Jump to content


Photo

Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware.


  • Please log in to reply
35 replies to this topic

Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #21 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 21 February 2016 - 14:32

Tja, bottom line is dat een organisatie een masterkey heeft om certificaten te genereren waarmee in potentie ci+ modules gaan werken.

Dat ze die certificaten vervolgens te gelde maken kan ik ze niet kwalijk nemen.

Beschermgeld, lijkt me niet. Ze zullen heus wel eisen stellen aan de hardware en implementatie zodat de info die de ci+ module levert niet doodsimpel vervolgens misbruikt kan worden voor illegaal tv kijken.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #22 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 21 February 2016 - 15:15

CI+ gaat niet over illegaal TV kijken, dat is de taak van het beveiligingssysteem. Het gaat over het opleggen van restricties aan de gebruiker. Een CI-module levert geen info, hij levert een ontcijferde transportstream, oftewel, dat datgene waarvoor de kijker betaald heeft.

Edited by Zuppelan, 21 February 2016 - 15:15.


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #23 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 21 February 2016 - 15:45

Kijk voor de aardigheid eens naar de ci+ helper module, daar komt toch echt "CA_SET_DESCR" in voor.

Dat gebruik je om controlwords naar de CA te schrijven.

Dus ik heb inmiddels mijn twijfels over die transportstream. Best kans van dat het zo kan werken maar blijkbaar is er ook nog een andere manier van decoding mogelijk.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #24 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,271 posts

+691
Excellent

Posted 21 February 2016 - 20:23

Als het klopt wat radxnl en WTE beweren dat zit hier een luchtje aan...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #25 radxnl

  • Senior Member
  • 1,527 posts

+57
Good

Posted 21 February 2016 - 20:47

Oh no! Marketing die niet 100% de waarheid verteld.

En ik beweer helemaal niets, ik baseer me op feiten. Maar als we weer op die toer gaan prima...

Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #26 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,271 posts

+691
Excellent

Posted 21 February 2016 - 20:53

Tja... het verkoopt wel!!! ;) Maar ik heb ook een "luchtjesgevoel" hierbij...

 

Ook hebben ze schuifbare en zoombare windows gemaakt... Het ziet er leuk uit maar je zet het snel uit... ;) En je hebt er nogal een vrij grote patch in enigma2 voor nodig ook.... 

(uiteraard voor Kodi is dat wel handig zo'n feature...)


Edited by littlesat, 21 February 2016 - 20:55.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #27 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 21 February 2016 - 21:00

Als CI+ geod doet moet je het dichttimmeren en dat kan prima op een SmartTV door bijv. de firmware digitaal te ondertekenen, zodat de eindgebruiker hem niet meer kan aanpassen. Als het CI+consuritum echter alleen maar centen wil vangen, dan begint het veel te lijken op een soort beschermgeld waar je op Sicilië tenminste nog aangifte voor kunt doen.


....we leven hier in Sicilië aan de Noordzee.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #28 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 22 February 2016 - 09:39

...Dat is ondenkbaar en betekend het directe failliet van de CI+ standaard.


Oohhh, als dat eens zou kunnen!
Real musicians never die - they just decompose

Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #29 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 22 February 2016 - 10:01

Volgens het filmpje zijn de opnamebeperkingen ook van toepassing op de Gigablue--ontvanger. Dat maakt het nog opmerkelijker: Heeft men deze beperkingen in Enigma2 geprogrammeerd en hoe voorkomt men dat bijdehante gebruikers die beperkingen er weer uit slopen?



Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #30 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,271 posts

+691
Excellent

Posted 22 February 2016 - 11:57

Ik denk dat ze meer doelen op het maar 1x kijken -of- 1x opnemen....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #31 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 22 February 2016 - 14:43

Klopt, 1x opnemen of 1x kijken, ik heb het getest en als je het mij vraagt zit die beperking meer in de CI+ module zelf dan in de ontvanger.

 

Gigablue had voor zichzelf bedacht dat voor de kerst de hele certificering wel rond zou zijn. Dat lukte niet, want blijkbaar is er naast de zak geld ook nog daadwerkelijk een certificeringstraject nodig waarbij meermaals ci+ handling implementaties afgewezen zijn.

Ondertussen had marketing uiteraard reeds diverse beloftes gedaan: voor kerst 2015 zit CI+ erin!

Onder druk om de marketingbelofte na te komen hebben ze besloten om net als de rest van de enigma2 receivers die momenteel CI+ ondersteuning claimen de gelekte certificaten er maar ingestopt. Naar wat ik begrepen heb komt er binnenkort een driverupgrade met daarin hun eigen certificaat.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #32 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2016 - 15:32

Klopt, 1x opnemen of 1x kijken, ik heb het getest en als je het mij vraagt zit die beperking meer in de CI+ module zelf dan in de ontvanger.

Ben wel benieuwd hoe ze dat vanuit de CI module willen gaan afdwingen? Dat kan alleen als je scrambled opslaat. En dat is nou juist wat de meeste enigma2 ontvangers juist niet kunnen (of beter, het resultaat kunnen ze niet afspelen).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #33 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2016 - 15:34

Inderdaad, kan de Gigablue dan wel achteraf decoderen via de CI module? Ander heb je nog niks aan de 4 tuners van een GB quad en zit je vast aan hetzij 1 programma opnemen of 1 programma kijken.



Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #34 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 22 February 2016 - 16:03

Klopt als een bus. Maar dat is niet anders als de coderingen over poosje weer potdicht blijken te zitten geldt dat voor elke ontvanger.

Alleen kunnen de CI+ gecertificeerde dan nog tenminste beeld produceren op betaal tv kanalen waarvoor je abonnement hebt.

FTA is er trouwens ook genoeg te bekijken en dan zijn meerdere tuners uiteraard wel weer bruikbaar.

En daarbij je hebt met de door een provider geleverde box dezelfde beperkingen maar met dit verschil dat je met een opensource ontvanger tenminste niet hoeft

te ergeren aan eventuele overige beperkingen en bugs.

 

...tja en kans bestaat dat de laatste versies van de CAS systemen over een tijdje weer open gaan met softcams, hoewel ik daar minder vertrouwen in heb als voor 5 jaar terug aangezien zulke oplossingen tegenwoordig in de regel eerst flink verkocht worden aan cardsharders en als nonpublic "private" softcam.

Daarnaast zijn smartcards tegenwoordig veel flexibeler en kunnen/worden gaatjes sneller gedicht met een update van de security provider.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #35 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2016 - 16:53

Achteraf decoderen lijkt me geen (groot) bezwaar voor providers/content aanbieders, cardsharing is dan immers nog steeds niet mogelijk. De mogelijkheid om achteraf te decoderen zou het grootste voordeel zijn ten opzichte van een providerbox omdat je dan in ieder geval nog steeds meerdere kanalen tegelijk kunt opnemen. Andere merken bewijzen dat het technisch mogelijk is, dus de makers van E2 boxen zullen 'aan de bak' moeten als ze geen marktaandeel kwijt willen raken.



Re: Welke fabrikant heeft een CI+ licentie voor zijn Enigma hardware. #36 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 22 February 2016 - 17:03

Misschien heb je gelijk maar de meeste fabrikanten lijken wel de insteek te hebben om enkel een graantje mee te pikken uit de opensource ruif met de zoveelste XX - tuner box met of zonder display en giga cpu / ram / flash.

Innoveren kost geld en drukt de verdienste. Ik moet nog zien wie er op dit punt gaat innoveren en wie langs de zijlijn blijft kijken in de hoop op een onbewaakt moment de innovatie schaamteloos kopieren.

Mocht straks het cardsharen even onmogelijk zijn moet ik nog zien of het uberhaupt nog wel interresant is om voor een handjevol hobbyisten opensource based boxen in de markt te zetten.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users