Jump to content


Photo

Verschillende dB waardes op ontvangers Vu


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 31 July 2017 - 21:49

Ik was mij aan het vervelen en heb de schotel nog eens helemaal opnieuw uitgericht.

Het is een triax 110 met een multifeedrail op de 13, 19.2, 23.5 en 28.2. Het zijn quad lnb's.

2 kabels gaan naar de vu solo4k in de woonkamer, een kabel naar de vu solo2 in de keuken en 1 kabel naar de vu duo in de slaapkamer.

Alle kabels zijn ongeveer even lang.

Wat mij opvalt is dat op de solo2 rtl7 HD met 17dB binnenkomt, op de solo4k met 15,8dB, maar op de duo  is het maar 14dB.

Nu dacht ik dat het aan C807, C848 en C819 lag in de Vu duo. Die zijn vervangen en voorzien van keramische condensator, maar het signaal blijft zo laag op de duo.

Omwisselen met de solo2 geeft hetzelfde resultaat. Hij werkt verder wel gewoon goed.

Kan er nog iets anders slecht zijn in de duo, of is de tuner van de duo gewoon minder van kwaliteit t.o.v. de solo2 en solo4k?


Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,605 posts

+1,739
Excellent

Posted 31 July 2017 - 21:53

Het kan nog iets anders zijn.

 

Die cijfers worden namelijk door de tuner en zijn driver redelijk uit de duim gezogen. Je kunt dus x dB van box 1 niet vergelijken met dezelfde x dB van box 2. Er zijn er maar weinig die in de buurt komen van wat meetapparatuur zou rapporteren.

 

Het zou een mooie test zijn om ze allemaal tegelijk aan te sluiten, en dan langzaam de schotel weg te draaien. Als de tuners gelijkwaardig zijn van kwaliteit, verliezen ze allemaal tegelijk signaal, ongeacht de dB waarde die ze tonen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #3 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 31 July 2017 - 22:27

Als ik met mijn xsarius satmeter plus op alle kabels meet binnen, is de dB waarde ongeveer gelijk. Zal dan toch wel aan de tuner/driver liggen van de duo.

Echter dacht ik dat die vroeger toch echt meer aangaf. Het is niet echt een probleem, daar het ding nog werkt. Maar ik dacht, als er iets aan het overlijden is in de box, kan ik het beter op tijd fixen.

 

Het kan nog iets anders zijn.

 

Die cijfers worden namelijk door de tuner en zijn driver redelijk uit de duim gezogen. Je kunt dus x dB van box 1 niet vergelijken met dezelfde x dB van box 2. Er zijn er maar weinig die in de buurt komen van wat meetapparatuur zou rapporteren.

 

Het zou een mooie test zijn om ze allemaal tegelijk aan te sluiten, en dan langzaam de schotel weg te draaien. Als de tuners gelijkwaardig zijn van kwaliteit, verliezen ze allemaal tegelijk signaal, ongeacht de dB waarde die ze tonen.


Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,605 posts

+1,739
Excellent

Posted 31 July 2017 - 22:30

Daar kan ik weinig over zeggen, mijn MTS electronica is al van zowat een eeuw geleden (en nooit wat mee gedaan), en ik heb mijn eigen Duo bij het eerste condensator falen (na reparatie) de deur al uit gedaan. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #5 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 1 August 2017 - 04:15

1- Wat de drivers melden zijn relatieve waarden; je kunt dus nooit de waardes van de ene box met de andere vergelijken. Zelfs tuners in een box kunnen verschillende resultaten laten zien.

 

2- De drivers (in ieder geval die van VU) leveren alleen waardes in %. Voor een aantal boxen zijn er (zeer globale) omrekentabellen gemaakt om ook waardes in dB te kunnen presenteren. Maar vanwege de omrekenonnauwkeurigheden zal de dB-uitlezing nog meer variëren dan de procentuele uitlezing.



Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #6 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 1 August 2017 - 09:13

Het is ook waarschijnlijk dat het percentage niet perfect is om te rekenen naar een decibelwaarde: Het zou kunnen dat er een onbekende factor is die het percentage beïnvloedt, onafhankelijk van het aantal decibellen. Een ontvanger is geen professioneel meetapparaat.


Edited by Zuppelan, 1 August 2017 - 09:13.


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #7 Roymar

  • Senior Member
  • 474 posts

+5
Neutral

Posted 1 August 2017 - 13:04

Het leuke is dat mijn Xtrend 6000 niet verder komt dan 16,2 dB en dan is hij ook 100% 

Terwijl mij mutant 2400HD vrolijk door loopt en daar heb ik al waarde van 18,3 dB gezien


Mutant HD2400

Vu+ Duo

Xtrend ET6000

2x Relook 400s(niet actief)

Wavefield  WV85THDS schotel 1W/5E/9+10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E/39E


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 August 2017 - 13:36

Dat doorlopen tot 18.3 is gewoon far too much.... 

 

De bedoeling was ooit om die dBs vergelijkbaar te maken, maar dit is eigenlijk nooit gelukt omdat de omzet formules/tabellen van sommige fabrikanten vaak te optimistisch werden in de loop der tijd...

 

Er zal ooit iemand met veel boxen op eenzelfde schotel etc deze formules/tabellen moeten herconstrueren... En dan nog op 1 merk kan er nog spreiding zijn door de toleranties in de gebruikte onderdelen van een tuner.

 

De enige echte betrouwbare vergelijker is de inner FEC... daar hadden we ooit toegang op bij de DMM7000 in de Enigma1 tijd, maar deze is nooit meer binnen het UI beschikbaar gekomen sinds Enigma2.

 

Destijds had ik zelfs iets gemaakt dat die inner FEC deed monitoren en de AGC op de tuner deed compenseren niet op signaal sterkte maar op deze FEC, zodat soms zeer zwakke transponders beter binnen kwamen... Een feature die in persoonlijk sinds E2 mis...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #9 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 1 August 2017 - 21:09

Ok,

Duidelijk dat de boxen verschillende waarden kunnen geven onderling. Echter de duo geeft nu minder aan dan vorig jaar zeg maar.

Daarom heb ik deze week c807, c819 en c848 vervangen en voorzien van bescherm condensator.

Haalde echter niks uit. Zelfde lage waarde.

Kan er nog iets aan het overlijden zijn in het ding, waar ik naar kan kijken.

Verder werkt het allemaal nog prima op het ding en voor in de slaapkamer voldoet hij nog.

Anders laat ik het erbij tot hij in de toekomst het loodje legt en haal ik dan wat anders.


Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 1 August 2017 - 21:32

Kan ook zijn dat de schotel iets verwaaid is... ;)


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #11 Roymar

  • Senior Member
  • 474 posts

+5
Neutral

Posted 1 August 2017 - 23:58

Dat doorlopen tot 18.3 is gewoon far too much.... 

 

De bedoeling was ooit om die dBs vergelijkbaar te maken, maar dit is eigenlijk nooit gelukt omdat de omzet formules/tabellen van sommige fabrikanten vaak te optimistisch werden in de loop der tijd...

 

Er zal ooit iemand met veel boxen op eenzelfde schotel etc deze formules/tabellen moeten herconstrueren... En dan nog op 1 merk kan er nog spreiding zijn door de toleranties in de gebruikte onderdelen van een tuner.

 

De enige echte betrouwbare vergelijker is de inner FEC... daar hadden we ooit toegang op bij de DMM7000 in de Enigma1 tijd, maar deze is nooit meer binnen het UI beschikbaar gekomen sinds Enigma2.

 

Destijds had ik zelfs iets gemaakt dat die inner FEC deed monitoren en de AGC op de tuner deed compenseren niet op signaal sterkte maar op deze FEC, zodat soms zeer zwakke transponders beter binnen kwamen... Een feature die in persoonlijk sinds E2 mis...

het gekke is echter dat de onvangst waardes van beide ontvangers onder de 16,2 db wel redelijk de zelfde waardes weer geven, alleen boven de 16,2 gaat de xtrend niet verder en blijft hij stabiel op 16,2 staan


Mutant HD2400

Vu+ Duo

Xtrend ET6000

2x Relook 400s(niet actief)

Wavefield  WV85THDS schotel 1W/5E/9+10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E/39E


Re: Verschillende dB waardes op ontvangers Vu #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 19 August 2017 - 09:05

De SNR is direct gecorreleerd aan de BER-before-FEC, dus die heb je niet per sé nodig. Gewoon naar de SNR kijken. En die vooral niet vergelijken tussen twee verschillende (types) tuners/ontvangers. Maximimaliseren en daarna niet meer naar kijken. De fabrikanten hebben geen enkele reden om te zorgen dat die waardes onderling zinning zijn te vergelijken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users