Jump to content


Photo

Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG.

EPG

  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 13 March 2017 - 02:09

De ontvanger is een X-trend et9500 met OpenPli.

Eerst had ik regelmatig problemen tijdens het opvragen van de EPG (keuze voor een andere zender). De spinner bleef dan maar draaien. Ik had toen de EPG op 7 dagen staan. Mijn vermoeden was dat het epg bestand te groot was om nog in de flash bewaard te kunnen worden.

Daarom heb ik de EPG gaan verminderen in aantal dagen. Als ik die op 5 dagen had staan was het al beter, maar nog niet opgelost.

 

Ik ben toen EPGimport filter gaan gebruiken, dit verkleinde wel het aantal events, maar nu kreeg ik het probleem dat de ontvanger vast begon te lopen. Dat vastlopen gebeurt waarschijnlijk op het einde van het inlezen van de EPG.

Het vast lopen gebeurt niet altijd maar toch heel dikwijls. Eerst dacht ik dat het alleen gebeurde bij automatisch inladen (instelling in EPGimport), maar ook bij manueel inladen loopt hij soms vast.

 

Nu staat het aantal dagen op 3 en ik heb nog steeds vastlopers. De ontvanger zit dan vast, het beeld beweegt niet meer, en geen enkele knop op de AB heeft enig effect. De enige oplossing is de hoofdschakelaar achteraan uit en terug aan te schakelen.

 

Wat kan ik nog doen om dit op te lossen?

 

 


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 March 2017 - 11:27

Alle EPG data staat in memory, onder normale omstandigheden is er geen "EPG bestand". Dat is een hardnekkig misverstand. Dat bestand wordt uitsluitend gebruikt om het memory te dumpen en weer terug in te lezen bij een herstart.

 

Als ik lees over een vastlopen van een box op leeftijd bij tunergebruik, dan denk ik in eerste instantie aan een voeding die op zijn einde loopt. Wellicht eens aan een visueel onderzoek onderwerpen, en kijken of er geen elco's lekken of bol staan...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #3 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 13 March 2017 - 11:51

Alle EPG data staat in memory, onder normale omstandigheden is er geen "EPG bestand". Dat is een hardnekkig misverstand. Dat bestand wordt uitsluitend gebruikt om het memory te dumpen en weer terug in te lezen bij een herstart.

Bij mij staat een "epg.dat" bestand in mijn opname directory. De timestamp is dagelijks vernieuwd, ongeveer op het moment dat er een import is geweest van EPGimport plugin. Ik heb gezocht, maar kan eigenlijk niet vinden waar ik dat ooit heb ingesteld.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 March 2017 - 12:37

Hij wordt wel weggeschreven, maar staat nog steeds in het geheugen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #5 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 16:07

.....

 

Als ik lees over een vastlopen van een box op leeftijd bij tunergebruik, dan denk ik in eerste instantie aan een voeding die op zijn einde loopt. Wellicht eens aan een visueel onderzoek onderwerpen, en kijken of er geen elco's lekken of bol staan...

Ik ga hem een van de dagen eens open gooien.

Kan ik dat ergens meten of de voeding "einde leeftijd is" ?

De et9500 zou normaal gesproken betere componenten hebben dan de et9000 en de et9200.

De box is in dienst sinds ergens eind 2013, dat is dus nog geen 4 jaar.


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 19 March 2017 - 14:38

Dat gaat mij boven de pet, maar er zijn er hier vast wel die er meer van weten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #7 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 20 March 2017 - 08:35

Dat kun je alleen meten met een scope en/of capaciteitsmeter. Overigens is het al decennia zo dat voedingen (te) krap bemeten worden en dat die bemeten voedingen ook nog eens zijn bemeten op nieuwconditie. De gouden regel dat je bemeet op 100% belasting + toleratie. Is het nu op nominale belasting zónder tolerantie. Tel daarbij op de soms inferieure componenten die ze gebruiken en je weet waar de ellende vandaan komt.

Hoofdreden waarom de meeste electronica al na 2 á 3 jaar bezwijkt. Ga je de apparatuur ook nog eens smoren in een te krappe kast dan ben je nog eerder aan de beurt. Best treurig omdat de IC's vaak prima zijn en bij constante spanning vele jaren storingsvrij mee kunnen.

Heden ten dage zou je bijna moeten besluiten om een externe voeding te gebruiken die van zeer stabiele kwaliteit is..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #8 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 3 April 2017 - 17:33

Ik vandaag eindelijk eens de tijd gehad om de X-trend open te gooien. Ik heb de voeding aan een visuele inspectie onderworpen en geen lekkende of bol staande elco's gezien.

Alle onderdelen zien er goed uit. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat alles OK is, maar wat kan er dan fout zijn?

Ik heb de voedingsspanning gemeten op de connector voor de HD. Tussen geel en zwart meet ik 11,94V (zou normaal 12V moeten zijn), en tussen rood en zwart meet ik 5,13V.

 

Zou het kunnen zijn dat de 12V toch te laag is ?

 

Ik denk dat ik maar eens een voeding ga bestellen. Bij de oude voeding kan ik dan een reeks elco's vervangen, dan heb ik een voeding in reserve.


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #9 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 4 April 2017 - 07:08

Die 0,06 volt minder zal het echt niet uitmaken.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #10 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 5 April 2017 - 19:14

Ik wou een voeding bestellen, maar die is op het ogenblik niet beschikbaar.

 

Daarom heb ik nog eens eerst enkele tests gedaan. Naar een uitzending kijken, tegelijk een andere uitzending opnemen en dan nog tegelijk een stream naar mijn laptop.

Alles blijft werken zonder probleem, het enige verschijnsel dat ik heb is dat het geluid iets gaat achter lopen op TV. Ik denk dat dit toch wel echt een zware belasting is voor de voeding. Als de voeding "einde leeftijd" zou zijn dan moet die hier toch door de knieën gaan ?

 

Het probleem, freeze van het beeld, is echt alleen te linken aan het inlezen van de EPG. Het beeld komt vast te staan ongeveer 25 minuten na de start van het inlezen van de EPG. Er is dan geen beweging meer in te krijgen. Het is eender welke knop ik bedien op de AB, het helpt allemaal niet. Alleen de hoofdschakelaar uit- en terug aanschakelen doet de box terug opstarten. Dat is ook het enige wat ik kan doen. Nadien als de box terug is opgestart heb ik geen EPG. Alleen "nu en straks". Of de EPG nu automatisch of manueel wordt ingelezen, het is steeds hetzelfde probleem.

 

EPGimport staat op 2 dagen, en ik gebruik ook EPGimport filter om het aantal events binnen de perken te houden.

 

Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

 

Dank aan iedereen.


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 April 2017 - 11:07

Je zegt "freeze van het beeld", staat het beeld dan echt STIL, of heb je alleen een spinner links boven en daardoor een afstandbediening die niets meer doet?

 

En heb je toevallig om e.o.a. reden swap gedefinieerd op die box?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #12 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 6 April 2017 - 18:02

Je zegt "freeze van het beeld", staat het beeld dan echt STIL, of heb je alleen een spinner links boven en daardoor een afstandbediening die niets meer doet?

 

En heb je toevallig om e.o.a. reden swap gedefinieerd op die box?

Het beeld staat volledig stil, en er is geen spinner te zien. Net voor het euvel begint is eerst de spinner wel even te zien, en dan "freeze".

Ik heb geen swap gedefinieerd. Ik denk niet dat ik die nodig heb?


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 April 2017 - 20:13

De swap vraag was gerelateerd aan de 25 minuten dat een import duurt, dat is echt veel te lang voor zo weinig data. Aangezien data in het geheugen wordt geladen zo swap een vertragende factor kunnen zijn. Maar dat is dus niet het geval.

 

Als je even een spinner hebt, en dan staat de boel stil, totdat de import over is, dan heb je waarschijnlijk ergens een kernel issue. Kun je overweg met een telnet prompt?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #14 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 7 April 2017 - 03:01

De swap vraag was gerelateerd aan de 25 minuten dat een import duurt, dat is echt veel te lang voor zo weinig data. Aangezien data in het geheugen wordt geladen zo swap een vertragende factor kunnen zijn. Maar dat is dus niet het geval.

 

Als je even een spinner hebt, en dan staat de boel stil, totdat de import over is, dan heb je waarschijnlijk ergens een kernel issue. Kun je overweg met een telnet prompt?

Die 25 minuten komt grotendeels door het trage internet dat we hier hebben, ik haal hier 2,84/0,39 Mbps. De epg data wordt wel in het geheugen geladen, maar dan wordt er toch een bestand op de harde schijf weggeschreven. Dit bestand heet hier "epg.dat.loading" en is 23 119 135 bytes groot, toch die van gisteren.

 

Normaal zou dit bestand moeten dienen om bij het opstarten (vanuit deep standby) de epg daar te gaan ophalen, juist?

Maar ik vermoed dat het wegschrijven van dit bestand niet lukt (omdat het "epg.dat.loading" heet). Wegens de "freeze" is er nergens beweging in te krijgen en moet ik de box uitschakelen met de hoofdschakelaar. Met als vermoedelijk gevolg dat het bestand niet volledig is weggeschreven naar de HD en dus nog ".loading" als achtervoegsel heeft. Klopt mijn redenering ?

Nadat ik de box opnieuw heb opgestart heb ik geen epg. Als ik de epg manueel wil inladen lukt het weer niet, na 25 à 30 minuten lap, van 't zelfde beeld staat vast "freeze".

Er zit op het ogenblik niets anders dan zonder epg verder te doen. Dat is goed voor den "Dag Allemaal". ;)

 

Ja ik kan in beperkte mate met telnet overweg, ik gebruik hiervoor DCC.

Hartelijk dank om me hier verder te helpen.


Edited by Tjoeben, 7 April 2017 - 03:03.

Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 7 April 2017 - 13:48

Ik heb even de code van de EPG importer doorgenomen, maar daar komt de filenaam "epg.dat.loading" nergens in voor.

We hebben het toch over de XMLTV importer? En wat, welke sources, importeer je precies?

 

Als je kunt inloggen met DCC, de volgende commando's invoeren:

init 4
ENIGMA_DEBUG_LVL=4 /usr/bin/enigma2.sh

je ziet dan Enigma weer opstarten en de debug output over het scherm lopen. 

 

Start nu handmatig een EPG update, en post (knip/plak de laatste 30-40 regels van die output hier nadat de box weer is vastgelopen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #16 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 7 April 2017 - 19:51

Dank u WanWizard,

 

Het gaat inderdaad om XMLTV importer, in het applicaties menu heet dit EPGimport.

Ik gebruik wel EPGfilter, zodat alleen de zenders die werkelijk in de boeketten staan worden gedownload. Ik denk toch dat dit zo werkt.

 

Volgende bronnen worden geladen:

Rytec Benelux XMLTV

Rytec Benelux-Telenet XMLTV

Rytec Erotic XMLTV

Rytec Erotic-Telenet XMLTV

Rytec France XMLTV

Rytec Germany/Austria/Swiss XMLTV

Rytec Spain XMLTV

Rytec UK XMLTV

Rytec Virgin UK XMLTV

Benelux

Erotic

France

Germany/Austria/Swiss

UK

 

Ik doe het zoals je gezegd hebt, de debug output rolt over het scherm in DCC, maar ik kan deze niet selecteren en kopiëren.

Ik dacht ik zoek die in het bestand /usr/bin/enigma2.sh maar dit is een bestand van 2 april 2017. En de inhoud stemt al zeker niet overeen met hetgeen ik over het scherm zag rollen.

 

Is er een andere manier om deze log te vangen?


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 7 April 2017 - 20:44

Nee, in DCC zal vast wel een manier zijn om de output te loggen naar een text bestand op de PC. Maar ik gebruik en geen Windows, en (dus) geen DCC, dus ik zou het verder niet weten.

 

Je hebt overigens wel in de gaten dat je een ENORME hoeveelheid EPG data aan het laden bent daar? Wellicht loopt de box wel uit zijn geheugen, alle EPG data staat permanent in het geheugen (er is geen file of database), en de 9500 is een oude box.

 

En dan ook nog allerlei zaken dubbel, zoals Rytec UK en UK? Die laatste 5 uit het lijstje kunnen zo wie zo weg, dat is dezelfde data als die daarboven. En waarschijnlijk zijn die 5 ook nog epg.dat files, waarvan de import vaker fout gaat dan goed (die staan daar alleen voor images die dat nodig hebben, de EPG Importer is niet alleen bij OpenPLi in gebruik).

 

Ik importeer hier alleen de UK en de Benelux XML files, en dan heb ik al 120.000 EPG entries, goed voor 25Mb aan data. Maar ik heb een moderne box met veel geheugen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #18 Tjoeben

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 8 April 2017 - 00:56

Wat heb ik gedaan;
Dus zoals u heeft voorgesteld heb ik de laatste 5 items van de bronnen uitgeschakeld.
Op de hdd heb ik de 2 epg bestanden gewist deze zijn; epg.dat.loading en epg.backup.
Daarna de uw voorgestelde procedure uitgevoerd, maar deze keer met Putty. Hier kan ik rechtstreeks de logging in een bestand laten schrijven.

 

Het laatste deel van die logging staat hieronder:

Unknown channel:  RTPi.pt
Unknown channel:  TVEi.nws
Unknown channel:  France24Arabe.nws
Unknown channel:  SkyNews.uk
Unknown channel:  Bloomberg.nws
Unknown channel:  BBCNews.nws
Unknown channel:  Euronews.nws
Unknown channel:  France24.fr
Unknown channel:  AlJazeera.nws
Unknown channel:  BBC2.uk
Unknown channel:  BBC1.uk
Unknown channel:  TRTworld.nws
[EPGImport] ### thread is ready ### Events: 315214
[EPGImport] imported 315214 events
[eEPGCache] store epg to realpath '/media/hdd/epg.dat'
[gRC] main thread is non-idle! display spinner!
[eEPGCache] 281011 events written to /media/hdd/epg.dat
[EPGImport] Save last import date and count event
[EPGImport] Run check deep standby after import
[EPGImport] #### Finished ####

 

Wat ik vast stel is dat tijdens het inlezen van de EPG er nogal wat "Unknown channels" zijn.

 

Maar nu is de het inlezen van de EPG goed verlopen en geen "freeze" meer.

Ik heb het nog eens een 2de geprobeerd en ook nu is het goed gelopen.

Er zijn 315214 events geregistreerd, en het bestand epg.dat op de harde schijf is 19.801.827 bytes groot.

 

De et9500 heeft 1MB aan ram geheugen. Dat is blijkbaar toch voldoende voor al die epg. Het aantal dagen staat op 2 ingesteld, ik ga dit nu eens van dag op dag met eentje verhogen, en eens zien wanneer het tegen de limiet loopt.

 

Probleem opgelost, dus dikke mercie voor WanWizard.
 


Xtrend ET9500, Open-Pli 6.1, WaveFrontier T55


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 8 April 2017 - 11:22

Graag gedaan.

 

Die unknowns hoef je je niets van aan te trekken, er zitten in de downloads dan kanalen die niet gemapt kunnen worden naar je zenderlijst. Die zijn er altijd, bijvoorbeeld als je geen kabel tuner hebt...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ontvanger loopt vast tijdens inlezen EPG. #20 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 9 April 2017 - 16:32

Ik heb even de code van de EPG importer doorgenomen, maar daar komt de filenaam "epg.dat.loading" nergens in voor.

"epg.dat.loading" wordt automatisch door E2 geschreven.
Het bestand epg.dat verandert tijdelijk in epg.dat.loading tijdens het inlezen ervan door E2. Dit duurt slechts een paar seconden; daaarna is de naam weer gewoon epg.dat.
Tenzij er iets fout gaat. Meestal is dat het geval als epg.dat corrupt is. Dan loopt e2 vast en blijft deze bestandsnaam behouden.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users