Jump to content


Photo

Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen


  • Please log in to reply
46 replies to this topic

#1 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 3 February 2016 - 16:19

Allereerst: het gaat om een vu+ duo2 met 2 dubbele DVB-S2 tunerkaarten en 4 quattro lnb's op een Visiosat big bisat schotel en een EMP-Centauri 17/8 multiswitch.

In de ontvanger zitten 2 kaarten, een CD-kaart en een TNTsat-kaart, aangestuurd door oscam.

 

Sinds enige tijd merk ik dat het zappen tussen sommige CD-kanalen erg traag gaat, tussen de 5 en 15 seconden, wanneer er drie CD-kanalen worden opgenomen.

FTA-kanalen hebben - uiteraard - het probleem niet, maar ook de TNTsat-kanalen zappen gewoon snel. Deze kanalen werken op hun eigen TNTsat-kaart.

Het probleem treedt ook niet op wanneer ik drie TNTsat-kanalen opneem. Zowel de TNTsat- als de CD-kanalen zappen dan normaal.

 

Ik heb twee oude backups eens teruggezet.

Die van half januari (laatste upgrade 06-01-2015, Enigma 03-01-2016, Kernel versie 3.13.5) blijkt het probleem ook al te hebben, maar wanneer ik nog verder terugga en een backup van 1 december 2015 terugzet, (laatste upgrade 02-11-2015, Enigma van 31-10-2015, Kernel versie 3.13.5) werkt alles naar behoren.

Kortom tussen 2 november 2015 en 6 januari  2016 is er iets gebeurd waardoor het zappen met CD-kanalen ernstig wordt vertraagd wanneer er meerdere opnames lopen.

 

Kan iemand hier meer over zeggen?


Edited by MaartenM, 3 February 2016 - 16:19.


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,258 posts

+691
Excellent

Posted 3 February 2016 - 16:45

Dat is logisch... Je kaart kan maar 4 streams tegelijkertijd aan... Bi 3 opnames en 1 kijken kan het inderdaad zijn dat je tot 10 sec of zo moet wachten....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #3 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 3 February 2016 - 17:11

Tot ruim een maand geleden werkte het wel goed. Ook bij mijn vorige ontvangers is het geen probleem om meerdere opnames tegelijk te laten lopen en andere te kijken.

Zoals ik al zei, bestond het probleem nog niet met de Enigma van 31-10-2015.

 

Bovendien kan de kaart, technisch gezien, meer streams tegelijk aan, oscam kan er 8 maximaal sturen, dacht ik. Dat de kaart maar 4 streams aankan, wordt door CD bepaald en is geen beperking van de techniek. Vroeger, toen we onbeperkt konden streamen, meer dan 4 dus, heb ik ook nooit iets van extra vertragingen gemerkt.



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #4 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 3 February 2016 - 17:22

Als je kaart maar 4 kanalen mag decoderen, hoe wil je dan met één kaart meer dan 4 streams gebruiken bij oscam?

 

Dit kan uiteraard met een 2de kaart.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 3 February 2016 - 17:40

Het is een beperking van de smartcard van Cabaal Digitaal, zij hebben een beperking in de kaart ingesteld waardoor je maximaal 4 kanalen, gelijktijdig, kunt decoderen.

Ook al kan de hardware meer dan dat aantal, zal het je na enige tijd opvallen, dat er gaten gaan vallen in de opnames. De kaart staat dan dus al een tijdje het maximale te geven, en begint dan spontaan foute antwoorden te geven wat weer in een zwart beeld resulteert, de kaart staat in (minimale)strafmodus. Ga je langer door zal je zwaarder worden gestraft en loop je de kans dat de tweede opname ook begint te stotteren en uiteindelijk zal alles op zwart gaan omdat de kaart dan, op geen enkel kanaal, meer een zinnig antwoord meer zal geven.

Uiteraard is één en ander ook nog afhankelijk van het zapgedrag ......

 

Bij TNT zijn ze iets minder geldbelust dan bij M7 en zit die beperking niet ingebouwd, vandaar dat je er geen last van hebt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #6 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 3 February 2016 - 17:47

Als je kaart maar 4 kanalen mag decoderen, hoe wil je dan met één kaart meer dan 4 streams gebruiken bij oscam?

 

Dit kan uiteraard met een 2de kaart.

Ja, en buiten die tweede kaart ook wat kennis want ik ken weinig gebruikers die weten hoe ze oscam of CCcam moeten instellen op maximaal 4 SID's,

en om nu voor een, door de strot gedrukte beperking een tweede kaart te gaan kopen is al helemaal van de zotte.

Ik heb verdorie betaald voor een pakket en mag bij gaan betalen omdat ik graag opneem?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #7 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 3 February 2016 - 18:51

Ik neem maar op 3 kanalen op. Het vierde zou dan nog geen probleem mogen geven. Bovendien werkte het anderhalve maand geleden op dezelfde manier wel goed. Ik heb dat vandaag nog uitgeprobeerd door een paar oude backups terug te zetten.



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #8 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 3 February 2016 - 19:11

Gebruik je in de image van 1 december een andere versie van Oscam?



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,258 posts

+691
Excellent

Posted 3 February 2016 - 19:19

Het is eigenlijk een wonder dat je eerst niets merkte...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #10 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 3 February 2016 - 19:25

Gebruik je in de image van 1 december een andere versie van Oscam?

 

Hoogstwaarschijnlijk wel, gewoon de versie die meekomt tijdens het updaten. Ik zit nu in elk geval op r11209.



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #11 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 4 February 2016 - 06:29

 

Als je kaart maar 4 kanalen mag decoderen, hoe wil je dan met één kaart meer dan 4 streams gebruiken bij oscam?

 

Dit kan uiteraard met een 2de kaart.

Ja, en buiten die tweede kaart ook wat kennis want ik ken weinig gebruikers die weten hoe ze oscam of CCcam moeten instellen op maximaal 4 SID's,

en om nu voor een, door de strot gedrukte beperking een tweede kaart te gaan kopen is al helemaal van de zotte.

Ik heb verdorie betaald voor een pakket en mag bij gaan betalen omdat ik graag opneem?

 

Volledig akkoord.

Maar zoals velen: ofwel extra kaart of eentje van het zusterbedrijf.

Gaat jammer genoeg niet op voor voetbal liefhebbers.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #12 bril

  • Senior Member
  • 204 posts

+2
Neutral

Posted 4 February 2016 - 06:58

Ik neem maar op 3 kanalen op. Het vierde zou dan nog geen probleem mogen geven. Bovendien werkte het anderhalve maand geleden op dezelfde manier wel goed. Ik heb dat vandaag nog uitgeprobeerd door een paar oude backups terug te zetten.

Dan heeft het niks te maken met de beperking op de kaart dus, moet iets in de software zijn, Driver, Openpli,  Oscam of dat de configure instellingen daarna zijn veranderd.


Edited by bril, 4 February 2016 - 06:59.

Mut@ntHD51 STB 4K 2x,  Openpli 7.1 release  , 60 cm schotel 2x duo-lnb, 19.2/23.5 vaste opstelling, Panasonic TXL55DT50E


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #13 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2016 - 08:14

Dat kan wel degelijk uit de kaart komen, zeker als de interne teller tegen de 'strafmodus' hangt, krijg je dit onvoorspebare gedrag.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #14 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 4 February 2016 - 10:18

Dat kan wel degelijk uit de kaart komen, zeker als de interne teller tegen de 'strafmodus' hangt, krijg je dit onvoorspebare gedrag.

Maar het probleem lost zich op met een oude image, daar weet de kaart niks van.

 

Als daar ook een oudere Oscam versie in zit, gebruik die versie dan eens in de nieuwe image. Dan kun je uitsluiten dat er 'iets' in Oscam is geslopen.



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,258 posts

+691
Excellent

Posted 4 February 2016 - 10:26

Dan heeft de kaart ff minder op straf gestaan....
3 opnames en zappen.... Aangezien de kaart op straf gaat met meer dan 4 zenders per 10 seconden is het zappen langer... Zo niet dan staat de kaart zo op straf.... Zeker als het vorige oide image sneller zapte...

Edited by littlesat, 4 February 2016 - 10:27.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #16 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 4 February 2016 - 10:37

Alleen als dat langer dan 60 seconden duurt toch?, moet je flink doorzappen.



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #17 stefansat

  • Member
  • 3 posts

+1
Neutral

Posted 4 February 2016 - 11:31

 

Dat kan wel degelijk uit de kaart komen, zeker als de interne teller tegen de 'strafmodus' hangt, krijg je dit onvoorspebare gedrag.

Maar het probleem lost zich op met een oude image, daar weet de kaart niks van.

 

Als daar ook een oudere Oscam versie in zit, gebruik die versie dan eens in de nieuwe image. Dan kun je uitsluiten dat er 'iets' in Oscam is geslopen.

 

Dit zou ik eerst proberen. Update je image volledig maar wijzig enkel de binary naar de versie die gebruikt was wanneer je geen problemen had.



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 February 2016 - 13:27

Alleen als dat langer dan 60 seconden duurt toch?, moet je flink doorzappen.

Nee hoor, wat de kaart precies doet en als criteria hanteert, is erg geheim. Het is redelijk onvoorspelbaar. Bovendien zijn er sommige zenders die als "twee" tellen waardoor je strafteller al bij twee zenders ingaat (Viacom zenders ("MTV") en het schijnt ook sommige regionale zenders).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #19 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 4 February 2016 - 18:58

Een oude oscam terugzetten in een nieuwe update heb ik al eerder geprobeerd toen ik een probleem had met het wegvallen van CD-beeld wanneer er een TNTsat-opname werd gestart. Maar dat lukte me uiteindelijk niet.

 

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik dat dus moet aanpakken? Een oude oscam kan ik waarschijnlijk eenvoudig van schijf plukken wanneer ik even een oude backup terugzet. Maar dan? De oude over de nieuwe heen zetten en de rechten aanpassen. Ik denk dat het bij dat laatste niet goed is gegaan. Het is me vroeger bij de Reelbox wel eens gelukt, maar nu dus niet meer.

Hoe moet het dan wel?

 

Overigens, dat strafbankje is me bekend. Ik heb er wel mee geëxperimenteerd door telkens nieuwe opnames te starten. Maar eigenlijk viel de boel dan niet meteen na de vierde opname uit. Meestal pas na een opname of 5, soms zelf 6. Of pas na enige tijd. B.v. die 60 seconden, die al eerder is genoemd.

En als ik het echt te bont had gemaakt, moest ik de kaart via internet heractiveren :lol:

 

 



Re: Zappen CD-kanalen gaat erg traag wanneer opnames lopen #20 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 5 February 2016 - 07:26

stop oscam

vervang /usr/bin/oscam

zet file attributes op 755

dit kan je eventueel in filezilla doen:

rechts klikken op oscam:

Attached Files


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users