Jump to content


Photo

Artifacts dvb-c Zgemma H2H


  • Please log in to reply
38 replies to this topic

#1 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 26 July 2017 - 21:14

Goedenavond,

Sinds een weekje ben ik in het bezit van een Zgemma H2H met de laatste Openpli versie. Ik maak gebruik van Caiway via dvb-c

Geen idee of het iets met de software van doen heeft maar wellicht kent iemand het probleem. Kan natuurlijk ook hardware gerelateerd zijn.

Als ik bijvoorbeeld naar de NL RTL kanalen kijk in HD (bij Caiway op 388mhz) gaat het beeld na een tijdje enorm storen. De SD versie heeft dat dan niet. Alleen de RTL kanalen op deze lage ts frequentie hebben hier last van.

Verder werkt het apparaat met Openpli perfect. Signaal sterkte via de kabel altijd tegen de 70%. Met de originele HUMAX box had ik geen probleem.

Bedankt voor de eventuele reacties.

Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #2 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 26 July 2017 - 22:09

Vermoedelijk het AOP en/of bekabeling en/of aansluitpluggen (storing van het 4G signaal). Kijk even hiernaar https://ziggoforum.n...17#post-1203810


Edited by Dream1975, 26 July 2017 - 22:09.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #3 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 26 July 2017 - 22:23

Deze tuner is misschien net6iets gevoeliger als de oude

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #4 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 July 2017 - 23:11

Signaal sterkte van 70% is wel erg laag. Ik sluit me dan ook aan bij Dream1975 > Vermoedelijk het AOP en/of bekabeling en/of aansluitpluggen (storing van het 4G signaal).

 

Als het 'artifacts' zijn (spikkeltjes) dan zou je ook eens een andere HDMI kabel kunnen proberen.



Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #5 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 05:46

Signaal sterkte van 70% is wel erg laag. Ik sluit me dan ook aan bij Dream1975 > Vermoedelijk het AOP en/of bekabeling en/of aansluitpluggen (storing van het 4G signaal).

Als het 'artifacts' zijn (spikkeltjes) dan zou je ook eens een andere HDMI kabel kunnen proberen.

Tja hoe moet ik het noemen. Verstoringen waarbij het beeld soms stil staat? Het komt na een tijdje opzetten. Als ik de Zgemma aan zet is het beeld prima op de RTL kanalen op TS frequentie 388mhz. Bekabeling is Hirschmann, geknepen F connectoren enzovoort. Zou het zijn dat de box te warm wordt? Omdat de verstoring na een tijdje komt? Ik zal vanavond een foto proberen te uploaden

Edited by lamjanus, 27 July 2017 - 05:50.


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #6 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 06:37

Een beetje zoals je kunt zien in onderstaande link. 1e foto van RTL7. En dan alleen na een tijdje (30min?) kijken. De "probleem" zenders bij mij zitten overigens niet op een 4G frequentie maar nog een stuk lager.

 

https://www.coaxkabe...k-en-oplossing/


Edited by lamjanus, 27 July 2017 - 06:38.


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #7 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 27 July 2017 - 13:01

Wat je laat zien is storing die ontstaat door instraling van ethersignaal op de kabel, dus dat zou dan betekenen dat er ergens iets mis is met de afscherming, m.a.w. iets in de binnenhuisbekabeling zou dan niet volgens de kabelkeur A+ norm zijn.

 

Je hebt Koka9ts van hirschmann gebruikt ? En 4g afgeschermde f-connectoren ?

 

Heb je je kabel op een kabelkeur AOP aangesloten ? Dus niet dat je het op een doos in de woonkamer prikt terwijl het AOP in de meterkast zit.

 

Heb je de kabel soms ergens gesplitst of doorgelust ? Heb je nog een originele decoder van de provider ergens aangesloten staan en zo ja werkt die met retoursignaal ?


Edited by Dimmie, 27 July 2017 - 13:02.


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #8 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 13:47

Wat je laat zien is storing die ontstaat door instraling van ethersignaal op de kabel, dus dat zou dan betekenen dat er ergens iets mis is met de afscherming, m.a.w. iets in de binnenhuisbekabeling zou dan niet volgens de kabelkeur A+ norm zijn.

 

Je hebt Koka9ts van hirschmann gebruikt ? En 4g afgeschermde f-connectoren ?

 

Heb je je kabel op een kabelkeur AOP aangesloten ? Dus niet dat je het op een doos in de woonkamer prikt terwijl het AOP in de meterkast zit.

 

Heb je de kabel soms ergens gesplitst of doorgelust ? Heb je nog een originele decoder van de provider ergens aangesloten staan en zo ja werkt die met retoursignaal ?

 

 

 

Hoi,

 

Goedgekeurde AOP in de meterkast. Daarna komt er een doos in de muur van de woonkamer uit. Alles in 2016 aangelegd (AOP, bekabeling, dozen) Op de dozen staat wel een 4G logo. De originele decoder(s) van Humax geven geen enkel probleem. Of de F connectoren zijn afgeschermd durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

Via de Enigma2 Kodi plugin stream ik ook vanaf de box in standby naar tablets o.i.d. Ik ga nog even testen of dat een probleem geeft als de box op dat moment kuren vertoond. Dan zou ik ook slecht beeld moeten hebben omdat de bron (coax) hetzelfde blijft.

 

Ik snap dat dit allerlei factoren kunnen zijn, aop, splitters, bekabeling enzovoort. Maar kan er iemand verklaren waarom dit pas begint na 20-30 min gekeken te hebben na het starten van de box?



Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #9 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 27 July 2017 - 14:43

Je sluit dus aan op een AOP in de woonkamer ? Is dat dan wel een kabelkeur A+ doos, dus een TRAS2000 ? En is de kabel in de muur dan ook wel van het type Koka9TS of die 4g afgeschermde Amphenol kabel die de monteurs gebruiken ?

 

Dat iets recent in 2016 is aangelegd zegt overigens vrij weinig. Voorbeeld: recent nog was ik bij een kennis wiens huis net was opgeleverd en waar gewoon in de woonkamer een oude doos zat die niet geschikt was. Ook de kabel in de muur was helemaal niet geschikt. De electricien die het had aangelegd erbij laten komen en die heeft vervolgens alles verandert naar de kabelkeur A+ norm. De kabelprovider legt namelijk alleen aan t/m het AOP punt op de groene grondkabel. Het is niet voor niets dat ziggo in hun eigen handleidingen schrijft dat die wanddozen niet gebruikt moeten worden. Daar staat het volgende in:

 

Let op! In bijna alle woningen zit in de woonkamer een wandcontactdoos. Dit is niet altijd uw hoofdaansluiting! Controleer ook uw meterkast. Zit hier uw hoofdaansluiting, gebruik deze dan voor een optimale verbinding.

 

Verder heb je geen antwoord gegeven op de vraag of jouw humax decoder met retoursignaal werkt en of je de kabel hebt gesplitst etc etc. 

Een signaal van 70% is erg laag; heb je de zgemma al eens aangesloten rechtstreeks op het AOP (dus niks splitsen, alleen 1 rechtstreekse kabel naar de box) > heb je de storing dan nog steeds ? Zo ja hoe ziet je AOP eruit en welk type scheidingfilter is er bij het AOP gebruikt ? (als het type er niet aan de voorkant op staat dan even eraf klikken en dan staat het aan de achterkant).

 

Op je vraag " Maar kan er iemand verklaren waarom dit pas begint na 20-30 min gekeken te hebben na het starten van de box?  " kan pas een antwoord worden gegeven als je een complete inzage geeft van de hele kabelinstallatie geeft, d.w.z:

 

1. welk type aop heb je gebruikt (ook type scheidingsfilter noemen)

2. type kabels (ook type van die in de muren vermelden als je die gebruikt)

3. type pluggen

4. type splitter(s)

5. type verdeler(s)

6. bij gebruik van wandddoos > welk type is dat ?

7. schets hoe de bekabeling loopt, waar wat is geplitst, of er wordt doorgelust etc

8. zijn er elders nog open einden aan de bekabeling en zo ja,zijn die voorzien van een eindweerstand ?

9. Staan je humax decoder en zgemma bij elkaar in de buurt ?

10. Werkt je Humax decoder wel of niet met retoursignaal > als dit wel het geval is, heb je deze dan wel voorzien van een eigen rechttstreekse kabel op een verdeler direct na het AOP die ervoor zorgt dat het retoursignaal niet over de rest van de bekabeling gaat lopen en zo storing op andere decoders veroorzaakt ?

 

Liefst e.e.a. voorzien van foto's ter verduidelijking.


Edited by Dimmie, 27 July 2017 - 14:46.


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #10 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 15:03

Thnx, ik zal mijn best gaan doen e.e.a te verzamelen. Ik ga eerst eens testen of de kodi stream via Openwebif wel werkt op het moment van verstoring. Dat zou dan ook niet mogen..



Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #11 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 16:18

Even een paar typen erin gooien:

Dio-01 AOP

Doos-Astro GUT 15D LTE en Kabelkeur merk

Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #12 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 27 July 2017 - 19:40

En ook de box zélf even controleren. De tuner van de Zgemma's willen ook nog wel eens loszitten. Begin daar eens mee
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #13 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 27 July 2017 - 20:22

Volgens mij voldoet die Astro GUT 15D LTE niet aan de kabelkeur A+ norm. Deze had maar t/m juni 2016 een kabelkeur certificering. Verder hoort deze ook helemaal niet op die DIO te zijn aangesloten, op die DIO hoort bijvoorbeeld een UMU01 aangesloten te zitten en vanaf daar ga je je bekabeling trekken die eveneens geheel kabelkeur A+ gecertificeerd moet zijn. Dus als je door muren gaat naar die wanddoos dan moet ook die kabel in de muur daaraan voldoen. Een juiste wanddoos is bijvoorbeeld een TRAS2000.

 

Voorbeeld UMU01: https://c1.staticfli...9c545ccd0_b.jpg

 

Certificaat van door jouw gebruikte wanddoos volgens NLkabel is bijgesloten. Zoals je kunt zien is die door het bedrijf Hemmink BV voorzien van een kabelkeurmerk dat geldig was t/m Juni 2016. Daarna is er geen toestemming meer verleend om dat nog als kabelkeur te voeren, m.a.w. voldoet niet aan de huidige Kabelkeur eis en dus ook niet aan de kabelkeur A+ eis.

Attached Files


Edited by Dimmie, 27 July 2017 - 20:26.


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #14 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 20:58

Hmmm interessant, dan snap ik niet waarom beide Humax boxen geen problemen geven. Kun je dat ook nog verklaren?



Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #15 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2017 - 21:18

Ik zit in een Caiway gebied. Volgens de afbeelding lijkt het ok te zijn.. rechtstreeks op het aop:

 

https://www.caiway.n...p-1.-aansluiten



Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #16 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 27 July 2017 - 21:48

Hmmm interessant, dan snap ik niet waarom beide Humax boxen geen problemen geven. Kun je dat ook nog verklaren?

 

Je vraagt steeds om een verklaring zonder de rest van de vragen te hebben beantwoord. Ik vermoed dat het te maken heeft met retoursignaal maar aangezien je de vragen niet hebt beantwoord is niet te zeggen of dat er iets mee te maken heeft, je hebt niet bijvoorbeeld niet beantwoord of je humax boxen uberhaupt werken met retoursignaal, hoe je je bekabeling hebt aangelegd (splitters ??) etc.

 

Je zegt nu dat je de box rechtstreeks hebt aangesloten op het AOP, terwijl je net een "Doos-Astro GUT 15D LTE" noemt. Als je bedoelt dat je die "Doos-Astro GUT 15D LTE" hebt aangesloten op het aop dan is dat fout. De galvanische scheiding wordt sowieso al verzorgd door het AOP, even buiten het feit om dat "Doos-Astro GUT 15D LTE" geen kabelkeur certificering meer heeft en dus niet geschikt is om het hele huidige frequentiespectrum door te laten.

 

Op zich is het heel makkelijk uit te sluiten of het aan je bekabeling ligt. Je verbind je Zgemma direct met een kabelkeur A+ gecertificeerde kabel met het AOP, dus geen splitters op het AOP maar alleen die Zgemma en dan ga je kijken of de storing weg is. Is de storing dan weg, dan ligt het aan je bekabeling (dus stekkers, kabel, splitters etc dan allemaal nalopen). Is het dan niet weg dan ga je met je decoder terug naar je leverancier en vraag je hem om de Zgemma na te kijken en meld je dat je als je direct aansluit op het AOP met een kabelkeur A+ gecertificeerde kabel zonder dat er ook maar ergens iets geplitst wordt, storing ondervind. Je leverancier kan dan de decoder nakijken en/of eventueel gelijk omwisselen voor een ander exemplaar.


Edited by Dimmie, 27 July 2017 - 21:50.


Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #17 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 27 July 2017 - 21:56

Overigens wordt dit ook zo aangegeven in die link die je geeft.

 

Sluit de kabel die vanuit uw hoofdaansluiting komt aan op de cable in-aansluiting van uw Humax (A).

 

Met de hoofdaansluiting wordt dus bedoelt die DIO-01 AOP, dus is een 1-gats aansluitpunt. Volgens diezelfde link bevind die zich in de meterkast.

 

Het enige wat je nu dus anders doet is dat je niet de Humax maar de Zgemma aansluit, m.a.w. de regel wordt dan: Sluit de kabel die vanuit uw hoofdaansluiting komt aan op de cable in-aansluiting van uw Zgemma.

Voor de goede orde: die splitter dus NIET gebruiken.



Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #18 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 28 July 2017 - 05:02

Ik ga even een goede, lange kabel regelen om rechtstreeks, zonder muurdoos aan te sluiten. Dat is denk ik de beste test.

Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #19 lamjanus

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 28 July 2017 - 21:04

Overigens wordt dit ook zo aangegeven in die link die je geeft.

Sluit de kabel die vanuit uw hoofdaansluiting komt aan op de cable in-aansluiting van uw Humax (A).

Met de hoofdaansluiting wordt dus bedoelt die DIO-01 AOP, dus is een 1-gats aansluitpunt. Volgens diezelfde link bevind die zich in de meterkast.

Het enige wat je nu dus anders doet is dat je niet de Humax maar de Zgemma aansluit, m.a.w. de regel wordt dan: Sluit de kabel die vanuit uw hoofdaansluiting komt aan op de cable in-aansluiting van uw Zgemma.
Voor de goede orde: die splitter dus NIET gebruiken.



Nou, ik ben erachter. Ongeveer op het moment dat ik de HUMAX weghaalde en de Zgemma ging gebruiken, kampte Caiway met een storing..

Ik had ze even gebeld om aan te geven dat ik met een andere ontvanger problemen heb met de RTL kanalen. Dat kon kloppen gaven ze aan, de een heeft er meer last van dan de ander. Vandaag hebben ze een 2e fix (reparatie) doorgevoerd in het gehele Caiway netwerk en wat denk je?? Geen problemen meer. Eind goed al goed. De Zgemma blijft dus, veel te leuk om weg te doen.

In ieder geval bedankt voor je hulp. Ik ben zeker wijzer geworden mbt bekabeling en hoe gevoelig het kan zijn. Voorlopig ga ik ook niks vervangen, alles werkt naar behoren.

Re: Artifacts dvb-c Zgemma H2H #20 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 28 July 2017 - 22:40

mmm heb sinds vandaag ook een H2H..

Leuk boxje...

Sat werkt perfect icm de PLi 4.0

 

Alleen de C werkt niet goed.

Monstercable tussen de aansluiting en de box zitten..

Maar toch telkens strepen in beeld.

 

Maar ik zie dat er zoveel settings zijn in het C stukje.

Is er ergens een lijstje met settings iod?

Heb wat online gevonden, en wel beeld.

Maar misschien dat ik daar eerst iets in moet zoeken?


Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users