Jump to content


Photo

Schoonmoeder op afstand.....


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 11 May 2018 - 21:29

Dear all...

 

Bij mijn schoonmoeder een pli box neer gezet, mesn is zo blij dat ze eindelijk de zenders op haar volgorde heeft, en het gemak...... jaren eerder moeten doen zegt ze.,.

 

Alleen wij gebruiken de hdd als movieplayer ..

En wat denk je bijna 80, maar dat wil ik ook....

 

externe schijf aan de zgemma h2h, en goan mit die banoan...

:D 

Mooier veel oude doos series gedownload, en erop ..

En ik zie haar zoveel lachen om de tijd van toen, erg leuk genieten...

 

Alleen ik vroeg me af, kan ik die schijf van hieruit misschien zien?

En mooier, kan ik de films en series die ik vind vanuit thuis op haar hdd zetten...

 

Is er iemand die het een klein beetje in jip en Janneke kan...

 

Zou makkelijk zijn om bijv. via FTP oid de schijf van schoonmoeder vol te stampen..

 

 

Hopelijk..

Alvast bedankt!!

vooral namens mijn lieve schoonmoeder! :wub: 

 


Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Schoonmoeder op afstand..... #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 11 May 2018 - 23:02

Openzetten van de box op het internet is een slecht idee.

 

Als schoonmoeder internet heeft (lijkt me van wel, anders is dit zo wie zo lastig ;)), dan kun je wellicht een VPN tunnel opzetten tussen jou router en haar router?

 

Lukt dat niet, dan kun je wellicht ergens bij jou een OpenVPN server inrichten, en op de Zgemma de OpenVPN client zetten en die een tunnel naar je thuis laten maken? Zo doe ik het remote beheer bij mijn ouders...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schoonmoeder op afstand..... #3 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,013 posts

+639
Excellent

Posted 12 May 2018 - 08:12

Open zetten van de box naar het internet is idd een risico.  Maar toch kun je wat maatregelen nemen om het risico te beperken.

 

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar dit is hoe ik het zou aanpakken:

 

1. In de router van Uw schoonmoeder, moet je de FTP poort (standaard is dit 21) open zetten en forwarden naar het IP adres van de Zgemma.

 

2. Je kunt nu vanaf jouw locatie inloggen op de Zgemma van Uw schoonmoeder met een FTP programma (FileZilla) en username en paswoord van de Zgemma.

 

 

Dit is de setup zonder extra maatregelen.  Wat kun je doen om het veiliger te maken.

 

1.  Een zeer strek paswoord kiezen.

 

2. De standaard FTP poort (21) niet forwarden in de router.  maar bv een andere port kiezen in de router (bv. 7852) en deze forwarden in de router naar het IP adres van de Zgemma en poort 21 in de Zgemma.  (Vanaf Uw locatie grebruik je dan port 7852 om te verbinden)

 

3. Een regel definieren bij de portforwarding dat alleen inkomende verbindingen accepteert vanaf Uw static IP adres.   U kunt dan alleen maar verbinden naar de Zgemma vanaf Uw IP adres.

Zo misschien moet je ook een regel toevoegen dat verbindingen vanaf locale IP adressen toegestaan zijn, anders kun je niet meer verbinden met de Zgemma via FTP als bij je schoonmoeder thuis bent.

 

 

Willy

 

PS:  als je dynamische IP-adressen hebt (d.i. jouw IP-address verandert regelmatig) dan heb je wel een probleem.  Ofwel zet je dan een dynDNS op ofwel moet je regelmatig het IP-address aanpassen om te kunnen inloggen.


Edited by doglover, 12 May 2018 - 08:23.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Schoonmoeder op afstand..... #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,639 posts

+459
Excellent

Posted 12 May 2018 - 10:33

FTP drect openzetten is een slecht idee, ook al gebruik je een andere poort, die is door een robot zo gescanned.

In dit geval is alleen een VPN verbinding de beste optie.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Schoonmoeder op afstand..... #5 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 May 2018 - 11:39

Je kunt de FTP-poort natuurlijk firewallen: Alleen het IP-adres van Dylantje erbij laten. Het via SSH doen is ook een optie, da's wel veilig. VPN is het meest sjiek.

Re: Schoonmoeder op afstand..... #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 12 May 2018 - 11:58

SSH is inderdaad een prima alternatief, daarover kun je alles doen, ook bestanden overzetten. Gebruik dan bij voorkeur wel een public key setup, en geen username/wachtwoord.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schoonmoeder op afstand..... #7 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,013 posts

+639
Excellent

Posted 12 May 2018 - 13:27

SSH is inderdaad een prima alternatief, daarover kun je alles doen, ook bestanden overzetten. Gebruik dan bij voorkeur wel een public key setup, en geen username/wachtwoord.

 

Hiervoor moet je in de router poort 22 forwarden naar de Zgemma.

Een SFTP server draait wel niet op de Zgemma.  Maar je kunt dan via PUtty wel alles doen via de CLI.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Schoonmoeder op afstand..... #8 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,013 posts

+639
Excellent

Posted 12 May 2018 - 13:30

ER is wel Package: openssh-sftp-server dat je kunt installeren.

Maak hierin een gebruiker aan.  En dan kun je via bv FileZilla en SFTP (FTP over SSH) alles doen wat je maar wilt.

 

Willy

 

 

Edit:  In 6.2RC schijnt dit standaard geinstalleerd te zijn.

Het is mij in ieder geval gelukt via de publiek key setup en Filezilla een verbinding te maken.


Edited by doglover, 12 May 2018 - 13:36.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Schoonmoeder op afstand..... #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 12 May 2018 - 13:54

Die zou ook in andere image versies moeten werken.

 

Je kunt anders even checken of je "/usr/libexec/sftp-server" hebt. Die komt in 6.2-release uit "openssh-sftp-server - 7.3p1-r0.2" en die staat standaard geinstalleerd. Ik heb niks ouders draaien op dit moment, dus ik kan niet zien hoe dat in 6.1-release zit.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schoonmoeder op afstand..... #10 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,013 posts

+639
Excellent

Posted 12 May 2018 - 14:21

In PLi 6.0 komt de file niet voor.

 

Onder PLi6.2 komt ie wel voor.

 

Ik weet het niet hoe het in PLi 6.1 zit.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Schoonmoeder op afstand..... #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 12 May 2018 - 14:56

Mooi, dan lost dat probleem zich vanzelf op. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schoonmoeder op afstand..... #12 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 12 May 2018 - 19:22

De sftp-server is niet nodig, je kunt ook met "scp" werken (of, als je een inferieur OS op je PC draait, "winscp").

Een SSH poort forwarden is prima veilig, gebruik liefst een key-pair. Een wachtwoord is niet bijster veilig, en ook nog eens minder handig. In tegenstelling tot andere protocollen houdt SSH je box ook veilig als je die net aan het voorzien bent van nieuwe software.

En naast bestanden overdragen kun je ook de doos onderhouden en bedienen. De settop welteverstaan he...
Real musicians never die - they just decompose

Re: Schoonmoeder op afstand..... #13 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,639 posts

+459
Excellent

Posted 12 May 2018 - 19:51

Lolbroek ;)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Schoonmoeder op afstand..... #14 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 12 May 2018 - 20:47

kan niet echt antwoorden, forum werkt niet echt

Ik ben een bouwvakker...

Dus niet te moeilijk.

mijn chrome werkt niet

edge doet het zonder spaties

dus please make the forum better....
like befor.

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Schoonmoeder op afstand..... #15 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,639 posts

+459
Excellent

Posted 12 May 2018 - 21:20

Ik heb het maar even leesbaar gemaakt en dat ligt echt niet aan het forum maar eerder aan de combi os en browser.

Edge browser :( :( je zou er maar mee moeten werken ...

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Schoonmoeder op afstand..... #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 12 May 2018 - 22:03

mijn chrome werkt niet

 

Naar https://openpli.org gaan, op Ctrl-Shift-I drukken, Kiezen voor "Application" in het menu van het window dat dan opent, links onder "Storage" op "Cookies" klikken, en als dat opent op "openpli.org". Dan opent de lijst met cookies. Daarboven staat een icoontje van een rondje met een streep er door, en als je de muis daar op zet zegt dat ikoon "clear all". Klik daar op om de cookies te wissen.

 

Sluit nu dat window, en herlaad de website. Je moet dan een rode banner bovenin krijgen. Klik die weg met de link rechts, kies dan Forums, en log in op het forum. Dat zou nu weer moeten werken.

 

Dit is wellicht wat omslachtig, maar een stuk beter dan het standaard advies om dan maar alles weg te gooien. Dat het in Edge (of een andere browser) wel werkt is omdat je daar bepaalde cookies niet hebt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Schoonmoeder op afstand..... #17 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,013 posts

+639
Excellent

Posted 13 May 2018 - 08:45

De sftp-server is niet nodig, je kunt ook met "scp" werken (of, als je een inferieur OS op je PC draait, "winscp").

Een SSH poort forwarden is prima veilig, gebruik liefst een key-pair. Een wachtwoord is niet bijster veilig, en ook nog eens minder handig. In tegenstelling tot andere protocollen houdt SSH je box ook veilig als je die net aan het voorzien bent van nieuwe software.

En naast bestanden overdragen kun je ook de doos onderhouden en bedienen. De settop welteverstaan he...

 

 

idd SFTP is niet nodig.

 

Op windows gebruik WINscp en connecteer via een key-pair.  werkt ook op OPenPLi 6.0 en wss ook op oudere versies.

 

Toch eens samenvatten wat je moet doen. 

1. In de router van Uw schoonmoeder, moet je de SSH poort (standaard is dit 22) open zetten en forwarden naar het IP adres van de Zgemma.

 

2. Op de Zgemma van Uw schoonmoeder een log-in key-pair aanmaken.

Hoe dit te doen staat excellent beschreven op:  http://www.milosoftw...p?body=dropbear

Is wel in het engels.

 

3. WINscp downloaden en installeren op uw Windows PC.  https://winscp.net/d....13.2-Setup.exe

 

4. WINscp configureren.  Zie de aangehechte screenshots.

 

Willy

Attached Files


Edited by doglover, 13 May 2018 - 08:46.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Schoonmoeder op afstand..... #18 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 13 May 2018 - 10:20

 

mijn chrome werkt niet

 

Naar https://openpli.org gaan, op Ctrl-Shift-I drukken, Kiezen voor "Application" in het menu van het window dat dan opent, links onder "Storage" op "Cookies" klikken, en als dat opent op "openpli.org". Dan opent de lijst met cookies. Daarboven staat een icoontje van een rondje met een streep er door, en als je de muis daar op zet zegt dat ikoon "clear all". Klik daar op om de cookies te wissen.

 

Sluit nu dat window, en herlaad de website. Je moet dan een rode banner bovenin krijgen. Klik die weg met de link rechts, kies dan Forums, en log in op het forum. Dat zou nu weer moeten werken.

 

Dit is wellicht wat omslachtig, maar een stuk beter dan het standaard advies om dan maar alles weg te gooien. Dat het in Edge (of een andere browser) wel werkt is omdat je daar bepaalde cookies niet hebt.

 

 

 

mm voor mijn chrome werkt het niet...

Kon 1 keer normaal inloggen en een tpic bezoeken daarna meteen weer verwijzing naar startpagina..

Ik zie die rode balk ook niet nadat ik alles heb gecleand..

 

Dus er gaat ergens iets..


Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Schoonmoeder op afstand..... #19 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 13 May 2018 - 10:24

 

De sftp-server is niet nodig, je kunt ook met "scp" werken (of, als je een inferieur OS op je PC draait, "winscp").

Een SSH poort forwarden is prima veilig, gebruik liefst een key-pair. Een wachtwoord is niet bijster veilig, en ook nog eens minder handig. In tegenstelling tot andere protocollen houdt SSH je box ook veilig als je die net aan het voorzien bent van nieuwe software.

En naast bestanden overdragen kun je ook de doos onderhouden en bedienen. De settop welteverstaan he...

 

 

idd SFTP is niet nodig.

 

Op windows gebruik WINscp en connecteer via een key-pair.  werkt ook op OPenPLi 6.0 en wss ook op oudere versies.

 

Toch eens samenvatten wat je moet doen. 

1. In de router van Uw schoonmoeder, moet je de SSH poort (standaard is dit 22) open zetten en forwarden naar het IP adres van de Zgemma.

 

2. Op de Zgemma van Uw schoonmoeder een log-in key-pair aanmaken.

Hoe dit te doen staat excellent beschreven op:  http://www.milosoftw...p?body=dropbear

Is wel in het engels.

 

3. WINscp downloaden en installeren op uw Windows PC.  https://winscp.net/d....13.2-Setup.exe

 

4. WINscp configureren.  Zie de aangehechte screenshots.

 

Willy

 

 

 

 

Willy THANKS>.

 

Dit is veilig.. dus?

 

Wel ene vraagje [ voordat ik begin ] 

 

Klopt het dat ik via putty op de box van sm een bestandje aan moet maken?

Maar in de screenshots staat het bestandje op de winscp pc [ dus bij mij ]

Moet ik dat bestandje mee naar huis nemen oid???

 

Waar vind ik het bestandje op mijn sm box?

 

Winscp ken ik.dus die moet lukken


Edited by dylantje, 13 May 2018 - 10:24.

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Schoonmoeder op afstand..... #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,612 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 May 2018 - 11:45

mm voor mijn chrome werkt het niet...

Kon 1 keer normaal inloggen en een tpic bezoeken daarna meteen weer verwijzing naar startpagina..

Ik zie die rode balk ook niet nadat ik alles heb gecleand..

 

Dus er gaat ergens iets..

 

Dat is duidelijk.

 

Maar erg maf is het wel. De cookie wordt aangemaakt door de homepage. Als inloggen gewerkt heeft en nu niet meer, dan is er iets dat iets in jou Chrome dat iets verwijderd of blokkeert.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users