Jump to content


Photo

rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500

rotor posities opslaan

  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 17 May 2018 - 21:04

Het lukt mij niet om de rotor posities op te slaan vanuit het menu rotor instellingen van openpli 6.1. Ik gebruik een Mutant hd 1500. Met een schotel met dubbele kop is het geen enkel probleem om deze op te slaan maar met de keuze rotor, welke ik thuis gebruik, lukt het niet zoals gezegd. Het is me gelukt om op de frequentie van bijv. Ned 1 (23,5) of ARD 1(19.2) een goed signaal te krijgen maar als ik dan uit het menu ga is de box meteen de instellingen weer kwijt. Hoe kan ik dit oplossen??

 

B.v.d. voor de oplossing,

 

m.vr.gr.      Mari.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 17 May 2018 - 22:10

Toevallig heb ik dat gisteren ook ervaren met mijn Duo. Uiteindelijk is het wel gelukt maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet kan aangeven waardoor het ineens wél werkte. Ik ga het morgen nog eens testen en laat het weten.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #3 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 17 May 2018 - 22:19

Ben benieuwd, alvast bedankt voor de moeite.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #4 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 18 May 2018 - 09:25

Als er settings niet opgeslagen wordt dan denk ik aan een volle flash (openpli 6.2 is ietsje groter geworden)... Kan je eens je output geven van 'df' via de console (putty/telnet).Die kan je ook via de gele toets zien daar waar de de boxinfo zit... (Menu->Informatie->Uw Ontvanger->Geel->2x naar rechts ff uit het hoofd).


Edited by littlesat, 18 May 2018 - 09:26.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #5 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 18 May 2018 - 11:56

Littlesat, ik heb versie 6.1 op de box. Kun je voor mij iets duidelijker zijn omtrend "df". weet niet wat hiermee bedoeld wordt. Ik heb wel de dmesg gevonden via het menu en ik kan wel via het netwerk kontakt maken met de box via dcc-e2.

 

Alvast bedankt voor je meedenken.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 18 May 2018 - 12:17

Een HD1500 moet voldoende ruimte hebben in flash, zowel met 6.1 als 6.2, zelfs met wat additionele plugins. Dus ik vermoed niet dat een volle flash hier het probleem is.

 

Als je via dcc kunt inloggen, dan kun je op de commandline het commando "df -h" in tikken, en het resultaat daarvan knippen en hier plakken...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #7 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 18 May 2018 - 12:43

Er zit in de setupwizard blijkbaar een foutje die niet eerder gezien is. Ikzelf gebruik pas sinds kort weer mijn rotor en constateerde het ook.

Zojuist getest met een verse flash en gelijk geprobeerd om te achterhalen wanneer het wel opgeslagen wordt. Uiteindelijk bleek de oplossing simpel.

In de setupwizard MOET je eerst de gewenste satellieten kiezen met de 'Ok' toets. Echter sluit je daarmee de configuratie van de betreffende tuner.

 

Attached File  rotating setup duo.PNG   139.5KB   5 downloads

 

Nu de oplossing.

 

Je gaat nadat je de setupwizard afgesloten hebt naar de tuner setup en kiest daar opnieuw voor de rotor en kiest dan de gewenste satellieten en sla dit op met de groene toets.

Het moet gefixt worden maar hiermee heb je in ieder geval een tijdelijke oplossing.

 

Attached File  rotating setup2 duo.PNG   599.53KB   2 downloads

 

 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #8 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 18 May 2018 - 12:52

Ik ga het straks meteen proberen, moet nu ff weg.

Laat zo snel mogelijk mijn bevinding weten, bedankt.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #9 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 18 May 2018 - 13:32

Ik heb het geprobeerd maar het lukt me nog steeds niet!! Ik kan de astra1 en de astra3 kiezen en deze opslaan. Nu ga ik signaal zoeken, lukt ook nog alleen krijg ik geen mogelijkheid dit op te slaan. Als ik dan uit de wizard ga is de box meteen zijn signaal kwijt.

Wat me opvalt is dat als ik naar npo1 schakel op het scherm rechts de aanduiding A B, net alsof ik een dubbele kop ingesteld heb!!

 

Misschien kunnen jullie hier iets mee.

 

Groet,  Mari.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 18 May 2018 - 13:40

A B betekent dat je twee tuners hebt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 18 May 2018 - 14:12

Na onderzoek blijkt in ieder geval dat de aangegeven OK toets in de StartupWizard niet werkt om satellieten te selecteren... In plaats daarvan werkt wel links<->rechts...

Dit heeft blijkbaar na onderzoek nog nooit gewerkt... wordt onderzocht!


Edited by littlesat, 18 May 2018 - 14:13.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 May 2018 - 14:16

Volgens mij weten jullie niet eens hoe het rotor menu werkt, als je usals gebruikt kun je ook kiezen voor alle satellieten dan hoef je niets in te stellen per satelliet en dat kost je geen enkel geheugen omdat de rotor dat zelf voor zijn rekening neemt die heeft eigen geheugen plaatsen.. 


Edited by Sagitarius, 18 May 2018 - 14:17.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #13 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 18 May 2018 - 14:35

Ik hoef niet alle satellieten en dus maak ik een selectie. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 May 2018 - 14:38

Ik hoef niet alle satellieten en dus maak ik een selectie. ;)

En dat kost juist weer geheugen van je ontvanger en is minder nauwkeurig dan dat de rotor de positie voor je berekend. :o


Edited by Sagitarius, 18 May 2018 - 14:40.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #15 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 18 May 2018 - 15:13

Ik heb jaren zonder gekund, sterker nog ik kan nog steeds zonder een diseqc motor, maar a.g.v. meldingen op ons forum heb ik besloten om eerst de ontvanger waar de rotor op aangesloten is te vervangen en vervolgens ben ik weer aan de slag gegaan met de diseqc motor. Zo zal ik straks eens de andere optie kiezen zonder satellieten te kiezen. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 May 2018 - 18:14

Ik heb het ook jaren zonder een diseqc rotor gedaan maar als je die wel hebt is het echt ideaal vooral als je usals gebruikt, verder vermoed ik dat ts diseqc 1.2 gebruikt als ik dit lees, ''Nu ga ik signaal zoeken, lukt ook nog alleen krijg ik geen mogelijkheid dit op te slaan'' :o

 

Met usals hoef je toch geen signaal te zoeken en nooit geen gedoe met posities die je eerst handmatig moet instellen en dan opslaan, en bij een ontvanger crash kun je van voren af aan opnieuw in gaan stellen van die posities. :(

 

Bij gebruik van usals werkt dit veel simpeler en sneller, de ontvanger berekend iedere keer opnieuw de positie dmv je eigen coördinaten en draait de rotor naar de gewenste positie, mits natuurlijk je mechanische schotel en lnb afstelling 100% in orde is, dat geld in mindere mate ook als je diseqc 1.2 gebruikt maar dat is minder kritisch als je maar een paar pret satellieten wil ontvangen binnen een klein gebied, je kunt dan iets meer sjoemelen met de nauwkeurigheid

Maar als je de hele clarke belt wil bestrijken van oost tot west prefereer ik toch Usals, ik gebruik het al zolang het er is met mijn Stab HH120 de uitvinder van Usals B)


Edited by Sagitarius, 18 May 2018 - 18:18.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #17 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 18 May 2018 - 20:45

Klopt Sagitarius dat ik niet weet hoe het rotor menu werkt. Ik heb pas kennis gemaakt met Openpli 6.1 en natuurlijk naar een handleiding hiervan gezocht en heb wel wat stukjes kunnen vinden maar helemaal niets over de startupwizzard aangaande de rotor. Dus ik hoop dat er wel zoiets is want ik kom er zo helemaal niet uit.

​Ik stel bij het tuner keuze menu voor tuner a niet ingesteld en voor tuner b de rotor. Kan dan kiezen uit 2 satelieten, de 19.2 en 23.5. Kies beide en dan opslaan. Maar hoe ik dan verder moet......geen idee. Want als ik met motor instellingen signaal zoek op een van beide satelieten dan ben ik dat meteen weer kwijt als ik uit dat keuzemenu ga. 

 

​Dus een goede beschrijving zou heel welkom zijn.

 

Groet.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #18 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 18 May 2018 - 21:29

Een eenvoudig voorbeeld. Net nog getest met een verse image.

- Voor de juiste coordinaten om in te vullen ga je naar http://www.dishpointer.com
- Volg de wizard en kies voor usals en voer daar die coordinaten in.
- Om de satellieten te kiezen druk je eerst pijltje naar rechts en selecteert de satellieten met ok.
- Sla dit op met groen.
- Sla vervolgens alles op met groen en vervolg de wizard.
- Als je applicaties gaat downloaden kies dan voor Oscam en de settings (rotating)

En dan verlaat je de wizard en het werkt. Hier wel.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #19 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 May 2018 - 21:50

Leuk en aardig dat het bij jou wel werkt Frenske, maar laat @marik eerst maar eens vertellen welke schotel, en welke lnb en vooral het type rotor hij gebruikt, en welke zenderlijst hij erin heeft, is dit een ''draaibare'' lijst, of voor 2 of meerdere satellieten. Zo te horen voor 2 satellieten omdat hij maar keus heeft uit 2 satellieten.

 En volgens mij snapt hij er nog niet veel van als ik dit zo lees: ''Ik stel bij het tuner keuze menu voor tuner a niet ingesteld en voor tuner b de rotor''

Waarom tuner 1 niet aangesloten en wel tuner 2 voor een rotor?

Kortom leg nog eens uit wat je gebuikt dan alleen een Mutant HD 1500 ontvanger, en waarom een rotor en niet gewoon een twin of triple lnb gebruiken als het hoofdzakelijk om ontvangst van gecodeerde CDS of TVV zenders gaat.


Edited by Sagitarius, 18 May 2018 - 21:51.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #20 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 18 May 2018 - 22:32

Beste Sagitarius, ik heb de volgende configuratie:

 

Nu, Mutant 1500, schotel 80 cm., motor hm-2100A, kanalenlijst e2_hanssettings_rotating. op de ontvanger heb ik tuner 1 en 2 en in openpli a en b, ik heb de schotel aangesloten op tuner2 en daarom moet ik denk ik ook tuner b kiezen, verder geen bijzondere reden.

Ik heb deze configuratie ongeveer 12 jaar!. Heb voor de mutant begonnen met een Strong, daarna ferguson hd, amiko micro se, amiko alien2 met openatv, sab sky5100 en nu dus de mutant. Ik heb met alle ontvangers met mijn draaibare schotel zonder problemen gewerkt en nu met de mutant en openpli lukt het me gewoon niet.

Ik heb de mutant ook gebruikt op de camping met een duo kop, geen probleem, als ik hem nu thuis instel op enkele kop geen probleem, maar ik moet dan de schotel wel eerst goed zetten met mijn amiko micro!!! Maar ik wil graag gewoon mijn motor blijven gebruiken.

Dus ik heb deze configuratie al best lang en daarom geen duo of quad kop. Ik heb net nog even juiste coordinaten opgezocht en gecontroleerd. Stonden niet helemaal goed en deze gecorrigeerd, met groen opgeslagen maar niks beeld.

 

Bedankt alvast voor het meedenken.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users