Jump to content


Photo

Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k.


  • Please log in to reply
42 replies to this topic

#1 Werner_56

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 24 December 2016 - 00:51

Ik heb vandaag mijn VU+Uno 4K binnengekregen en Openpli geïnstalleerd. Dat ging flitsend.

 

Helaas werkt het bij mij niet, het lijkt erop dat de correcte LNB niet wordt geselecteerd. Na heel lang prullen heb ik hem voor 1 sat positie (19.2E) aan de gang gekregen.

Het gaat volgens mij mis in de Diseqc switch (Spaun, Model: SAR 411 WSG) de LNB's zijn Inverto Black Premium IDLB-QUDL40-PREMU-OPP.

 

Ik heb tuner A configuratie diseqc A/B/C/D opgegeven en daaraan de volgende posities toegewezen:

 

A = Astra 1

B = Astra 2

C = Astra 3

D = HB

 

Tuner B staat hetzelfde maar ook met die heb ik hetzelfde probleem.

 

Met een Dreambox 800HD, 500HD en Vu+Duo2 werkt dit wel maar de UNO 4K is het nog niet gelukt.

 

Heeft iemand een idee?

 

Werner



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #2 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 24 December 2016 - 07:56

Als je bij de poorten eens automatisch neer zet en dan de ontvanger zelf laat zoeken?

Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #3 Werner_56

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 24 December 2016 - 09:07

 

Als je bij de poorten eens automatisch neer zet en dan de ontvanger zelf laat zoeken?          

 

UNO 4K LNB probleem.

 

Dat heb ik al gedaan en dat werkt helaas niet. Dan krijg ik op elke poort dat er niets aan hangt.

Hij probeert een hele rij combinaties die elke keer eindigen op : Failed.



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #4 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,397 posts

+394
Excellent

Posted 24 December 2016 - 09:28

Ik kan dat LNB probleem bevestigen. De autodiseqc werkt bij de Uno 4K (nog) niet goed en is bekend. De oplossing helaas niet.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #5 Werner_56

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 24 December 2016 - 14:37

Ik vraag me af of het alleen het auto-diseqc gedeelte is. Ik ga vanmiddag nog wat testen met advanced settings.

 

Ik zag op een ander forum ook dat de Vu+ (Duo2) meer van dit soort problemen heeft. Ik heb daar echter geen last van.

Op Astra 3 heb ik tegen de 100% signaalkwaliteit, maar heb wel gemerkt dat als het ontzettend hard regent of hagelt, de tuner uitvalt (kan normaal gebeuren) maar dat daarna de Vu+Duo2 zich niet meer herstelt. Blijft "Tuning Failure" geven pas na een power cycle van de receiver is het probleem weg. Dreambox heeft dat probleem niet.

 

Misschien dat de Vu implementatie van de Diseqc een foutje heeft. Ik denk dan eerst aan timing.

 

Ik zag in een post van:

 

Littlesat :

Was VU gisteren niet toevallig met een nieuwe driver gekomen waar DiseqC zaken in waren opgelost.... alleen zat dit (nog) niet in de bsp layer.... :(

 

Nu weet ik niet wat BSP layer is en kan het ook niet zo vlug vinden maar het klinkt goed.

 

Werner



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 24 December 2016 - 14:55

De DiSEqC implementatie van de Uno4k is niks mis mee, ik heb zowel SCR als uncommitted switch hier aangesloten en gaat prima.

 

"AutoDiSEqC" is een ander verhaal, dat werkt op veel ontvangers niet goed. Probleem lijkt te zijn dat het proces van tunen soms te lang duurt om zeker te weten of een bepaalde transponder wel of niet ontvangen kan worden. Als je technisch gaat kijken is dat "AutoDISeqC" eigenlijk een draak, ik ben er niet enthousiast over. Ik zou gewoon even met de hand instellen, dan ben je misschien een minuutje langer bezig, maar dan werkt het gewoon.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #7 Werner_56

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 24 December 2016 - 15:43

Dat autodiseqc misschien een draak is kan ik inkomen. Ik stel de basisdingen liever ook zelf in.

 

Maar je mag absoluut niet stellen dat als het aan 1 switch werkt het per definitie ook aan de andere werkt. Hoeveel merken heb je dan getest? Ook in types van hetzelfde merk zitten toleranties.

Daar ik zit ik al lang genoeg voor in de electronica. Het kan ook in de software zitten, heel vaak worden grote stukken code snel geport naar het nieuwe target, soms worden dan hele simpele timingloops vergeten.

Uit eigen ervaring weet ik dat zelfs de overgang naar een andere (nieuwere) compiler dit soort problemen kan veroorzaken.

Vooral de overstap naar een snellere cq andere processor, kan veel problemen veroorzaken. Elke module moet eigenlijk na het porten weer langs de spec gelegd worden, meestal ontbreekt hier voor de tijd.

En op die manier wordt het debuggen tegenwoordig weer aan de eindgebruiker overgelaten.

 

Gisteren toen ik mijn Uno4K ontving ben ik een hele tijd bezig geweest, maar absoluut geen sat werd gevonden. Ik heb toen Asat gebeld (Leverancier) en ben naar Roermond gegaan.

Tot mijn stomme verbazing werkte het daar wel. Dus moet het probleem bij mij thuis zitten. Ik zal hem nog vragen of hij weet wat er voor switch in zijn installatie zit.

 

Ondertussen heb ik meerdere posts gevonden waarin staat dat de Diseqc implementatie van Vu+ niet goed werkt op Spaun switches. (Spaun is een heel gerenommeerd merk, die volledig in spec is met de diseqc standaard zie Eutelsat 1998)

Als dat echt zo is dan is er iets aan de hand met de implementatie.



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 24 December 2016 - 16:26

Ok ga daar eens binnenkort na kijken. Toen ik het laatst keek kwamen er non locked terug en dan probeert hij niet meer verder. Ik kan dit altijd op een time-out doen, maar dan werkt het op alle tuners langzamer

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 25 December 2016 - 09:31

Als we het niet erg vinden dat AutoDiseqc trager wordt.... dan kan ik eens wat proberen om het te proberen......


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:34

@Werner_56 je maakt nu weer dezelfde fout. Je stelt "AutoDiSEqC" (een "leuke" feature bovenop DiSEqC gebouwd) gelijk aan DiSEqC zelf. En dat is het dus niet. DiSEqC werkt gewoon goed (hoewel we af en toe tegen kleine bugs in drivers aanlopen). Dat "AutoDiSEqC" niet werkt staat daar helemaal los van. Het is trial-and-(t)error, er is geen protocol o.i.d. voor. Het lijkt er op dat momenteel voor sommige tuners/switches/lnb's oms wat te kort gewacht tot de transponders wel of niet succesvol getuned zijn. Je kunt die wachttijd langer zetten, maar dan betekent het dat je (nog) langer op het proces moet wachten. De vraag is of het dan nog interessant is.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:45

Er wordt niet te kort gewacht... Er zijn tuners/drivers die vanuit zichzelf te vroeg of spontaan terug komen met een not-locked event... Ik heb e.e.a. Al intern hier getest het te work-a-rouden. Ik twijfel over een blacklist te maken, of de not locked berichten van de tuners te negeren het het te doen vanuit de 10 sec delay waarbinnen een lock moet vallen (waar ik eventueel 5 of zelfs 3'seconden)

Edited by littlesat, 25 December 2016 - 10:49.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 25 December 2016 - 12:17

Kun je nagaan...

 

Het is dus allemaal niet zo simpel als sommigen (veel?) denken!

 

Het is er niet op gemaakt om wat "willekeurige" frequenties proberen af te stemmen met bepaalde DiSEqC-instellingen en dan maar hopen dat dat op tijd een LOCK geeft (of juist niet). Ik blijf het een erg bot mechanisme vinden. Maar er is geen alternatief. Ja, met de hand dus, dat werkt altijd.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #13 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 December 2016 - 17:50

.....en ook nog eens sneller.



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 25 December 2016 - 19:33

Ik denk dat autodiseqc sneller is... ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #15 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 December 2016 - 19:59

echt niet!

Nog afgezien van de aanvullingen en correcties die je later weer moet maken.


Edited by Rob van der Does, 25 December 2016 - 20:00.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 25 December 2016 - 21:02

Het werkt ook nog eens alleen als je de "bekende" posities gebruikt met een ABCD switch.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #17 Werner_56

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 25 December 2016 - 21:09

@Erik,

 

Hoezo weer dezelfde fout: Als je mijn post goed gelezen hebt ben ik niet met AutoDISEqC aangekomen.

Dit was een oplossing die aangedragen werd en die niet werkte.

 

AutoDISEqC maakt zo goed als zeker wel gebruik van de DISEqC driver.

 

Ondertussen heb ik het aan de gang.

 

Op de volgende manier werkt het wel:

 

Instellingen voor Tuner A

 

Configuration mode:                Advanced

Satellite                                    Astra1

LNB                                         LNB1

Priority                                     Auto

LOF                                         Universal LNB

Voltage mode                           Polarization

Increased voltage                    No

Tone mode                              Band

DISEqC mode                          1.0

Fast DISEqC                            No

ToneBurst                                None

DISEqC 1.0 command             Port A

Sequence repeat                     no

Force LNB Power                    No

Force ToneBurst                     No

 

Configuration mode:                Advanced

Satellite                                    Astra2

LNB                                         LNB2

Priority                                     Auto

LOF                                         Universal LNB

Voltage mode                           Polarization

Increased voltage                    No

Tone mode                              Band

DISEqC mode                          1.0

Fast DISEqC                            No

ToneBurst                                None

DISEqC 1.0 command             Port B

Sequence repeat                     no

Force LNB Power                    No

Force ToneBurst                     No

 

Configuration mode:                Advanced

Satellite                                    Astra3

LNB                                         LNB3

Priority                                     Auto

LOF                                         Universal LNB

Voltage mode                          Polarization

Increased voltage                    No

Tone mode                              Band

DISEqC mode                          1.0

Fast DISEqC                            No

ToneBurst                                None

DISEqC 1.0 command              Port C

Sequence repeat                     no

Force LNB Power                    No

Force ToneBurst                     No

 

 

Configuration mode:                Advanced

Satellite                                    Eutelsat 16A

LNB                                         LNB4

Priority                                     Auto

LOF                                         Universal LNB

Voltage mode                           Polarization

Increased voltage                    No

Tone mode                              Band

DISEqC mode                          1.0

Fast DISEqC                            No

ToneBurst                                None

DISEqC 1.0 command              Port D

Sequence repeat                     no

Force LNB Power                    No

Force ToneBurst                     No

 

Waarom het nu wel werkt is mij nog niet duidelijk. Eigenlijk is dit niets anders als DISEqC A/B/C/D, er is dus wel iets mis met de DISEqC implementatie.

 

Werner



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 December 2016 - 10:26

Dat was in #2 inderdaad. Voor de rest ben je wel erg eigenwijs zeg ;)

 

Ik heb hier een Uno4k staan, aangesloten met 1 tuner op een Unicable switch en 1 tuner op een uncommitted switch, beide werken. Geen probleem met DISeqC dus. Maar je zou eens kunnen proberen de optie "increase voltage". En je hebt op de FBC tuners van VU+ ook nog de opties "force LNB power" en "force toneburst". Dat wil soms nog wel eens helpen. Je hebt toch zeker wel een FBC tuner er in?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #19 Werner_56

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 26 December 2016 - 14:20

Dank je voor je opmerkingen.  Eigenwijze mensen zijn niet volgzaam, maar non conformistisch en krijgen daarmee dingen voor elkaar.... :)

 

Conclusie:

Op jouw switch werkt het en op mijn DISEqC switch niet. (Optie: DISEqC A/B/C/D).

 

Er zit inderdaad een FCB tuner in.

 

Ik ga eerst eens uitzoeken wat de genoemde opties precies inhouden, forceren van spanningen en signalen is niet iets wat ik zomaar probeer.

 

Misschien als ik veel tijd heb zal ik er een scope aanhangen en eens kijken wat het verschil is tussen de versie die niet werkt en de versie die het wel doet.



Re: Autodiseqc werkt niet (altijd) goed op bepaalde receivers. O.a. de Vu+ Uno 4k. #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 December 2016 - 14:40

Deze opties kunnen geen kwaad, je maakt er geen dingen mee stuk. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het (nog steeds) niet werkt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users