Jump to content


Photo

Welke tuners met welke ontvanger?

Vu duo vervanger

  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 28 June 2017 - 18:31

Hallo

 

Het ziet er naar uit dat mijn fijne Vu duo het gaat begeven en deze vervangen moet worden.

Het moet dan wel een 4k box worden.

In principe  heb ik genoeg als in de opstelling van de duo. (2 sat kabels met 2 tuners).

Maar zeker niet minder

Echter wil ik er ook graag een dvb-c kabel tuner bij in hebben daar ik dan de vrije kabel kanalen ook op de box kan kijken en niet via de tv.

Een eventuele overstap naar kabel kijken in de toekomst kan dan ook wat eenvoudiger.

Nu snap ik niet helemaal welke plugin tuners ik zou kunnen gebruiken daar er verschillende zijn.

Ik lees dvb-s2, dual dvb-s2, fbc tuner.

Nu denk ik zelf dat de Vu+ solo 4k wel wat is maar mss met wat wij willen is de mutant hd51 ook wel te maken me de te verkrijgen tuners.

Mag wel geld kosten maar ga geen 500 voor een box neerleggen en er moet OpenPLi op kunnen. 

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #2 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 28 June 2017 - 18:38

De Solo4k heeft een FBC-satelliettuner. Een FBC-tuner telt voor 8 gewone tuners op een Unicable-installatie en is ietwat beter dan 2 traditionele tuners op een installatie met Diseqc-switchen. Je kunt er een DVB-C-tuner bijprikken, maar dat is dan een gewone tuner, dus geen FBC.

Wil je ook voor de kabel een FBC-tuner, dan is de Duo4k de enige mogelijkheid: Er kunnen 2 FBC-tuners in, naar keuze kabel of satelliet. Met een satelliettuner en een kabeltuner heb je dus zowel op sat als op kabel 8 tuners beschikbaar. De Duo4k lijkt wel buiten je budget te vallen.

De Mutant HD51 heeft hele leuke specificaties. Het voornaamste onderscheid met Vu+ is dat de Mutant gewone tuners gebruikt. Je hebt dus geen overdaad aan tuners beschikbaar, maar betaalt daar een lagere prijs voor.

Edited by Zuppelan, 28 June 2017 - 18:40.


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #3 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 28 June 2017 - 18:56

Als je een solo4k kiest met als extra uitbreiding een twin dvb-c tuner, heb je wat je vraagt.
De twee schotelaansluitingen kan je op de twee fbc tuners kwijt welke je dan gewoon als legacy gaat gebruiken.
De twin dvb-c wordt intern al doorgelust dus heb je daar maar één kabel voor nodig.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #4 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 28 June 2017 - 19:01

De Solo4k heeft een FBC-satelliettuner. Een FBC-tuner telt voor 8 gewone tuners op een Unicable-installatie en is ietwat beter dan 2 traditionele tuners op een installatie met Diseqc-switchen. Je kunt er een DVB-C-tuner bijprikken, maar dat is dan een gewone tuner, dus geen FBC.

Wil je ook voor de kabel een FBC-tuner, dan is de Duo4k de enige mogelijkheid: Er kunnen 2 FBC-tuners in, naar keuze kabel of satelliet. Met een satelliettuner en een kabeltuner heb je dus zowel op sat als op kabel 8 tuners beschikbaar. De Duo4k lijkt wel buiten je budget te vallen.

De Mutant HD51 heeft hele leuke specificaties. Het voornaamste onderscheid met Vu+ is dat de Mutant gewone tuners gebruikt. Je hebt dus geen overdaad aan tuners beschikbaar, maar betaalt daar een lagere prijs voor.

Klopt het dat ik het zo begrijp dat ik aan een 1FBC-sateliettuner met aangesloten 1 sat kabel meer vrijheid heb om te schakelen en opnemen dan dat ik nu met de duo met 2 tuners en 2 kabels heb?

En een gewone DVB-C tuner is op 1 kanaal opnemen en dan niet meer kunnen schakelen naar een ander kanaal?

 

Mvg


Edited by IkkeKappie, 28 June 2017 - 19:05.

Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 28 June 2017 - 19:05

Nee, dat begrijp je dus fout.
FBC heeft pas voordelen als je src hardware gaat gebruiken zoals unicable of jess.

Wat de dvb-c vraag betreft, met één tuner ben je afhankelijk van de kanalen welke in die complex zitten, je kunt dus wel meer kanalen bekijken in dezelfde complex (zeg maar frequentie)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #6 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 28 June 2017 - 19:26

Nee, dat begrijp je dus fout.
FBC heeft pas voordelen als je src hardware gaat gebruiken zoals unicable of jess.

Wat de dvb-c vraag betreft, met één tuner ben je afhankelijk van de kanalen welke in die complex zitten, je kunt dus wel meer kanalen bekijken in dezelfde complex (zeg maar frequentie)

Dan begrijp ik dus als ik de oude kabels gebruik voor de sat is er geen voordeel aan FBC maar heb ik net zoals nu 2 gewone sat tuners.

Weet ook niet wat dat FBC inhoud.

Wat de DVB-C betreft werkt dat dus net als een enkele tuner zoals op mijn Vu duo nu. Op dezelfde band kun je schakelen naar een ander kanaal maar niet naar een andere band. Hoop het zo goed te formuleren.

Een dual DVB-C twin is dan voor 2 kabels?


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 28 June 2017 - 19:43

Over FBC heb ik het één en ander geschreven, zoek even in de oude posts ;)

 

Met een niet-SCR installatie (LNB's met twee/vier uitgangen of een multiswitch) heb je "2+" tuners met FBC. Twee ingangen, twee gegarandeerde tuners en als je gelukt hebt, kan enigma soms extra "doorgeluste" tuners erbij op schakelen, dan heb je 3-8 tuners, afhankelijk van de situatie.

 

Bij DVB-C is het niet van belang hoeveel kabels je hebt. Je kunt altijd zoveel tuners als je wilt voeden met één kabel. De FBC DVB-C tuner die beschikbaar is voor de Ultimo4k en de Uno4k kan op die manier 8 onafhankelijke tuners aanbieden, met maar één aansluiting. De vraag is of je dat nodig hebt natuurlijk ;)

 

Hoe dan ook, zorg dat je genoeg "pluggable" tuners kwijt kunt. Er zijn nogal wat mensen die aanknutselen met USB tuners en vaak leidt dat tot teleurstelling. Waar wij vaak ook niks aan kunnen doen.

 

De hd51 is een puik ontvangertje, maar er kunnen maximaal twee pluggable tuners in.

 

Als je niet zoveel budget wilt uittrekken, dan kom je eigenlijk automatisch uit bij ontvangers zonder pluggable tuners. Er zijn diverse die combinaties aanbieden van (vaste) DVB-S en DVB-C tuners. Dat zou dan een overweging kunnen zijn. Ontvangers met meer dan twee pluggable tuners zijn vaak meteen een klasse duurder.

 

@zuppelan, ik neem aan dat je Ultimo4k bedoelt ipv Duo4k ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #8 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 29 June 2017 - 20:32

Hallo

 

Na jullie info denk ik het besluit te nemen om de solo 4k te nemen ondanks de hogere prijs dan bv. een mutant hd51.

Heb alleen nog wel een vraag of ik me zorgen moet maken of ik van deze ontvanger dan veel plezier kan beleven met betrekking als ze van kaart gaan wisselen bij CD.

Heb al meerdere keren gelezen volgens mij dat de boxen ci+ niet kunnen ondersteunen.

En om nu zo dure box te kopen voor een jaar zou ik toch jammer vinden.

Snap ik wel dat er hier geen datum voor gegeven kan worden maar jullie hebben mss wel enig idee?

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #9 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 29 June 2017 - 20:54

Ik heb de nieuwste generatie ci van M7 en die werkt in alle receivers die ik heb staan waarin je een ci kunt steken dus ook in de Vu receivers.
Maar zover is het nog niet om je daar echt druk om te maken.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #10 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 30 June 2017 - 17:47

Hallo

 

Nog maar eens een vraag

Lees bij de mut@nt dat er ook een DVB-S2X tuner in gezet kan worden.

Wat is de toevoeging van de X?

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 June 2017 - 18:03

Ik kan daar een ontzettend lang verhaal over houden, ik denk niet dat je dat interessant zult vinden. Ik beperk me even tot de populaire uitleg (die niet helemaal correct is, maar waar je wel wat mee kunt). Deze tuners kunnen de "multistream" transponders ontvangen die je bijvoorbeeld op 5.0W vindt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #12 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 30 June 2017 - 18:09

Ik kan daar een ontzettend lang verhaal over houden, ik denk niet dat je dat interessant zult vinden. Ik beperk me even tot de populaire uitleg (die niet helemaal correct is, maar waar je wel wat mee kunt). Deze tuners kunnen de "multistream" transponders ontvangen die je bijvoorbeeld op 5.0W vindt.

Kijk een mooie korte krachtige uitleg

Niet interessant dus als je nagenoeg 99% op de 23 graden kijkt

Dank voor de info

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 July 2017 - 19:52

Absoluut.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #14 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 8 July 2017 - 13:35

Hallo

 

Voor de mutant HD51 kan ik tot nu toe niet vinden dat er net zoals bij een Vu+ ontvanger de mogelijkheid bestaat om er een dual dvb-s tuner voor te kopen.

Is het mss zo dat die niet word gemaakt.

Zou het dan kunnen zijn dat deze eventueel nog gemaakt gaan worden.

Of is het mss zo dat deze ontvanger dat helemaal niet kan hebben door de gebruikte hardware?

Ik zou graag 2 sat tuners willen gebruiken met een dvb-c tuner en dan geen usb tuner.

Als het niet anders kan dan wat word dan aanbevolen als usb dvb-c tuner?

De mutant heeft op het moment zo mooie prijs dat ik eigenlijk niet naar de solo 4k wil gaan. 

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #15 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 8 July 2017 - 14:06

Nee die zijn er iid niet,ik zou iig niet gaan voor een usb tuner!

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #16 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 8 July 2017 - 14:52

Voor de pirjs van de Solo 4k koop je 2x HD51 en hou je nog geld over.


Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #17 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 8 July 2017 - 14:54

Ja of 1 HD51 en 1 HD 500C van 89 €

Re: Welke tuners met welke ontvanger? #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 9 July 2017 - 10:07

Alleen VU+ maakt dual tuners. Het enige verschil tussen een dual tuner en twee losse tuners is één insteekkaartje. Voor de rest zijn het twee complete tuners. Daar moet de SoC mee kunnen omgaan. de SoC in de hd51 kan maar twee tuners aansluiten, dus mocht er ooit een "dual" tuner komen voor de hd51 en mocht het PCB daarop voorbereid zijn, dan schiet je er dus niks mee op. Ik vind deze beperking op de hd51 ook erg jammer.


Edited by Erik Slagter, 9 July 2017 - 10:08.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 9 July 2017 - 11:52

Xsarius heeft ook een twin dvb-c/t tuner.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Welke tuners met welke ontvanger? #20 Alain_sat

  • Senior Member
  • 637 posts

+1
Neutral

Posted 9 July 2017 - 16:21

Is deze dvbs2x voor de HD51 van mutant bedoeld of is dat een ader toestel?

 

http://efe-multimedi...Tuner-fuer-HD51


Edited by Alain_sat, 9 July 2017 - 16:21.

ET9000 en XP1000 VU+ Duo met OpenPli, veruit de beste decoder die ik de laatste jaren gekocht heb.
 



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users