Jump to content


Photo

Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 15 February 2016 - 19:15

Toen ik vorig jaar de et8500 installeerde, had ik 'ergens' op internet gelezen dat je bij het plaatsen van zowel kabel- als satelliettuners moest opletten waar je welke installeerde. Zoals dat ook bij de 10000 nogal kritisch was.

 

Ik had de kabeltuners in slot C en D geplaatst, de satelliettuners in A en B. Zo werd dat aangeraden.

 

Het viel me uiteindelijk op dat de kabelzenders soms behoorlijk gestoord doorkwamen. Ik dacht dat dat door een te zwak signaal werd veroorzaakt. Ik heb een nogal lange aanvoer, wat splitsers, maar wel een versterker ertussen. In een ander topic heb ik daar ook met anderen over gesproken.

Tot het me opviel dat het signaal van de kabelzenders op bepaalde tijden soms erg slecht was, en dan een tiental minuten later plotseling weer niet.

Toen kwam de aap uit de mouw. Het bleek dat de kabeltuners de mist in gingen wanneer beide satelliettuners werden gebruikt. B.v. wanneer er twee opnames draaiden, die beide tuners nodig hadden. Zolang ik meerdere opnames van zenders op 1 transponder maakte, dus waarbij maar 1 tuner werd gebruikt, ging het goed. Zodra de tweede tuner werd gebruikt, gingen de kabeltuners op tilt.

 

Toen de kabel- en satelliettuners maar eens omgewisseld. Kabel op A en B, Satelliet op C en D. En ja, nu is het probleem voorbij. Ik kan rustig meerdere satellietkanalen opnemen, waarbij beide satelliettuners worden gebruikt, zonder dat het signaal op de kabeltuners eraan gaat.

Opnames van twee zenders op de kabeltuners hebben geen invloed op de satelliettuners. Ook in de vorige configuratie niet.

 

Het is maar dat je het weet.

 



Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 15 February 2016 - 19:51

Fijn dat jij dit nog even expliciet herhaalt. Daar hebben toekomstige eigenaren van een 8500 iets aan.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 February 2016 - 19:59

De plaatsing van de type tuners is van belang bij de et8000 en de et10000 (xtrend generatie 2). Bij de et8500 is dit helemaal niet aan de orde, die heeft sowieso andere tuners (zelfde als de et7500, xtrend generatie 3).

 

Het kan natuurlijk altijd zijn dat er in jouw situatie "iets" aan de hand is, maar het is dus niet algemeen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #4 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 17 February 2016 - 01:38

Bij generatie2 heb je een I2C probleem zodat niet alle combinaties mogelijk zijn.

 

Dit gaat over totaal iets anders namelijk straling en inslag op/van de tuners wat corruptie veroorzaakt op een ander tuner.

Dit is een bekend fenomeen bij Koreaanse hardware design.

Uit verschillende testen met verschillende boxen (BCM7241 en BCM7424) komt steeds naar voren dat beste combinatie eerst DVB-C/T2 tuners is en dan pas de DVB-S2 tuners.
 


Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 17 February 2016 - 07:50


Dit gaat over totaal iets anders namelijk straling en inslag op/van de tuners wat corruptie veroorzaakt op een ander tuner.

Dit is een bekend fenomeen bij Koreaanse hardware design.

Uit verschillende testen met verschillende boxen (BCM7241 en BCM7424) komt steeds naar voren dat beste combinatie eerst DVB-C/T2 tuners is en dan pas de DVB-S2 tuners.

Dit is om "gek" van te worden... Gelukkig werkt (meestal) die work-a-round....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #6 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 17 February 2016 - 15:10

Straling en (hoogfrequent) inslag laat zich lastig workarounden, die tuner positie is een leuk voorbeeld maar zou mooier zijn als de zaak goed was afgeschermd tegen die invloeden.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #7 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 17 February 2016 - 19:18

Of er specifiek met mijn et8500 "iets" aan de hand is, is nog maar de vraag. Er moet maar net iemand dezelfde configuratie als ik hebben geïnstalleerd, met de tuners op dezelfde plaatsen. Pas wanneer ook een ander ermee gaat experimenteren, valt er meer over specifiek de ene of de andere ontvanger te zeggen. Bovendien lees ik hier boven bij andere ontvangers ook zaken als "generatie 2" en "generatie 3". Dus per productieserie zijn er ook verschillen.

 

Uit verschillende testen met verschillende boxen (BCM7241 en BCM7424) komt steeds naar voren dat beste combinatie eerst DVB-C/T2 tuners is en dan pas de DVB-S2 tuners.
 

 

De door WTE genoemde eigenschap is precies wat ik nu ook in de et8500 heb ontdekt.

 

Waaraan het ook ligt, ik vertel alleen mijn ervaringen en hoe ik het heb opgelost. In de hoop dat iemand er iets aan heeft.

 



Re: Xtrend et8500 plaatsing tunerkaarten kritisch #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 February 2016 - 19:25

Allemaal prima en ook goed om dat te delen, maar dit is hoe dan ook echt een ander probleem dan op de et8000 en et10000, waar de fabrikant de waarschuwing over de locatie / plaatsing van de tuners over heeft doen uitgaan, zoals WTE ook al opmerkt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users