Jump to content


Photo

Nas mounten over wan


  • Please log in to reply
74 replies to this topic

Re: Nas mounten over wan #41 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2016 - 15:41

hoop wizzards hoor ik wel

 

om wat duidelijkheid te geven over de situatie even een foto van de woning

het is een driveinn woning met de woon etage op de 1e en het kantoor en garage op de begane grond

 

wifi is echt geen optie

er ligt 1 cat 6 kabel vanaf de modem naar de garage op een switch aangesloten 

op de switch staan vervolgens 2 servers en een router

servers en router hebben allen hun eigen 213 xxx ip nummer

de router in het kantoor verdeeld dan de 192 xxx ip nummers aan de apparatuur in het kantoor

 

o ja nas staat op de 1e etage !

Attached Files


Edited by the peppi, 6 March 2016 - 15:42.

 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #42 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2016 - 15:54

De meeste mensen weten niet het verschil tussen een router en een access point.

 

Zodra je 5 GHz gaat gebruiken (wat ik zeker aanraad), kom je al snel uit op een extra access point voor de bovenverdiepingen.

access point heeft geen zin die kan de router van 1 verdieping lager nauwelijks vinden

nogmaals vergeet het hele wireless gebeuren maar in mijn woning

het staal wat er in deze woning aanwezig is is meer waard dan de huizen zelf

ga er vanuit dat er 30% beton inzit en 70% staal en de vloeren 190 cm dik zijn en kom dan met een wireless oplossing dan zou het mischien kunnen werken


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #43 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2016 - 15:58

 

 

Maar ook daar zou ik aan de voordeur een router/firewall neer zetten, en pas daarachter de boel splitsen. Wat mij betreft kan de rest dan as-is blijven, dan moet je alleen alle kabels die nu in het modem zitten in die nieuwe router stoppen, en je public IP forwarding anders configureren. 

ook geen optie ivm de servers die beneden staan deze moeten beide een eigen ip nummer hebben en via poort 80 te bereiken de router kan naar mijn idee maar 1x de 80 forwarden


Edited by the peppi, 6 March 2016 - 15:59.

 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #44 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 6 March 2016 - 16:00

Niet als je met routed subnets werkt en je kunt ook nog routeren op basis van source ip en mate van traffic.


Edited by theparasol, 6 March 2016 - 16:04.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Nas mounten over wan #45 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2016 - 17:38

ik denk dat er teveel zaken worden aangedragen die de boel verwarren voor mij

 

de vraagstelling is eigenlijk hoe kan ik met de dreambox mediaplayer de nas benaderen via het web

met de mount instellingen werkt het perfect zowel op lan als op wan

 

echter moet ik voor de wan benadering de dmz openzetten naar de nas toe en dat is eigenlijk niet wenselijk

dus vraag ik mij af of het niet mogelijk is om het via 1 poort te doen ipv de dmz

 

nu komen er oplossingen van vpn, AP, Vlan, Routers aanschaffen etc etc etc

dit was in eerste instantie niet mijn bedoeling

 

dus VRAAG 1:

kan de nfs mount in de dreambox via 1 poort worden geregeld zo ja hoe?

 

zo nee wat is dan de beste en meest simpele oplossing om toch via de wan de nas te benaderen via de mount instellingen van de dreambox


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #46 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 7 March 2016 - 11:34

Het antwoord heb ik je al gegeven: niet.

 

Je kunt over internet alleen veilig dat soort protocollen gebruiken door een VPN tunnel, en een VPN tunnel op de box is voer voor gevorderen. En het internet heeft veel te veel latency en jitter om over protocollen als cifs en nfs media af te spelen.

 

Omdat je vast blijft houden aan je bestaande setup is het netwerk tussen je modem en de twee routers publiek, en dus deel van internet, en daarmee onveilig.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nas mounten over wan #47 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 8 March 2016 - 01:51

Het antwoord heb ik je al gegeven: niet.

 

Je kunt over internet alleen veilig dat soort protocollen gebruiken door een VPN tunnel, en een VPN tunnel op de box is voer voor gevorderen. En het internet heeft veel te veel latency en jitter om over protocollen als cifs en nfs media af te spelen.

 

Omdat je vast blijft houden aan je bestaande setup is het netwerk tussen je modem en de twee routers publiek, en dus deel van internet, en daarmee onveilig.

 

 

Niet direct maar nu wel dus dat is dan af te schrijven. Niet helemaal maar ik denk dat je bedoelt enigma2 kan dit niet want als ik lees en dat doe ik veel zie ik bv bij suse en debian en ubuntu wel staan dat dit mogelijk is maar goed laten we dat afsluiten en verder gaan met post 3

 

 

 

Als je een NAS hebt, dan heeft die wellicht ook VPN capaciteit aan boord...

 

edit: Ah, je vermeld Synology, ja, die heeft een OpenVPN service, en die voldoet prima, die heb ik daarvoor ook in gebruik.

ok thnx maar zou je ook kunnen posten hoe ik dat zou moeten doen want ik zie op dit moment de bomen door het bos niet meer

In de nas heb ik idd de vpn geinstaleerd en de open vpn geactiveerd

Dan is er de optie om de config bestanden te downloaden dat heb ik gedaan en vervolgens in etc/openvpn geplaatst

 

helaas doet de dreambox mediaplayer dan nog niet de bestanden weergeven

 

 

Zoals gezegt alles werkt intern en het werkt ook via de wan met de dmz open. Om maar aan te geven dat de syno instellingen goed zijn.

Het probleem zit hem echt in de connectie vanaf de dreambox naar de nas

 

euhh edit het probleem zit natuurlijk bij mij ik vergeet iets   ;)

 

 

Hierna is het spoor een beetje duister geworden zoals ik al aangaf worden er dan ineens allerlei zaken aangedragen die eigenlijk weer niet nodig zijn als ik jouw goed begrijp. De openvpn op de synology zou het moeten kunnen zeg je lijkt mij een prima optie misschien dat je dan alsnog zou kunnen aangeven hoe jij het gedaan hebt en het mag in platte taal tenzij je dat niet machtig bent.

 

in principe kan ik de box connecten met de syno openvpn die snap ik nu ondertussen

Maar dan ben ik even het spoor bijster en kan ook het ip bv niet meer vinden van de box. Ook kan ik dan niet meer met ssh of ftp in de box komen via de pc op kantoor. De films worden eveneens niet weergegeven in de dreambox/mediaplayer

 

misschien wel handig als je de locaties id geeft bv 1e etage en begane grond je weet nu dat deze beide gescheiden zijn en een eigen ip hebben


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #48 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 8 March 2016 - 15:19

Niet direct maar nu wel dus dat is dan af te schrijven. Niet helemaal maar ik denk dat je bedoelt enigma2 kan dit niet want als ik lees en dat doe ik veel zie ik bv bij suse en debian en ubuntu wel staan dat dit mogelijk is maar goed laten we dat afsluiten en verder gaan met post 3

 
Ik zeg niet dat het technisch niet kan, ik zeg dat je er geen realtime data over kunt halen. Voor een gewone file share maakt het niet uit dat het 10 minuten duurt voordat je spreadsheet over is, kwestie van wachten tot alles binnen is. Maar voor realtime video is dat wel anders. Dus: wat je wilt gaat niet werken. Je zou eventueel wel de files kunnen kopieren naar de box, door de VPN, en dan afspelen als ze over zijn.

 

Zoals al eerder gemeld, het configureren van OpenVPN is voer voor gevorderen. Mijn oplossing is daarbij niet representatief, want ik heb een custom versie van de Syno versie die met certificaten werkt in plaats van met username/password.

 

Een standaard Syno config ziet er uit als in bijlage. Je moet dan poort 1194 op je router forwarden naar poort 1194 van je NAS. Op dat moment is OpenVPN publiek benaderbaar.

 

Op dat scherm heb je ook een knop "export configuration". Die levert je een zip file op met alles wat je nodig hebt om aan de client kant te installeren:

- het ca certificaat van je NAS

- de openvpn client config file

 

Deze moet je installeren daar waar je OpenVPN client installatie de files verwacht.

 

Probleem is dat deze gemaakt is voor client-server connecties, niet voor server-server connecties (zoals je eigenlijk wilt). Dus je moet bij installatie nog wat aanpassingen doen:

- achter "remote" de tekst "YOUR_SERVER_IP" vervangen door het publiek IP van je router

- "auth-user-pass" aanpassen naar "auth-user-pass login.cred"

 

Daarna moet je in dezelfde directory als waar de config staat de file "login.cred" aanmaken, met daarin de Syno username op regel 1, en het password op regel 2. Het lijkt me dat je hiervoor een aparte user aanmaakt, die alleen read-only rechten heeft op de NAS op wat je beschikbaar wilt stellen.

 

Mijn client installatie wijkt dusdanig veel af dat het weinig zin heeft die te beschrijven. Even zoeken hier naar andere OpenVPN topics dus.

Attached Files


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nas mounten over wan #49 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 8 March 2016 - 15:58

 

Niet direct maar nu wel dus dat is dan af te schrijven. Niet helemaal maar ik denk dat je bedoelt enigma2 kan dit niet want als ik lees en dat doe ik veel zie ik bv bij suse en debian en ubuntu wel staan dat dit mogelijk is maar goed laten we dat afsluiten en verder gaan met post 3

 
Ik zeg niet dat het technisch niet kan, ik zeg dat je er geen realtime data over kunt halen. Voor een gewone file share maakt het niet uit dat het 10 minuten duurt voordat je spreadsheet over is, kwestie van wachten tot alles binnen is. Maar voor realtime video is dat wel anders. Dus: wat je wilt gaat niet werken. Je zou eventueel wel de files kunnen kopieren naar de box, door de VPN, en dan afspelen als ze over zijn.

 

Zoals al eerder gemeld, het configureren van OpenVPN is voer voor gevorderen. Mijn oplossing is daarbij niet representatief, want ik heb een custom versie van de Syno versie die met certificaten werkt in plaats van met username/password.

 

Een standaard Syno config ziet er uit als in bijlage. Je moet dan poort 1194 op je router forwarden naar poort 1194 van je NAS. Op dat moment is OpenVPN publiek benaderbaar.

 

Op dat scherm heb je ook een knop "export configuration". Die levert je een zip file op met alles wat je nodig hebt om aan de client kant te installeren:

- het ca certificaat van je NAS

- de openvpn client config file

 

Deze moet je installeren daar waar je OpenVPN client installatie de files verwacht.

 

Probleem is dat deze gemaakt is voor client-server connecties, niet voor server-server connecties (zoals je eigenlijk wilt). Dus je moet bij installatie nog wat aanpassingen doen:

- achter "remote" de tekst "YOUR_SERVER_IP" vervangen door het publiek IP van je router

- "auth-user-pass" aanpassen naar "auth-user-pass login.cred"

 

Daarna moet je in dezelfde directory als waar de config staat de file "login.cred" aanmaken, met daarin de Syno username op regel 1, en het password op regel 2. Het lijkt me dat je hiervoor een aparte user aanmaakt, die alleen read-only rechten heeft op de NAS op wat je beschikbaar wilt stellen.

 

Mijn client installatie wijkt dusdanig veel af dat het weinig zin heeft die te beschrijven. Even zoeken hier naar andere OpenVPN topics dus.

 

klopt helemaal en heb ik ook gedaan jammer dat je dat niet hebt gelezen ik heb daar zelfs een config foto staan zodat je misschien wat tips daarover kunt geven

ik heb de config en de cert van de syno in de box geknalt

ook de user en paswoord heb ik aangemaakt weliswaar in login.txt ofzo maar dat maakt niets uit zolang het maar aangegeven is in de openvpn.conf ook heb ik de log.txt aangemaakt zodat ik op de tv direct de log file kan oproepen

 

de cert moet ik ook nog iets mee doen want daar zit nog een fout in en krijg ik een error

zodra er een vpn verbinding is ben ik het ip even kwijt van de box hoe vind ik dat terug en hoe kan ik weer een ftp connectie krijgen met de box?

uiteraard het belangrijkste ik zie de films nog niet maar dat zal komen omdat het ip nog niet vrij is gegeven in de nfs machtigingen (correct me if i am wrong please !!!!)

 

 

nog 1 ding begrijp ik je refereert ernaar dat ik een server--server connectie wil maar naar mijn idee is de dreambox de client en de syno de server (correct me if i am wrong please !!!!)

daarnaast vergeet het hele gevorderden spel maar want ook een digibeet krijgt het voor elkaar om de verbinding te maken buiten dat vind ik het eigenlijk nogal de-.......

 

its nice to be important but its important to be nice !!!!!!!


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #50 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 8 March 2016 - 16:08

Vandaar dat ik schrijf client-server.

 

Op het moment dat een client een verbinding maakt met de VPN server wordt deze onderdeel van het "interne netwerk" van die server. Dus de client krijgt een IP van de NAS, en zit dan in een ander netwerk. Met andere woorden, de default gateway van de client is nu het VPN IP van de NAS geworden.

 

En dit is de reden dat het lokaal niet meer werkt, jou TCP pakketten komen wel aan, maar de box stuurt het antwoord terug richting NAS.

 

Dus, je wilt een server-server connectie, waarbij er geen routing wordt doorgestuurd, en geen default gateway wordt gezet. Wellicht geeft dit wat tips: https://community.op...RedirectGateway


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nas mounten over wan #51 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 8 March 2016 - 18:31

ok dus als ik die settings bekijk dan kan ik die gebruiken en hou dan mijn eigen ip en ben toch op de vpn ingelogd ?


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #52 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 9 March 2016 - 13:40

De box heeft altijd zijn eigen IP, probleem is de default gateway.

 

Zodra de tunnel op komt krijgt de box een tweede netwerk interface, een "tun" interface, met zijn eigen IP, om te communiceren met de NAS en eventueel wat daar nog achter ligt. Op dat moment wordt de default gateway omgezet van de LAN default gateway (= je router) naar de next hop in de VPN, zijnde de NAS. Dus zodra je probeert verbinding te maken via de LAN interface, dan zal de box het antwoord niet terug sturen over de LAN interface, maar over de VPN interface. En dat gaat natuurlijk niet werken.

 

Dit probleem kun je voorkomen door IgnoreRedirectGateway in de client config op te nemen.

 

Dit is overigens alleen een probleem als je zelf NIET in de LAN zit, dus in hetzelfde subnet als de box. Voor connectiviteit in het locale subnet wordt de default gateway niet gebruikt. Ik kan hier gewoon lokaal bij de box, ook als de tunnel actief is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nas mounten over wan #53 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 10 March 2016 - 17:34

thnx

en nu in het nederlands please


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #54 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 10 March 2016 - 20:40

ik krijg niet het idee dat hier iemand weet hoe je nu precies over de wan op de dreambox de films kunt bekijken van een nas

dus voor nu dan nog maar met de dmz toegang verlenen aan mijn ip nummer en op die wijze toch de nas benaderen.

 

mocht er iemand zijn die alsnog behulpzaam wil zijn dan lees ik graag hoe hij/zij het voor elkaar heeft gekregen.


 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 

Re: Nas mounten over wan #55 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 10 March 2016 - 20:43

Da's lekker: WW probeert je aan alle kanten te helpen en dan zeg je: mocht er iemand zijn die alsnog behulpzaam wil zijn dan lees ik graag hoe hij/zij het voor elkaar heeft gekregen.

Tsja... :(


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Nas mounten over wan #56 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 10 March 2016 - 20:47

zo stimuleer je echt mensen om nog serieus op jou vragen te antwoorden ?


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Nas mounten over wan #57 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,642 posts

+459
Excellent

Posted 10 March 2016 - 20:48

ik krijg niet het idee dat hier iemand weet hoe je nu precies over de wan op de dreambox de films kunt bekijken van een nas

dus voor nu dan nog maar met de dmz toegang verlenen aan mijn ip nummer en op die wijze toch de nas benaderen.

 

mocht er iemand zijn die alsnog behulpzaam wil zijn dan lees ik graag hoe hij/zij het voor elkaar heeft gekregen.

Ik denk dat een heleboel mensen het wel weten, alleen dat de antwoorden die je kreeg, niet geheel van toepassing zijn voor jouw situatie, of dat je niet begrijpt wat men ermee bedoelt.

 

Ik kan me ook weinig mensen voorstellen met een lastig netwerk zoals jij hebt, drie public ip's in één huis.

Ikzelf werk gewoon met VPN tunnels, iets wat hier ook meerdere malen vermeld is, alleen kan ik best begrijpen dat je die materie niet zo maar één twee drie, machtig bent.

 

Ik kan me enigszins de antwoorden van hierboven voorstellen maar ik heb niet het idee dat je het zo bedoelt als dat het overkomt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Nas mounten over wan #58 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 10 March 2016 - 21:30

Eenvoudiger kan ik het niet maken zonder zelf achter de knoppen te gaan zitten.

 

Probleem is dat er limieten zijn aan hoe ver je kunt gaan met zaken in lekentaal uit te leggen. Als je gewoon helemaal geen verstand van zaken hebt, dan is het wellicht te overwegen om iemand te zoeken die dat wel heeft? Je setup is gewoon fundamenteel fout, en dan kun je wel gaan lopen sleutelen of de boel zonder enige beveiliging open gooien naar het internet, maar je kunt beter zorgen dat de boel goed ingericht wordt.

 

Als je van A naar B intern wilt communiceren, dan zullen A en B intern moeten zijn. Dat kan door de router een niveau hoger in je netwerk te zetten (zoals ik heb uitgelegd), of door beide netwerken met een VPN aan elkaar te knopen (heb ik ook uitgelegd).

 

Als je dit allemaal zelf wilt doen, dan betekent dat toch dat je of jezelf zult moeten verdiepen in de materie, of iemand moet zoeken die materie kennis heeft. Wellicht toch niet onverstandig, aangezien je het ook normaal schijnt te vinden dat servers die je klaarblijkelijk zakelijk gebruikt gewoon open en bloot op het internet neer zet...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nas mounten over wan #59 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2016 - 12:58

Helemaal mee eens Wanwizard. We vinden het normaal dat als we iets aan ons motorblok gepimpt willen hebben, we naar de garage gaan. Maar op computers en apparatuur moet dat altijd "zelf" kunnen en nog "simpel" ook. Sommige dingen zíjn gewoon niet simpel. Dus duik er in (en dat kan best enige tijd en moeite gaan kosten), laat het iemand met verstand van zaken doen of zie er van af. Meer mogelijkheden zijn er m.i. niet.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Nas mounten over wan #60 the peppi

  • Senior Member
  • 51 posts

0
Neutral

Posted 11 March 2016 - 19:51

zucht

 

een storm van commentaar maar geen van allen leest de thread

 

@ Cobus ja ik stel vragen maar krijg daar niet specifiek een antwoord op (voorbeeld correct me if i am wrong)

@ Tech je slaat de spijker op zijn kop en dan wel keihard en met een moker en idd sommige uitdrukkingen snap ik helemaal niets van en ja ik heb nu eenmaal die 5 ip adressen en niet voor niets en ja de materie is vreselijk moeilijk en dan ook nog daarbij in ogenschouw nemen dat een dyslectische afwijking een rol speelt ja dan is het een hele moeilijke materie maar niets is overkomelijk

een dove ziet en voelt beter

een blinde hoort en voelt beter

slecht lezende leren met een half oog open zodra ze iets zien (dus vandaar voorbeelden gevraagd)

 

@ Wanwizzard om eerlijk te zijn helpt het gewoon niet dat als ik een vraag stel ik een hele reeks termen en uitleg krijg over andere zaken

voorbeeld je router een nivo hoger zetten ?? op de kast ofzo ??

van A naar B moet intern zijn ik geloof dat ik dat toch wel goed heb uitgelegd dat dat niet gaat

En nee servers staan niet open en bloot op het web zonder enige vorm van protectie

maar goed desalniettemin dank voor de moeite

@ Erik Slagter nee niet echt ik behoor tot 1 van de dino's die het graag zelf doet en wil weten hoe iets in elkaar zit, hoe het werkt en hoe het eruit ziet. Ik behoor tot het ras waarvan het hoofd te klein is en er terrabytes aan geheugen op mijn rug hangen om alles in op te slaan. Dus mij zul je niet zo snel naar de garage zien gaan of een specialist in huren.

 

ik zoek gewoon naar een oplossing en zal net zolang prutsen en zoeken tot ik het voor elkaar krijg

dat is A hobby en B kennis opdoen

 

Ik moet wel opmerken dat vroeger de forums en bezoekers een andere instelling hadden als tegenwoordig. Maar goed iedereen wordt ouder en verdwijnt langzaam uit het zicht en de dreambox generatie is niet meer van wat de gouwe ouwe humax etc etc generatie was.

De tijden van de season interface en de sport om zo snel mogelijk de files op het web te zetten voor de gold en fun kaart kennen velen nog niet eens.

Tegenwoordig is het tijdperk van mensen die denken dat als ze poepen ze naar roosjes ruiken en als ze bloeden hun bloed goudkleurig is.

Helaas moet ik deze mensen toch teleurstellen want ze stinken net zo hard als hun buurman en ze bloeden net zo rood als ik.

Oftewel we zijn allemaal mensen !!!


Edited by the peppi, 11 March 2016 - 19:56.

 wt nx mr lr snl 
armstrad met luxcrypt decoder en pli OE 5 cccam en oscam 
t 90 30w, 0.8w, 4.5e. 13e, 19e, 23e, 28e
 


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users