Jump to content


Photo

Aan de slag met Unicable II LNB's


  • Please log in to reply
250 replies to this topic

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #21 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 January 2017 - 18:45

Ik ben vandaag met de apparatuur aan de slag geweest. Allereerst de LNB op het programmeerapparaat aan te sluiten. De software is Windows-software, de enige Windows-installatie die ik heb is een virtuele XP, en daarin installeren ging. De documentatie hoe je de driver moet installeren is alleen een beetje afwezig, maar de driver zit in een subdirectory van de programmadirectory in c:\program files en daar moet je Windows met de hand laten zoeken. Beetje ongebruiksvriendelijk, maar je krijgt het wel aan de praat. De programmeersoftware deed zijn werk.

Gelijk een splittertest gedaan: Het programmeerapparaat had geen enkele moeite met de LNB te babbelen als de splitters er tussen zitten.

Ik wilde niet direct mijn universele LNB's van de schotel trekken zodat ik direct zonder televisie zit. Daarom heb ik een extra houder op de T55 gezet en gepoogd die op de Sirius uit te richten. Voor het uitrichten leek het me een goed plan de LNB eerst in te stellen als universele LNB en dan uit te richten met mijn satpieper.

Dat werkte voor geen meter. De satpieper gaf voortdurend maximaal signaal waar je de LNB ook op richtte, zelfs als hij niet in de schotel hing. Waarom is een goede vraag, de LNB was na verificatie correct als universele LNB geconfigureerd dus zou je verwachten dat een satpieper ook zijn werk zou moeten kunnen doen. Hoe dan ook, het deed gewoon niets, dus was een ander plan nodig. Ik moest nog ergens een universele LNB hebben liggen, dat was eventjes zoeken en met succes. Het idee is de houder eerst uit te richten met de universele LNB, en dan later te verwisselen met Unicable LNB, zonder de houder van uitrichting te veranderen.

Na de universele LNB in de houder gemonteerd te hebben werkte de satpieper zonder problemen en na het gebruikelijke stellen, kijken, stellen en zo verder had ik enigszins sterk signaal uit de Sirius. Inmiddels is het donker en is het daarom tijd de werkzaamheden voor vandaag te beëindigen.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #22 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2017 - 19:15

Hoe de STB het ondersteunt is inderdaad de vraag, dat is onderwerp van onderzoek, maar voor zover ik zie is de worst-case het verdelen van de SCR's over satellietposities. Zo'n individuele SCR kan dan gewoon alle transponders van een positie ontvangen, dus de installatie zou inderdaad alles van 4 sats tegelijk moeten kunnen ontvangen.

Bedoel je hier echt SCR (= 1 kabel) of user band?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #23 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2017 - 19:20

Vergelijken doe je altijd vanuit een perspectief. Ik kan me voorstellen dat voor 2 posities een dergelijke switch acceptabel is. Je hebt nog wel 8 dikke kabels van je schotel lopen, maar dat is nog te behappen, dat heb ik nu in mijn conventionele installatie voor 4 posities ook.

Maar stel, je gaat met zo'n opstelling verdubbelen naar 4 posities. Dan heb je maar liefst 16 kabels van je schotel naar switchen lopen. Dat wordt al wel heel erg veel. Kan je die switchen koppelen? Of moet je dan ook met 2 kabels naar iedere ontvanger? En dan kom je weer op het punt dat het geen praktische opstelling wordt anders dan voor de harde freak en dan ook niet goedkoper is, met twee switchen hou je dan 102 euro over om 4 quad LNB's te kopen.

Ik heb jarenlang 4x4 kabels naar een multiswitch gehad, dat was lang voor het SCR-tijdperk ;) Heeft daar dus maar zijdelings mee te maken eigenlijk. Kwestie van je switch zo dicht mogelijk bij de schotel positioneren.

 

De switches die ik heb zijn cascadable, dus je kunt er zoveel als je wilt (nou ja... het houdt ergens op) mee op één stel kabels aansluiten. Ik kan nu het hele blok woningen van TV voorzien (8 + 6 + 6 user bands plus twee legacy aansluitingen...), zeg ik wel eens. En als je FBC S tuners optimaal wilt gebruiken ontkom je eigenlijk niet aan een switch.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #24 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2017 - 19:21

 

Ik kan me voorstellen dat voor 2 posities een dergelijke switch acceptabel is.

En dat is nu precies het punt. Een Unicable switch voor twee posities bestaat al lang en is niet zo'n heel dure oplossing. Maar voor een derde positie, en Astra 1,2 &3 wil je toch al snel kunnen binnenhalen, wordt het een heel ander verhaal.

Een Unicable switch voor twee posities en acht user bands is aanmerkelijk goedkoper dan wat Zuppelan heeft uitgegeven (plus ook nog de quattro LNB's).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #25 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2017 - 19:25

 

Hoe de STB het ondersteunt is inderdaad de vraag, dat is onderwerp van onderzoek, maar voor zover ik zie is de worst-case het verdelen van de SCR's over satellietposities. Zo'n individuele SCR kan dan gewoon alle transponders van een positie ontvangen, dus de installatie zou inderdaad alles van 4 sats tegelijk moeten kunnen ontvangen.

Volgens mij is het ietsje anders. Als ik die programmer goed begrijp, leer je LNB 1 dat hij op SCR1 alleen moet reageren als die aanvraag voor Astra 1 bedoeld is, terwijl je een andere LNB geleerd hebt op diezelfde SCR alleen te reageren als het over Astra2 gaat. Dat laatste moet die LNB dus wel bereiken en dat zit in het huidige protocol van de STB's niet ingebakken (voor zover ik het kan overzien tenminste).

Zowel Unicable als JESS roepen op de kabel welke positie+band+polarisatie ze op welke user band willen zien. Er wordt daarbij niet een bepaalde ODU (outdoor unit) geadresseerd, alles is broadcast. Je kunt niet zoals bij DiSEqC een bepaald device of type device adresseren en daarom mag er altijd maar één ODU op de kabel zitten.

 

Dat betekent dus wel dat het signaal van ofwel een switch ofwel een willekeurige LNB kan komen, dat zal de ontvanger niet uitmaken. Het enige waar je op moet letten natuurlijk is dat nooit twee LNB's tegelijk reageren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #26 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2017 - 19:28

Een unicable II LNB kan ik die ook op mijn rotor zetten? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de unicable icm diseqc niet werkt.

Dat zou een rotor setup uitsluiten en dat leek me nu juist handig om mijn multituner huiskamer box te voeden met slechts 1 coax kabel.

 

Waarom ik dat zou zou willen:

 

Nederlandse zenders zitten tegenwoordig vrijwel volledig op 23.5 en hierdoor zou de slaapkamer box of een opname perfect over een andere tuner kunnen lopen zonder dat deze verplicht op zelfde transponder moet zitten.

 

Een rotor staat per definitie op slechts 1 positie uitgericht en dus kun je met een rotor per definitie geen twee verschillende satposities tegelijk ontvangen. In theorie is een Unicable LNB denk ik wel werkend te krijgen op een rotor, alleen dan moeten alle tuners naar dezelfde satellietpositie kijken. Dat lijkt me een kwestie van softwareondersteuning.

Op zich geef je wel de positie door in het protocol, dus in dat opzicht zou het wel kunnen. Maar. Je mag op een kabel waarop je SCR gebruikt nooit DiSEqC commando's sturen. De SCR switch zal dan meteen overschakelen naar "legacy" mode (geen SCR dus). Dus hoe de positie bij de rotor zou moeten aankomen.... Verder is er natuurlijk geen enkel mechanisme dat er voor zorgt dat de rotor op dezelfde positie blijf zolang er nog tuners gebruik van maken. Gaat 'm niet worden vrees ik ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #27 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 January 2017 - 20:17

Even over de positieselectie van de Unicable II-LNB's: Ik kan ze in het programmeerapparaat toewijzen aan 4 verschillende posities: A/B/C/D. Maar, in Enigma2 kun je bij een LNB geen A/B/C/D aangeven als je voor Unicable kiest, tenzij je alsnog Diseqc aanzet.

Weten jullie of er in het JESS-protocol iets van A/B/C/D voor positiekeuze zit?

Of zou het zomaar zijn dat die LNB's toch gewoon op Diseqc reageren? De documentatie geeft geen helderheid.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #28 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 January 2017 - 20:23

Er wordt daarbij niet een bepaalde ODU (outdoor unit) geadresseerd, alles is broadcast.


Dit is niet te rijmen met de mogelijkheid om een ODU op A/B/C/D te programmeren, uit het feit dat die mogelijkheid er is moet er een adresseringsmechanisme bestaan.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #29 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 January 2017 - 20:41

Op zich geef je wel de positie door in het protocol, dus in dat opzicht zou het wel kunnen. Maar. Je mag op een kabel waarop je SCR gebruikt nooit DiSEqC commando's sturen. De SCR switch zal dan meteen overschakelen naar "legacy" mode (geen SCR dus). Dus hoe de positie bij de rotor zou moeten aankomen....

De rotor werkt met Diseqc 1.3. Als ik de Inverto-documentatie lees, dan kun je een ODU (switch of LNB) wel vertellen in universele mode op te starten en bij een Unicable-commando over te schakelen naar Unicable I of II, maar het omgekeerde is niet mogelijk: Eenmaal in Unicable-modus, blijft de LNB, zolang er stroom op staat in Unicable-modus. Ook kan je de ODU instrueren direct in Unicable-mode op te starten, zodat hij (naar ik verwacht) in het geheel niets met Diseqc-commando's zal doen.

Mogelijk wijkt Inverto hier in gedrag af van andere fabrikanten.

Als de boel daadwerkelijk werkt zoals gedocumenteerd, dan kan ik me voorstellen dat je in staat bent een Diseqc 1.3-commando naar een rotor te sturen, terwijl de LNB volgens Unicable-mode met de ontvanger praat. Even los van of dit standaardtechnisch is toegestaan.

Edited by Zuppelan, 16 January 2017 - 20:42.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #30 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 January 2017 - 22:53

Weten jullie of er in het JESS-protocol iets van A/B/C/D voor positiekeuze zit?


Dit is niet te rijmen met de mogelijkheid om een ODU op A/B/C/D te programmeren, uit het feit dat die mogelijkheid er is moet er een adresseringsmechanisme
bestaan.


Ik denk dat ik met Googelen hier een antwoord op heb gevonden:

http://www.werner-el...SS Standard.pdf

Als je de beschrijving van het byte data3 van commando 70 bekijkt, dan is data3 de Diseqcinformatie die dus ook meegestuurd wordt met een tune-commando. Bit 2 en bit 3 geven dan de A/B/C/D aan. Ik vermoed dat de Inverto LNB's (en multiswitchen, die ondersteunen dit ook), op deze bits reageren. De ODU-adressering gebeurt dus niet met Diseqc, maar met een Diseqc-achtige functie in het JESS-protocol. Hoe één en ander zich met de instellingen in Enigma2 verhoudt is een grote vraag.

Ik denk dat ik me voorlopig eerst maar even op gescheiden SCR's per positie ga concentreren.

Edited by Zuppelan, 16 January 2017 - 22:56.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #31 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 17 January 2017 - 05:23

 

 

Ik kan me voorstellen dat voor 2 posities een dergelijke switch acceptabel is.

En dat is nu precies het punt. Een Unicable switch voor twee posities bestaat al lang en is niet zo'n heel dure oplossing. Maar voor een derde positie, en Astra 1,2 &3 wil je toch al snel kunnen binnenhalen, wordt het een heel ander verhaal.

Een Unicable switch voor twee posities en acht user bands is aanmerkelijk goedkoper dan wat Zuppelan heeft uitgegeven (plus ook nog de quattro LNB's).

 

 

Ja, dat zeggen Zuppelan en ik toch ook?

En ik voegde daaraan toe, dat het een ander verhaal wordt als je drie of vier satellieten wilt ontvangen; daarvoor is in Unicable (I) geen echte oplossing. En daar gaat Zuppelan's (poging tot) oplossing over.

Plus natuurlijk de beperking tot 8 SCR's (waar wel iets aan te doen is, door Unicable (I) switches te 'stacken', maar dan wordt het ook al weer snel (veel) duurder).
 


Edited by Rob van der Does, 17 January 2017 - 05:24.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #32 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 09:21

Wat ook een kwestie is: Evolutie van een installatie. Stel je begint bij een traditionele installatie met 2 posities en 1 ontvanger. Dat kan met een Duo LNB. Je koopt er een ontvanger bij, nu moet je LNB vervangen en extra kabels naar je schotel leggen. Je wilt naar 4 LNB's: Je moet nu losse LNB's en Diseqc-schakelaars installelleren, ééntje per ontvanger. Wil je er nog een satelliet, of nog een ontvanger bij, dan moet je weer je hele installatie ombouwen.

Voordeel van de éénkabeloplossing is dat de hoeveelheid ombouwwerk bij het plaatsen van een extra LNB of ontvanger minimaal is.

Het verschil tussen LNB's of multiswitchen is redelijk subtiel: Een Unicable II LNB komt kwa werking redelijk overeen met een quad LNB + multiswitch in één apparaat. Als je meerdere satellieten met multiswitchen wilt ontvangen, moet je de multiswitchen namelijk precies op dezelfde manier programmeren als je LNB's zou programmeren. Alleen met wijdband LNB's kun je per switch 2 satellieten ontvangen, waardoor de prijs van de switch per satpositie gelijk door 2 gedeeld wordt.

Voor zover ik zie is het programmeerapparaat ook bij een multiswitch van grote waarde. Ook bij een switch kan het handig zijn een uitgang tussen universeel/Unicable om te zetten, SCR's tussen Unicable I of II te wisselen, inviduele SCR's aan/uit zetten, te wisselen tussen quad en wijdband LNB's en de positie A/B/C/D op de switch in te stellen. Als ik met een switch aan de gang was gegaan, was de kans dan ook vrij groot geweest dat ik alsnog het relatief dure programmeerapparaat gekocht zou hebben.

"Voor 120 euro ben je klaar" geldt daarom alleen in een vrij specifieke situatie. Wel zou ik in complexe installaties zeker voor switchen gaan. Als je een heel flatgebouw van TV wilt voorzien dan zijn multiswitchen daar gewoon de betere oplossing voor.

Voor een simpele installatie, denk bijvoorbeeld aan een Uno 4K aangesloten op een T55, is een éénkabeloplossing wel zo praktisch. Je kunt klein beginnen, en per satellietpositie kun je voor €50 euro en eventueel een extra splitter, je installatie heel eenvoudig uitbreiden zonder de hele boel om te moeten gooien.

Waarbij ik wel zeg, dat het voorlopig theorie is, en dit onderzoek dient om uit te vinden hoe de praktijk is.

Edited by Zuppelan, 17 January 2017 - 09:24.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #33 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 17 January 2017 - 10:33

Ik zie dat andere fabrikanten veel smallere LNB-behuizingen gebruiken, zie b.v. https://www.amazon.d...JYPP7TYPG4WN28N maar er zijn er meer.
Maar ja, dan moet je van die club wel weer een programmer hebben (als die al bestaat en een soortgelijke functionaliteit toelaat als bij Inverto)



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #34 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 10:40

abcd klinkt alsof de LNB dan naar een soort legacy mode gaat...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #35 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 11:17

Het is geen legacy, maar integraal onderdeel van JESS. En als ik jullie broncode lees, ondersteunen jullie de A/B/C/D reeds op een bepaalde manier. Ik citeer jullie code even vanuit:

https://github.com/O...lib/dvb/sec.cpp

Vanaf regel 787:
 
case(SatCR_format_jess):
{
        //	JESS ODU_channel_change command
        //
        //	data[0] framing: 0x70
        //	data[1] data[1][7..3]: ub, data[1][2..0:] T [10..8]
        //	data[2] data[2][7..0]: T [7..0]
        //	data[3] data[3][7..2]: position, data[3][1]: polarity, data[3][0]: band
        unsigned int ub = lnb_param.SatCR_idx & 0x1f;
        unsigned int frequency_mhz = sat.frequency / 1000;
        unsigned int lof_mhz = lof / 1000;
        unsigned int encoded_frequency_T = frequency_mhz - lof_mhz - 100;
        unsigned int mode = band & 0x03;
        unsigned int position = (lnb_param.SatCR_position - 1) & 0x3f;
        diseqc.len = 4;
        diseqc.data[0] = 0x70;
        diseqc.data[1] = (unsigned char)((ub << 3) | ((encoded_frequency_T & 0x700) >> 8));
        diseqc.data[2] = (unsigned char)(encoded_frequency_T & 0xff);
        diseqc.data[3] = (unsigned char)((position << 2) | mode);
        frontend.setData(eDVBFrontend::SATCR, lnb_param.SatCR_idx);
        frontend.setData(eDVBFrontend::DICTION, SatCR_format_jess);
        eDebug("**** Tuning JESS");
        eDebug("**** frequency_mhz: %u", frequency_mhz);
        eDebug("**** lo_mhz: %u", lof_mhz);
        eDebug("**** T: %u", encoded_frequency_T);
        eDebug("**** position: %u", position);
        eDebug("**** ub: %u", ub);
        eDebug("**** mode: %u", mode);
        eDebug("**** JESS: %02x %02x %02x %02x", diseqc.data[0], diseqc.data[1], diseqc.data[2], diseqc.data[3]);
        break;
}
Het gaat om de regel met data.diseqc[3]. De variabele "position" bepaalt de LNB A/B/C/D die zijn SCR gaat activeren.

Zouden jullie deze code kunnen relateren aan het LNB-configuratiescherm in Enigma2? Wat moet ik instellen bij de LNB-configuratie om de juiste waarde van de variabele position in deze code te krijgen?

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #36 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 11:23

Dat zijn hier 64 mogelijke posities... Gokje A=1, B=2, C=3, D=4???


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #37 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 11:33

Dat weet ik wel zeker als ik die JESS-standaard lees. Bit 0-3 zijn volgens die PDF "committed switches". Bij Diseqc committed heb je altijd A/B/C/D dus dit is een duidelijke referentie daarnaar. Bit 0-1 daarvan zijn band en polariteit, hou je bits 2-3 over voor de A/B/C/D-selectie. Bits 4-7 staat "uncommitted switches" bij, dus zijn equivalent met de 16 keuzeopties die je normaliter hebt bij een uncommitted switch.

De LNB kan op A/B/C/D geprogrammeerd worden dus zal alleen letten op bits 2-3 en bits 4-7 waarschijnlijk negeren.

Edited by Zuppelan, 17 January 2017 - 11:33.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #38 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 11:38

Geen idee...

 

diseqc.data[3] = (unsigned char)((position << 2) | mode);

 

position is hier 0-64... 6 bits en mode 2 bits... dan krijg je nog altijd A=1, B=2, C=3 en D=4 (als mode bits 0 en 1 is, zijn dat vanzelf bit 2 en 3)... In de user interface vul je position 1 terug en wordt er 0 (eentje minder) doorgegeven aan deze cpp code... 


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #39 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 11:39

Trouwens als dit bevestigd is kan ik in de UI de ABCD erbij zetten..

 

1 (A)
2 (B)
3 (C)
4 (D)
5
6
7
..
64

Edited by littlesat, 17 January 2017 - 11:40.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #40 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 11:43

Aha! Dus als ik je goed begrijp is het LNB-nummer dat je in de gebruikersinterface invult, niet zomaar een intern Enigma2-volgnummer maar wordt het dus gebruikt voor het JESS-tuningcommando?

Ik ga het uitproberen!


6 user(s) are reading this topic

0 members, 6 guests, 0 anonymous users