Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april

news

  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 20 April 2017 - 18:23

De UP/DOWNLINK van april is uit.
 
Inhoud:
1    (Kanalen)nieuws en wijzigingen
2    Algemeen omroepnieuws
2    Astra 19 oost
3    Astra 23 oost
3    Astra 28 oost
4    Hotbird 13 oost
6    Kabel en streams
6    Reacties van lezers
7    Vragen van lezers
11    Wetenswaardigheden
15    AFN in HD
16    Hardwarenieuws
16    Ook Sony in OLED verkrijgbaar
17    Softwarenieuws
17    CI plushelper voor Mutant-receivers
17    Live NL-tv kijken in het buitenland via VPN
20    De Transponder
20    Uitsmijters…

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 20 April 2017 - 18:46

En zoals gewoonlijk weer bedankt voor het maandelijkse leesvoer Hans en collega's. ;)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 20 April 2017 - 18:58

Wel weer grappig en ergens ook wel ergelijk dat Marketing alles aangrijpt om je met mooie woorden spullen te laten kopen die alleen maar lijken op iets wat wèl het geld waard is. In dit geval gaat het om het toverwoord "LED". Er was een referentie naar de beurs waar "OLED" en "QLED" schermen werden vergeleken. Compleet flauwekul natuurlijk, want is appels en peren. Het enige wat OLED en QLED gezamenlijk hebben is dat je er stroom in stopt en dat er licht uit komt. Voor de rest zijn ze net zo verwant als een gloeilamp, een TL buis of een spaarlamp, totaal andere techniek.

 

Om het goed te begrijpen moeten we even een paar stapjes terug, naar de tijd dat LCD-schermen nog gewoon LCD heetten. LCD is een techniek die geen licht uitstraalt. Het enige wat het kan doen is licht (gedeeltelijk) doorlaten of blokkeren. Vandaar dat je bij een LCD-scherm (in tegenstelling tot een plasma-scherm) altijd een backlight nodig hebt, een lichtbron die heel uniform over het hele beeld wit licht uitstraalt. Het licht wat daar uitkomt, wordt door de LCD pixel-voor-pixel wel of niet tegengehouden.

 

Heel lang is voor deze backlight CCFL-techniek gebruikt, "Cold Cathode Fluorescent Lamp". Het is een soort van TL-buis maar dan zonder starter (en zonder gloeidraden, vandaar "cold"). Vergelijkbaar met een TL-buis wordt met "fosfors" uit het UV-licht wit licht gemaakt. De fosfors zijn tegenwoordig van zodanige kwaliteit dat een heel nette, evenwichtige kleur wit wordt verkregen (voor de techneuten: een hoge CRI, colour rendering index). Dat betekent dat de LCD daaruit zeer natuurgetrouwe en verzadigde kleuren kan tonen.

 

Op enig moment werd opeens de "LED TV" hype. Wat is een "LED TV"? Een "LED TV" is een bedenksel van de marketing-afdeling. Er bestaat niet zoiets als een "LED TV". Een "LED TV" is een LCD TV (!) waarbij de backlight niet meer door een CCFL wordt verzorgt, maar door witte leds. Het gaat dus puur om de backlight. Is dat iets wat je per sé wilt hebben omdat het "beter" is? Nee, eigenlijk niet... LED als backlight zijn wel wat zuiniger dan een CCFL (hoewel dat ook best meevalt) MAAR de kleurgetrouwheid is lang niet altijd zo goed als die van een CCFL. Dat hangt af van de kwaliteit witte LED die je gebruikt. De allergoedkoopste geven een blauwig wit wat we wel kennen van de zaklampjes van 50 cent. Het licht bestaat uit 1 golflengte blauw, 1 golflengte groen/geel en 1 golflengte rood. De verhouding is ook niet optimaal, vandaar dat het er blauwig uitziet. Maar nog veel ernstiger, de meeste kleuren (golflengtes) komen helemaal niet voor in het licht, deze kleuren kunnen door de LCD dan dus niet weergegeven worden. Nou is het zo dat deze kwaliteit LED niet voorkomt als backlight van een LCD panel. Maar verschil in kwaliteit (CRI) is er zéker. Terwijl dit bij een CCFL eigenlijk sowieso nooit een probleem is. LED backlight of "LED TV" is dus zeker niet per sé een vooruitgang!

 

Komen we bij QLED vs. OLED. Een "QLED TV" is vergelijkbaar met een "LED TV". Het enige verschil is dat in de LED van de backlight "quantum dot techniek" is gebruikt om de kwaliteit van het witte licht te verbeteren. Het beeld komt nog steeds uit een LCD panel. Ook een "QLED TV" bestaat dus eigenlijk helemaal niet. Aan de andere kant heb je de "OLED TV" (ook wel bekend als "AMOLED"), wat wel degelijk een heel andere techniek is. Bij een OLED TV zenden de pixels zélf licht uit. Er is dus geen backlight nodig. Bovendien kan er geen licht van de backlight door de pixels "heenkruipen", een bekend effect van LCD panels, omdat er geen backlight is.... Zwart is echt zwart. Contrast ratio's zijn enorm en ook de kleurweergave is onovertroffen. Zodra we voorbij de kinderziekten en ontwikkelingskosten van OLED heen zijn, kijken we gewoon allemaal OLED TV. Onzinnig dus om "QLED" en "OLED" met elkaar te willen vergelijken ;) Sommige smartphones en tablets hebben al een OLED panel, kun je vast wennen ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #4 Ronnie1966

  • Senior Member
  • 232 posts

+8
Neutral

Posted 20 April 2017 - 20:51

Zo zo Erik goed bezig.

Groet Rinnie1966

VU+ Ultimo 4K OpenPli 8.3 latest 1TB
Gigablue ULTRA UHD OpenPli 8.3
VU+ Zero 4K OpenPli 8.3
Samsung 65” Neo QLED 8K 65QN900A

Bose Soundbar 900 White
Synology 218+ Play 2x 3TB


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 21 April 2017 - 07:23

Weer dank redactie! @Erik, dank voor de heldere uiteenzetting, misschien een idee vaker je kennis bij een bepaald onderwerp op te nemen door de redactie, 't is maar een suggestie...;)

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #6 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 21 April 2017 - 07:28

Weer dank redactie! @Erik, dank voor de heldere uiteenzetting, misschien een idee vaker je kennis bij een bepaald onderwerp op te nemen door de redactie, 't is maar een suggestie... ;)

Iedereen is welkom berichten/nieuwswaardigheden in te sturen. Zeker Erik..! We zijn een blad van en voor sathobbyisten, zonder commercieel oogmerk. Kennis delen staat voorop.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #7 cheapwatcher

  • Senior Member
  • 169 posts

+5
Neutral

Posted 21 April 2017 - 07:46

Bedankt, altijd leuk om te lezen.


Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 21 April 2017 - 13:07

Ik heb nooit zin om er voor te gaan zitten, maar als ik dan eenmaal bezig ben wil ik het wel afmaken ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #9 metoo

  • Senior Member
  • 1,573 posts

+33
Good

Posted 21 April 2017 - 17:10

hartelijke dank weer


ET10000 C C C C/T  2TB HDD ET7000 + ET6000 dvb-S  OpenPli Triax 88 multifeed quad LNBs VU Uno4K SE C+2TB HDD Mutant HD60


Re: UP/DOWNLINK 2017, nummer 4, 20 april #10 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 22 April 2017 - 16:56

Dank jullie wel  :)





Also tagged with one or more of these keywords: news

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users