Jump to content


Photo

Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update)

settings

  • Please log in to reply
103 replies to this topic

Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #41 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 18 June 2017 - 11:22

Bovendien: een van de grootste problemen, en de primaire reden waarom dit statement elke keer weer boven komt, is dat een E2 ontvanger een "geek" interface is, waarin gebruik(er)svriendelijkheid ver te zoeken is. 

 

Hoe vaak ik hier niet voorbij zie komen "dan druk je toch gewoon control-alt-voetpedaal in terwijl je een regendans doet en in swahili zingt" en dan werkt het wel. En dat moet natuurlijk niet nodig zijn, als een functie niet intuitief werkt, dan werkt hij fout. Dit zal een aandachtspunt voor de volgende release worden, dus maak je borst alvast maar nat (als je graag een "geek" interface wilt ;)).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #42 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 June 2017 - 11:27

Maar Rob heeft ook wel een punt. Als de flexibiliteit van een open ontvanger bij voorbaat te complex voor je is, dan moet je je afvragen of je dat wel wilt. Het precies waarom er Apple èn Android telefoons bestaan :-)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #43 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 18 June 2017 - 11:35

Deels waar (ik spreek dat ook niet tegen), maar deels komt dat omdat die "open ontvanger" volledig onhandelbaar voor de gewone man is.

 

Het zelfde probleem als met "Linux op de desktop", die er nooit komt omdat je als gebruiker altijd eerst een flinke cursus moet volgen om er maar enigzins wat van te begrijpen. En het dan toch nog niks wordt (probeer eens een font te installeren?). Terwijl het dus wel kan, zie dat zelfde android. Het gros van de android gebruikers gebruikt ook niet veel meer dan een paar icoontjes, die gebruikt ook 99% van de capaciteiten niet.

 

Maar andere worden: een open ontvanger hoeft niet haaks te staan op gebruik(er)svriendelijk.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #44 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,626 posts

+14
Neutral

Posted 18 June 2017 - 11:37

Is ook zo, maar aan de andere kant is de software op een computer/smartphone een stuk meer aan onderhoud onderhevig (door wijzigende api's etc omdat het toch internet gebaseerd is) als een ontvanger waarbij enkel basisfuncties gebruikt worden. Updates en nieuwe functies zijn leuk, maar als ik nu nog steeds de DM8000 met OpenPLi van die tijd zou gebruiken om enkel TV te kijken en op te nemen (zonder ooit te updaten) zou het allemaal nog steeds werken. Ik lees hier af en toe dat mensen zelfs nu nog standaard op OpenPLi 3 zitten (hoe lang is dat wel niet geleden). Dus zelfs zonder onderhoud blijft het werken (frequentiewijzigingen van de aanbieder daar gelaten, dat vergt een sat of kabelscan).

 

Kijk bij mijn moeder en zus. Iemand met (een beetje) verstand ervan (ik zei de gek) moet het installeren en opzetten, maar als het eenmaal werkt heb ik er weinig onderhoud aan (Ziggo wijzigt de zenders/frequenties ook weer niet elke week, in tegenstelling tot satelliet).


Edited by Dream1975, 18 June 2017 - 11:41.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #45 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 18 June 2017 - 17:34

Nou toen ze van satelliet naar Kabel ging (vanwege lagere prijs en meer NL zenders) heb ik haar eerst een standaard ontvanger gegeven. Belde ze me op, kan ik niet weer naar satelliet ik vind Ziggo niks. Tuurlijk is een nieuwe ontvanger even wennen, maar ik vroeg wat vind je dan niks? Bleek dat ze regelmatig 2 opnames maakte terwijl ze een derde zender keek (op satelliet kon je dan met 2 tuners wel uit omdat de meeste NL zenders op een paar transponders zaten), maar de 2 tuners van Ziggo waren niet voldoende dus. Ook keek ze veel naar uitzending gemist (Open Uitzending gemist). Ziggo heeft ook zoiets onder de rode knop, maar probeert je steeds over te halen om wat te "bestellen". Daarbij gebruikte ze Youtube vaak (zit niet op een Ziggo ontvanger). En omdat ze veel meer opneemt als ze kijkt bleek ook de harde schijf van 500 Gb te klein (mede omdat de bitrate en dus bestandsgrootte veel hoger is bij Ziggo), en was ze bovendien haar opnames van de "oude" ontvanger kwijt. Kan ik vragen waarom ze zoveel opneemt, maar ze vind het gewoon prettig dat ze weet dat ze het heeft al kijkt ze het misschien nooit (als ze dat wil, prima). Dus standaard ontvanger vervangen door een HD2400 met 2 TB harde schijf, 3 DVB-C tuners en plugins als open uitzending gemist en Youtube en mensje weer helemaal gelukkig. Heeft ze alle extra zenders van Ziggo en de vrijheid die ze was gewend van haar VU+ duo.
 
Moraal van het verhaal, als je de vrijheid en mogelijkheden van een enigma2 ontvanger gewend bent wil je geen gecastreerde ontvanger van de provider meer, zelfs als niet techneut.

 

Overigens staat de VU+ Duo nu op haar slaapkamer (en kijkt ze met streaming via de HD2400). Kon ze in bed ineens ook haar opnames bekijken van beneden, wat vond ze dat fijn... Ook niet mogelijk met een standaard Ziggo ontvanger.

De 'Horizonbox' van Ziggo, met bijbehorende secundaire boxen, doen dat ook allemaal keurig. Geen argument dus voor een E2-box.
Sterker nog: ik ken mensen die daardoor weer zijn overgegaan van E2-ontvangers (en daar bedreven in waren) naar de Ziggo-boxen en daar uitermate tevreden over zijn. 
 

en probeer in een niet-Enigma-2-ontvanger, dus de officiële boxen van Ziggo of CD, maar eens de streams te laden...

En koffie zetten doen ze ook niet. Het is een ontvnger, en dat een E2-box at extra kunstjes kan uithalen is prachtig, maar dan moet je er wel mee overweg kunnen.
 

kortom Rob: een E2-box is niet uitsluitend voor hobbyisten, laat ieder in zijn vrijheid van keuze.

'tuurlijk mag iedereen van mij kiezen wat hij wil. Maar als je als niet-hobbyist een hobby-ontvanger kiest, moet je ook niet gek opkijken dat je er niet mee overweg kunt.
En het in mu eenmaal zo dat deze hobby met zich meebrengt dat er wel eens iets fout gaat. Als je dat niet accepteert, is een officiële box toch echt DE oplossing.


Dat allemaal gezegd hebbende: het blijft vreemd dat OPKG altijd goed werkt, behalve (blijkbaar) soms voor settings. Even afgezien van de mogelijkheid dat settings door de gebruiker bewerkt zijn (hetzij via de GUI, hetzij met extern gereedschap), want dat zou OPKG in de war kunnen brengen. En ja, als de work-around om even de settings te de-installeren en weer te herinstalleren al teveel gevraagd is, dan is mijn bovenstaande boodschap wel van toepassing.

Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #46 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 18 June 2017 - 17:47

@Rob, je schreef o.a. "En ja, als de work-around om even de settings te de-installeren en weer te herinstalleren al teveel gevraagd is, dan is mijn bovenstaande boodschap wel van toepassing."

 

Vanmiddag bij een kennis geweest met Mutant HD51. Hij had een software update gedaan om de lijst van 14 juni binnen te krijgen. Deze kwam binnen maar begon... halverwege de boeketten.

 

Via Menu, Applicaties, Verwijderen, Settings de lijst verwijderd. Dat ging maar... de oude boeketten bleven staan.

 

Natuurlijk zijn er andere manieren (met DCC handmatig boeketten verwijderen, met een editor van pc naar receiver overschrijven) maar de gewone gebruiker wil na een software update de nieuwe lijst bovenaan, met NPO 1 HD op 1.

Hobbyist of niet.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #47 cobus

  • Senior Member
  • 4,747 posts

+69
Good

Posted 18 June 2017 - 19:43

Ben het met je eens zou gewoon goed moeten gaan waar de fout ook in zit.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #48 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 18 June 2017 - 20:14

Ik denk dat dat daar over geen discussie is. Wat mij betreft niet in ieder geval.

 

Maar het is een inherent probleem gerelateerd aan de hack die gebruikt wordt door de editors, namelijk gewoon bot interne file structuren vervangen. Zoals al eerder opgemerkt, daar is het nooit voor gemaakt.

 

En dus moet er een betere oplossing komen, en die is er niet van de ene op de andere dag, tenzij iemand met veel tijd zich daar voor gaat inzetten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #49 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 June 2017 - 06:54

Ben het met je eens zou gewoon goed moeten gaan waar de fout ook in zit.

Dat ligt er wel een beetje aan waar de fout precies zit.
Zoals gezegd"OPKG werkt voor alle plugins altijd prima, alleen met settings lijkt er wel eens iets fout te gaan.
Een voor de hand liggende oorzaak lijkt te zijn dat er (sinds een settingslijst voor het eerst als plugin is binnengehaald) ooit eens een keer mee gemanipuleerd is. Dit kan via de GUI zijn (wellicht is de achtergrondscan al voldoende, of het verbergen van een gestippelde lijn), maar ook via extern gereedschap. Als de oorzaak inderdaad zit in manipulatie, zie ik niet hoe OPKG dat te weten zou moeten komen en lijkt een oplossing mij ver weg.

Maar wat de precieze oorzaak is, is bij mijn weten nog nooit diepgaand uitgezocht. En dat zou toch echt als eerste moeten gebeuren, wil er ooit een oplossing komen.

 

Testen zou kunnen met zelf gemaakte settings-IPK's en opvolgende nummering. Niet eens nodig dat de inhoud van de diverse IPK's daadwerkelijk verschillend is (alleen de administratie rondom de nummering wel). Vervolgens zou je kunnen kijken of installatie van versie 2 direct na versie 1 al problemen geeft, of anders nadat er wat lichte manipulaties hebben plaatsgevonden (b.v. zoals boven omschreven). 



Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #50 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 19 June 2017 - 07:07

Het fenomeen doet zich ook voor bij de niet-hobbyisten die niet 'manipuleren' (ze weten niet eens hoe te bewerken...). Hun doel is enkel via software update een nieuwe kanalenlijst binnen te halen.

 

Oude boeketten (door maker Kanalenlijst Hans verwijderd, zoals oude 'Gemaakt xxxx' met xxx als vorige datum) blijven staan.

 

Ik hoop echt dat iemand van het team er tijd voor maakt want het is zeer hinderlijk.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #51 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 19 June 2017 - 08:58

Define "manipuleer".

 

Zoals ik al een paar keer heb geschreven, de bestanden die door een editor (en dus ook door een settinglijst pakket) bot worden overschreven, zijn onderdeel van Enigma's interne "database". Als Enigma er dus maar 1 keer naar schrijft (al wijzigt het helemaal niks), dan is het betreffende "database bestand" voor opkg gemarkeerd als "user changed", en zal het niet meer worden verwijderd als je de settingslijst verwijderd of update. Dat staat volledig los van manipulatie door een extene PC editor. 

 

De enige juiste oplossing is dus het loskoppelen van Enigma's interne "database" van data die extern aangeleverd wordt.

 

Daar is al intern over gesproken, en daar zijn al ideeen over, maar het is vrij complex om te maken, want het zit door heel Enigma verweven. Ook de EPG zal daarbij op de schop moeten, want ook dat is onderdeel van de "interne database".

 

Ondertussen had ik nog graag antwoord gehad op mijn eerdere vraag: kan iemand eens kijken naar de timestamp van die "vorige datum" files, en die vergelijken met het origineel?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #52 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 June 2017 - 14:34

Define "manipuleer".

 

Zoals ik al een paar keer heb geschreven, de bestanden die door een editor (en dus ook door een settinglijst pakket) bot worden overschreven, zijn onderdeel van Enigma's interne "database". Als Enigma er dus maar 1 keer naar schrijft (al wijzigt het helemaal niks), dan is het betreffende "database bestand" voor opkg gemarkeerd als "user changed", en zal het niet meer worden verwijderd als je de settingslijst verwijderd of update. 

Dat is een betere omschrijving van wat ik bedoelde te zeggen.

 

@hro:

Even voor de goede orde: er is dus geen sprake van een door PLi gemaakte keuze om (al dan niet naar keuze van de gebruiker) oude bestanden te behouden.



Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #53 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 19 June 2017 - 15:06

Dat laatste is overigens niet helemaal waar.

 

Er bestaat een bouquets index file met de naam "bouquets.tv" (idem voor radio).  Daarin staat de opsomming van aanwezige bouquet files, de volgorde waarin ze moeten worden getoond, en eventueel een alternatieve naam voor het bouquet. Er is door littlesat een optie gemaakt dat als er bouquet files staan die niet in de index staan, deze alsnog worden toegevoegdd.

 

Dit heeft als voordeel dat je, naast de files uit een settingslijst, ook je eigen bouquetten kunt blijven gebruiken. Het heeft als nadeel dat als er om e.o.a. manier oude bouquetfiles blijven staan, je die ook weer te zien krijgt (hans zijn probleem).

 

Dit gedrag is controleerbaar door een configuratie optie in /etc/enigma2/setttings (config.misc.load_unlinked_userbouquets), maar daarmee kies je of het een, of het ander. Je kunt dus niet allebei doen, E2 kan het verschil niet zien. Zet die config setting op false (of zoek hem op in het menu) en je bent van die oude bouquet files (in de GUI) af.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #54 UnimatriX

  • Senior Member
  • 115 posts

+5
Neutral

Posted 19 June 2017 - 21:08

Thanks weer @Hans!

Moest nu wel even wel 'oude bouquet rommel' even wissen, maar ik zie dat daar al eea over geschreven is.

 

@WanWizard: ik kijk er denk ik overheen maar kan die optie in het menu niet vinden. Kun je me vertellen waar ik moet zijn?

 

Thanks!



Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #55 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 19 June 2017 - 21:38

Onder "Customize" in het Engels, geen idee hoe die in het Nederlands heet. Instellingen of zo?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #56 altobelli

  • Senior Member
  • 332 posts

+9
Neutral

Posted 21 June 2017 - 15:54

Dit probleem heeft mijn neef ook, ik voer een kabelscan uit en krijg de filmkanalen wel binnen, maar hij niet, ik krijg 334 kanalen en hij 329.
Dit zijn precies de 5 filmkanalen, we hebben dezelde box en image, ik ga vandaag mijn zenderlijst in zijn box zetten, is dat probleem ook weer opgelost.
Maar blijf dit vreemd vinden.


Dacht dat het opgelost zou worden bij mijn neef, maar niets is minder waar.Heb mijn settingslijst in zijn box gezet, nadat ik eerst de oude heb verwijderd.
De filmkanalen staan er wel in, maar geven geen signaal.
We wonen vlak bij elkaar, hebben dezelfde aansluiting, bekabeling etc. maar hij blijft de 5 filmkanalen missen, na een kabelscan.
Misschien een filterprobleem?

Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #57 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,440 posts

+43
Good

Posted 21 June 2017 - 17:28

Zitten ze bij je neef (en bij jou) op 122 MHz? Sommige aop's filteren die frequentie er uit.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #58 altobelli

  • Senior Member
  • 332 posts

+9
Neutral

Posted 22 June 2017 - 08:38

Wij zitten op 122 MHz met de filmkanalen, alleen ik heb wel de filmkanalen en mijn neef niet, ik moet wel zeggen dat sinds
de zenderwijzigingen de signaalsterkte van de filmkanalen schommelt, standaard is het bij mij 39%, nu gaan deze kanalen naar 39, 21, 31 en dan weer 39%.
Maar geen beeldstoring, maar mijn neef heeft ook standaard 39% alleen die kanalen komen er niet uit.

Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #59 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 22 June 2017 - 13:06

Zenders van Film 1 zitten in Eindhoven op 148,00.

 

Wel soms problemen met 714,75 waar VRT Eén zit. Komt wel sterk binnen en soms... blokkerig met daling signaal.

 

Ook uit andere delen van het land klachten met maken van een match met de kanalenlijst (Hans).

 

Nee... de wijzigingen die Ziggo doorvoerde zijn niet voor iedereen een zegen.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Kanalenlijst Hans van 14 juni 2017 (Ziggo update) #60 altobelli

  • Senior Member
  • 332 posts

+9
Neutral

Posted 22 June 2017 - 15:08

Dat is een ding wat zeker is.



Also tagged with one or more of these keywords: settings

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users