Jump to content


Photo

Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ?


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 27 April 2018 - 11:31

Ik zou graag de 3.5 HDD (1TB waarvan ocharme 50 GB gebruikt wordt) in mijn ET8000 vervangen door een 2.5 HDD of een SSD van pakweg 250 of 125 GB GB.

Maar hoe doe ik dat ?

 

Kan ik op mijn PC de nieuwe HDD formatten en zo ja in welk format ? FAT of FAT32 of NTFS of nog iets anders ?

Of moet ik hem eerst formatten in mijn ET8000 ? Indien ja, hoe doe ik dat ?

En dan de hele inhoud van mijn gemappede box HDD ernaar toe kopieren vanaf mijn PC ?

 

Maak mijn wat wijzer please  :)

 

 


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #2 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 April 2018 - 11:40

FAT32 is volgens mij mogelijk, maar OpenPLi gebruikt normaliter Ext3/4 voor harde schijven en ik zou niet durven zeggen of een FAT32-geformatteerde schijf automatisch herkend wordt, het zou kunnen dat daar handwerk voor nodig is.

Ik denk dat het daarom verstandig is toch maar Ext3 of -4 te gebruiken, het is tenslotte een Linuxontvanger. Nadeel voor jou is dat Windows daar niet veel van snapt. Als je geen Linux op je PC hebt kun je het best een Live-systeem (voorbeeld https://nl.opensuse....:Live_USB_stick ) op USB-stick zetten, zodat je je PC tijdelijk op Linux kunt booten zonder het te installeren.

Ik zou niet via het netwerk overzetten, met de snelheid van de netwerkpoort in de ET8000 duurt dat voor eeuwig. Beide schijven op de PC aansluiten, de nieuwe formatteren en gegevens overzetten.

Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 27 April 2018 - 11:40

Ok, SSD heeft geen zin, staat een mooi stuk over (door mijn voorganger geschreven ;) ) in de Wiki https://wiki.openpli...ellite_receiver

 

Als je de "nieuwe HDD" in je box onder PLi laat initialiseren, dan wordt het ext3/ext4, dat is de "oude HDD" waarschijnlijk ook.  Indien je die op je PC aansluit en je gebruikt Windows dan is het wat lastiger, omdat Windows default ext3/4 niet begrijpt.


Edited by 40H3X, 27 April 2018 - 11:44.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 27 April 2018 - 11:42

Eerste stap is even kijken wat er in kan. Sommige boxen hebben een disk bracket voor alleen 3,5", sommige ondersteunen ook 2,5". In het eerste geval moet je een adapter hebben.

 

Tweede stap is kijken wat je wil. SSD is overkill voor een STB. Duur, en de box kan niks met de snelheid, dus gewoon voor een HDD gaan. 2,5" disks zijn goedkoop, stil, en in veel gevallen zuinig. Ik heb er een 1,5TB 2,5" disk in, en die is onhoorbaar.

 

Derde stap is ombouwen: oude disk uit de box, nieuwe disk in de box, dan de disk formatteren van uit het menu. Die optie optimaliseert het file systeem voor opnames (grote bestanden met veelal seriele toegang).

 

Vierde stap is data omzetten. Daar zijn een aantal opties voor:

  • Disk tijdelijk in de PC plaatsen.
    • Als het een Windows PC is, en je hebt een beetje verstand van linux, de PC booten met linux-live CD, DVD, of USB stick, die herkent de disk direct, en je kunt dan met FTP de data overzetten
    • Als het een Windows PC is, en bovenstaande is geen optie, kun je ook een ext3/ext4 driver installeren van sourceforge.
  • Koop een SATA-to-USB bridge (die gebruik ik altijd), dan kun je de disk gewoon als USB disk op de STB aansluiten, en de boel lokaal overzetten.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #5 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 April 2018 - 11:42

Een andere optie kan zijn een externe USB-behuizing die je voor een prikkie op Aliexpress koopt voor de 2.5-inch schijf. Op die manier kan je beide schijven op de ontvanger aansluiten en zo op de ontvanger zelf de gegevens overzetten. Dan heb je de PC niet nodig.

Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 27 April 2018 - 12:01

 

Koop een SATA-to-USB bridge (die gebruik ik altijd), dan kun je de disk gewoon als USB disk op de STB aansluiten, en de boel lokaal overzetten.

 

maI2T3l2hmLQ_u3hpaaQYgQ.jpg
 

USB 3 to SATA Adapter

 

is een must als je een keer een HDD -> SSD wilt omzetten, daarmee is een "oude" PC/Labtop plotseling weer acceptabel...


Edited by 40H3X, 27 April 2018 - 12:02.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 27 April 2018 - 12:04

Ik heb een wat meer uitgebreide, die ook nog IDE doet, en een aparte voeding heeft voor disks die te veel trekken voor een USB aansluiting. Voor een 2,5" diskje voldoet dit echter prima. Ik zou alleen wel zorgen voor USB2 compatibiliteit. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #8 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 27 April 2018 - 12:37

Eventjes wat meer uitleg van mijn kant 

 

De kabel die @WanWizard aanhaald heb ik, dus dat is geen geen probleem.
 

Mijn box hangt aan mijn PC via 1GHz Ethernet.
Die 50 GB die op mijn ET8000 HDD staan zullen geen eeuwigheid duren indien ik die naar mijn PC kopieer in de achtergrond denk ik (dat kan ik ook s'nachts laten gebeuren).

Eenmaal die nieuwe HDD in mijn box geformat/geïnitialiseerd is kan ik dan de omgekeerde copy doen van mijn PC terug naar naar de nieuwe disk in de box maar ik weet niet of de box dat herkennen.

Wat denken jullie van deze aanpak ?


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 27 April 2018 - 12:40

Als je zo'n kabel hebt, zou ik gewoon mijn volgorde volgen, en de oude disk na de swap direct op de box aansluiten.

 

Daarna kun je gewoon vanuit de movielist een move doen van de bestanden. Als je disk een "movie" directory heeft kun je die gewoon moven naar de nieuwe disk. Dat kan even duren, maar kan gewoon terwijl je de box gebruikt.

 

Dan hoef je niks ingewikkelds te doen met je PC.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #10 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 27 April 2018 - 12:50

Als je zo'n kabel hebt, zou ik gewoon mijn volgorde volgen, en de oude disk na de swap direct op de box aansluiten.

 

Daarna kun je gewoon vanuit de movielist een move doen van de bestanden. Als je disk een "movie" directory heeft kun je die gewoon moven naar de nieuwe disk. Dat kan even duren, maar kan gewoon terwijl je de box gebruikt.

 

Dan hoef je niks ingewikkelds te doen met je PC.

In PLi 6.2 is er voor de movielist een mooie plugin: 'moviemanager'. Daarmee kan je vele (alle) bestanden tegelijk laten kopiëren/verplaatsen.



Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #11 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 27 April 2018 - 15:26

@WanWizard

@Rob van der Does

@40H3X

@Zuppelan

 

Dank voor de input, die neem ik allemaal mee.

 

Ik weet nog niet wanneer ik tot de ombouw overga, maar ik kom hier zeker terug wanneer het gebeurd is (en hoe).


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #12 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 27 April 2018 - 18:05

Mijn box hangt aan mijn PC via 1GHz Ethernet.
Die 50 GB die op mijn ET8000 HDD staan zullen geen eeuwigheid duren indien ik die naar mijn PC kopieer in de achtergrond denk ik (dat kan ik ook s'nachts laten gebeuren).
Eenmaal die nieuwe HDD in mijn box geformat/geïnitialiseerd is kan ik dan de omgekeerde copy doen van mijn PC terug naar naar de nieuwe disk in de box maar ik weet niet of de box dat herkennen.


Werkt prima, als je nog 50GB vrij hebt op je PC. Kopieer met FTP (filezilla bijvoorbeeld), dat gaat sneller dan met file sharing.

50GB kopieren zal (uitgaande van 50MB/s effectief wat vrij normaal is voor de ET8000) iets meer dan een kwartier duren. Dus da's prima te doen.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #13 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 27 April 2018 - 18:43

 

Mijn box hangt aan mijn PC via 1GHz Ethernet.
Die 50 GB die op mijn ET8000 HDD staan zullen geen eeuwigheid duren indien ik die naar mijn PC kopieer in de achtergrond denk ik (dat kan ik ook s'nachts laten gebeuren).
Eenmaal die nieuwe HDD in mijn box geformat/geïnitialiseerd is kan ik dan de omgekeerde copy doen van mijn PC terug naar naar de nieuwe disk in de box maar ik weet niet of de box dat herkennen.


Werkt prima, als je nog 50GB vrij hebt op je PC. Kopieer met FTP (filezilla bijvoorbeeld), dat gaat sneller dan met file sharing.

50GB kopieren zal (uitgaande van 50MB/s effectief wat vrij normaal is voor de ET8000) iets meer dan een kwartier duren. Dus da's prima te doen.

 

 

Ik weet nog niet precies wat Linux of Enigma2 precies op een naakte HDD zet tijdens een format door de box.

 

Indien ik na de format enkel de folder "Movie" en "Backup" moet terugzetten + mijn eigen folders met "mp3-muziek", "leuke videootjes" en "bewaarde opgenomen films uit de movie folder" dan denk ik dat ik met de file manager van Windows 10 heel snel klaar ben.

M.a.w. ik zal er volgende week maar eens aan beginnen.


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #14 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 27 April 2018 - 18:49

 

 

Koop een SATA-to-USB bridge (die gebruik ik altijd), dan kun je de disk gewoon als USB disk op de STB aansluiten, en de boel lokaal overzetten.

 

maI2T3l2hmLQ_u3hpaaQYgQ.jpg
 

USB 3 to SATA Adapter

 

is een must als je een keer een HDD -> SSD wilt omzetten, daarmee is een "oude" PC/Labtop plotseling weer acceptabel...

 

 

Klopt dat heb ik op die manier gedaan toen ik de 2.5" HDDs in mijn Laptop en Notebook vervangen heb door SSDs


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 29 April 2018 - 09:10

Ik heb een wat meer uitgebreide, die ook nog IDE doet, en een aparte voeding heeft voor disks die te veel trekken voor een USB aansluiting. Voor een 2,5" diskje voldoet dit echter prima. Ik zou alleen wel zorgen voor USB2 compatibiliteit. 

Het lijkt op degene die ik heb en die is USB3. Haalt qua snelheid gewoon de complete snelheid van de disk...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 29 April 2018 - 09:12

Voor goedkope laptop's zijn (waren) er zijn "nep"-SSD's, die zijn erg traag maar ook heel goedkoop, omdat het in feite eMMC (= SD) techniek is. Dat zou wel eens ruim voldoende kunnen zijn opnemen op een STB. Sommige ontvangers hebben ook gewoon een SD card slot, dat kun je ook overwegen. Scheelt dan in ieder geval herrie en warmte. En makkelijk overzetten naar je PC.


Edited by Erik Slagter, 29 April 2018 - 09:12.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #17 pameijer

  • Senior Member
  • 122 posts

+3
Neutral

Posted 29 April 2018 - 19:49

Ik heb een wat meer uitgebreide, die ook nog IDE doet, en een aparte voeding heeft voor disks die te veel trekken voor een USB aansluiting. Voor een 2,5" diskje voldoet dit echter prima. Ik zou alleen wel zorgen voor USB2 compatibiliteit. 

Heb je een link naar deze adapter? Klinkt goed!



Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 29 April 2018 - 22:13

Die van mij is een Sitecom maar al jaren oud, en niet meer leverbaar.

 

De CN-334 komt in de buurt, maar vereist een directe connectie op de disk, terwijl die van mij kabels heeft, zodat je ook een disk in een PC makkelijk kunt aansluiten zonder dat je deze eerst uit moet bouwen. Niet noodzakelijk natuurlijk, maar een persoonlijk requirement.

 

De vraag is ook of je vandaag de dag nog IDE support nodig hebt...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #19 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2018 - 19:26

Die van mij kost minder dan 10 euro, dat heeft ook wel iets ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe kopieer ik de HDD van mijn box naar een nieuwe lege HDD ? #20 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 4 May 2018 - 19:25

Ik kreeg er zelfs geld bij!


Dezelfde disk in een USB3 behuizing was goedkoper dan zonder behuizing. Heb 'm opengebroken, de disk in de settop ingebouwd, en het USB-SATA deel ervan werkt prima op allerlei schijven.
Real musicians never die - they just decompose


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users