Jump to content


Photo

Schatting grootte opname.


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 3 June 2017 - 15:06

Is het niet mogelijk een schating aan te geven over de grote van de opnamen ten aanzien van de huidige (VBR) van de zender waarvan je wil gaan opnemen? Mischien kan dit ook gematch worden met grote's van vorige opnames van hetzelfde kanaal?


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 June 2017 - 00:53

Wat wil je daar nu mee bereiken?
Zorg gewoon dat je spullen inzet die ook toereikend zijn voor waar je ze voor wilt inzetten, dus geen USB stick van 256mb gebruiken als je 80 uur wilt gaan opnemen.
Nu heb je voor digitenne toch niet veel nodig........

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Schatting grootte opname. #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 4 June 2017 - 02:20

Nog even en rocco99 eist dat alle opnames 3 Bytes groot zijn en HDD's zichzelf vergroten naar noodzaak... Moeten hem maar niet het "Zero Bit Recording" principe gaan uitleggen vrees ik... :)
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Schatting grootte opname. #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 4 June 2017 - 08:54

Je kunt het natuurlijk wel ZELF doen, door eens naar de gemiddelde bitrate van een zender te kijken. Daar kun je dan wel wat uit extrapoleren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Schatting grootte opname. #5 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 4 June 2017 - 09:35

Nog even en rocco99 eist dat alle opnames 3 Bytes groot zijn en HDD's zichzelf vergroten naar noodzaak... Moeten hem maar niet het "Zero Bit Recording" principe gaan uitleggen vrees ik... :)

 

Beetje offtopic maar heb ooit welleens van een comprimeer formaat gehoord waarmee 1 minuut muziek gecomprimeerd kan worden tot ongeveer 1kb zonder kwaliteits verlies. Op dat moment was het echter niet mogelijk bv. zang op te nemen in dat formaat.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #6 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 4 June 2017 - 10:32

Rocco99 heeft al veel eerder aangegeven over geen enkele (python) programmeerkennis te beschikken. Dus dat 'ZELF' gedeelte kun je gevoegelijk vergeten...Rocco99 is een beetje de overtreffende trap van sattv4iedereen.... Wehebben lang geleden een andere hier gehad waar ik de naam weer ben vergeten...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Schatting grootte opname. #7 hemertje

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 33,471 posts

+118
Excellent

Posted 4 June 2017 - 13:13


Nog even en rocco99 eist dat alle opnames 3 Bytes groot zijn en HDD's zichzelf vergroten naar noodzaak... Moeten hem maar niet het "Zero Bit Recording" principe gaan uitleggen vrees ik... :)


Beetje offtopic maar heb ooit welleens van een comprimeer formaat gehoord waarmee 1 minuut muziek gecomprimeerd kan worden tot ongeveer 1kb zonder kwaliteits verlies. Op dat moment was het echter niet mogelijk bv. zang op te nemen in dat formaat.

Met de huidige prijzen van opslag is er geen noodzaak om te comprimeren, opnames worden 1 op 1 opgeslagen zoals ze uit de lucht of via de kabel binnenkomen

on the Glassfibre 1GB DVB-C...


Re: Schatting grootte opname. #8 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 4 June 2017 - 16:27

 

 

Nog even en rocco99 eist dat alle opnames 3 Bytes groot zijn en HDD's zichzelf vergroten naar noodzaak... Moeten hem maar niet het "Zero Bit Recording" principe gaan uitleggen vrees ik... :)


Beetje offtopic maar heb ooit welleens van een comprimeer formaat gehoord waarmee 1 minuut muziek gecomprimeerd kan worden tot ongeveer 1kb zonder kwaliteits verlies. Op dat moment was het echter niet mogelijk bv. zang op te nemen in dat formaat.

Met de huidige prijzen van opslag is er geen noodzaak om te comprimeren, opnames worden 1 op 1 opgeslagen zoals ze uit de lucht of via de kabel binnenkomen

 

 

Nou dus jij wilt geen muziek files van +- 4kb???  Op 4MB kunnen dan al rond de 4000 nummers geloof ik??

Okay dus via de lucht wil je alles in PCM formaat met een bestandsgrote van ...... GB of TB per opname???


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #9 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 June 2017 - 19:56

Tja, ik geloof niet dat de flac audiobestanden er voor niets zijn, als er echt geen verschil zou zijn zou ik geen verschil mogen horen tussen een zwaar gecomprimeerde mp3 en een flac, geen idee op welke weergevers jij je muziek laat afspelen maar ik hoor wel degelijk het verschil tussen een 'pompende' mp3 of flac.

Ik ga toch echt voor kwaliteit in plaats van kwantiteit .....

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Schatting grootte opname. #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 4 June 2017 - 20:38

Tussen flac en goede Fraunhofer MP3 met 300Kbps hoort geen mens verschil... flac is gewoon hetzelfde geluid als een cd

Edited by littlesat, 4 June 2017 - 20:39.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Schatting grootte opname. #11 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 June 2017 - 21:27

Dat snap ik maar daar gaat het hier niet om,
hier ging het erom dat hij een stuk muziek wil hebben met een grootte van 4kb in uitstekende kwaliteit, met 300kbps heb je dan een maar paar seconden geluid in plaats van een compleet nummer, je zit dan zo aan die 4k

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Schatting grootte opname. #12 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 4 June 2017 - 23:31

In een persbericht had ik ooit gelezen dat iemand een compressie formaat had uitgevonden waarin je ongeveer 1 minuut muziek kan comprimeren tot 1kb (4kb zou trouwens ook kunnen ben nu even in de war, enkele kilobytes was het in ieder geval). zonder kwaliteits verlies.

Ik denk dat het een soort bladmuziek is die de computer dan leest, Totnog toe kon er immers alleen orchestrale muziek in worden opgeslagen. Zang of andere muziek was onmogelijk.

Het was wel weer omgezet naar een wav, aangezien er nog geen (huis) PCs waren die het zouden kunnen afspelen.

Het originele (was geloof ik saxafoon of klarinet stuk) klonk levendig, de kopie (in het 1kb formaat, online in een wav) klonk houterig en onatuurlijk, alle ruimtelijkheid en diepte was eruit., kwalitatief was het geluid m.i. echter uitstekend, zeer zuiver.

Nu weet ik niet van wat er van waar is, maar als dit formaat gefinetuned wordt en bruikbaar vind ik het in ieder geval briljant, nu eigenlijk ook wel)

Vergelijk het eens met de rest.

Wav: 50MB (geen verlies)

MP3: 4MB (verlies)

....:: 16kb (geen verlies)

 

Iik denk dat het geen mIdi was maar wel iets in die geest.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 5 June 2017 - 09:14

Precies. Je kunt er heel veel onderzoekseffort in steken, maar niemand gaat het gebruiken. AAC-ontwikkeling (voor HiFi) ligt ook al jaaaaaaaren stil om die reden, het is gewoon "genoeg". Terwijl videocompressie nog steeds booming business is, met elke keer die resolutieverhogingen valt daar nog genoeg te halen. Geloof maar dat er intussen al weer aan iets gewerkt wordt wat straks h266 en Super Efficiency Video Codec (oid) gaat heten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Schatting grootte opname. #14 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 5 June 2017 - 09:43

Super Efficiency Video Codec??

 

Ik zou er

 

Ultra Efficiency Video Codec van maken.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #15 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 5 June 2017 - 10:30

is eenvoudig genoeg hoor - neem gewoon een constante fluittoon van 1 minuut en comprimeer maar - zal niet veel groter zijn dan de 1kb die hij wenst te zien, en zonder kwaliteitsverlies !

hij luistert blijkbaar graag naar allemaal fluittonen in alle mogelijke hoogten en laagten.


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Schatting grootte opname. #16 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 5 June 2017 - 12:12

is eenvoudig genoeg hoor - neem gewoon een constante fluittoon van 1 minuut en comprimeer maar - zal niet veel groter zijn dan de 1kb die hij wenst te zien, en zonder kwaliteitsverlies !

hij luistert blijkbaar graag naar allemaal fluittonen in alle mogelijke hoogten en laagten.

 

Nee was wel echt muziekstuk met melodietje.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 5 June 2017 - 12:31

Een fluitoon - perfecte sinus - kan ik comprimeren tot een paar bytes, maakt niet uit hoe lang, twee bytes voor de frequentie 0 - 65535 Hz en dan nog twee tot vier bytes voor de lengte, in minuten, seconden of milliseconden, ligt er aan hoe nauwkeurig je het wilt ;) Vier tot acht bytes max.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Schatting grootte opname. #18 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 5 June 2017 - 12:57

Ik had het over kilobytes, geen bytes.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Schatting grootte opname. #19 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 6 June 2017 - 09:50

Leuk idee, maar helaas zul je voorlopig de schatting van de grootte van een opname met het handje moeten maken.

 

 

De man die die supergoede compressie heeft uitgevonden, heeft het geheim meegenomen zijn graf in.

 

 

 

Het originele (was geloof ik saxafoon of klarinet stuk) klonk levendig, de kopie (in het 1kb formaat, online in een wav) klonk houterig en onatuurlijk, alle ruimtelijkheid en diepte was eruit., kwalitatief was het geluid m.i. echter uitstekend, zeer zuiver.

 

Bij mij zijn "klonk houterig en onatuurlijk, alle ruimtelijkheid en diepte was eruit" en "kwalitatief was het geluid m.i. echter uitstekend, zeer zuiver." in directe tegenspraak met elkaar. Als je heel "zuivere" muziek wilt, dan volstaan midi bestanden, die zijn zonder samples ook heel klein. 

 

Maar een schatting van de grootte van de opname kun je prima zelf maken. Op de kabel is het zo'n 5 GB per uur. Op satelliet voor een Canal Digital HD zender wat minder


Edited by Sjaaky, 6 June 2017 - 10:06.


Re: Schatting grootte opname. #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 6 June 2017 - 18:01

Gewoon even met de bitrate plugin kijken en dan vermenigvuldigen. Het is geen rocket science.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users