Jump to content


Photo

Zenders worden overgeslagen bij opnamen

oscam vu+duo2

  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 AdriO

  • Senior Member
  • 59 posts

0
Neutral

Posted 2 June 2016 - 12:57

Hallo allemaal,

Ik ben nogal nieuw in de materie van sat tv dus sorry als ik stomme dingen zeg of vraag.

 

Ik heb op mijn bootje een Vu+Duo2 staan met een Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb) als schotel.

Een paar weken geleden lagen we op een plek waar ik geen satelliet ontvangst had. Het signaal werd door bebouwing geblokkeerd dus dat was logisch. Een aantal dagen daarna, toen we naar een andere plek verhuisden waren we door de opnames heen.  De schotel zich weer laten uitrichten en (in mijn onwetendheid) een bak opnames aangezet. Nou, dat werd een drama. Opnames waren slecht en live tv kijken stelde ook niets voor. Een enorm blokkerig beeld of het kwam allemaal tot stilstand. Ik dus spitten op het internet een leerde dus dat er zoiets is als een strafmodus voor de kaart. Het advies was om de ontvanger minimaal 12 uur op NPO1 te laten staan. Hierna ging het wel wat beter.

 

Het probleem wat ik nu overhoud is dat er zenders verdwijnen als er twee gelijktijdige opnames lopen. Als ik NPO1 en NPO2 opneem dan verdwijnen bijvoorbeeld RTL4, RTL5 en andere. Het zou toch zo moeten zijn dat er (met de CD kaart) 3 opnames moeten kunnen lopen terwijl je dan ook nog gewoon tv kunt kijken? Nou heb ik weleens iets gehoord over transponders en zo maar ik heb er werkelijk geen verstand van. Ik weet wel dat beide tuners naar behoren functioneren. Als ik A uitschkel dan kijk ik via B en omgekeerd. Volgens mij betekent dat dat de tuners, kabels en lnb's naar behoren hun werk doen.

 

Van morgen de Vu compleet opnieuw geïnstalleerd met een verse build en oscam uit de feed.

 

Is het mogelijk dat iemand mij in  "Jip en Janneke" taal uitlegt wat hier aan de hand kan zijn?

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

 

Adri


Edited by AdriO, 2 June 2016 - 12:58.

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

Vu+ Duo2 met openPli 4.0, Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 2 June 2016 - 13:05

De kaart in strafmodus betekent geen beeld. Dus als het blokkerig is, is het niet de kaart, maar de ontvangst.

 

En dat laatste kan weer twee oorzaken hebben: techniek (tuner, kabels, schotel, LNB's) of storing door een externe oorzaak. Beide zijn slechts proefondervindelijk vast te stellen, en als je het probleem op meerdere (lig)plaatsen hebt, is storing al wat minder waarschijnlijk.

 

Ten aanzien van je tweede probleem: je hebt een Duo2 met twin LNB, dus twee onafhankelijk aangesloten tuners. Dus je kunt twee transponders tegelijk ontvangen. NPO1 HD zit op transponder 25, NPO2 HD op 66, en de RTL's op 72. Dus als er een opname loopt op zowel NPO1 HD als NPO2 HD, dan zijn beide tuners in gebruik, en zullen de RTL's inderdaad grijs zijn in de lijst. Al je tuners zijn immers op.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #3 AdriO

  • Senior Member
  • 59 posts

0
Neutral

Posted 2 June 2016 - 13:37

Wanwizard,

Dank je wel voor je snelle reactie. Dit maakt het een en ander een stuk duidelijker. Soms is het voor de schotel lastig om een echte "lock" te krijgen op de satelliet. Een boot beweegt immers al snel een beetje. Als ik dan beeld kreeg zette ik de controller uit waardoor de schotel niet meer verder zoekt. Dat moet ik dus niet meer doen. Alleen als er een goede lock is. Op dit moment, ondanks dat er een stevige bries waait gaat het wel goed. De ontvangst is prima (af en toe en klein hikje daargelaten). Dus we zullen het er maar op houden dat op een of ander manier de ontvangst niet goed was.

 

Duidelijk verhaal over de transponders. Dat zou ik dus moeten kunnen ondervangen met 2 dual tuners en dan doorlussen. Of niet? Overigens moet ik nog even bedenken of ik het zo belangrijk vind dat ik daar extra voor ga investeren.

 

Nogmaals dank voor de uitleg.


Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

Vu+ Duo2 met openPli 4.0, Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 2 June 2016 - 14:03

Doorlussen zou kunnen, een beetje afhankelijk van welke transponders je wilt bekijken. Dat is snel genoeg getest: doorlus kabeltje er op (of intern doorlussen als de box dat kan), tuners configureren als "doorgelust van tuner xxx" zodat de box weet dat het een doorgeluste tuner is, en op welke tuner dat gebeurd, en zappen maar.

 

Mocht dat niet lukken, dan heb je een uitdaging denk ik, quad lnb automatic systemen zijn erg dun gezaaid...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #5 AdriO

  • Senior Member
  • 59 posts

0
Neutral

Posted 2 June 2016 - 14:13

Bedankt, ik denk er over na. Voor nu dus opgelost.

Groet!


Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

Vu+ Duo2 met openPli 4.0, Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #6 AdriO

  • Senior Member
  • 59 posts

0
Neutral

Posted 2 June 2016 - 14:37

Sorry, toch nog iets raars gezien wat ik niet begrijp.

 

Ik had twee opnames lopen van dezelfde transponder VeronicaHD en Net5HD. Ik constateerde dat de overige zenders van deze transponder op zwart gingen. De zenders op de andere transponders geven wel beeld.

 

Ondanks dat één van de twee opnames afgelopen is blijven de zenders op zwart en ik zie dit in de log van oscam:

 

2016/06/02 15:31:24 6634F37D c (ecm) dvbapiau (0100@00006A/5C00/521C/64:33623A60EF7BA63DA044034BD6B8E25C): found (325 ms) by lower_card - Net5 HD

 

2016/06/02 15:31:24 6634F37D c (ecm) dvbapiau (0100@00006A/5C00/522B/64:AD6C03918A1721A968E446A409F9B189): found (644 ms) by lower_card - Veronica/DisneyXD HD

 

 

dit wordt netjes om de 10 seconden herhaald met geen entries van andere zenders.

 

Gaat hier nu iets mis of niet?


Edited by AdriO, 2 June 2016 - 14:38.

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

Vu+ Duo2 met openPli 4.0, Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 2 June 2016 - 23:19

Als Oscam geen requests laat zien voor die derde zender, dan is er niet getuned. En kan het dus ook geen probleem zijn van de kaart, want er komt niet eens een request voor.

 

Het moet geen enkel probleem zijn om alle zenders van een transponder tegelijk via 1 tuner op te nemen, er is technisch geen enkele reden waarom die na twee zenders zou stoppen, het is een enkele digitale bitstroom. Je zegt dat je in Oscam nog steeds ECM requests voorbij ziet komen voor een opname die reeds is afgelopen?

 

Even geen idee wat hier fout gaat.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 June 2016 - 08:32

Ik zou het eens met PiP proberen, dan kun je twee zenders (van twee verschillende transponders, even uitzoeken) tegelijk bekijken en weet je precies wat er gebeurt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #9 AdriO

  • Senior Member
  • 59 posts

0
Neutral

Posted 5 June 2016 - 07:48

Mmmm ben dus echt een beginner. Ik ga kijken hoe dat PIP werkt. Mooi klussie!


Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

Vu+ Duo2 met openPli 4.0, Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,628 posts

+459
Excellent

Posted 5 June 2016 - 08:02

Mmmm ben dus echt een beginner. Ik ga kijken hoe dat PIP werkt. Mooi klussie!


Tweemaal de blauwe knop indrukken.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zenders worden overgeslagen bij opnamen #11 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 5 June 2016 - 08:35

Zie voor PIP uitleg

http://www.detranspo...link_2011_6.pdf , blz. 13 en

http://www.detranspo...nk_2014_6-1.pdf , blz. 21


Edited by gerard0610, 5 June 2016 - 08:35.




Also tagged with one or more of these keywords: oscam, vu+duo2

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users