Jump to content


Photo

Verven schotel!


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 marmel

  • Senior Member
  • 133 posts

0
Neutral

Posted 12 May 2017 - 16:59

Kun je de schotel gewoon verven? Moet het een bepaalde kleur hebben en hoe of wat? 


VU+ duo2 13-19,2-23,5-28,2 HDD 1TB PLI 7.2 Image Ziggo kaart CCcam 2.3.2 en Oscam


Re: Verven schotel! #2 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 12 May 2017 - 22:29

Geen probleem. Hier ook in de kleur van de stenen gespoten.

Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Verven schotel! #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 12 May 2017 - 22:37

Geen probleem, zolang het oppervlak maar glad blijft en egaal spuiten.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Verven schotel! #4 marmel

  • Senior Member
  • 133 posts

0
Neutral

Posted 13 May 2017 - 08:44

Goed om te weten,word nu wel tijd om hem een nieuwe laklaag te geven!!


VU+ duo2 13-19,2-23,5-28,2 HDD 1TB PLI 7.2 Image Ziggo kaart CCcam 2.3.2 en Oscam


Re: Verven schotel! #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 13 May 2017 - 08:49

Geen enkel probleem, ook al bevat de lak metaaldelen, je verandert niets aan de vorm van de schotel, dus beïnvloed je de bundelende werking, en het brandpunt van de schotel niet.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Verven schotel! #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 May 2017 - 09:24

Geen probleem, zolang het oppervlak maar glad blijft en egaal spuiten.

???

Hooguit voor de estethiek, voor de functie maakt het niks uit.

 

Overigens, bij Visiosat hebben ze de Bisat (en varianten) gewoon compleet van een laag plastic voorzien, daar kijk je sowieso niet tegen het metaal aan. Redelijk bewijs dat het kan dus ;) Ik vermoed wel dat lucht microgolven beter doorlaat dan verf of plastic, maar staat tegenover dat het signaal door ampele kilometers lucht moet en maar door een tiende millimeter verf ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Verven schotel! #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 13 May 2017 - 09:32

Deze hoge frequenties hebben bijna dezelfde (transport) eigenschap als licht heeft, en kan dus ook door glas heen, voor de rest is de vorm van de spiegel belangrijk, die bundelt het signaal naar de lnb.

 

Ik heb jaren geleden een schotel gewoon op zolder gehad, het signaal ging door het raam van de dakkapel heen, er zit wel wat demping in het signaal maar ik heb nog nooit zo weinig aandacht hoeven besteden aan de bevestiging/verankering, van de schotel :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Verven schotel! #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 May 2017 - 09:40

Als je goed isolerend glas hebt, dan houd je weinig signaal over hoor. Het zou me niks verbazen als er in isolerend glas stiekem een dunne metaalfolie zit, of dat er metaaldeeltjes in het glas zitten.

 

Eén van de beste blokkades is nog altijd menselijk lichaam, één vinger voor je LNB en weg signaal...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Verven schotel! #9 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 13 May 2017 - 15:16

Gebruik in ieder geval een matte verf en geen hoogglans. Een glanzende verf reflecteert de zonnestraling naar je LNB waarop die smelt.



Re: Verven schotel! #10 easyronny

  • Senior Member
  • 150 posts

+1
Neutral

Posted 13 May 2017 - 22:15

Nu ik dit zo lees wat zou zwarte hamerrite hamerslag doen op een schotel?

Re: Verven schotel! #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 May 2017 - 12:23

Gebruik in ieder geval een matte verf en geen hoogglans. Een glanzende verf reflecteert de zonnestraling naar je LNB waarop die smelt.

Ja daar zeg je wat, een rokende LNB!


Edited by Erik Slagter, 14 May 2017 - 12:23.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Verven schotel! #12 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,051 posts

+56
Good

Posted 14 May 2017 - 15:04

Zover ik het weet mag de verf geen lood bevatten.. maar de hedendaagse verf zou toch eerder dat toch niet meer hebben..?


Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: Verven schotel! #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 May 2017 - 15:09

Ik kan de redenatie volgen, aan de andere kant, als je puur óp de schotel verft, dan hoeft de microgolfstraling niet dóór de verf, dus dan maakt het eigenlijk niet uit. Je moet dan wel zorgen dat het oppervlak mooi glad is.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Verven schotel! #14 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 16 May 2017 - 10:08

Geen probleem, zolang het oppervlak maar glad blijft en egaal spuiten.

Zelfs dat maakt nog niet uit, Radiogolven gaan er gewoon doorheen glad of niet glad.



Re: Verven schotel! #15 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 16 May 2017 - 10:13

Ik kan de redenatie volgen, aan de andere kant, als je puur óp de schotel verft, dan hoeft de microgolfstraling niet dóór de verf, dus dan maakt het eigenlijk niet uit. Je moet dan wel zorgen dat het oppervlak mooi glad is.

Maar verf is toch geen geleidend object? dus dat maakt toch geen verschil! Ik kan me voorstellen dat je geen klodders verf op je schotel deponeert maar een dunne laag heeft geen invloed op het signaal.De golflengte bedraagt tussen 1.5 tot 2.5 cm dus groot genoeg om door de verf te dringen.


Edited by Loui (PD1LOI), 16 May 2017 - 10:17.


Re: Verven schotel! #16 golfdiesel

  • Senior Member
  • 448 posts

+10
Neutral

Posted 16 May 2017 - 18:41

Geen probleem, zolang het oppervlak maar glad blijft en egaal spuiten.

???

Hooguit voor de estethiek, voor de functie maakt het niks uit.

Overigens, bij Visiosat hebben ze de Bisat (en varianten) gewoon compleet van een laag plastic voorzien, daar kijk je sowieso niet tegen het metaal aan. Redelijk bewijs dat het kan dus ;) Ik vermoed wel dat lucht microgolven beter doorlaat dan verf of plastic, maar staat tegenover dat het signaal door ampele kilometers lucht moet en maar door een tiende millimeter verf ;)
Zijn de Visiosat schotels niet volledig van kunststof? Die van mij volgens mij wel, dat is ook de reden waarom ze 10 jaar garantie op roest geven :)

Re: Verven schotel! #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 May 2017 - 18:53

 

Ik kan de redenatie volgen, aan de andere kant, als je puur óp de schotel verft, dan hoeft de microgolfstraling niet dóór de verf, dus dan maakt het eigenlijk niet uit. Je moet dan wel zorgen dat het oppervlak mooi glad is.

Maar verf is toch geen geleidend object? dus dat maakt toch geen verschil! Ik kan me voorstellen dat je geen klodders verf op je schotel deponeert maar een dunne laag heeft geen invloed op het signaal.De golflengte bedraagt tussen 1.5 tot 2.5 cm dus groot genoeg om door de verf te dringen.

Dit ging om loodhoudende verf.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Verven schotel! #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 May 2017 - 18:55

 

 

Geen probleem, zolang het oppervlak maar glad blijft en egaal spuiten.

???

Hooguit voor de estethiek, voor de functie maakt het niks uit.

Overigens, bij Visiosat hebben ze de Bisat (en varianten) gewoon compleet van een laag plastic voorzien, daar kijk je sowieso niet tegen het metaal aan. Redelijk bewijs dat het kan dus ;) Ik vermoed wel dat lucht microgolven beter doorlaat dan verf of plastic, maar staat tegenover dat het signaal door ampele kilometers lucht moet en maar door een tiende millimeter verf ;)
Zijn de Visiosat schotels niet volledig van kunststof? Die van mij volgens mij wel, dat is ook de reden waarom ze 10 jaar garantie op roest geven :)

Ze zijn inderdaad van kunststof, alleen niet "volledig". Ik heb die van mij net naar de vuilstort gebracht. Alle schroeven, bouten en pijpen waren verroest maar de schotel zelf uiteraard niet, inderdaad. Binnen het kunststof zit een metaal rasterwerk (hoef niet helemaal massief te zijn, maar kan wel). Op zich slim bedacht.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Verven schotel! #19 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 May 2017 - 19:30

Theoretisch gezien kan de verf uitmaken, omdat zwart alle licht absorbeert, de schotel moet nog wel reflecteren. Normale verf is evenwel altijd "wit" op microgolffrequenties (kaatst alles terug), waardoor je met een gerust hart de kwast over de schotel kunt halen.



Re: Verven schotel! #20 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 16 May 2017 - 22:01

Ja idd, anders fikt er een gat in he lnb. Wel eens gezien bij zo een glanzende doorzichtige plastic schotel.

Gebruik in ieder geval een matte verf en geen hoogglans. Een glanzende verf reflecteert de zonnestraling naar je LNB waarop die smelt.


Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users