Jump to content


Photo

ondertitels aanpassen


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 ParaPli

  • Senior Member
  • 418 posts

+1
Neutral

Posted 8 August 2017 - 22:23

Is het mogelijk om de ondertitels over de volle breedte te vertonen, ik zie enkel de mogelijkheid om links, rechts, of midden uit te lijnen. Regelmatig verschijnen de ondertitels op 3 regels, kun je dat op max 2 zetten?

Edision Mega + HD + alleen FTA + Digitenne FTA; GEEN internet modem!  PLi 6


Re: ondertitels aanpassen #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 8 August 2017 - 22:51

Dat ligt voornamelijk aan hoe de ondertitels gelevered worden... van 3 naar 2 regels zetten is mogelijk door ze te rerenderen... maar zonder garantie.


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: ondertitels aanpassen #3 ParaPli

  • Senior Member
  • 418 posts

+1
Neutral

Posted 8 August 2017 - 23:11

Er word altijd met ondertitels gekeken, of dat nou live is of later via opnames. wat houdt dat rerenderen in?

Edision Mega + HD + alleen FTA + Digitenne FTA; GEEN internet modem!  PLi 6


Re: ondertitels aanpassen #4 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 8 August 2017 - 23:49

wat houdt dat rerenderen in?

 

opnieuw renderen



Re: ondertitels aanpassen #5 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 9 August 2017 - 05:41

Ondertitels zijn van orgine een tweede video laag die over het beeld geprojecteerd wordt. Om hiervan een tekstfile te maken moet je eerst renderen.
De tekstfile kun je aanpassen bv vertalen of de struktuur wijzigen. Daarna wordt daarvan weer een beeld gemaakt.
Bij srt files wordt direct uitgegaan van de tekstfile, renderen is dan niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Re: ondertitels aanpassen #6 ParaPli

  • Senior Member
  • 418 posts

+1
Neutral

Posted 9 August 2017 - 11:52

DUS?




Verstuurd vanaf mijn T65-TDK met KletsKoek

Edited by ParaPli, 9 August 2017 - 11:52.

Edision Mega + HD + alleen FTA + Digitenne FTA; GEEN internet modem!  PLi 6


Re: ondertitels aanpassen #7 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 9 August 2017 - 12:02

Technisch kan het met voldoende rekencapaciteit. On the fly met een enigma box niet.
Als het srt subtitles betreft zou het mogelijk moeten zijn, maar daar is niet in voorzien. Deze files zijn natuurlijk met een pc wel goed te bewerken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Re: ondertitels aanpassen #8 theboss

  • Senior Member
  • 160 posts

+2
Neutral

Posted 9 August 2017 - 12:10

Zoiets ?

Attached Files


VU+Duo 4K : 1 DVB - C FBC Kabel tuner 1 DVB -S2 dubbel Satelliet tuner en Samsung SSD 750 : invertoblack duo lnb: Moteck 2100 rotor : Openpli 9 RC build : DM8000 via fallbacktuner..


Re: ondertitels aanpassen #9 ParaPli

  • Senior Member
  • 418 posts

+1
Neutral

Posted 9 August 2017 - 13:04

at #8 De positie van de OT kun je nog naar onder bijstellen, maar niet breedvullend. BBC levert vaak 3 regels tekst die makkelijk op 1 of 2 regels had gekunt, indien breedvullend. Valt dit in te stellen?

Edision Mega + HD + alleen FTA + Digitenne FTA; GEEN internet modem!  PLi 6


Re: ondertitels aanpassen #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,607 posts

+1,739
Excellent

Posted 9 August 2017 - 13:25

Als je "orgininele positie" op "nee" zet zal de tekst opnieuw gerenderd worden.

 

Dat is niet helemaal beeldvullend, er blijft wat ruimte links en rechts om het lezen makkelijker te maken, en rekening te houden met overscan schermen.

 

Ik kan je overigens niet aanraden dit te doen als je een groot scherm hebt waar je vrij dicht op zit, dat gaat gegarandeerd een rit naar de fysio opleveren...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: ondertitels aanpassen #11 ParaPli

  • Senior Member
  • 418 posts

+1
Neutral

Posted 9 August 2017 - 13:39

@WanWizard klinkt veelbelovend, ga het vanavond uitproberen!

Edision Mega + HD + alleen FTA + Digitenne FTA; GEEN internet modem!  PLi 6


Re: ondertitels aanpassen #12 theboss

  • Senior Member
  • 160 posts

+2
Neutral

Posted 9 August 2017 - 14:05

Tijdje gekeken op tv 126 cm diagonaal, kijkafstand 3,5 a 4 meter.
BBC2 HD, heb nog geen 3 regels gezien, alles past op 2 regels.
En nog geen last van de nek ;-)
Attached File  IMG_1981.JPG   117.78KB   4 downloads

Edited by theboss, 9 August 2017 - 14:07.

VU+Duo 4K : 1 DVB - C FBC Kabel tuner 1 DVB -S2 dubbel Satelliet tuner en Samsung SSD 750 : invertoblack duo lnb: Moteck 2100 rotor : Openpli 9 RC build : DM8000 via fallbacktuner..


Re: ondertitels aanpassen #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,607 posts

+1,739
Excellent

Posted 9 August 2017 - 14:09

Ligt allemaal wat aan de instellingen en je persoonlijke situatie natuurlijk.

 

Bij mij staan de subtitles lager (30 ipv 50), en ik heb fontsize 32 ingesteld staan. Op een 55" TV, kijkafstand ongeveer 2,5-3 meter.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: ondertitels aanpassen #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 19 August 2017 - 18:55

Ik zie hier wat opmerkingen die niet echt ergens op slaan zonder dat er duidelijk is over WAT voor ondertitels het gaat. Dat is een wereld van verschil.

 

Dus, topic starter, waar hebben we het over?

 

- teletext ondertitels

- grafische "DVB" ondertitels

- ondertitels die in het beeld "vast" zitten (zoals alle Nederlandse zenders doen bij programma's in een andere taal)

 

Die laatste categorie kun je sowieso niks mee, dat zit ín het beeld. Ik vind het belachelijk dat het zo gedaan wordt, maar het is niet anders.

 

Het eerste soort wordt verstuurd als tekst, "letters". Daar kun je nog wel wat mee. Je kunt instellen of ze op de oorspronkelijke plaats getoond moeten worden, of gewoon onderin het scherm (aanrader). Je kunt instellen of er naar links, rechts of gecentreerd wordt uitgelijnd. En je kunt kiezen dat de tekst opnieuw geformatteerd wordt (dat heeft niks met renderen te maken, heren). Daarbij worden alle regels samengevoegd en opnieuw netjes geformatteerd, ook een aanrader, omdat het de ruimte onderin het beeld veel efficiënter gebruikt.

 

Bij grafische DVB ondertitels zijn de ondertitels een grafische (pixels) overlay over het scherm (zoals al opgemerkt wordt). Deze soort van ondertitels zie je bijvoorbeeld bij Discovery. Het ziet er vaak niet zo mooi / rafelig uit door de beperkte resolutie. Ook qua plaatsing kun je er inherent weinig zinvols mee doen. Zenders die dit soort ondertitels gebruiken, beperken je dus daarin.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: ondertitels aanpassen #15 ParaPli

  • Senior Member
  • 418 posts

+1
Neutral

Posted 24 August 2017 - 19:44

beste Erik Slagter,

ik bedoel " teletext ondertitels" Dat formateren zal ik eens proberen, dat is denk ik wat ik zoek. Maar dien je dat bij elk programma elke keer te doen?


Edision Mega + HD + alleen FTA + Digitenne FTA; GEEN internet modem!  PLi 6


Re: ondertitels aanpassen #16 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 25 August 2017 - 08:40

Erik... Mooie post voor een wiki... ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: ondertitels aanpassen #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 25 August 2017 - 11:45

beste Erik Slagter,
ik bedoel " teletext ondertitels" Dat formateren zal ik eens proberen, dat is denk ik wat ik zoek. Maar dien je dat bij elk programma elke keer te doen?

Nee dat is gelukkig een globale setting.

 

Ik kan aanraden om in te stellen:

 

- teletext original subtitle color: no (anders wordt alles wit gemaakt, niet handig om te zien wie iets zegt)

- use original teletext position: no (de plaats die men in gedachten heeft op het beeld komt vaak niet overeen met waar het getoond wordt, heb je dus weinig aan)

- rewrap subtitles: yes (deze zorgt ervoor dat de maximale breedte van je scherm (binnen je ingesteld margins) gebruikt wordt en je niet drie van die korte regeltjes boven elkaar krijgt, door je halve scherm heen

- subtitle alignment: left (default center, wat je voorkeur is, ik begin het liefst altijd op dezelfde plaats met lezen)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users