Jump to content


Photo

Verschil tussen 6.0 en 6.1


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #21 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 17:33

Euh ..... is die  BSP layer (wat dit ook moge zijn) verschillend voor OpenPLi enerzijds en OpenaTV en/of OpenVix anderzijds ?

Of moeten we besluiten dat we hier te maken hebben met een regelrechte boycot van enkel OpenPLi ?

 

Ik begin minder en minder te snappen van het hele (echte) probleem !


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #22 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 17:41

 

 

 

Indien de "overscan" (whathever that is) de culprit is : Hoe schakel ik heb dan voor eens en voor altijd uit op mijn ET8000 ?

 

Zou OpenaTV een betere oplossing zijn voor mijn beestje ?

 

Ik heb bij mijn et8000 de osdpositionsetup verwijderd.. daarna helemaal geen problemen meer gehad.

 

 

Hoe doe dat Jos ? Dat wil ik ook heel graag proberen.

 

hoofdmenu - applicaties - druk rood (verwijderen plugins) - systemplugin..  daar staat ergens osdpositionsetup deze verwijderen. 

Of via telnet "opkg remove enigma2-plugin-systemplugins-osdpositionsetup"

 

 

En wat doet die osdpositionsetup precies Jos ?

Indien het enkel is om linksboven op het scherm een osd-schermpje te hebben met het lopende programma terwijl ik in de settings wil surfen, dan mag dat er voor mij gerust uit.

Op voorwaarde natuurlijk dat het de oplossing is om het scherm (zie hieronder) nooit meer te hoeven zien en mijn box te moeten herstarten.

Attached Files


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #23 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 February 2018 - 17:54

Euh ..... is die  BSP layer (wat dit ook moge zijn) verschillend voor OpenPLi enerzijds en OpenaTV en/of OpenVix anderzijds ?

 

BSP = board support package. De laag waarin de hardware specifieke zaken zijn ondergebracht.

 

En ja, die zijn anders. Wij gebruiken de door de fabrikant gepubliceerde, beheerde en ondersteunde versie. Andere images doen aan reverse engineering en bouwen ze zelf. 
 

Of moeten we besluiten dat we hier te maken hebben met een regelrechte boycot van enkel OpenPLi ?

 

Nee. Het zit gewoon wat complex in elkaar.

 

Je hebt te maken met de ketting Fabrikant -> Software team -> Distributeur -> OpenPLi. In sommige gevallen doet de fabrikant de software ontwikkeling (drivers, bsp's), in sommige gevallen doet de distributeur dat (en dan kun je hebben dat twee dezelfde OEM boxen verschillende drivers hebben), en in sommige gevallen wordt het uitbesteed aan een derde partij.

 

Bij Xtrend was dit laatste het geval. Vervolgens is de distributeur van Xtrend (Elicom GmbH) op de fles gegaan, en is het merk overgenomen door een andere partij. Maar blijkbaar zonder de support van de bestaande klanten.

 

Wat ik vervolgens vermoed (maar dat is gissen) is dat vlak voordat dat gebeurde die derde partij test of beta drivers heeft opgestuurd naar OE-A. Dat gebeurt wel vaker, die willen graag bleeding edge zijn, en dan kunnen die (gebruikers) de bugs er uit vissen. Als de bugs er uit zijn wordt vervolgens de officiele BSP geupdate, en hebben wij nieuwe geteste en stabiele drivers.

 

En ergens daartussenin is de stekker er uit getrokken en/of is de distributeur omgevallen, en ik vraag me af of de nieuwe eigenaar zelfs maar de github credentials van de meta-xtrend repository heeft. Ze hebben inmiddels wel toegegeven dat ze die beta drivers ook hebben (niet zo relevant, die zijn ook bij OE-A op te halen), maar de repository wordt niet aangepast. Het kan ook nog dat ze geen kennis hebben om de meta-xtrend aan te passen (de beta drivers hebben een andere kernel nodig), of geen zin hebben, of geen geld om iemand met kennis in te huren. Of daar geen zin in te hebben... Ik  kan redenen zat verzinnen, maar dat verandert niks aan de situatie...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #24 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 19:04

 

Euh ..... is die  BSP layer (wat dit ook moge zijn) verschillend voor OpenPLi enerzijds en OpenaTV en/of OpenVix anderzijds ?

 

BSP = board support package. De laag waarin de hardware specifieke zaken zijn ondergebracht.

 

En ja, die zijn anders. Wij gebruiken de door de fabrikant gepubliceerde, beheerde en ondersteunde versie. Andere images doen aan reverse engineering en bouwen ze zelf. 
 

Of moeten we besluiten dat we hier te maken hebben met een regelrechte boycot van enkel OpenPLi ?

 

Nee. Het zit gewoon wat complex in elkaar.

 

Je hebt te maken met de ketting Fabrikant -> Software team -> Distributeur -> OpenPLi. In sommige gevallen doet de fabrikant de software ontwikkeling (drivers, bsp's), in sommige gevallen doet de distributeur dat (en dan kun je hebben dat twee dezelfde OEM boxen verschillende drivers hebben), en in sommige gevallen wordt het uitbesteed aan een derde partij.

 

Bij Xtrend was dit laatste het geval. Vervolgens is de distributeur van Xtrend (Elicom GmbH) op de fles gegaan, en is het merk overgenomen door een andere partij. Maar blijkbaar zonder de support van de bestaande klanten.

 

Wat ik vervolgens vermoed (maar dat is gissen) is dat vlak voordat dat gebeurde die derde partij test of beta drivers heeft opgestuurd naar OE-A. Dat gebeurt wel vaker, die willen graag bleeding edge zijn, en dan kunnen die (gebruikers) de bugs er uit vissen. Als de bugs er uit zijn wordt vervolgens de officiele BSP geupdate, en hebben wij nieuwe geteste en stabiele drivers.

 

En ergens daartussenin is de stekker er uit getrokken en/of is de distributeur omgevallen, en ik vraag me af of de nieuwe eigenaar zelfs maar de github credentials van de meta-xtrend repository heeft. Ze hebben inmiddels wel toegegeven dat ze die beta drivers ook hebben (niet zo relevant, die zijn ook bij OE-A op te halen), maar de repository wordt niet aangepast. Het kan ook nog dat ze geen kennis hebben om de meta-xtrend aan te passen (de beta drivers hebben een andere kernel nodig), of geen zin hebben, of geen geld om iemand met kennis in te huren. Of daar geen zin in te hebben... Ik  kan redenen zat verzinnen, maar dat verandert niks aan de situatie...

 

 

Indien ik het goed begrijp WanWizard kunnen de 8K en 10K Xtrend gebruikers hen geen enkele fluit meer schelen - right ?

Indien dit het geval is pakken jullie toch de nodige drivers van OpenaTv en gooien jullie ze in de OpenPLi.

Komen er reacties ? yep ? Competion infringment against competition infringment (rara wie dat wint ? nee hoor = case closed in zo'n geval).


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #25 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 19 February 2018 - 19:15

De drivers zitten standaard in de BSP die volledig de verantwoording is van de fabrikant. Hij dient deze te onderhouden en het is niet de bedoeling dat wij dat klusje, omdat hij dat om welke reden dan ook niet doet, voor hem oppakken. Nog los van het feit dat wij geen toegang tot zijn BSP hebben.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #26 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 19:34

De drivers zitten standaard in de BSP die volledig de verantwoording is van de fabrikant. Hij dient deze te onderhouden en het is niet de bedoeling dat wij dat klusje, omdat hij dat om welke reden dan ook niet doet, voor hem oppakken. Nog los van het feit dat wij geen toegang tot zijn BSP hebben.

 

Dat snap ik Frenske.

Maar waarom heeft bv. OpenaTV geen last van dit probleem en OpenPLi wel ?


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #27 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 February 2018 - 20:13

Dat heb ik je toch al uitgelegd in post #23?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #28 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 20:31

Yep WanWizard.

 

M.a.w. heb ik de volgende 2 keuzes bij het volgende screen of death :

 

Ofwel terug naar PLi 4

Ofwel overstappen naar OpenaTV


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #29 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 19 February 2018 - 21:02

 M.a.w. heb ik de volgende 2 keuzes bij het volgende screen of death :
 
Ofwel terug naar PLi 4
Ofwel overstappen naar OpenaTV

De keuze staat jou vrij. Wij dwingen echt niemand om bij OpenPLi te blijven. ;)
Misschien goed als jij jouw klacht bij nexTV neerlegt. Hoe meer klachten er daar neergelegd worden hoe beter.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #30 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 19 February 2018 - 21:07

Ik denk dat SatDreamgr ook een goede keuze is vwb de drivers.

 

Yep WanWizard.

 

M.a.w. heb ik de volgende 2 keuzes bij het volgende screen of death :

 

Ofwel terug naar PLi 4

Ofwel overstappen naar OpenaTV


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #31 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 21:13

 

 M.a.w. heb ik de volgende 2 keuzes bij het volgende screen of death :
 
Ofwel terug naar PLi 4
Ofwel overstappen naar OpenaTV

De keuze staat jou vrij. Wij dwingen echt niemand om bij OpenPLi te blijven. ;)
Misschien goed als jij jouw klacht bij nexTV neerlegt. Hoe meer klachten er daar neergelegd worden hoe beter.

 

 

Wie of wat is nexTV Frenske ?

En hoe leg ik een klacht neer bij hen ? want dat zal ik zeker doen !


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #32 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 19 February 2018 - 22:44

Nextv is de nieuwe eigenaar van Xtrend. Zie hier hun website incl. een mail mogelijkheid. http://www.nextv.kr/


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #33 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 19 February 2018 - 23:29

Nextv is de nieuwe eigenaar van Xtrend. Zie hier hun website incl. een mail mogelijkheid. http://www.nextv.kr/

 

Ik heb hen een mailtje gestuurd Frenske.

Alle beetjes helpen (hopelijk) 


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #34 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 20 February 2018 - 00:04

Verwacht er maar niet teveel van. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #35 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 20 February 2018 - 15:59

 

 

 

Indien de "overscan" (whathever that is) de culprit is : Hoe schakel ik heb dan voor eens en voor altijd uit op mijn ET8000 ?

 

Zou OpenaTV een betere oplossing zijn voor mijn beestje ?

 

Ik heb bij mijn et8000 de osdpositionsetup verwijderd.. daarna helemaal geen problemen meer gehad.

 

 

Hoe doe dat Jos ? Dat wil ik ook heel graag proberen.

 

hoofdmenu - applicaties - druk rood (verwijderen plugins) - systemplugin..  daar staat ergens osdpositionsetup deze verwijderen. 

Of via telnet "opkg remove enigma2-plugin-systemplugins-osdpositionsetup"

 

 

Dat heb ik gisteren ook gedaan Jos.

Tot nu toe geen probleem gehad.

Hopelijk blijft het zo.

Dank voor de tip.

 

Maar waar dient die osdpositionsetup eigenlijk ?


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #36 josjansen

  • Senior Member
  • 342 posts

+2
Neutral

Posted 20 February 2018 - 16:38

 

 

 

 

Indien de "overscan" (whathever that is) de culprit is : Hoe schakel ik heb dan voor eens en voor altijd uit op mijn ET8000 ?

 

Zou OpenaTV een betere oplossing zijn voor mijn beestje ?

 

Ik heb bij mijn et8000 de osdpositionsetup verwijderd.. daarna helemaal geen problemen meer gehad.

 

 

Hoe doe dat Jos ? Dat wil ik ook heel graag proberen.

 

hoofdmenu - applicaties - druk rood (verwijderen plugins) - systemplugin..  daar staat ergens osdpositionsetup deze verwijderen. 

Of via telnet "opkg remove enigma2-plugin-systemplugins-osdpositionsetup"

 

 

Dat heb ik gisteren ook gedaan Jos.

Tot nu toe geen probleem gehad.

Hopelijk blijft het zo.

Dank voor de tip.

 

Maar waar dient die osdpositionsetup eigenlijk ?

 

 

Hiermee kun je de horizontale en verticale positie van de osd regelen. Dus groter of kleiner maken zodat ie precies in het scherm past... Als je goed kijkt is de osd nu kleiner dan het beeld van de tv. dit komt omdat je de osdpositionsetup hebt verwijderd.


Edited by josjansen, 20 February 2018 - 16:41.

ET8000  

Oscam

Openpli 6.2


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #37 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 20 February 2018 - 17:20

 

 

 

 

 

Indien de "overscan" (whathever that is) de culprit is : Hoe schakel ik heb dan voor eens en voor altijd uit op mijn ET8000 ?

 

Zou OpenaTV een betere oplossing zijn voor mijn beestje ?

 

Ik heb bij mijn et8000 de osdpositionsetup verwijderd.. daarna helemaal geen problemen meer gehad.

 

 

Hoe doe dat Jos ? Dat wil ik ook heel graag proberen.

 

hoofdmenu - applicaties - druk rood (verwijderen plugins) - systemplugin..  daar staat ergens osdpositionsetup deze verwijderen. 

Of via telnet "opkg remove enigma2-plugin-systemplugins-osdpositionsetup"

 

 

Dat heb ik gisteren ook gedaan Jos.

Tot nu toe geen probleem gehad.

Hopelijk blijft het zo.

Dank voor de tip.

 

Maar waar dient die osdpositionsetup eigenlijk ?

 

 

Hiermee kun je de horizontale en verticale positie van de osd regelen. Dus groter of kleiner maken zodat ie precies in het scherm past... Als je goed kijkt is de osd nu kleiner dan het beeld van de tv. dit komt omdat je de osdpositionsetup hebt verwijderd.

 

 

Hey Jos

Bij mij is dat niet het geval, het hele scherm zit precies vol tot aan de randen en tot in de hoeken (na het verwijderen  van osdpositionsetuo).

Maar ik herinner mij dat ik in de settings van mijn Samsung TV destijds iets gedisabled heb dat met overscan te maken heeft.

Dat laatste zal ik eens terugzoeken want ik ben vergeten wat het precies was (ik heb er wel lang naar moeten zoeken destijds).


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #38 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 20 February 2018 - 17:32

Ja, dat hangt aan elkaar vast.

 

De hele TV wereld zit nog in de jaren 70's van de vorige eeuw, alle digitale schermen van vandaag de dag hebben nog steeds de overscan standaard aan staan. De STB fabrikanten kunnen dus niet anders dan daar rekening mee houden, en dus zijn de driver defaults zodanig dat de OSD niet gepositioneerd wordt van 0,0 tot 1920,1080, maar van 23,23 tot 1897,1047. En dat past het in de meeste gevallen heel redelijk.

 

Als dan op de TV de overscan uit zet, dan zul je zien dat je rond de OSD een rand beeld hebt dat niet bedekt wordt. En andersom als je op de STB de overscan corrigeert, dan valt een deel van de OSD buiten beeld.

 

Dus: Overscan overal uit, of overscan overal aan. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #39 josjansen

  • Senior Member
  • 342 posts

+2
Neutral

Posted 20 February 2018 - 18:10

 

 

 

 

 

 

Indien de "overscan" (whathever that is) de culprit is : Hoe schakel ik heb dan voor eens en voor altijd uit op mijn ET8000 ?

 

Zou OpenaTV een betere oplossing zijn voor mijn beestje ?

 

Ik heb bij mijn et8000 de osdpositionsetup verwijderd.. daarna helemaal geen problemen meer gehad.

 

 

Hoe doe dat Jos ? Dat wil ik ook heel graag proberen.

 

hoofdmenu - applicaties - druk rood (verwijderen plugins) - systemplugin..  daar staat ergens osdpositionsetup deze verwijderen. 

Of via telnet "opkg remove enigma2-plugin-systemplugins-osdpositionsetup"

 

 

Dat heb ik gisteren ook gedaan Jos.

Tot nu toe geen probleem gehad.

Hopelijk blijft het zo.

Dank voor de tip.

 

Maar waar dient die osdpositionsetup eigenlijk ?

 

 

Hiermee kun je de horizontale en verticale positie van de osd regelen. Dus groter of kleiner maken zodat ie precies in het scherm past... Als je goed kijkt is de osd nu kleiner dan het beeld van de tv. dit komt omdat je de osdpositionsetup hebt verwijderd.

 

 

Hey Jos

Bij mij is dat niet het geval, het hele scherm zit precies vol tot aan de randen en tot in de hoeken (na het verwijderen  van osdpositionsetuo).

Maar ik herinner mij dat ik in de settings van mijn Samsung TV destijds iets gedisabled heb dat met overscan te maken heeft.

Dat laatste zal ik eens terugzoeken want ik ben vergeten wat het precies was (ik heb er wel lang naar moeten zoeken destijds).

 

 

Ik heb op mijn tv de overscan uit staan dus ik heb rondom een rand van ongeveer 5 cm. Maar mijn tv is 65 inch dus ik kan daar goed mee leven.

Het idee is trouwens niet van mij om de osdpositionsetup te verwijderen, maar ik heb die wijsheid van @Littlesat.


ET8000  

Oscam

Openpli 6.2


Re: Verschil tussen 6.0 en 6.1 #40 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 20 February 2018 - 18:13

Ja, dat hangt aan elkaar vast.

 

De hele TV wereld zit nog in de jaren 70's van de vorige eeuw, alle digitale schermen van vandaag de dag hebben nog steeds de overscan standaard aan staan. De STB fabrikanten kunnen dus niet anders dan daar rekening mee houden, en dus zijn de driver defaults zodanig dat de OSD niet gepositioneerd wordt van 0,0 tot 1920,1080, maar van 23,23 tot 1897,1047. En dat past het in de meeste gevallen heel redelijk.

 

Als dan op de TV de overscan uit zet, dan zul je zien dat je rond de OSD een rand beeld hebt dat niet bedekt wordt. En andersom als je op de STB de overscan corrigeert, dan valt een deel van de OSD buiten beeld.

 

Dus: Overscan overal uit, of overscan overal aan. ;)

 

Hi WanWizard dat is interessant.

Ik wil nu toch effe wat natrekken ivm mijn combinatie ET8000 en mijn Samsung TV.

Die et8000 heb ik gekocht in juli 2014 met OpenPLI geïnstalleerd.

Kun jij mij vertellen welke PLi-versie dat op dat ogenblik was ?


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users