Jump to content


Photo

Aankoopadvies gevraagd


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#1 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 25 May 2017 - 07:49

Goedemorgen,

Na een lange strijd om de XP1000 ontvangers in de slaapkamers draaiend te houden en alle moderne media te kunnen afspelen geef ik het op... Een beter Image dan OpenPli 3.0 voor deze ontvangers heb ik niet gevonden, met name de hardware is te traag voor het afspelen van MKV met DTS 5.1; zelfs na verhogen kloksnelheid

 

Ik wil ze dus vervangen door een goed (OpenPli) ondersteunde ontvanger.

 

De wensen zijn

Kaartlezer voor CD, single tuner mag dubbel zijn.

Lan, USB, HDMI aansluitingen en bij voorkeur een Optical audio aansluiting om op de surround set aan te sluiten.. Harddisk hoeft niet want NAS.

 

Heb al gekeken naar de VU zero maar die mist Optical out...

En hij moet SNEL zappen en niet al te duur zijn... natuurlijk geld alle waar naar zijn geld... 

 

Omdat er hier een hele hoop meer kennis aanwezig is dan ik heb hoop ik op wat meer input...

Ik heb al gekeken op de Comparison Wiki maar kan daar geen goede vergelijking maken en bovendien zeggen cijfers (claims...) van fabrikanten mij veel minder dan echte ervaringen van gebruikers.

 

Bij voorbaat dank,

Fred



Re: Aankoopadvies gevraagd #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,584 posts

+1,738
Excellent

Posted 25 May 2017 - 11:42

Een Enigma ontvanger zal nooit een volledige media player worden, de box is er simpelweg niet geschikt voor.

 

Als je zoekt naar zo veel mogelijk CPU power omdat je dat toch wilt, dan moet je een box met een ARM CPU nemen, die zijn veel sneller dan de MIPSEL CPU's. En dan kom je uit bij de 4K modellen, waarvan er steeds meer op de markt komen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies gevraagd #3 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 25 May 2017 - 20:51

Kan iemand zijn ervaring met het afspelen van MKV op de Mutant HD1500 Twin misschien delen?

 

Lijkt me een prima alternatief ook met de H256 codering...

Deze blijft nog net onder de 1oo Euro wat een mooi prijsje is voor een slaapkamer ontvanger....



Re: Aankoopadvies gevraagd #4 Stefan

  • Senior Member
  • 1,503 posts

+74
Good

Posted 26 May 2017 - 14:28

Ik moet je toch eerlijk zeggen dat de meeste bestanden wel afspelen hier ik denk dat het ook veel met de ver verouderde gstreamer te maken heeft mocht iets niet afspelen.
VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Re: Aankoopadvies gevraagd #5 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 26 May 2017 - 15:36

Afspelen van mkv files met DTS geluid is problematisch op enigma.  De processor van onze enigma receivers is hiervoor gewoon te traag.

Er zijn 2 oplossingen:

 

1. Configureer in de enigma settings dat ac3 en DTS geluid niet on-the-fly geconverteerd word naar MPEG geluid, maar onveranderd doorgestuurd word naar de TV.  De TV moet dit DTS gecodeerd geluid wel kunnen weergeven.  Met iets oudere TV's kan dit een probleem zijn.  Volume moet U dan wel regelen met de TV zelf.

Dit is een systeem instelling, dus alle geluid wordt nu naar de TV onveranderd doorgestuurd.

 

2. Converteer het DTS geluid van de MKV file naar MPEG of desnoods naar AC3 en schrijf een nieuw MKV

U kunt dit doen met Avanti-GUI  (zoek met Google).  U kunt met deze utility de video stream gewoon copieren (Copy Video).  Er wordt dus niets gehercodeerd.  De audio stream moet U wel hercoderen.  Bij voorkeur naar mp2 of mp3.  Desnoods AC3.

 

Willy


Edited by doglover, 26 May 2017 - 15:38.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Aankoopadvies gevraagd #6 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 27 May 2017 - 08:46

Allen dank voor de antwoorden!

 

@stefan,

Onze VU-Duo speelt e.e.a. af zonder problemen dus ja je hebt gelijk want de upgrade naar PLi4 was een drama op de XP1000 blijkbaar zijn de drivers van de fabrikant niet goed of snel genoeg. 

 

@doglover,

Oplossing 1 is niet praktisch realiseerbaar want sommige programma's kijken we alleen op de TV maar een goede film hebben we graag surround bij en dat werkte altijd wel met DVD formaat zelfs met DTS5.1 maar MKV no-way. En ik heb zo ongeveer alles wat we hadden naar MKV geconverteerd en kwam er pas later achter dat de XP1000's daar problemen mee hadden.

Oplossing 2 ga ik eens naar kijken dankuwel! Ik was zelf met Popcorn MKV Audioconverter en MKVtoolnix aan het experimenteren maar nog geen goede oplossing gevonden. Had al geprobeerd alle overbodige tracks en ondertitels eruit te halen maar probleem bleef.

 

Ondertusssen de XP1000's toch maar te koop gezet en wil toch twee sat boxen met wat meer power aanschaffen... Dus sta nog steeds open voor suggesties.en adviezen....


Edited by Niceguy, 27 May 2017 - 08:50.


Re: Aankoopadvies gevraagd #7 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,011 posts

+639
Excellent

Posted 27 May 2017 - 10:18

Het probleem wordt veroorzaakt door de DTS track.  De processor is gewoon niet snel genoeg om deze te downmuxen. 

 

Als je graag de surround wil behouden, converteer dan de DTS track naar AC3 5.1.  Je behoud dan de surround.  Kies een redelijke bitrate (bv. 640 kbps voor 5.1 is fatsoenlijk) en je hoort van de compressie helemaal niets. Sommige criticasters zeggen dat je het wel hoort, maar dat is volgens mij muggeziften.

 

Maar de audio moet je wel degelijk hercoderen.  MKVtoolnix converteert niets.  Die maakt alleen MKV files.  Dat doet ie wel heel goed.

 

AvantiGUI converteert (hercodeert) files.  Je kunt het volgende scenario volgen:

 

1. Open de MKV in AvantiGUI

2. Definieer de output file

3. Enable Audio

4. Zet de opties zoals Codec, Bitrate, Sample Frequency en aantal Channels.  Laat AV Frame rate op disabled staan

Onder de tools knop staan nog wat extra opties.

 

5. Disable video

6. Start Process

7. Je converteert nu alleen de audio.  (Dit gaat vrij snel)

 

8. Met MKVtoolnix maak je een nieuwe MKV.  Laad de originele MKV en voeg de nieuwe AC3 audiotrack toe.

9. Disable de originele Audiotrack en eventuele andere tracks die je eruit wilt hebben.

 

Willy

 

PS: heb je MKV's met meerdere audio tracks dan zult U eerst de DTS track uit de MKV moeten halen met MKVExtract.  ipv de MKV te laden in AvantiGUI, laad U alleen de DTS track.

 

Het hele process duurt echt niet lang. 


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Aankoopadvies gevraagd #8 Stefan

  • Senior Member
  • 1,503 posts

+74
Good

Posted 28 May 2017 - 12:26

Ik heb totaal geen moeite met DTS ism VTI op mijn VU solo 4k.
Zelfs UHD en HDR is hier geen enkel probleem.
Ik heb de harddisk van mijn pc mount en deze staat vol met UHD HDR met DTS en deze worden zonder problemen afgespeeld.
Ik zeg dus dat het met de ver verouderde Gstreamer te maken heeft, een VU duo2 moet goed in staat zijn met zijn processorkracht DTS te verwerken.

Edited by Stefan, 28 May 2017 - 12:30.

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Re: Aankoopadvies gevraagd #9 Stefan

  • Senior Member
  • 1,503 posts

+74
Good

Posted 28 May 2017 - 12:32

Een VU van deze tijd moet goed in staat zijn DTS te verwerken.
VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Re: Aankoopadvies gevraagd #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,584 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 May 2017 - 12:56

De ARM CPU's in de moderne 4K modellen is vele malen krachtiger dan de oudere MIPSEL CPU's.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies gevraagd #11 Stefan

  • Senior Member
  • 1,503 posts

+74
Good

Posted 28 May 2017 - 14:37

Daarom schrijf ik een VU van deze tijd heeft geen enkel probleem met DTS.
VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Re: Aankoopadvies gevraagd #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,584 posts

+1,738
Excellent

Posted 28 May 2017 - 15:32

Dat weet ik, ik bevestig dat alleen (overigens hebben niet alleen de nieuwe VU's een ARM CPU, ook de HD51 bv).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies gevraagd #13 Stefan

  • Senior Member
  • 1,503 posts

+74
Good

Posted 28 May 2017 - 22:24

Volledig met je eens WanWizard!
VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Re: Aankoopadvies gevraagd #14 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 29 May 2017 - 05:17

Het is zowiezo appels met peren vergelijken als je de hedendaagse vu modellen met de xp1000 vergelijkt.
Ten opzichte van de xp1000 zijn de hedendaags gebruikte (arm) processoren niet met elkaar te vergelijken.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Aankoopadvies gevraagd #15 Stefan

  • Senior Member
  • 1,503 posts

+74
Good

Posted 29 May 2017 - 06:35

Het is zowiezo appels met peren vergelijken als je de hedendaagse vu modellen met de xp1000 vergelijkt.
Ten opzichte van de xp1000 zijn de hedendaags gebruikte (arm) processoren niet met elkaar te vergelijken.

Hij vraagt een aankoopadvies en dan heb ik het over de VU modellen van deze tijd.
Ook is de gstreamer in PLI ECHT verouderd dat draagt zeker niet bij aan een betere ondersteuning wat mediabestanden betreft.
VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Re: Aankoopadvies gevraagd #16 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 29 May 2017 - 11:55

Dank weer voor de reacties...

Ik heb overigens bijna geen problemen met mijn VU+Duo (de hoofdontvanger in het netwerk) bij het afspelen van deze bestanden... slechts heel af en toe een klein hikje... dus ik denk dat de kwaliteit van de drivers ook veel invloed heeft.

 

Naar aanleiding van de discussie dacht ik... ik koop gewoon 2 vu zero's als die arm hebben ben ik klaar.... Maar helaas blijkt dat ook een mips processor...

 

Wat is op dit moment de goedkoopste  ARM uitgeruste PLi ondersteunde ontvanger?

 

Heb al op tweakers.net gekeken maar daar nog geen echte vergelijking van SAT ontvamgers...



Re: Aankoopadvies gevraagd #17 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 29 May 2017 - 11:56

Even goed lezen wat ik schrijf, ik maak een vergelijking op SoC nivo!
Daar kan je dus ook iets mee doen, kijken naar de processor en daar je keuze op baseren.

Als je puur op de vergelijking af gaat met betrekking tot openpli4, maakt het niets uit welke receiver je neemt, in alle receivers draait dezelfde 'antieke' gstreamer, in dat geval zou het dus niets uit mogen maken of je een vuultimo4k hebt of een xp1000.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Aankoopadvies gevraagd #18 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 30 May 2017 - 10:58

@tech dat had ik gelezen ja... de enige ontvangers met een ARM processor zijn de 4K modellen blijkbaar. Leuk als hoofdontvanger maar voor de slaapkamer iets te duur...

 

Misschien een mediaspeler naast de XP 1000 zetten die de MKV's van de NAS af kan spelen? Iemand ervaring met een goede en goedkope mediaspeler? Die dus MKV met DTS moet kunnen en SPDif optical heeft?

 

Ik heb hier in diverse topics al een aaantal maal aangegeven dat ik problemen had met mijn XP's op openPli 4 ... ja dat kan die Gstreamer zijn maar blijkbaar is die niet zomaar even te verbeteren... Het komt er uiteindelijk altijd op neer dat die XP100 goedkope rommel is en je krijgt waar je voor betaald.... (Ben ik het niet mee eens maar dat schijnt hier de overheersende mening te zijn...)



Re: Aankoopadvies gevraagd #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 30 May 2017 - 11:06

Ik deel die mening dat de XP1000 goedkope rommel is, niet, het apparaat is ook alweer een aantal jaren op de markt en voldeed aan de toen geldende voorwaarden.

Intussen is er weer zoveel bijgekomen zoals 4k TV en dergelijke, iets wat toentertijd niet aan de orde was.

 

Tegenwoordig heb je ook goedkope ARM boxen, de HD51 is er oa. een voorbeeld van.

 

ja dat kan die Gstreamer zijn maar blijkbaar is die niet zomaar even te verbeteren...

Het verbeteren is niet het probleem maar het implementeren van de latere gstreamer, binnenkort komt de nieuwe release en daar zit een recente versie van gstreamer in verwerkt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Aankoopadvies gevraagd #20 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 31 May 2017 - 11:04

Heb even een VU zero getest hadden we op een andere lokatie staan... en die speelt alle haperende bestanden probleemloos af... rara?

Denk dat het idd het beste is om een HD51 te kopen en dan de andere XP te vervangen door de zero... en de XP naar die andere lokatie...

Met de tweede Xp wacht ik ff Pli 5 af..


Edited by Niceguy, 31 May 2017 - 11:05.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users