Jump to content


Photo

Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes?


  • Please log in to reply
107 replies to this topic

Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #101 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 24 February 2018 - 09:03

Daar zit luma (BG), chroma (PAL) en geluid (FM) in. Ik weet nog van dfe tijd dat ik zelf een losse TV tuner kocht (waar dan weer dat composiete signaal uit komt) en daar een dubbele FM demodulator op aansloot, dat dat geluid er dus echt gewoon in zit. Op 5.5 en 5.74 Mhz (optioneel tweede kanaal, L-R of tweede taal).

Waar jij het hier over hebt is geen composiet maar midfrequent :)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #102 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 24 February 2018 - 09:05

Uitzenden in 1080p tov van 1080i en 720p kost in theorie 2x zoveel bandbreedte... vandaar diie 1080i en 720p en eigenlijk ook al in het analoge tijdperk die 576i of 480i.

Edited by littlesat, 24 February 2018 - 09:07.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #103 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 February 2018 - 09:57

 

Daar zit luma (BG), chroma (PAL) en geluid (FM) in. Ik weet nog van dfe tijd dat ik zelf een losse TV tuner kocht (waar dan weer dat composiete signaal uit komt) en daar een dubbele FM demodulator op aansloot, dat dat geluid er dus echt gewoon in zit. Op 5.5 en 5.74 Mhz (optioneel tweede kanaal, L-R of tweede taal).

Waar jij het hier over hebt is geen composiet maar midfrequent :)

En laat dat nou precies hetzelfde zijn, probeer het maar uit... Datzelfde signaal heb ik ook in een monitor geplugt met composiet ingang en dat werkte gewoon. Beeld naar monitor, geluid naar dubbele FM demodulator. Die tuner was een echte tuner uit een TV gesloopt, niet iets speciaals om een monitor op aan te sluiten ofzo.

 

Latere analoge TV's deden, leerde ik uit een schema, de demodulatie in twee stappen. Eerst naar een IF van ongeveer 32 Mhz. Vanuit dit signaal werd het geluid gedemoduleerd. Daarna gaat het dan alsnog getransformeerd worden naar de baseband 6 Mhz en worden luma en chroma (PAL) eruitgehaald.

 

Ik snap heel goed waarom dat gedaan werd, de 5.5 en 5.74 MHz FM draaggolven zitten op het randje van de 6 MHz, filter begint daar al aardig af te lopen. Bovendien worden deze signalen met een flinke verzwakking opgenomen, zodat het niet nog meer storing in het beeld geeft (wat de chroma draaggolf al doet). Ik weet nog heel goed hoe ik altijd liep te klooien om het filter zo strak mogelijk te krijgen, anders had je een flink brom door je geluid, met name bij beelden met veel wit er in (beeld is AM gemoduleerd....). Het heeft me aardig van de straat gehouden, dertig jaar terug al weer...

 

Hoe dan ook, composiet kan dus heel goed geluid bevatten, hoewel het meestal apart wordt aangeboden (precies om wat ik hierboven schrijf). Ik probeer me om allerlei redenen al jaren verre van composiet (FBAS) weg te houden, wat aardig lukt.

 

Hoe kwamen we hier? Volgens mij om de effectieve resolutie van een analoog BG signaal. Die is dus inderdaad wat lager dan je zou verwachten, niet door de toevoeging van kleur en geluid, maar omdat de bandbreedte kunstmatig wat geknepen wordt, voor de volledige resolutie heb je 8 Mhz nodig en het wordt geknepen naar 6 Mhz. Bij de "overgang" naar digitaal heeft men daar rekening mee gehouden en zo komt men niet op 768x576 uit (wat volgens 4:3 logisch zou zijn), maar op 720x576 met een lichte anamorfie (uitgerekte pixels), waarbij dan ook rekening is gehouden met de blanking interval (die er bij digitale TV niet meer is, niet op dit niveau).

 

En hoe kwamen we daar? PAL+? Da's toch wel iets van 1988 ofzo??? Niet zo relevant meer.

 

En hoe kwamen we daar, verhaal van digitenne over SD en anamorfie, wat niet zo toepasselijk meer was. De anamorfie op zich wel, met SD wordt dat nog steeds gedaan, maar niet met "speciale lenzen" e.d.

 

Ik denk dat rocco eens moet zorgen dat-ie ergens bij iemand een ontvanger kan neerzetten die C of S kan ontvangen en dan met een flink hoge bitrate transcoden. Zal allicht beter zijn dan de digitenne ellende die hij nu heeft. Bottom line: iets wat al slecht is, kun je niet meer iets "goeds" van maken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #104 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 24 February 2018 - 10:31

Nog even een klein off-topic vraagje: Je schrijft het hierboven of er bij analoge TV twee FM-geluidskanalen zijn. Voor zover ik het weet is analoge TV bedacht met mono FM-geluid en kun je er als je stereo wilt Nicam aan toevoegen, een overblijfsel van D2-MAC wat ze later aan PAL (in de definitie van koerante analoge uitzendnorm) toegevoegd hebben, inderdaad met zeer lage amplitude om de interferentie met beeld te beperken. Is er ook nog een vorm van analoge TV met twee FM-geluidkanalen geweest?


Edited by Zuppelan, 24 February 2018 - 10:33.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #105 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 February 2018 - 10:37

NICAM zijn ze destijds in België mee begonnen (omdat Frankrijk het ook had, denk ik). In Nederland heb je heel lang het Duitse, analoge systeem gehad. We hebben nu geen analoge TV in de lucht meer, dus het is maar de vraag wat de kabelaars er analoog van maken. Misschien is dat wel NICAM + analoog, volgens mij moet dat wel kunnen, voor de mensen met heel oude televisies ;)

 

Weet jij toevallig wanneer Nederland op NICAM is overgegaan? Ik heb geen idee eerlijk gezegd.

 

Het systeem was heel simpel. Op 5.5 MHz zit de geluidsdraaggolf, flink geattenueerd, daar werd op 5.74 MHz nog een tweede draaggolf aan toegevoegd + piloot (net als bij radio FM stereo eigenlijk). Alleen deze draaggolf werd nog verder verzwakt. Ik heb er wat op lopen schelden ;) Ik vermoed dat je in old-school electronica zaken nog best aan 5.5 Mhz en 5.47 Mhz keramische resonatoren kunt komen ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #106 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 February 2018 - 10:45

Cool, er is gewoon een wikipedia pagina over: https://en.wikipedia...ki/Zweikanalton. Er staat alleen niet bij wanneer NL naar NICAM ging.

 

Netjes dat ze het hier inderdaad over PAL B en PAL G hebben en niet "PAL" (wat niks met beeldopbouw te maken heeft).


Edited by Erik Slagter, 24 February 2018 - 10:46.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #107 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 February 2018 - 10:56

Nog heel even mijn stokpaardje, op deze pagina kun je zien welke analoge TV standaarden er zijn: https://en.wikipedia...evision_systems (kijk onder: ITU standards), daar zie je de bekende letters terug waar ik naar refereer, zoals B en G. En daar staat ook met welke kleurmodulatie dat meestal wordt gecombineerd (PAL/SECAM/NTSC), maar dat staat er in principe dus los van. In Nederland is dat dus B (op de VHF) en G (op de UHF) (allemaal niet meer relevant natuurlijk), in de UK was dat I. Je ziet in dat overzicht ook mooi dat er juist van "onze" BG standaard (PAL) ook een SECAM versie is geweest! Waar wij dan in zwart-wit naar konden kijken, want de rest was gelijk.


Edited by Erik Slagter, 24 February 2018 - 10:56.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #108 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 25 February 2018 - 09:39

Je ziet in dat overzicht ook mooi dat er juist van "onze" BG standaard (PAL) ook een SECAM versie is geweest! Waar wij dan in zwart-wit naar konden kijken, want de rest was gelijk.

Dat werd (oa) in de voormalige DDR gebruikt, ik weet nog in de periode dat ik daar in de buurt gelegerd was (Langemannshof) ik de uitzendingen van de DDR kon bekijken, overigens zat de BFBS daar ook, alleen was het geluid daarvan niet te horen, daarom draaide ik het midfrequent (dat kon toen nog in de tv's van toen, ik had een K9 chassis) bij zodat ik beide kon ontvangen, dat het volume wat opgeschroefd moest worden nam je er maar bij :) 


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users