Jump to content


Photo

4K vs HD


  • Please log in to reply
90 replies to this topic

#1 Bram55

  • Senior Member
  • 916 posts

+13
Neutral

Posted 25 December 2016 - 09:54

Ik heb een UHD Samsung 55" LED TV en wil daar een Vu+ Ultimo 4k hangen. Nu heb ik o.a. een Xtrend ET10k en bevalt eigenlijk best goed.

Mijn vraag is. Is het duidelijk waarneembaar wanneer ik de ET10k vervang voor een ultimo of moet je erg kritisch kijken om het verschil te kunnen zien.

Maw, is het de investering waard.

 

Ik weet dat er nog maar weinig zenders uitzenden in 4k maar ik kan me voorstellen dat HD beeld opgewaardeerd wordt waardoor UHD wordt benaderd.



Re: 4K vs HD #2 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:20

De scaler in de TV is (minstens) net zo goed als die in de STB; dat kan dus geen reden tot upgraden zijn.

Wel goede redenen zijn volgens mij:

1- Als je toch al aan een nieuwe SB toe bent, of

2- Veel UHD contents wil vertonen.

 

En met betrekking tot punt 2 geef je zelf al aan dat dit voor wat betreft zenders (nog) niet de moeite waard is. En andere UHD contents streamen kan de huidige smart-TV doorgaans prima zelf aan, daar is geen STB voor nodig.



Re: 4K vs HD #3 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 25 December 2016 - 10:21

Ik heb een UHD Samsung 55" LED TV en wil daar een Vu+ Ultimo 4k hangen. Nu heb ik o.a. een Xtrend ET10k en bevalt eigenlijk best goed.

Mijn vraag is. Is het duidelijk waarneembaar wanneer ik de ET10k vervang voor een ultimo of moet je erg kritisch kijken om het verschil te kunnen zien.

Maw, is het de investering waard.

 

Ik weet dat er nog maar weinig zenders uitzenden in 4k maar ik kan me voorstellen dat HD beeld opgewaardeerd wordt waardoor UHD wordt benaderd.

 

De volgende generatie boxen (medio 2018) hebben pas upscalers naar UHD tevens kan het ook niet VP9-HDR. Desalniettemin geeft de nieuwe chipset standaard een beter beeld. (Nieuwere technieken)

Met het beeld kwaliteit ga je er iets op vooruit. UHD, HDR, HEVC content is er momenteel nog bijna niks en wat gaat dvb-s2x doen.

Ik zou nog even wachten als je 600 euro moet uitgeven...


Edited by WTE, 25 December 2016 - 10:22.

Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: 4K vs HD #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:29

De "eerste" en "tweede" "generatie" UHD ontvangers (solo4k, uno4k/hd51) kunnen "al" heel verdienstelijk upscalen naar UHD. Niks op aan te merken. Alleen... het doet precies het wat beloofd, ervoor zorgen dat een niet-UHD beeldvullend getoond wordt op je UHD TV.

 

Een upscaler kan geen wonderen verrichten, er kan geen "UHD" informatie bij worden "verzonnen". SD wordt nooit HD en HD wordt nooit UHD. Als dat zo zou zijn, dan zou je geen UHD of zelfs HD zenders nodig hebben.

 

Oftewel, upscalers zijn totaal niet relevant, je heb het nodig om tv te kunnen kijken, maar het beeld wordt er NIET "beter" van.

Er zijn wel redenen waarom je wellicht voor een solo4k, een hd51. een uno4k of een ultimo4k zou kiezen, zonder het UHD-verhaal te betrekken (bijvoorbeeld de snelle ARM processor).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4K vs HD #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,268 posts

+691
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:43

Dar dvb-s2x spul is wel iets waarvoor je moet opletten....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4K vs HD #6 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:51

Dar dvb-s2x spul is wel iets waarvoor je moet opletten....

Maar dat is nog vrijwel niet te krijgen.



Re: 4K vs HD #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,268 posts

+691
Excellent

Posted 25 December 2016 - 10:56

Exactly... En daarom is mijn advies geef geen 500 euri plus uit nu als je perse iets van 4k wilt zien.... Dat youtube dmr is misschien ook een goede rede... ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4K vs HD #8 Bram55

  • Senior Member
  • 916 posts

+13
Neutral

Posted 25 December 2016 - 11:24

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had mijn et10k en et8k al op MP staan maar haal ze er maar weer vanaf en volg jullie advies om de ultimo nu nog niet te kopen.

Als het weinig oplevert, is een investering van toch best wel veel geld, nu nog niet interessant.

Het is dus meer een "hebbedingetje"



Re: 4K vs HD #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 25 December 2016 - 12:06

Als ze het nog goed doen, ja lekker blijven gebruiken. Maar als je iets nieuws "moet" omdat het stuk is, dan zou ik wel iets "moderns" uitzoeken, met ARM en UHD.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4K vs HD #10 Bram55

  • Senior Member
  • 916 posts

+13
Neutral

Posted 25 December 2016 - 12:29

Ze doen het uitstekend, niets mis mee. Totaal 7 tuners dus alles kijken en opnemen wat ik wil. (3 x sat plus 4 x Ziggo)

Ik kijk het nog wel een tijdje af. Ook wat de ontwikkeling van de PLI Image betreft, een andere wil ik toch niet.

 

Ik hoorde van een kennis die een Vu+unoK4 had gehangen aan zo'n TV, dat het nauwelijks zichtbaar was. Hij heeft hem nu op een OLED aangesloten en dat zou meer zichtbaar zijn.

 

Edit:

Enne..... bij mij gaat er eigenlijk nooit iets stuk want het is al vervangen voordat het zover is.


Edited by Bram55, 25 December 2016 - 12:30.


Re: 4K vs HD #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 25 December 2016 - 13:07

Dat LCD of OLED panel uitmaakt geloof ik niks van. Hooguit de kwaliteit van de hele TV. En dan nog moet je met je neus er bovenop zitten om het echt te zien.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4K vs HD #12 Bram55

  • Senior Member
  • 916 posts

+13
Neutral

Posted 25 December 2016 - 13:17

TV kostte een half jaar geleden 2400 euro, dus zal wel goed zijn denk ik ook gezien de referenties van dat apparaat. Ben ook goed tevreden over mijn totale opstelling.

Samsung UHD 55" TV, Sony surround 7.1, JBL speakers (totaal 1100 Watt) en mijn twee Xtrends. Kijkafstand 5,5 meter.

 

Mijn conclusie is dan ook dat, als je er weinig van ziet, weinig zenders die in dit formaat uitzenden, (nog) geen OpenPLI image, het daardoor een te grote investering is.

 

Bedankt allemaal, ik weet genoeg en ga lekker verder met mijn twee Xtrendjes.



Re: 4K vs HD #13 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 25 December 2016 - 15:57

@Bram55, sus jij je geweten maar tegen beter weten :P

Ik zie en hoor duidelijk verbeteringen t.o.v. mijn eerder Vu+Duo2.

 

Maar vergeet 1 ding niet; het verlangen en de voorpret alvorens je een Uno4K of Ultimo4K hebt staan is ook (minder) leuk ;)



Re: 4K vs HD #14 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 December 2016 - 17:28

Ik zie en hoor duidelijk verbeteringen t.o.v. mijn eerder Vu+Duo2

Wat zich tussen de oren allemaal afspeelt is een heel apart verhaal :P



Re: 4K vs HD #15 Bram55

  • Senior Member
  • 916 posts

+13
Neutral

Posted 25 December 2016 - 18:08

@Bram55, sus jij je geweten maar tegen beter weten :P

Ik zie en hoor duidelijk verbeteringen t.o.v. mijn eerder Vu+Duo2.

 

Maar vergeet 1 ding niet; het verlangen en de voorpret alvorens je een Uno4K of Ultimo4K hebt staan is ook (minder) leuk ;)

 

 

 

 

Ja ik heb al van meer kanten dit soort berichten ontvangen. Ik heb mijn ET8k en ET10k op MP staan. Wanneer die verkocht zijn haal ik me een ultimo 4K


Edited by Bram55, 25 December 2016 - 18:09.


Re: 4K vs HD #16 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 25 December 2016 - 18:23

 

Ik zie en hoor duidelijk verbeteringen t.o.v. mijn eerder Vu+Duo2

Wat zich tussen de oren allemaal afspeelt is een heel apart verhaal :P

 

Is inderdaad een "helder" en met een welhaast met "marine-precisie" geconcludeerd. Als je het toch allemaal als apart ervaart, ken ik er ook nog 1.

Wat denk je over het vraagstuk subjectiviteit van diegene die alleen fijne kunnen kijken en luisteren mits e.e.a. wordt bediend met een Logitech Harmony RC.

Dat is een nog aparter verhaal :P  

 

Had een aantal maanden terug de marketing-boss van Sonos US hier op bezoek, raad eens ...... er was maar 1 speakermerk top voor het beste geluid.

Na wat testjes viel hij snel door de spreekwoordelijke mand, had gelijk een deja vu m.b.t. jouw eerdere stellingen. :P

 

De Sonos-man wilden zijn miskleun direct goedmaken met een enorme korting, ben benieuwd of jij zelfs tot een "goedmaker" komt ? :wub:



Re: 4K vs HD #17 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 December 2016 - 19:06

Laat ik je uit de droom helpen: kijken en luisteren wordt echt niet door de AB beïnvloed.

Net zomin als een 4k-ontvanger een beter beeld en/of geluid levert (bij gelijke bron).



Re: 4K vs HD #18 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 25 December 2016 - 20:49

Laat ik je uit de droom helpen: kijken en luisteren wordt echt niet door de AB beïnvloed.

Net zomin als een 4k-ontvanger een beter beeld en/of geluid levert (bij gelijke bron).

Jammer dat je niet of slecht kunt relativeren :(

Je begrijpt dus niets van mijn boodschap,bedoeling en het begrip subjectiviteit. :)



Re: 4K vs HD #19 Bram55

  • Senior Member
  • 916 posts

+13
Neutral

Posted 25 December 2016 - 21:32

Ik heb wel wat los gemaakt geloof ik.

Ik weet uit mijn levenservaring, ik ben al op leeftijd, dat het moeilijk is voor sommigen dat wanneer ze iets gekocht hebben en het valt tegen, dat ze dat dan ook toegeven dat ze een miskoop hebben gedaan en het product nog steeds de hemel inprijzen.

Er zijn ook lieden die een product de grond instampen omdat het buiten hun vermogen valt, en dus niet een eerlijk oordeel geven.

 

Ik ga er nu geen Ultimo bijzetten, heb al twee boxen maar zodra ik mijn 2 Xtrends heb verkocht ga ik toch de gok aan.



Re: 4K vs HD #20 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 26 December 2016 - 10:35

Het digitale signaal dat de ene box naar je TV stuurt, en wat een andere box stuurt, is bit voor bit gelijk aan elkaar. Als ze op dezelfde zender zijn afgestemd natuurlijk. Als er wel verschil in zit, is er eentje stuk.

Dat blijft gewoon gelden als een van de twee boxen een "UHD" is en de ander niet. Ze krijgen nog steeds dezelfde digitale stroom aangeleverd.

Edited by MiLo, 26 December 2016 - 10:36.

Real musicians never die - they just decompose


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users