag 2). Dat betekent dat het MAC adres alleen betekenis heeft tussen apparaten en je router onderling binnen je eigen netwerk. Zodra de router het verkeer naar buiten stuurt, komt daar het MAC adres van de router in. De eerstvolgende router van je ISP zet er weer zijn MAC adres in, dus je eigen MAC adressen komen nooit buiten de deur. Je hebt er dus ook niks aan als je niet al op jouw eigen netwerk toegang hebt. En als je dat wel hebt, dan heb je geen MAC adres van een ander apparaat nodig.
MAC adressen hebben dus geen enkele rol in netwerk-veiligheid.
Edited by Erik Slagter, 18 October 2015 - 08:33.
* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Re: FTPBrowser #30
Posted 18 October 2015 - 11:27
Tenzij je IPv6 hebt draaien, stateless auto configuration gebruikt ipv DHCPv6 (of een static IP), en geen privacy extensions hebt geactiveerd.
Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)
Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.
Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.
Re: FTPBrowser #31
Posted 19 October 2015 - 11:12
De volgende stap die Garcia adviseert is het aanpassen van de standaard IP-reeks van de router. Bijna elke router heeft een IP-adres dat met 192.168.1.1 begint. Door dit aan te passen kunnen CSRF (Cross-site Request Forgery)-aanvallen worden voorkomen. Verder adviseert de beveiligingsexpert om de MAC-adressen te beperken die toegang tot de router hebben en de naam van het wifi-netwerk niet uit te zenden. Als laatste krijgen gebruikers het advies om diensten als Telnet, PING, UPnP, SSH en HNAP uit te schakelen of dicht te zetten.
bron: Tips voor een veilige wifi-router: verander de standaard IP-reeks
source: Tips for Improving Router Security
Re: FTPBrowser #32
Posted 19 October 2015 - 11:17
Jan, laat me dit idee even uit de wereld helpen. Ik weet dat meer mensen dit idee hebben (ook juist in combinatie met WLAN), maar het is fundamenteel fout.
Het MAC adres wordt alleen gebruikt op de link access layer (aka OSI laag 2). Dat betekent dat het MAC adres alleen betekenis heeft tussen apparaten en je router onderling binnen je eigen netwerk. Zodra de router het verkeer naar buiten stuurt, komt daar het MAC adres van de router in. De eerstvolgende router van je ISP zet er weer zijn MAC adres in, dus je eigen MAC adressen komen nooit buiten de deur. Je hebt er dus ook niks aan als je niet al op jouw eigen netwerk toegang hebt. En als je dat wel hebt, dan heb je geen MAC adres van een ander apparaat nodig.
MAC adressen hebben dus geen enkele rol in netwerk-veiligheid.
nou ja:
MAC addresses are easy to get, too. They’re sent over the air with each packet going to and from the device, as the MAC address is used to ensure each packet gets to the right device.
source: MAC Address Filtering Provides No Security
Edited by Jan Gruuthuse, 19 October 2015 - 11:17.
Re: FTPBrowser #33
Posted 19 October 2015 - 12:01
Hetzelfde met de SSID niet meer broadcasten. Zodra het eerste device een connectie maakt met de SSID kun je het alsnog uit de lucht plukken...
Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)
Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.
Re: FTPBrowser #34
Posted 22 October 2015 - 16:01
Tenzij je IPv6 hebt draaien, stateless auto configuration gebruikt ipv DHCPv6 (of een static IP), en geen privacy extensions hebt geactiveerd.
Kans is niet zo groot he
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Re: FTPBrowser #35
Posted 22 October 2015 - 16:05
nou ja:MAC adressen hebben dus geen enkele rol in netwerk-veiligheid.
MAC addresses are easy to get, too. They’re sent over the air with each packet going to and from the device, as the MAC address is used to ensure each packet gets to the right device.
En wat klopt daar precies niet aan? Ik zeg nergens dat MAC adressen "nergens" voor gebruikt worden. Alleen dat ze geen rol spelen in netwerk-veiligheid. Degene die denkt dat dat wel zo is, en MAC-authenticatie/filtering aan gaat zetten en denkt daarmee veilig te zijn, tsja, dat moet diegene zelf weten. Als het goed is gebruik je netjes WPA (met CCMP cipher) of WPA2 en dan voegt filtering op MAC adres helemaal niks toe.
BTW WanWizard en ik hebben hier wat opleiding in en wat professionele ervaring mee
Re: FTPBrowser #36
Posted 22 October 2015 - 16:29
Kans is niet zo groot heTenzij je IPv6 hebt draaien, stateless auto configuration gebruikt ipv DHCPv6 (of een static IP), en geen privacy extensions hebt geactiveerd.
Weet ik niet.
Als je een Draytek hebt zoals ik, dan moet je daar RA aanhebben staat anders krijgen je devices geen routing/next-hop info binnen. Maar om die binnen te krijgen moet je als client stateless autoconfig aan hebben staan, en daarmee krijg je dus ook een IPv6 adres met MAC kado. Nu draai ook ook DHCPv6, en dat adres heeft blijkbaar voorrang, want dat zie ik online overal gemeld worden. Dus mijn systemen hebben nu allemaal 3 IPv6 adressen: een link-local, een stateless, en een DHCP adres.
BTW WanWizard en ik hebben hier wat opleiding in en wat professionele ervaring mee
Och, je moet wat doen om de dag door te brengen...
Re: FTPBrowser #37
Posted 22 October 2015 - 19:07
Ja maar, dan kun je dus inderdaad je MAC-adres achterhalen. Net zoals je dat kunt als je bij iemand in de straat bent met een WLAN. Maar dan kun je er nog niks mee, dat is mijn punt. Beveiliging doe je niet op MAC-adres. Als je dat toch doet, ben je eehhhh niet zo slim bezig. Mijn MAC-adressen mag iedereen weten. Mijn IP-adressen ook. Je kunt ze via DNS ook gewoon opvragen, ipv4 en ipv6. Ik doe niet aan security-by-obscurity. Net zoals het (inderdaad) totaal geen zin heeft om je SSID te verbergen.
Re: FTPBrowser #38
Posted 22 October 2015 - 21:14
Bij mij niet, want hij gaat wel met zijn DHCPv6 adres naar buiten toe, niet met zijn stateless geconfigureerd IPv6 adres, dat gaan dan wel weer goed.
Ik vind het alleen nog een beetje jammer dat je nog niet per interface die security extensions kunt configureren, maar alleen op systeem niveau. Want niet overal is dat handig en/of wenselijk.
Als dat zou kunnen zou ik niet eens DHCPv6 hebben draaien, dat is dan volledig overkill.
Re: FTPBrowser #39
Posted 23 October 2015 - 09:08
Ik gebruik geen dhcpv6. Om de simpele reden dat het geen IPv6-versie van DHCP is, ze hebben het compleet ver*****, waardoor je op server en clients een token moet delen. Token weg = geen leases meer. Token op de server weg en je kunt alle clients gaan aflopen. Het is nog niet eens simpel (op Linux) om dat token van de server op een zodanige manier te achterhalen dat het eenvoudig op de clients gezet kan worden. Ik ben er een beetje klaar mee. Terwijl ik DHCP op zich perfect vind. Ik draai dus wel DHCP en IPv6 doe ik statisch. En dan gewoon oplopend, ::1/64, ::2/64 etc. Daar zitten dus óók geen MAC adressen in. En dat zonder "privacy extensions"
Tegen de tijd dat DCHPv6 een keer echt lekker en goed werkt op linux ga ik het wel weer overwegen.
Re: FTPBrowser #40
Posted 23 October 2015 - 09:24
Hier werkt het tot op heden zonder problemen. Ik kan op de Draytek ook alleen maar een range invullen, en verder niks. Ik hoop dat dat zo blijft, static IP's op een laptop die nogal mobiel is is verre van handig...
2 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users
-
Bing (1)