Jump to content


Photo

Formuler F1 tuner/diseqc probleem


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 19 December 2016 - 08:21

Hallo iedereen,

 

Net een Formuler F1 aangeschaft. Mijn schotel heeft 3 Inverto Quad LNB's. Daarop staan momenteel 2 Disecqc switchen aangesloten welke naar de Formuler gaan (LNB 1=Hotbird, LNB 2=Astra 1, LNB 3=Astra 3).

Eerst een OpenPli van vorige week geinstalleerd. Bij eerste test na aansluiten op de 2 tuners krijg ik beeld op de 3 sats. (de 2 tunners staan op dezelfde manier ingesteld)

Ik doe een opnametest en zie dat tijdens opnemen alle andere zenders niet te zien zijn.

De parameters voor de tuners gewijzigd als voorrang tuner 1, opname voorrang tuner 2 en zelfs alles op automatisch gezet, maar lijkt geen verschil te maken.

 

Wat ik wel vaststel is dat er ineens één van de twee tuners niets meer binnenkrijgt (op geen enkel van de sats) een beetje prutswerk aan de kabels (in- en uittrekken) en ineens gaat het weer. Ik vermoedde dus een slecht contact. Nieuwe test en uiteindelijk heb ik op tuner 1 toegang tot astra1 en 3, en op tuner 2 enkel hotbird.

 

Ben een beetje verdwaald... Ik twijfel aan een slecht kontakt in de bekabeling/fiches, alsook aan de disecqc-switchen (heb er al één van de 2 veranderd en is zelfde probleem)

 

Bij de tunerinstellingen kan je spanning en 22khz aan of af zetten, alsook Disecqc enkel gebruiken bij veranderen sat, heeft dit enige invloed in mijn config? Heb die al aan en af gezet zonder verschil te zien.

 

Dank u om mij te hulp te komen..

 

PS heb een beetje gegoogled en gevoden dat het probleem misschien van de versie van Openpli kan komen, maar heb die al veranderd zonder resultaat, dacht nog over te schakelen op de 'Openpli' van Formuler zelf..

 

Didier

 


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,604 posts

+1,739
Excellent

Posted 19 December 2016 - 15:08

Als het gewone diseqc switches zijn (en geen multiswitch) moet spanning en 22khz aan staan. Als het een multiswitch is moeten ze uit staan. Verder moet je bij het configureren van de tuners zorgen dat je ze of inidividueel configureerd, of instelt als "het zelfde als", en niet als "doorgelust" of zo (geen idee hoe het in NL heet).

 

Als je dan nog rare dingen hebt, dan kan het bijna niet anders zijn dan een aansluitingsprobleem. Als je beide kabels omdraait, draait dan ook het probleem om?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 19 December 2016 - 15:31

Ga eerst eens terug naar de basics, voordat je allemaal opnames gaat maken enz. Stap 1, is er ontvangst. Gebruikt de satfinder. Kies tuner A en daarna tuner B en loop gewoon eens een hele rij van de "predefined transponder"s af. Als dát werkt, dan kun je verder. Je kijkt niet of je ontvangst hebt, dus het kan net zo goed een softcam-probleem zijn.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #4 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 19 December 2016 - 20:04

Het zijn wel degelijk switchen en 22khz staat aan.. Ben terug vanop nul begonnen. Tuner 1 aangesloten op switch 1 en disecq scan gedaan, drie sats gevonden. Idem voor tuner 2 switch 2 (alleen aangesloten), is ook ok., maar als ik de 2 switchen op de 2 tuners aansluit dan loopt het mis. Soms had ik op één tuner Hotbird en de andere Astra 1 en 3, soms niets...

 

Heb de softcam ook afgezet maar zonder resultaat. Ben niet zeker van je zin, Erik, maar iki baseer me wel degelijk op ontvangstsignaal en niet beeld..

 

Heb voorrang aan tuner A gegeven en B voor opnames. Zouden de LNB's er iets kunnen te maken mee hebben? Op een ander forum had ik ook gelezen at iemand soortgelijk probleem had en de raad was over te schakelen naar OpenVTI, hetgeen bij hem blijkbaar lukte.. Zou dat liever niet doen, ben Openpli nu toch een beetje gewoon.

 

Dank voor ullie hulp!


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,604 posts

+1,739
Excellent

Posted 19 December 2016 - 20:14

Wat Erik zegt is dat zolang je signaal op alle sats niet ok is, heeft het geen zin je bezig te houden met softcams en beeld.

 

Leg nu eerst eens even uit wat voor setup je hebt. Je zegt dat er 3 Quad LNB's op je schotel zitten. En dan? Je praat over "switch 1" en switch 2"? Dus je hebt er 4 losse 4-1 switches achter hangen? Of iets anders?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #6 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 19 December 2016 - 20:48

Ik heb dus één schotel met 3 Inverto Quad LNB's. 3 van de 4 uitgangen van deze LNB's gaan naar een Disecq 4-1 switch, dus iedere switch is aangesloten aan LNB1-2-3. De derde aangesloten switch is momenteel niet aangesloten. Dus switch 1 gaat naar Tuner 1 en switch 2 naar tuner 2. De aansluitingen op iedere switch zijn dezelfde, LNB 1 op poort 1, lnb 2 op poort 2, ...

 

Als ik één van de switchen aansluit op één van de tuners werkt alles naar behoren, ik heb signaal op de drie sats (A-B-C), het probleem komt als ik de twee samen aansluit..

 

Laat maar weten of iets niet duidelijk is, of andere info nodig hebben.

 

Dank voor de hulp!


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,604 posts

+1,739
Excellent

Posted 20 December 2016 - 14:16

Ok, dus je hebt per set van LNB aansluitingen een aparte 4-1 switch?  Switch 1 op Tuner 1 werkt, Switch 2 op Tuner 2 werkt. En als je ze allebei aansluit werkt het niet?

 

Gezien het feit dat je gescheiden switches hebt is interferentie op dat vlak uitgesloten. Dan kan het nog zijn dat de LNB kapot is, als je beide kabels om draait, verhuist dan het probleem ook naar de andere tuner? Als dat zo is, vervang de "niet werkende" eens door de derde switch?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #8 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 20 December 2016 - 23:42

Heb het één en ander getest ondertussen maar vind er nog steeds geen logica in :

1) Iedere kabel (2) naar 2 verschillende decoders (zodoende denk ik uit te sluiten dan probleem bij Formuler zou liggen) : in het begin ontvangst op alle sats, na een beetje zappen tussen elke LNB, enkel nog signaal op LNB 1 (Hotbird) en op één deco nog LNB 2 bij.

2) Test op Formuler, beide kabels, beide tuners :


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #9 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 20 December 2016 - 23:57

*** Kon mijn vorige post niet editen, sorry voor de dubbele post

 

Heb het één en ander getest ondertussen maar vind er nog steeds geen logica in :

1) Iedere kabel (2) naar 2 verschillende decoders (zodoende denk ik uit te sluiten dan probleem bij Formuler zou liggen) : in het begin ontvangst op alle sats, na een beetje zappen tussen elke LNB, enkel nog signaal op LNB 1 (Hotbird) en op één deco nog LNB 2 bij.

 

2) Test op Formuler, beide kabels, beide tuners :

    Tuner 1, Disecqc 1 : LNB 1 Ok, LNB 2 Ok, LNB 3, traag

    Tuner 2, Disecqc 2 : LNB 1 Ok, LNB 2 niets, LNB 3 niets

    Kabels veranderen van tuner :

    Tuner 1, Disecqc 2 : LNB 1 Ok, LNB 2 niets, LNB 3 niets

    Tuner 2, Disecqc 1 : LNB 1 Ok, LNB 2 niets, LNB 3 niets

 

Het enige wat helpt om terug uit de drie LNB's signaal te krijgen is beide kabels uit de tuner te doen en er dan één terug in te steken, een herstart (+ spanning uittrekken) geeft geen verschil. Ik heb meerdere malen de vorige situaties gedaan en heb gezien dat LNB 3 steeds traag was om signaal door te geven een switch, switch die niet direct?) en soms LNB 2

 

Ter herinnering is LNB 1 Hotbird, 2 Astra 1 en 3 Astra 3.

 

Richting LNB kapot, zou deze dan niet volledig niet werken? Of tenminste de uitgang die stuk is? Of zou het mogelijk zijn dat hij enkel 'stuk' is als je de twee uitgangen tesamen gebruikt en aanspreekt? (heb geen idee hoe een quad LNB is geschakeld).

 

Bizarre is wel dat Hotbird, op enkele uitzonderingen na, steeds signaal geeft.

 

Sorry dat ik jullie zo lastig val en hopelijk is mijn uitleg duidelijk genoeg..


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 21 December 2016 - 16:49

LNB's kunnen heel goed gedeeltelijk stuk zijn, switches ook. Dat komt zelfs het meest voor. Dat wordt dus uitgebreid fout-zoeken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #11 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 23 December 2016 - 18:40

Ik heb een beetje alles door mekaar gedaan.. Nu heb ik ondervonden dat één Disecqc switch volledig stuk zou zijn. (Bizar, bij vorige tests had ik toch soms signaal uit sommige poorten). Tevens heb ik da aansluitingen van LNB naar switch door mekaar gedaan, m.a.w. Astra 1 op Line 1/switch 1, op switch 2 heb ik die op een andere ingang geplaatst, idem voor de 2 andere LNB's.

 

En mirakel of niet, nu lijkt het te werken! Ik heb willen begrijpen dat je normaal met mijn configuratie de LNB's op iedere switch op dezelfde manier zou moeten aansluiten. Is dat juist en best/verplicht?

 

Dank u voor jullie hulp in ieder geval!


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,604 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 December 2016 - 16:42

Hoe je het aansluit is volledig aan jou. Het is wel verstandig om er wat logica in aan te brengen. Niet voor de box (die maakt het niet uit), maar voor jezelf.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #13 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 29 December 2016 - 09:19

En ondertussen is het probleem teruggekomen... grrrrr mad.gif

 

Toch 6 dagen zonder problemen gewerkt...

 

Zou het probleem kunnen liggen bij de aansturing van de switch? Dat die niet korrekt zou gebeuren door de Stb? Kan ik dat op de één of andere wijze checken?

 

Het gaat weer een leuk 'test'week-end worden....

 

Het is wel vochtig en vriest sinds 2 dagen, maar een switch moet dat toch aankunnen (een beetje koude..)?


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 29 December 2016 - 11:36

Zou je de sources op je box kunnen zetten met "opkg install enigma2-src" en dan op /usr/lib/enigma2/python/Components/NimManager.py regel 61 eens aanpassen.. Daar staat nu..

 

sec.setSeqRepeat(True)

 

Verander dat in

 

sec.setSeqRepeat(False)

 

en doe in de console "init 4", daarna "init 3" en kijk of het dan beter gaat....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #15 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 1 January 2017 - 10:28

Install gaat niet, die is blijkbaar al gebeurd, kan enkel update doen. Met notepad++ krijg ik dat bestand open maar lijkt niet op een tekst-bestand, met wat kan je die opendoen?


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #16 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 January 2017 - 12:12

Open je een pyo file of py file?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #17 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 1 January 2017 - 12:29

Heb dat ook eens gehad. Had goedkoop switchje.
Op de topfield die ik toen nog had deed hij het prima, maar op mijn vu+ duo die ik toen destijds gekocht had deed hij het voor geen meter.
Ander merk en kwalitatief betere gehaald en toen deed alles het wel.
Heb nu dezelfde opzet als jij en alles werkt prima.

Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #18 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 1 January 2017 - 13:03

@ littlesat : PYO, geen PY aanwezig, waarschijnlijk doordat de installatie niet lukt (?)

@ mv1wou : wat zijn betere merken? zonder in de hoge prijsklasse te vallen.. Heb momenteel een SAB en Maximum.. Dacht dat SAB goed was..


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #19 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 1 January 2017 - 13:24

Zal als ik straks thuis ben even kijken wat erin zit.
Slechte heb ik denk ik ook nog.
Deze setup hangt alweer een tijdje, dus uit mijn hoofd weet ik het zo niet meer.

Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Formuler F1 tuner/diseqc probleem #20 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 January 2017 - 14:02

Installeer de sources dan eerst zoals ik al aangaf met opkg install enigma2-src

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users