Jump to content


Photo

Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B

VU+ SOLO4K

  • Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 09:28

Sinds enige tijd ondervind ik ontvangststoringen op mijn VU+ SOLO4K.
Vorige week wilde ik sinds lange tijd tegelijkertijd tijdens het TV kijken iets opnemen maar dat mislukte en de verklaring was dat Tuner A niet functioneert.
Met wat herhaaldelijk opstarten lukte het uiteindelijk weer om via Tuner A beeld te krijgen.
Gisterenavond was het weer raak, Tuner A geeft geen signaal meer, Tuner B wel.
De Signaalfinder geeft op Astra 3B - 23.5 op Tuner B een waarde van 93% - 15 dB, Tuner A geeft 0% aan.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

LNB vervangen (2x Inverto Single Black Ultra Twin LNB)
Coax kabels vervangen
Beide coaxkabels op een Samsung TV met DVB-S Tuner onafhankelijk getest en met prima signaal
Probleem doet zich voor op zowel OpenPli als VTI en op zowel de nieuwere als oudere versies software.
Als ik de 2 coaxkabels omwissel blijft Tuner B functioneren en Tuner A niet.

Door de laatste test kan ik denk ik nu met zekerheid vaststellen dat het niet aan de kabels, LNB of software ligt.
Het probleem is alleen dat het zo maar kan gebeuren dat Tuner A het over 2 dagen spontaan weer doet.

Is er een optie om via een of andere wijze te controleren wat de oorzaak dan wel zou kunnen zijn?
<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 February 2018 - 11:03

Is dit de FBC S tuner, of een pluggable?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #3 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 11:12

FBC Tuner vast, zie bijlage

 

 

Attached Files


<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #4 redbull43

  • Senior Member
  • 156 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 14:19

misschien helpt het omwisselen van de tuners.

in mijn ultimo 4k zaten de tuners ook verkeerd toen ik hem kreeg.

nadat ze omgewisseld waren was het probleem weg.



Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 February 2018 - 15:25

misschien helpt het omwisselen van de tuners.

in mijn ultimo 4k zaten de tuners ook verkeerd toen ik hem kreeg.

nadat ze omgewisseld waren was het probleem weg.

De solo4k heeft geen pluggable FBC tuners, die zitten vast op het mainbord. Bovendien, de twee ingangen zitten op één tuner (1/2/8 FBC tuner complex).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 February 2018 - 15:27

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er qua hardware gewoon iets stuk aan het gaan is, de tuner achter ingang 1 dus.

 

Ik wil nog wel even weten hoe je e.e.a. ingesteld hebt. Je hebt twee kabels vanuit een multi-LNB op beide ingangen aangesloten? B ingesteld als "zelfde als A" en niet "doorgelust naar A"? Wat gebeurt er als je via de signaalvinder naar tuner C en verder gaat?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #7 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 17:46

De instelling Voorkeuze Tuner staat nu op Tuner B en dat in Tuner aan de buitenkant van de SOLO4K.

Als ik de instelling op Tuner A zet heb ik geen beeld.

 

De daarbij behorende Tuner instellingen zie je in bijlage 1 en 2.

 

Als ik de Tuner instelling op A gelijk aan B zet of A doorlus van B veranderd er niets.

 

Als ik Tuner C, D, etc. kies gebeurt er verder niets omdat 

FBC automatisch doorlussen is uitgeschakeld.

 

 

 

Attached Files


<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 February 2018 - 18:05

FBC automatisch doorlussen is uitgeschakeld.

Waarom heb je dat gedaan?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #9 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 18:17

Ooh ik ben onschuldig...

Dit wordt tijdens het flashen zo standaard geconfigureerd zonder enige ingreep van mijn kant.

Ik zou ook niet zo 1-2-3 weten waarom ik daar iets zou wijzigen want ik gebruik alleen een Single Inverto Black Ultra LNB met 2 aansluitingen.
<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #10 Satpal

  • Senior Member
  • 299 posts

+4
Neutral

Posted 3 February 2018 - 19:17

2x Inverto "Single" Black Ultra "Twin"LNB

 

"Single" Inverto Black Ultra LNB met "2" aansluitingen

 

???



Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #11 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 19:26

Iets ongelukkig uitgedrukt.

Ik heb 2 dezelfde LNB’s getest en wel de Inverto Ultra Black Twin, zie foto.

Attached Files


<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 February 2018 - 19:52

Ooh ik ben onschuldig...

Dit wordt tijdens het flashen zo standaard geconfigureerd zonder enige ingreep van mijn kant.

Ik zou ook niet zo 1-2-3 weten waarom ik daar iets zou wijzigen want ik gebruik alleen een Single Inverto Black Ultra LNB met 2 aansluitingen.

Volgens mij verwarring vanuit de vertaling. Ik denk dat er bedoeld wordt "FBC tuner is actief, maar nu niet in gebruik". Ben alleen bekend met de Engelse verwoordingen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 February 2018 - 19:52

Maar wie weet, zou best kunnen dat de eerste fysieke ingang aan z'n einde aan het raken is. Ik kan het niet anders verklaren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #14 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2018 - 19:57

Dat vrees ik ook.
Gelukkig kan ik de ontvanger toch nog op Tuner B gebruiken en breng ik deze tuner na mijn terugkomst eind maart vanuit Spanje naar de dealer voor een controle.
<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 February 2018 - 10:16

Als hij met alle instellingen goed geen signaal geeft op de signaalvinder, dan moet het zoiets zijn. Maar dan kun je dus ook tuner CDEFGH kunnen kiezen, want die worden automatisch doorgelust. Het kan zijn dat je daarvoor eerst (tijdelijk) tuner A uit moet zetten.


Edited by Erik Slagter, 4 February 2018 - 10:16.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #16 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2018 - 09:49

De wonderen zijn de wereld nog niet uit want de SOLO4K heeft weer signaal op Tuner A maar de oorzaak lag waarschijnlijk niet aan de ontvanger.
Zoals ik eerder schreef had ik de kabels en de LNB vervangen door een dezelfde Inverto Ultra Black Twin.
Deze waren tegelijkertijd besteld dus je gaat er vanuit dat als de 2e LNB dezelfde fout veroorzaakt het niet aan de LNB kan liggen.
Gisteren kwam iemand met het voorstel om zijn Inverto DUO Ultra Black Twin LNB te proberen.
Met enig tegenzin installeerde ik deze en wie schetst mijn verbazing toen het probleem daarmee was verholpen.
Voor alle zekerheid herhaaldelijk een flash uitgevoerd maar alles bleef goed werken.
Ik heb wel eerder onverklaarbare dingen meegemaakt maar dit nog niet.
Ik veronderstel dat beide LNB's uit dezelfde serie komen met dezelfde fout maar ben dat van Inverto niet gewend.
De LNB's gaan dan ook vandaag terug naar de Spaanse leverancier.
<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #17 Jürgen

  • Senior Member
  • 92 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2018 - 12:06

Toch nog even een opmerking.
Nu weet ik dat de weergave van het signaal op een ontvanger maar een indicatie is maar het valt mij wel op dat tussen Tuner A en B op dezelfde satelliet en transponder een verschil is van 7 á 8% respectievelijk 1 dB.

Is dit normaal? Ik heb er feitelijk nooit op gelet..
<p>VU+ SOLO4K, OpenPli 6.0

Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #18 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 5 February 2018 - 15:08

Tja Juergen heb ik je al tig keer gezegd probleem ligt aan kabel of lnb



Re: Tuner A geeft geen signaal, wel Tuner B #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 5 February 2018 - 18:23

Toch nog even een opmerking.
Nu weet ik dat de weergave van het signaal op een ontvanger maar een indicatie is maar het valt mij wel op dat tussen Tuner A en B op dezelfde satelliet en transponder een verschil is van 7 á 8% respectievelijk 1 dB.

Is dit normaal? Ik heb er feitelijk nooit op gelet..

Dat zijn 'getallen/waarden' welke uit de tuner komen en door de software wordt berekend, die kunnen inderdaad verschillen per tuner, ook al staan die naast elkaar in dezelfde STB geprikt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....




Also tagged with one or more of these keywords: VU+ SOLO4K

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users