Jump to content


Photo

Overscan/underscan


  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#1 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 25 April 2017 - 20:51

Ik heb een scerm zonder overscan/underscan. Hoe kan ik de overscan instellen in Pli? (de video, niet de skin)

Ik kan trouwens geen underscan vinden in Pli, alleen overscan.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Overscan/underscan #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,404 posts

+394
Excellent

Posted 25 April 2017 - 21:13

Heb jij al eens gehoord van de overscanwizard? Menu - instellingen - systeem - overscanwizard.
En probeer daar maar eens uit wat dat doet.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Overscan/underscan #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 25 April 2017 - 21:15

Overscan is een functie van je TV/scherm, niet van de box.

 

Maar waarom zou je dat in godsnaam willen aanzetten? Is dat weer omdat je iets anders wilt dan de rest van de wereld?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan/underscan #4 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 25 April 2017 - 21:53

Is PC scherm, heeft geen overscan. 

 

Menu - instellingen - systeem - overscanwizard.

 

Dat had ik dus al gedaan. En werkte niet. Werkt trouwens ook niet voor de video alleen de skin.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Overscan/underscan #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 25 April 2017 - 22:19

Misschien de juiste instelling op de tv zoeken in plaats van op de stb....
Jij gaat zeker ook een groter kozijn kopen als het gordijn te groot uitvalt....

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Overscan/underscan #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 25 April 2017 - 22:56

Ik snap de vraag ook niet helemaal. Zonder overscan heb je het perfecte ongeschaalde beeld, zonder stukken er af gesneden. 

 

Wie gaat er nu vragen om uit eigen wil 5-10% van het beeld weg te snijden, en het beeld waziger te maken omdat er daarna upscaling moet plaatsvinden? (wat overigens de reden is dat een PC scherm geen overscan settings heeft: die heeft geen scaler aan boord, en bovendien wil niemand een stuk van zijn Windows desktop kwijt).

 

Elke keer denk je dat je het wel gehad hebt, en dan komt die Rocco met een nog vreemdere vraag.... :wacko:

 

Hoe was het ook al weer? Een gek kan meer vragen... ?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan/underscan #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 25 April 2017 - 23:16

Het is inderdaad dat het alleen de skin bijwerkt zodat je de hele skin ziet en inderdaad je moet het alleen weizigen als je een HD ready TV hebt van (ver) voor zeg maar 2010.... alle andere TV moeten juist kunnen omgaan met de overscan...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Overscan/underscan #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 25 April 2017 - 23:19

Hij zegt dat hij een PC scherm heeft. Die hebben altijd een native resolutie, daarboven doen ze niks, daaronder krijg je gewoon kleiner beeld. En geen scaler, dus nikx resizen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan/underscan #9 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 26 April 2017 - 10:37

Ik snap de vraag ook niet helemaal. Zonder overscan heb je het perfecte ongeschaalde beeld, zonder stukken er af gesneden. 

 

Wie gaat er nu vragen om uit eigen wil 5-10% van het beeld weg te snijden, en het beeld waziger te maken omdat er daarna upscaling moet plaatsvinden? (wat overigens de reden is dat een PC scherm geen overscan settings heeft: die heeft geen scaler aan boord, en bovendien wil niemand een stuk van zijn Windows desktop kwijt).

 

Elke keer denk je dat je het wel gehad hebt, en dan komt die Rocco met een nog vreemdere vraag.... :wacko:

 

Hoe was het ook al weer? Een gek kan meer vragen... ?

 

Geloof mij als je die lelijke rand aan de linkerkant bij Digitenne ziet, dan wil je overscan aan hebben. Comedy Central bv.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Overscan/underscan #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 26 April 2017 - 10:51

Geloof me, als je die lelijke rand aan de linkerkant bij Digitenne ziet, je de zaak gewoon niet goed hebt ingesteld, gewoon een hd ready scherm gebruiken ;)

 

Ik heb ook een DVB-T tuner ingesteld in mijn e2 doos, en heb, los van de bagger kwaliteit, geen last van lelijke randen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Overscan/underscan #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 26 April 2017 - 11:27


Geloof mij als je die lelijke rand aan de linkerkant bij Digitenne ziet, dan wil je overscan aan hebben. Comedy Central bv.

Voor digitenne moet je je TV eigenlijk instellen zodat de overscan idd weg is... Digitenne heeft bijna alles fout staan op hun encoders wat maar fout kan staan.... Het beeld staat namelijks iets naar rechts en wat rechts er vanaf valt komt links weer een beetje in beeld... En dat is al heel lang zo... Blijkbaar boeien de knoppendraaiers van KNP absoluut niet meer wat de kwaliteit van Digitenne is. Het lijkt wel of het extra slecht gemaakt is...

 

Voor streepjes boven in beeld heeft PLi een oplossing. Maar dit is echt wel een overtreffende trap...

 

Maar wat moet je eigenlijk met Digitenne als je een HD-TV hebt... Dat kijk je toch lekker op een SD bak!!! ;)


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Overscan/underscan #12 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 26 April 2017 - 11:31

Stukje zwarte isolatietape aan de linkerkant van je beeldscherm/TV plakken, je hebt dan nog nooit zo'n strakke rand gezien.

Tape werkt ook goed om te overdadig oplichtende ledjes af te plakken (mocht dat je volgende vraag zijn hoe die uit te zetten) ;)



Re: Overscan/underscan #13 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 26 April 2017 - 12:10

 

Tape werkt ook goed om te overdadig oplichtende ledjes af te plakken (mocht dat je volgende vraag zijn hoe die uit te zetten) ;)

LOL, ik lig onder tafel :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Overscan/underscan #14 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 April 2017 - 18:35

Ziggo monteurs zeggen gewoon een zwarte stift te gebruiken op het scherm om de streep die bij sommige zenders bovenaan te zien is, weg te krijgen. Dus die oplossing van Pedro is helemaal niet raar. :P



Re: Overscan/underscan #15 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 26 April 2017 - 19:33

 

 

Tape werkt ook goed om te overdadig oplichtende ledjes af te plakken (mocht dat je volgende vraag zijn hoe die uit te zetten) ;)

LOL, ik lig onder tafel :)

 

 

Die led van VU+ valt mee, maar veel van die ledjes geven meer licht dan je zou denken. Het ledje van mijn PC reflecteerd op de muur aan de overkant, nouja als het verder helemaal donker is dan.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Overscan/underscan #16 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 April 2017 - 19:49

 

 

 

Tape werkt ook goed om te overdadig oplichtende ledjes af te plakken (mocht dat je volgende vraag zijn hoe die uit te zetten) ;)

LOL, ik lig onder tafel :)

 

 

Die led van VU+ valt mee, maar veel van die ledjes geven meer licht dan je zou denken. Het ledje van mijn PC reflecteerd op de muur aan de overkant, nouja als het verder helemaal donker is dan.

 

 

Je kunt dat ledje ook verven.



Re: Overscan/underscan #17 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 26 April 2017 - 19:53

 


Geloof mij als je die lelijke rand aan de linkerkant bij Digitenne ziet, dan wil je overscan aan hebben. Comedy Central bv.

 

Voor digitenne moet je je TV eigenlijk instellen zodat de overscan idd weg is... Digitenne heeft bijna alles fout staan op hun encoders wat maar fout kan staan.... Het beeld staat namelijks iets naar rechts en wat rechts er vanaf valt komt links weer een beetje in beeld... En dat is al heel lang zo... Blijkbaar boeien de knoppendraaiers van KNP absoluut niet meer wat de kwaliteit van Digitenne is. Het lijkt wel of het extra slecht gemaakt is...

 

Voor streepjes boven in beeld heeft PLi een oplossing. Maar dit is echt wel een overtreffende trap...

 

Maar wat moet je eigenlijk met Digitenne als je een HD-TV hebt... Dat kijk je toch lekker op een SD bak!!! ;)

 

 

Is bij VU+ ook zo beeld van rechts komt links weer in beeld. Is trouwens niet bij alle zenders zo, bij NPO 3 bv. niet.
Digitenne lijkt dood voor KPN , website wordt ook niet meer bijgewerkt. Ik heb +/- 10 keer bij KPN gemeld dat Nickelodeon nu Nick/Spike geworden is en dat is op de Digitenne website nog steeds niet aangepast.

Een Nickelodeon/TeenNick logo/vermelding is zelfs nog nooit geweest.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Overscan/underscan #18 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 26 April 2017 - 19:56

 

 

 

 

Tape werkt ook goed om te overdadig oplichtende ledjes af te plakken (mocht dat je volgende vraag zijn hoe die uit te zetten) ;)

LOL, ik lig onder tafel :)

 

 

Die led van VU+ valt mee, maar veel van die ledjes geven meer licht dan je zou denken. Het ledje van mijn PC reflecteerd op de muur aan de overkant, nouja als het verder helemaal donker is dan.

 

 

Je kunt dat ledje ook verven.

 

 

Waarom niet gewoon afplakken met ducktape of papier?

(en mischien ook jouw mond :) )


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Overscan/underscan #19 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 April 2017 - 19:56

Ik zie niet in waarom je voor zoiets 10x zou willen bellen.

 

Over mondafplakken gesproken... :D


Edited by Dimmie, 26 April 2017 - 19:57.


Re: Overscan/underscan #20 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 26 April 2017 - 19:56

Ik zie niet in waarom je voor zoiets 10x zou willen bellen.

 

Niet 1 keer gebeld, via Facebook gemeld. En wat fora geloof ik.


Edited by rocco99, 26 April 2017 - 19:57.

My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users