Jump to content


Photo

Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes?


  • Please log in to reply
107 replies to this topic

#1 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 11 February 2018 - 01:13

Welke De-interlacing methode gebruikt OpenPli eigenlijk, en kan ik dat ergens instellen? Ik zie geen optie daarvoor.

 

[modbreak=Graag geen nieuwe topics aanmaken met dezelfde vraag]Het is niet de bedoeling twee verschillende topics met verschillende vraagstellingen aan te maken.

Ik heb ze nu vanaf #6 samengevoegd.[/modbreak]


Edited by Tech, 11 February 2018 - 10:11.

My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 11 February 2018 - 08:58

Gewoon de beste die er is...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #3 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 11 February 2018 - 09:26

Ik heb nooit geweten dat er meerdere deinterlacing technieken waren, die is ooit onstaan in de analoge techniek met oa. als reden om bandbreedte te besparen en is om het beeld goed op een  Cathode Ray Tube (CRT ofwel de beeldbuis) :) te projecteren.

Tegenwoordig zijn alle schermen progressief.

 

Ik kan nu wel opkauwen wat deinterlacing is maar heb je je, voordat je deze vraag ging stellen, wel ingelezen in wat interlacing/deinterlacing/progressive eigenlijk is, en waarom je hier aan zou willen knoeien met allerlei instellingen?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #4 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 11 February 2018 - 09:26

Dat zal ongetwijfeld ergens in de Vu+ display driver te vinden zijn :)



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #5 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 11 February 2018 - 09:35

Ik kan nu wel opkauwen wat deinterlacing is maar heb je je, voordat je deze vraag ging stellen, wel ingelezen in wat interlacing/deinterlacing/progressive eigenlijk is, en waarom je hier aan zou willen knoeien met allerlei instellingen?


Op zich is deinterlacing wel een boeiend onderwerp en je hebt bizar veel verschillende methoden om het beeld progressief te krijgen, maar ik denk idd niet dat de TS hier heel veel aan gaat hebben.



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #6 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 11 February 2018 - 09:53

Aliasing:

Posted Image
Posted Image
Posted Image





Ik zie bij Digitenne trouwens zeer veel Aliasing of zijn het deinterlacing fouten? In ieder geval ook Moire.


Deinterlace:

Posted Image
Posted Image
http://www.avsforum....tive_footb.jpeg
https://i.imgur.com/OuEoSEQ.jpg

Edited by Tech, 11 February 2018 - 10:05.

My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #7 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 11 February 2018 - 09:54

Gewoon de beste die er is...

 

En dat is?

 

 

Ik heb nooit geweten dat er meerdere deinterlacing technieken waren, die is ooit onstaan in de analoge techniek met oa. als reden om bandbreedte te besparen en is om het beeld goed op een  Cathode Ray Tube (CRT ofwel de beeldbuis)  :) te projecteren.

Tegenwoordig zijn alle schermen progressief.

 

Ik kan nu wel opkauwen wat deinterlacing is maar heb je je, voordat je deze vraag ging stellen, wel ingelezen in wat interlacing/deinterlacing/progressive eigenlijk is, en waarom je hier aan zou willen knoeien met allerlei instellingen?

 
Ja, ik zie op Digitenne veel interlacing of is het aliasing of beide?, daar ben ik nu in aan twijvelen. Wel zie ik heel vaak Moire in ieder geval.

 


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #8 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 11 February 2018 - 10:05

Ik was net de 10 km  schaatsen aan het kijken op NPO1 in resolutie 1920 bij 1080 i.

Knap is het wel dat de Duitse ARD een kwalitatief beter beeld en met "schijnbaar hogere resolutie" kon aanbieden maar dan op 1280 bij 720 p.



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #9 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 11 February 2018 - 10:08

In progressive mode hoeven de beelden niet worden samengevoegd, daarom zie je daar een strak plaatje.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #10 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 11 February 2018 - 10:12

Ik was net de 10 km  schaatsen aan het kijken op NPO1 in resolutie 1920 bij 1080 i.

Knap is het wel dat de Duitse ARD een kwalitatief beter beeld en met "schijnbaar hogere resolutie" kon aanbieden maar dan op 1280 bij 720 p.

Ondanks dat velen een iets hogere resolutie mooi vinden (of alleen maar naar de getalletjes kijken, en meer = mooier), hebben de Duitsers niet voor niets de progressieve versie van HD gekozen. Algemeen wordt de beelkwaliteit van de Duitsers daardoor zeer gewaardeerd (al zie je het verschil natuurlijk voornamelijk bij snelle bewegingen).



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #11 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 11 February 2018 - 10:13

Mijn voorkeur gaat ook uit naar 720p in plaats van 1080i, ik kijk graag formule1, dan zie je het verschil wel tussen de beide technieken. ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #12 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 11 February 2018 - 11:17

Vaak is het probleem ook dat velen naar ingezoomd HD kijken door foute overscan instellingen op je tv... bij digitrnne in 25i SD met op de meeste zenders extra lage resolutie krijg je ook andere effecten die hier niets mee te maken hebben...
720p is eigenlijk altijd al beter geweest dan 1080i... alleen 1080 is een groter getal dus psychologisch is dat weer beter...

Edited by littlesat, 11 February 2018 - 11:18.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #13 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 11 February 2018 - 12:10

Daar is niks "psychologisch" aan. Gegeven een vaste bandbreedte (bitrate) geeft interlacen altijd beter resultaat dan progressief. Je krijgt de vloeiendheid van hoge beeldfrequentie met een hoge resolutie voor relatief statische beelden. Dat sluit goed aan bij de gevoeligheid van ons oog. Als er artefacten zichtbaar worden is dat een fout in de uitzending. Bij analoge TV was het moeilijk te voorkomen, anders dan een gestreepte stropdas verbieden, voor digitale beelden is er eigenlijk geen excuus en had men de filtering beter moeten instellen.

Edited by MiLo, 11 February 2018 - 12:12.

Real musicians never die - they just decompose

Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #14 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 11 February 2018 - 13:11

Okay, maar even terug, hoe herken ik nu het verschil tussen Aliasing en Deinterlacing?

 

 

Vaak is het probleem ook dat velen naar ingezoomd HD kijken door foute overscan instellingen op je tv... bij digitrnne in 25i SD met op de meeste zenders extra lage resolutie krijg je ook andere effecten die hier niets mee te maken hebben...
720p is eigenlijk altijd al beter geweest dan 1080i... alleen 1080 is een groter getal dus psychologisch is dat weer beter...

 
De reisafstand naar New York is ook beter dan die naar Parijs want grotere afstand is groter getal?

Vaak is het probleem ook dat velen naar ingezoomd HD kijken door foute overscan instellingen op je tv... bij digitrnne in 25i SD met op de meeste zenders extra lage resolutie krijg je ook andere effecten die hier niets mee te maken hebben...
720p is eigenlijk altijd al beter geweest dan 1080i... alleen 1080 is een groter getal dus psychologisch is dat weer beter...

 

Edited by rocco99, 11 February 2018 - 13:13.

My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 11 February 2018 - 13:17

 

Okay, maar even terug, hoe herken ik nu het verschil tussen Aliasing en Deinterlacing?

 

 Heel simpel door Digitenne eruit te flikkeren en een echte provider te kiezen die fatsoenlijk HD resolutie aanbied. :P

Niemand klaagt over dit soort fouten behalve jij met die flut resolutie die KPN bied.


Edited by Sagitarius, 11 February 2018 - 13:19.

73's

PE1AQZ


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #16 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 11 February 2018 - 13:25

Ff w88 en je mag met digitenne aan een verplichte box van KPN.....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #17 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 11 February 2018 - 13:44

Okay, maar even terug, hoe herken ik nu het verschil tussen Aliasing en Deinterlacing?


Technisch correct antwoord:

"Aliasing" is een effect.

Namelijk het effect dat optreedt als de samplefrequentie te laag is, en zo de verkeerde frequentie te zien of horen is. Bijvoorbeeld dat het lijkt alsof de wielen van een voertuig achteruit draaien, of dat een hekwerk ineens teveel of te weinig spijlen heeft als je er langs rijdt.

"Deinterlacing" is een techniek.

Namelijk het samenvoegen van interlaced beelden om zo toch een progressief beeld te krijgen. Afhankelijk van de gebruikte techniek leidt dit tot artefacten als horizontale kamvormige strepen, of bijvoorbeeld twee ballen in beeld.


Het verschil ertussen herkennen? Da's geen zinnige vraag, het een is een effect en de andere een techniek om beelden samen te voegen. 't Is zoiets als vragen naar het verschil tussen blauw en verf.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #18 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 11 February 2018 - 13:54

Ik was in de veronderstelling dat Digitenne voornamelijk door mensen op de camping werd gebruikt, die het te veel moeite vinden om een schotel mee te zuilen en te moeten richten. Voor thuisgebruik lijkt mij dat helemaal geen success.



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 11 February 2018 - 13:54

En zo zijn we dus weer terug bij de derde posting waarin ik de vraag stelde

Ik kan nu wel opkauwen wat deinterlacing is maar heb je je, voordat je deze vraag ging stellen, wel ingelezen in wat interlacing/deinterlacing/progressive eigenlijk is, en waarom je hier aan zou willen knoeien met allerlei instellingen?

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #20 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 11 February 2018 - 13:56

Ik was in de veronderstelling dat Digitenne voornamelijk door mensen op de camping werd gebruikt, die het te veel moeite vinden om een schotel mee te zuilen en te moeten richten. Voor thuisgebruik lijkt mij dat helemaal geen success.

Er zijn, met name in het buitengebied, genoeg mensen die alleen even het nieuws willen kijken en verder niets om beeldkwaliteit geven, het nieuws wordt er niet anders van ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users