Jump to content


Photo

schotel uitrichten


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 ririnus

  • Senior Member
  • 361 posts

0
Neutral

Posted 15 August 2017 - 19:08

Beste satters,

 

kunnen jullie mijn het beste advies geven voor een fijne en nauwkeurige satelliet vinder.

 

gr richard

 

 



Re: schotel uitrichten #2 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 15 August 2017 - 19:17

Even in de wiki kijken https://wiki.openpli.org/Satfinders veel succes!

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: schotel uitrichten #3 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 15 August 2017 - 19:18

Ik gebruik zelf in bijna alle gevallen de smartmeter en een first strike satelliet meter. Combinatie van die 2 maakt dat ik alles wat in europa interessant is binnen no-time nauwkeurig kan uitrichten.

 

Voor de echt exotische satellieten die nog net binnen de footprint vallen kun je beter een professionele meter gebruiken met een spectrum analyser erin.


Edited by Dimmie, 15 August 2017 - 19:18.


Re: schotel uitrichten #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 16 August 2017 - 07:10

Ik heb een HD-easy Pro van Xsarius, leuk compleet metertje voor niet teveel geld.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: schotel uitrichten #5 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 16 August 2017 - 07:35

Volgens mij is een signaalmeter zonde van het geld. Tenminste als je een ontvanger en beeldscherm*   in het zicht van je schotel kan plaatsen. De signaalmeter in OpenPLi geeft 2 grote balken  SNR, AGC plus de BER duidelijk weer. Om de richting van de satelliet te bepalen zijn er tal van apps te vinden voor andriod en Apple.Zelf heb ik wel eens met "www.dishpointer.com" mijn locatie en  gewenste satelliet  ingevoerd en uitgeprint. Met een liniaal en pen kan je bepalen waar de gewenste satelliet  moet zijn. Ook de eventuele belemmeringen ( bomen of dergelijke ) in die lijn, kan je zien of die te hoog zijn.

* als scherm is van alles te gebruiken als het maar aan te sluiten is op een video uitgang van de ontvanger. B.v een beeldschermpje van een achteruitrijcamera heb ik wel eens gebruikt.

 

Verder het uitrichten nadat je signaal van de satelliet hebt, eerst link/rechts zo zuiver mogelijk afstellen. Dan de elevatie en daarna de lnb <> en l.om of r. om .kantelen.



Re: schotel uitrichten #6 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 16 August 2017 - 07:52

Ik snap dat jij het niet nodig vind, de TS is een andere mening toegedaan.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: schotel uitrichten #7 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 16 August 2017 - 11:30

Ik heb een HD-easy Pro van Xsarius, leuk compleet metertje voor niet teveel geld.

dat lijkt me idd een mooi metertje...

Re: schotel uitrichten #8 grondstof

  • Senior Member
  • 68 posts

+1
Neutral

Posted 16 August 2017 - 11:41

Met een metertje bij de schotel zelf behaal je een veel beter en gemakkelijker afstellen van het geheel. Daar kan geen TV met grote balken in het zicht tegenop. Maar ieder voor zich toch en lekker doen hoe je het zelf het beste vind.


1x Dreambox800, 2x Vu+duo, 2x Dreambox600, 2x Relook 400S en 1x Topfield 4000

1x viasat, 1x triax 88cm 1x 64cm 


Re: schotel uitrichten #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 16 August 2017 - 12:24

Volgens mij is een signaalmeter zonde van het geld. Tenminste als je een ontvanger en beeldscherm*   in het zicht van je schotel kan plaatsen. 

 

Als dat voor je voldoende is, dan hoeft het niet eens in het zicht te staan, die signaalmeter is ook beschikbaar in de web interface, dus een mobieltje met wifi dekking op het dak werkt ook al. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: schotel uitrichten #10 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 16 August 2017 - 16:06

Als dat voor je voldoende is, dan hoeft het niet eens in het zicht te staan, die signaalmeter is ook beschikbaar in de web interface, dus een mobieltje met wifi dekking op het dak werkt ook al

 

Handig ja, nog niet aan gedacht. Overigens ieder mag den ken en doen wat die zelf wil ( mits overlast natuurlijk ) maar ik richt al schotels uit sinds de start van de Astra 1A. Momenteel heb ik 3 schotels in gebruik met 7 satelliet posities. Een kennis van mij die werkt voor een firma die regelmatig schotels plaatst  heeft een keer met een professionele meter bij mij de boel nagezien. Slechts op 2 satellieten kon hij een fractie verbeteren. Dat minimale verschil had ik er mogelijk zelf ook nog wel uit gekregen als ik mijn stappenplan een tweede keer had uitgevoerd.Maar laat iedereen vooral doen zoals die dat zelf wil. Ik geef alleen maar aan dat het zonder ook prima kan.



Re: schotel uitrichten #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 20 August 2017 - 11:34

De meter is niet het belangrijkste. Hoe je uitricht en wat je daar allemaal in meeneemt wel.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users