Jump to content


Photo

VuPlus SoloSE2 en NAS


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 15:59

Ik ben nog steeds bezig om mijn NAS (synology) te laten werken op mijn VU+ SoloSE2. Wat ik ook doe, er blijft bij mount/unmount een rood kruisje staan... :(

Ik heb op de NAS een NFS share met de naam 'Record'

Op de VU+ in de netwerkbrowser wordt netjes de NAS en de share gevonden (volume1/Record), maar een mount lukt niet.

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? (hoe kan ik zien wat er mis gaat? OpenPLI geeft geen enkele foutmelding)

 

 


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,557 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2017 - 16:01

Heb je nu gedaan wat ik he gevraagd had? In die andere topic waar je dit ook al een keer gemeld hebt?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #3 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 16:06

Bedoel je dat van Unix? Daar doe ik niks mee verder...

Ik krijg nu helemaal geen mount meer voor elkaar, ook niet met een andere switch.

Maakt OpenPLI niet een errorlog of zoiets aan? Zonder foutmeldingen is foutzoeken haast een onbegonnen zaak volgens mij...


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,557 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2017 - 16:15

Nee, ik had je uitgelegd waarom het mogelijk niet zou werken (authenticatie aanpassingen in de nieuwe kernel), en hoe je daar mee om moest gaan.

 

Heeft niks met unix te maken, en een log heeft weinig zit, mount geeft geen gedetaileerde foutmeldingen. Die zegt gewoon "mount failed", en dat wisten we al.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #5 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 16:28

Dat betreft de IP adressen? Die zijn statisch en die kloppen. Alle info die ik in de netwerkbrowser zie klopt ook...

Zelfs "mount failed" krijg ik niet. Er verandert niets op het scherm. Ook remount geeft geen enkele melding.

 

Heb al een paar maal de mount weggegooid en opnieuw aangemaakt, zonder succes.

Mount verwijderen is trouwens ook een drama. Je krijgt dan meestal een melding "please wait while mount is removed"

Die melding blijft eeuwig op het scherm staan tot je de box uit en weer aan zet. (en dat moet je soms 3 of 4 keer doen)


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,557 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2017 - 16:39

Nee.

 

Nog maar een keer dan. Je hebt in CIFS (SMB) een heel aantal authenticatie protocollen, over de jaren heen bedacht, om beveiligingsproblemen op te lossen. In de oude kernels, en in oude samba versies was de default altijd "NTLM". Probleem met linux is dat je moet vertellen welk protocol je wilt gebruiken, daar waar Windows ze gewoon allemaal probeert.

 

Dus zoals client en server hetzelfde protocol als default gebruiken is er niks aan de hand, en werkt het gewoon. OpenPLi 6.0 werkt echter met een veel moderner kernel, waarbij deze default is aangepast. Als je NAS nog met een antieke samba werkt, dan wel zijn default authenticatie methode nog op "NTLM" heeft staan, dan werkt het dus na de upgrade niet meer.

 

Om dat op te lossen moet je op de box de mount wijzigen, en in het "opties" veld het juiste security protocol definition. Probleem is dat we niet weten wat je NAS nodig heeft, en dus moet je wat proberen. De opties zijn "sec=ntlm", "sec=ntlmv2" en "sec=ntlmssp". Als er al iets in je opties veld staat, dan kun je het er achter zetten, gescheiden door een komma. Staat er dus nu bijvoorbeeld "rw" in, dan maak je ervan "rw,sec=ntlm". Dan bewaar je dat, en kijk je op de mount nu wel werkt. Zo niet, dan pak je de volgende.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #7 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 17:02

In het vorige topic zei je zelf dat het daar niet aan kon liggen, omdat het een NFS share is... :)

 

 

"Als het NFS is, dan is het in ieder geval geen sec=... probleem, want dat is gelimiteerd tot CIFS mounts."


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #8 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 19 October 2017 - 17:33

Kun je deze mount niet gewoon aan de /etc/fstab toevoegen? Zeker als het een nfs mount is.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #9 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 17:39

Wat bedoel je daar precies mee? (ik ben een Windows mens... :) )


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,557 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2017 - 17:48

Helemaal niet gezien dat het over NFS ging.

 

Security met NFS wordt op de NAS geregeld, daar moet je definieren welke IP adressen toegang hebben tot de share. Tenzij je NAS alleen NFSv4 doet en op basis van username en password werkt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #11 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 18:27

Op NAS share is er toegang tot 192.168.2.*. (dus de Vu+ met adres 192.168.2.6 zou geen probleem moeten zijn)


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #12 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 20:11

Heb nog wat zaken uitgeprobeerd, en nu werkt het gelukkig weer...

Ik had op de NAS 192.168.2.* ingevuld, en de VU+ had 192.168.2.6. Om de een of andere reden werkt dat niet (alleen heel zelden)

Ik heb nu een enkel adres opgegeven (192.168.2.6) en dat werkt. Vreemd, want een range moet ook kunnen...

(heeft in het verleden ook zeker gewerkt; weet niet of probleem nu in de VU+ of de NAS zit...)

 

Ik heb nog een ander vraagje:

Volgens mij kon je in eerdere versies van OpenPLI door het lang drukken van aan/uit op de remote meteen naar deep-sleep gaan?

Nu werkt dat niet meer. Je komt dan in een keuzemenu terecht en da's niet zo handig.

Is die optie verdwenen, of is dat nog ergens in te stellen?


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,557 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2017 - 20:51

Ik weet niet welke NAS het is, maar bij de Synology moet je "192.168.2.0/24" invullen voor het hele subnet.

 

Volgens het NFS manual:

 

wildcards — Where a * or ? character is used to take into account a grouping of fully qualified domain names that match a particular string of letters. Wildcards should not be used with IP addresses; however, it is possible for them to work accidentally if reverse DNS lookups fail.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #14 arsat

  • Senior Member
  • 57 posts

0
Neutral

Posted 19 October 2017 - 21:19

Ik heb een Synology DS211. Uit de helpfile:

 

 

You may specify a host in three ways:

-  Single host

-  Wildcards

-  Network segments


VUSoloSE2 - Gilbertini OP100L - Powertech DG390 rotor -  MTI AP82-XT2 - OpenPLI


Re: VuPlus SoloSE2 en NAS #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,557 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2017 - 21:28

Ja. Maar niet "Wildcards in IP adressen". Alleen maar in domein namen. Dat het dus heeft gewerkt is toeval. Op mijn DS414 werkt het ook niet met een sterretje in het IP adres.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users