Jump to content


Photo

Beste setup Alternatieve zenders


  • Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 00:02

Ik heb een xtrend 1000 met 4 tuners

2 x DVB-S (gericht op 13, 19, 23 en 28) als tuner A en D

en

2x DVB-C (aangesloten op ZIGGO) als tuner B en C

Alle zenders en tuners werken, daarmee heb ik dus geen probleem en/of vraag.

 

Wat ik wil is mijn 'favorieten' lijst zo instellen dat als ik zap hij zoveel mogelijk ZIGGO moet gebruiken en bij opnames de voorkeur naar Satelliet te gebruiken.

Ik heb hiervoor dus ook alternatieven toegevoegd (denk ik), dit via dreambox edit, dus bv NPO1 HD via ziggo en NPO 1 HD via 23 graden.

Heb zowel van Ziggo als Satelliet dus dezelfde zenders geselecteerd en als alternatief samen gevoegd voor bijna al mijn zenders en dit geupload naar de tuner.

 

Maar dan, hoe stel ik nu exact in dat ie dus moet opnemen van Sat (tuner A of D) en kijken via Ziggo (tuner B of C)?

Waarom wil ik dit zul je je afvragen, nou via Ziggo heb je diverse extra zenders die niet op de Satelliet zitten (andersom ook) of in HD en via de sat alleen in SD, deze zenders kijk ik regelmatig maar neem ze eigenlijk zelden of nooit op.

Nu komt het regelmatig voor als er bv 2 opnames ingesteld zijn en deze lopen dat beide kabel tuners (B en C) bezet zijn en dat ik dus via de Satelliet moet kijken en ik juist die kanalen wil zien die alleen via Ziggo te zien zijn.

Andersom komt dit eigenlijk zelden voor dat ik naar een zender op de Sat wil kijken die niet op Ziggo beschikbaar is, dus vandaar mijn voorkeur Ziggo kijken Sat opnemen.

 

Welke tuner prioriteiten/instellingen moet ik nu exact maken om dit voor elkaar te krijgen, want ik krijg het blijkbaar niet voor elkaar.

 

 

Dan een andere gerelateerde vraag, wat doen die alternatieve zenders nu exact?

Want als ik bv een storing op ZIggo heb blijft het beeld wonderbaarlijk gewoon zwart en spring ie niet vanzelf over naar de alternatief op de Satelliet, wat ik wel verwacht zou hebben.

Hij kiest dus blijkbaar bij het zappen naar het kanaal 1 van de 2 kanalen maar kijkt eigenlijk helemaal niet of dit kanaal wel daadwerkelijk werkt (bv wordt gedecodeerd), klopt dit of heb ik een verkeerde instelling?

Dit gebeurd dus wel eens als bv je kaart niet werkt van de ene aanbieder dat ie dan vanzelf de andere zou moeten kiezen, zowel voor kijken als opname.

Iemand een idee hoe dit exact werkt?



Re: Beste setup Alternatieve zenders #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 March 2016 - 13:37

Alternatieve zenders zijn exact dat. Een lijstje met service references voor dezelfde zender, dus bv: NPO-1 => NPO1HD ziggo, NPO1HD sat, NPO1SD ziggo, NPO1SD sat.

 

Als je dan NPO-1 opneemt, of er naar toe zapt, dan zal de box eerst NPO1HD ziggo proberen, als dat niet lukt NPO1HD sat, en zo verder.

 

Je zou eventueel twee bouquetten kunnen maken, eentje voor zappen/kijken en eentje voor opnemen.

 

In de eerste neem je dan alternatieven op waarbij de Ziggo's vooraan staan, in de tweede dezelfde lijst maar dan met de sat's vooraan. Je moet dan wel met het plannen van opnames de zender uit het juiste bouquet kiezen, er is geen automatisch mechanisme voor wat je wilt...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #3 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 13:46

Alternatieve zenders zijn exact dat. Een lijstje met service references voor dezelfde zender, dus bv: NPO-1 => NPO1HD ziggo, NPO1HD sat, NPO1SD ziggo, NPO1SD sat.

 

Als je dan NPO-1 opneemt, of er naar toe zapt, dan zal de box eerst NPO1HD ziggo proberen, als dat niet lukt NPO1HD sat, en zo verder.

 

Je zou eventueel twee bouquetten kunnen maken, eentje voor zappen/kijken en eentje voor opnemen.

 

In de eerste neem je dan alternatieven op waarbij de Ziggo's vooraan staan, in de tweede dezelfde lijst maar dan met de sat's vooraan. Je moet dan wel met het plannen van opnames de zender uit het juiste bouquet kiezen, er is geen automatisch mechanisme voor wat je wilt...

 

Je kan toch kiezen in de setup 'prefered tuner' voor opname...

 

Eerst had ik dit ook en werkte dat volgens mij prima, maar om onduidelijke redenen werkt dat niet meer.

 

Hij neemt nu altijd op van Ziggo en nooit van Sat terwijl ik heb ingesteld dat opnames tuner D (= sat) moet gebruiken.

 

Denk dat dus er ergens iets mis gaat binnen de software, waarschijnlijk een keer reflashen..



Re: Beste setup Alternatieve zenders #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 March 2016 - 13:50

prefered tuner heeft voor zover ik weet helemaal geen verstand van verschillende providers.

 

De box zal constateren dat als je een Ziggo service reference opneemt, deze niet beschikbaar is op tuner D, en een sat tuner opzoeken.

 

De box heeft geen verstand van zender namen, hij weet helemaal niet dat NPO1-HD op ziggo dezelfde zender is als NPO1-HD op de sat. Dat interesseert hem helemaal niet, hij kijkt uitsluitend naar de service reference.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #5 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 13:59

ja ok, maar je geeft aan dat je tuner D (= sat) moet worden gebruiken om op te nemen maar dit doet ie niet meer, hij neemt B, dit deed ie voorheen wel.

 

En bij de alternatieven weet ie dat deze zender zowel op Ziggo als Sat te zien is, dus zou die gewoon via tuner D moeten opennemen.

 

Maar bedankt voor de info, ik ga hem vanavond reflashen, dan zal het wel weer weg zijn en normaal werken



Re: Beste setup Alternatieve zenders #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 23 March 2016 - 15:24

Wat volgens mij vaak misgaat bij het gebruik/begrip van alternatives/alternatieven is dat je, nadat je de alternative hebt gemaakt, ook alleen dié virtuele service moet gebruiken en niet de originele services. Als je de originele service gebruikt, dan ziet enigma geen connectie en wordt gewoon altijd die service gebruikt. Pas als je expliciet voor de alternative kiest (kijken, opnemen(!)) dan gaat enigma meerder services proberen. Daar moet je je ook niet al teveel van voorstellen, want gebrek aan signaal of gebrek aan decryptie is voor enigma geen criterium om naar een andere service te gaan.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #7 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 19:20

en hoe kies ik die virtuele zender dan?

 

Als ik in dreambox edit via rechtermuis klik een alternatief selecteer staan ze beide rechts in de hoek, als ik dan deze zenderlijst update hoe kies ik dan de 'virtuele' zender ipv het dvdc of dvbs kanaal?



Re: Beste setup Alternatieve zenders #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:23

Wat bedoel je precies? Kun je daar een screenshot van maken? Geen idee hoe je dit in DBE zou moeten doen.

 

Op de box begin je gewoon met een standaard zender in een bouquet. Zodra je daar een alternative aan toevoegd wordt het automatisch een "virtuele" zender met als eerste service ref de oorspronkelijke zender, en als tweede de zender die je hebt toegevoegd.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:32

in kanalenlijst dan menu dan alternatieve lijst aanmaken en zenders kiezen...

 

Heel omslachtig allemaal... eigenlijk niet praktisch en lastig te onderhouden code... :(


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Beste setup Alternatieve zenders #10 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 19:32

ja zo heb ik dat ook gedaan, maar Erik vermeld dat je in je lijst dus de virtuele zender moet kiezen ipv de DVB-C 0f DVB-S zender en dat ie dan zelf kiest.

 

Als ik het via de box doe dan zie ik niets aan de lijst behalve als ik de optie alternatieve bewerken kies.

Dan zie ik bij bv NPO1 2 keer NPO1 staan, 1v dvbc en 1x dvbs

Als ik hem kijk krijg ik hem altijd te zien op tuner B of C (dvb-c) zoals ingesteld (alternative volgorde c/s/t) echter als ik dan een timer in stel bv over 5 minuten opnemen dan doet ie dat dus ook op DVB-C en dit terwijl ingesteld staat dat de voorkeur tuner voor opname D is (A en D is DVB-S).

 

Tot voor kort werkte dit prima, heb geen idee waarom dit nu niet meer werkt.

 

Ik krijg het met geen mogelijkheid meer voor elkaar dat als ik een timer instel dat ie DVB-S moet gebruiken ipv DVB-C.

 

Wat die instellingen dus doen met voorkeur opname tuner weet ik niet maar blijkbaar niets.



Re: Beste setup Alternatieve zenders #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:35

Ach ja... de alternatieve voorkeur DVB-C/DVB-S/DVB-T gaat eerst... daarna komt pas de voorkeur opname tuner... dus het werkt zoals het gemaakt is...

 

Die voorkeur D is meer bedoeld als je twee van de zelfde types tuners hebt. Dus 2x DVB-S... dan pakt hij voor DVB-S als voorkeur D...

 

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je bij het programmeren van een opname een tuner (automatisch) kiest en niet achteraf zoals dat nu gebeurt. Maar om dat goed te maken kan E2 voor een groot stuk 'op de schop'....


Edited by littlesat, 23 March 2016 - 19:37.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Beste setup Alternatieve zenders #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:38

Die voorkeur D is meer bedoeld als je twee van de zelfde types tuners hebt. Dus 2x DVB-S... dan pakt hij voor DVB-S als voorkeur D...


Dat schreef ik al in #4.
 

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je bij het programmeren van een opname een tuner (automatisch) kiest en niet achteraf zoals dat nu gebeurt. Maar om dat goed te maken kan E2 voor een groot stuk 'op de schop'....

 
Dat kan niet. Het beschikbaar zijn van een tuner is een runtime gegeven. Als ik nu een opname in plan van een programma voor over 7 dagen, dan kun je niet nu al een tuner reserveren. Wat je dan eigenlijk doet, is zeggen dat opnames boven kijken gaat, zodat de in gebruik zijnde tuner wordt "afgepakt". En dat is een optie die nu al bestaat.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #13 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 19:44

ja OK, maar je hebt ook een optie: 'voorkeur tuner voorr opnames' en deze werkt dus niet meer

Hier kan je dus opgeven welke tuner die moet gebruiken voor bv de opnames.

 

Vreemde is dat dit wel altijd gewerkt heeft maar nu ineens niet meer werkt....

 

Heb nu ingesteld:

alternatief: geen

voorkeur tuner B (= dvb-c)

voorkeur tuner opname D (= dvb-s)

 

Als alles goed zou werken dan zou dus bij zappen de voorkeur uitgaan naar tuner B (dat doet ie ook) en als er een opname wordt gestart tuner D en dat doet ie dus niet, bij kiest dus ook gewoon B.



Re: Beste setup Alternatieve zenders #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:45

ls ik nu een opname in plan van een programma voor over 7 dagen, dan kun je niet nu al een tuner reserveren. 

->

Dat kan wel degelijk....en is eigenlijk veel slimmer... maar lastig uit te leggen zeker omdat je gewent bent zoals het nu is... Plus alles moet op de 'schop'...  En op dit moment hebben opnames ook voorrang boven kijken. De popup zap voor recording is er nu ook al... die zal blijven.... 

Omdat veel op de schop moet en het eindresultaat ongeveer hetzelfde is, wel met minder complexe code, loont het eigenlijk de moeite niet het te wijzigen...


Edited by littlesat, 23 March 2016 - 19:50.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Beste setup Alternatieve zenders #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:46

Dat zal niet uitmaken dan pakt hij de 1e in de alternative lijst... Is dat de DVB-C dan zal hij nog op DVB-C blijven. Dan zal je de DVB-S versie van de zender ook bovenaan in de alternatieve lijst van die zender moeten zetten. Maar dan zal hij die ook bij zappen nemen...

 

Wat je nu hebt is bij DVB-C kijk je altijd op tuner B bij voorkeur... en voor een opname op DVB-S pakt hij bij voorkeur tuner D...


Edited by littlesat, 23 March 2016 - 19:48.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Beste setup Alternatieve zenders #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:47

Heb nu ingesteld:
alternatief: geen
voorkeur tuner B (= dvb-c)
voorkeur tuner opname D (= dvb-s)
 
Als alles goed zou werken dan zou dus bij zappen de voorkeur uitgaan naar tuner B (dat doet ie ook) en als er een opname wordt gestart tuner D en dat doet ie dus niet, bij kiest dus ook gewoon B.

 

Zoals al een paar keer gezegd:

 

Als je een opname maakt van een zender met een seervice ref, dan zal de box op zoek gaan naar een tuner die deze zender aanbied. In de service ref staat of het een kabel of een sat zender betreft, en bij sat, op welke orbital.

 

Dus als je een opname maakt van NPO1 HD van de sat, dan zal bij het starten van de opname de box op zoek gaan naar een tuner die deze zender levert. Hij gaat dan eerst naar de door jou ingestelde zender D toe, maar die heeft die zender helemaal niet. En dus wordt er een andere gezocht.

 

Wat je goed moet begrijpen: voor de box is NPO1 HD sat niet dezelfde zender als NPO1 HD ziggo!

 

En daarom heb ik je uitgelegd:

 

Maak een bouquet met alternatives, waarin de ziggo zenders eerst staan, en gebruik die om te kijken, en maak een tweede bouquet waarin de sat zenders eerst staan, en gebruik die om op te nemen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #17 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 19:58

Ik begrijp het niet, dit heeft altijd zo gewerkt tot voor kort, waarom kan dat nu dus ineens niet meer...

 

Blijkbaar is er dus aan de code iets gewijzigd waardoor dit nu niet meer werkt, heb inderdaad wel eens de packages geupdate dus daarmee dit omzeep geholpen.

 

Het moet gewoon zo werken dat het systeem als er alternatieve zijn ingesteld de instellingen volgt (dus tuner D gebruikt) bij opnames en dat doet ie dus niet.

 

Je hebt gelijk als je een opname doet van de zender direct (dus op de sat zender de zender kiest) maar als ik dat doe vanaf mijn favorieten lijst waar die anternatieven zijn aangemaakt zou deze dus echt wel moeten weten dat de alternatieve zender op tuner D beschikbaar is en dat ingesteld staat dat ie D moet nemen en dat doet ie dus niet.....



Re: Beste setup Alternatieve zenders #18 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 23 March 2016 - 19:59

Hier is niets aan veranderd... al jaren niet... Misschien per toeval niets gemerkt...?


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Beste setup Alternatieve zenders #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 23 March 2016 - 20:03

Het moet gewoon zo werken dat het systeem als er alternatieve zijn ingesteld de instellingen volgt (dus tuner D gebruikt) bij opnames en dat doet ie dus niet.


Je schrijft net dat je geen alternatieven zijn ingesteld? Nu ben ik even los...

Als je alternatieven op een zender hebt ingesteld, dan heb je eigenlijk gewoon een lijstje van service references gemaakt. En die worden gewoon nagelopen op volgorde van definitie. Als dus de eerste in het lijstje een ziggo zender was (met andere woorden, als de originele zender een ziggo zender was), dan zal die eerst worden geprobeerd.

 

Het is niet zo dat die wordt overgeslagen omdat jij toevallig tuner D als voorkeur heb ingesteld, het is de service reference die bepaald wat er geselecteerd gaat worden.

 

Dus ik kan alleen maar herhalen wat ik al een paar keer heb geschreven: de volgende van service refs in een alternative bepaald welke tuner er wordt gekozen, en dus moet je die alternatives bewust en in de goede volgorde aanmaken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Beste setup Alternatieve zenders #20 Rob3rt

  • Senior Member
  • 590 posts

+3
Neutral

Posted 23 March 2016 - 20:08

dat lees je verkeerd... Heb wel degelijk alternatieven ingesteld want anders heeft het geen nu

 

Maar ik heb het gefixt, na weet ik hoeveel instellingen doet ie eindelijk weer zoals voorheen en zoals ik verwacht.

 

Bedankt voor de tips, ze hebben me geholpen het probleem op te lossen.

 

Nu zapt ie via Ziggo en als ik opneem (via dezelfde bouqet)  doet ie dat via de satteliet




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users