Jump to content


Photo

Signaal Zoeker doet raar


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 17 August 2017 - 11:16

Hallo, normaal gesproken gebruik in de ingebouwde signaalzoeker van OpenPLI maar sinds kort doet deze een beetje raar. Voorheen kon ik hiermee altijd prima uit de voeten.

 

Ik stel de zender in op 13, BVN Astra 19,2 en dan gebruik in de zoeker om het signaal af te stellen. Het werkt nu ineens niet meer. Mocht ik signaal gevonden hebben en toch even doorzoek naar een beter signaal dan valt de verbinding weg en alles tot 0% en ik kan draaien en prutsen wat ik wil, het signaal komt niet meer terug. Ik moet dan echt even de signaalzoeker afsluiten en opnieuw opstarten om het signaal weer te kunnen zien. 

 

Als de ingebouwde signaalzoeker goed staat en ik opzettelijk de kabel eruit trek en er terug in stop komt het signaal ook niet meer terug. De signaalzoeker stopt met werken zodra het signaal weg is en komt niet meer automatisch terug. Ik moet dan echt even de signaalzoeker opnieuw starten of een kleine wijziging maken en dan doet ie het weer. Voorheen werkte die prima en kon ik net zolang draaien totdat ik een signaal vond.

 

Gebruikte hardware: Zgemma Star H2, OpenPLI 4 kernal versie 4.10.6, Enigma 2017-08-13-master, DVB-drivers 2017-05-22

 

De tuner werkt op de vast schotel aan huis vast altijd prima, alleen in de camper werkt het nu lastig sinds de signaalzoeker ermee stopt. Het lijkt erop dat zodra er een signaal is gevonden de LOCK er opschiet het scannen stopt.

 

 



Re: Signaal Zoeker doet raar #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 August 2017 - 11:44

Er is al in geen tijden een aanpassing aan OpenPLi 4 geweest, dus dat het daar aan ligt is vrij onwaarschijnlijk.

 

Ik gebruik deze methode ook, en moet dat wekelijks doen omdat mijn schotel los op een balkon staat, en nog wel eens wind vangt. En ik heb er tot op heden geen problemen mee.

 

Overigens: het uittrekken van een kabel terwijl de box aan staat is zeer af te raden. Daar staat spanning op, eventuele sluiting kan funest zijn voor LNB en/of tuner.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaal Zoeker doet raar #3 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 17 August 2017 - 12:02

Ik snap dat het link is om de kabel zo plotseling los te maken maar ik moest echt ff weten waaraan het lag.

 

Als jij de schotel op het balkon helemaal een andere kant op zet tijdens het gebruik van de signaalzoeker en 'm dan weer ongeveer op de juiste positie draait, komt het signaal dan weer automatisch terug of moet je dan ook eerst de signaalzoeker opnieuw starten?



Re: Signaal Zoeker doet raar #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 August 2017 - 12:45

Nee, die komt automatisch weer terug (er hangt een HD2400 aan).

 

Duurt soms even, sommige tuners hebben even nodig, je ziet dan ook de dB's in stapjes in een paar seconden oplopen, dus enig geduld is wel nodig.

 

Er moeten dringend een paar terrastegels op die schotel voet. ;)

 

Ik heb hier nog een H.2H liggen, ik kan wel kijken of ik tijd van vinden om die er even aan te hangen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaal Zoeker doet raar #5 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 17 August 2017 - 13:41

Bedankt voor je antwoord, ik heb voor de zekerheid nu OpenPLI 6 erop gezet maar de signaalzoeker doet precies hetzelfde. Zodra er iemand voor de schotel gaat staan en het signaal geheel wegvalt komt ie zodra er weer vrij zicht is het signaal niet meer terug. Ook niet naar ff gewacht te hebben. Ik meen me echt te herinneren dat dit eerder nooit zo'n probleem was. Misschien inderdaad een Zgemma bugje? Als je zou willen testen met jouw Zgemma dan zou dat heel fijn zijn. Ik heb hetzelfde zojuist ook geprobeerd met een Zgemma Star H2H van iemand anders en die maakte ook geen nieuwe verbinden meer als het signaal wegviel. Het vreemde is dat als er een zender opstaat en deze onderbroken wordt het beeld wel weer terugkomt. Alleen in het signaalzoekprogramma niet.



Re: Signaal Zoeker doet raar #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 August 2017 - 14:20

Ik sta nu te flashen. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaal Zoeker doet raar #7 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 17 August 2017 - 14:29

Ah super!

 

Even een update: de signaalzoeker via de webbrowser via OpenWebif op de mobiele telefoon doet het wel gewoon goed. Als er daar iemand voor de schotel gaat staan dan valt het signaal terug naar 0% en zodra er weer vrij zicht is gaat het signaal ook meteen weer omhoog.

 

In de camper is dat misschien niet zo handig want dan moeten we wel eerst een netwerkverbinding hebben en een ip-adres om naar OpenWebif te gaan. Nu is er wel een USB stick met Wifi en een iPhone met 3/4G aanwezig dus dan moeten we eerst even een persoonlijke hotspot maken om zo te tunen.



Re: Signaal Zoeker doet raar #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,271 posts

+691
Excellent

Posted 17 August 2017 - 14:40

Heb je er een diseqc switch of zo tussen?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Signaal Zoeker doet raar #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 August 2017 - 14:41

Ik kan dit bevestigen, nu ook met mijn HD2400. De signal finder plugin heeft hetzelfde probleem. Ik zie overigens ook dat de H.2H het probleem niet heeft met DVB-T, die komt wel weer terug.

 

Daar moet dus even naar gekeken worden.

 

edit: ik zie ook dat een transponder wissel voldoende is om de tuner weer te laten tunen.

 

Ik ga gelijk even een waterpas zoeken en mijn schotel stellen, want die tuner van de Zgemma is veel gevoeliger dan die van de HD2400, die corrigeert continue, de 2400 maar eens per seconde lijkt het. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaal Zoeker doet raar #10 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 17 August 2017 - 14:55

Heb je er een diseqc switch of zo tussen?

 

Nee, enkel LNB op de camper en dubbel aan huis. Maar met beide LNB's problemen. Gelukkig nu wel te omzeilen om via de mobiele telefoon verder het signaal op te zoeken via OpenWebif interface.



Re: Signaal Zoeker doet raar #11 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 17 August 2017 - 14:55

Ik kan dit bevestigen, nu ook met mijn HD2400. De signal finder plugin heeft hetzelfde probleem. Ik zie overigens ook dat de H.2H het probleem niet heeft met DVB-T, die komt wel weer terug.

 

Daar moet dus even naar gekeken worden.

 

edit: ik zie ook dat een transponder wissel voldoende is om de tuner weer te laten tunen.

 

Ik ga gelijk even een waterpas zoeken en mijn schotel stellen, want die tuner van de Zgemma is veel gevoeliger dan die van de HD2400, die corrigeert continue, de 2400 maar eens per seconde lijkt het. ;)

 

 

Ah hopelijk kan het gefixed worden. bedankt voor het nakijken, ik dacht al dat ik gek werd ;)



Re: Signaal Zoeker doet raar #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 17 August 2017 - 16:48

Dat zal er iemand in moeten duiken, want dit is boven mijn "paygrade".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaal Zoeker doet raar #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,271 posts

+691
Excellent

Posted 17 August 2017 - 18:32

Er is jaren niets aan die code veranderd en ook zijn we afhankelijk hoe drivers zich gedragen.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Signaal Zoeker doet raar #14 dutchandrew

  • Senior Member
  • 191 posts

+3
Neutral

Posted 17 August 2017 - 20:07

Ik weet niet of dit er te maken heeft, maar onlangs probeerde ik de signaal meter om de schotel voor Joyne  uit te richten. 

Op de ene frequentie 12073 V kreeg ik meteen signaal (+- 12 dB) , maar op die andere transponder 11747H lukte het steeds niet .

 

Een satelliet wissel van 9e naar 13e en weer terug gaf soms wel signaal (kortstondig) op de meter zodat de zenders toch gevonden konden worden.

 

Ik weet wel dat onlangs de parameters zijn gewijzigd, maar toch vond ik het vreemd dat bij de ene transponder het signaal maximaal was en de andere transponder nul.

Ik had gewoon een lagere waarde verwacht i.p.v  nul. ( Ontvanger is vu+ ultimo met triax 64 met nieuwe inverto black ultra lnb).



Re: Signaal Zoeker doet raar #15 Slof

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 18 August 2017 - 11:16

Dat zal er iemand in moeten duiken, want dit is boven mijn "paygrade".

 Ach ik kan nu via de mobiele telefoon het signaal ook zien dus doe het voortaan wel zo. Het is maar een klein probleem dat via OpenWebif te omzeilen is en we hier toch weer makkelijk kunnen afstellen en tv kunnen kijken. Maar wel heel erg bedankt voor het meekijken en je hulp.



Re: Signaal Zoeker doet raar #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 18 August 2017 - 14:07

Er is jaren niets aan die code veranderd en ook zijn we afhankelijk hoe drivers zich gedragen.

 

Kan wel zijn, maar het treed op een beetje te veel boxen op, ook op boxen met zeer stabiele en oude drivers, zoals mijn HD2400. De oudste box die ik hier heb is een ET10K, die drivers van van april 2016. En ik ben er zeker van dat dit eerder geen probleem was.

 

Gegeven het feit dat het zowel in de satfinder als in de plugin gebeurd geeft al aan dat het waarschijnlijk niet in de python interface zit, maar in de onderliggende C code, de tuner doet geen re-tune poging meer als het signaal te lang volledig weg is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaal Zoeker doet raar #17 ricvee

  • Member
  • 19 posts

0
Neutral

Posted 31 July 2021 - 10:54

Hoi,

 

Ik heb een probleem met de signaal zoeker en mijn receivers:

Vu+ Zero 4k: 99 % -100%

Vu+ Solo: 70-75%

ZGemma H9.2H: 65-70%

 

Ik heb de recievers al gewisseld, om uit te sluiten dat dit aan de switch of de binnenkabeling ligt.

 

Af en toe valt het beeld weg bij een beetje regen, dus het staat niet optimaal en moet beter gesteld worden.

Alleen vind ik het vreemd dat er zoveel verschil zit tussen de metingen op deze boxen.

Hebben jullie deze verschillen ook, en welke receiver zou je adviseren om de schotel op uit te richten?

 

Groet,

 

Richard



Re: Signaal Zoeker doet raar #18 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,636 posts

+459
Excellent

Posted 31 July 2021 - 11:32

Het is al vaker opgemerkt maar misschien heb je er overheen gelezen maar de berekening voor de signaalsterkte wordt aan de hand van de terugmeldingen vanuit de drivers gedaan en is puur indicatief, vandaar dat verschillende boxen ook verschillende waarden terugmelden.

 

Wil je echte waarden zal je met een echte meter aan de gang moeten gaan.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users