Jump to content


Photo

VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Senna12

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 May 2018 - 19:13

Vol enthousiasme begonnen aan een VU+ zero 4k omdat ik daar zeer veel goede verhalen over gehoord heb. Had een dreambox 800 HD se en werkte op zich goed.

Openpli 6.2 erop gezet en alles keurig via de wizard ingesteld.

Naar de pc toe en zoeken naar de VU box, jammer joh……. mij nip reeks begint bij 192.169.1.100 , ga terug naar de box om ip adres op te zoeken en????? wat staat daar nou ip : 192.168.0.130

 

Zoeken met FileZilla, jammer geen box, dan maar met DCC van dreambox…… jammer joh geen box.

Een vast ip adres in de VU box ingevoerd op 192.168.1.130, jammer joh nergens te vinden

 

Zou absoluut niet weten wat er verkeerd gaat, heb mijn firewalls uitgezet etc, maar zie de VU box totaal niet in mijn netwerk…….

 

Iemand ervaring hiermee?  Heb op de forum gezocht maar vindt er helaas niets over......

 



Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #2 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 27 May 2018 - 20:13

Gissen, maar wat bedoel je met firewall uitgezet? Als je "use dhcp" uizet en een IP adres invult dat buiten de range vd dhcp invult en netmask 255.255.255.0 en als gateway het adres van je router moet het goed komen.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 27 May 2018 - 20:21

"Zien in het netwerk" is gebaseerd op een techniek (netbios browsing) dat al 25+ jaar oud is, en over de laatste jaren in rap tempo is afgebouwd. Met het uitchakelen van SMBv1 in verband met security problemen is het helemaal afgezet. De box adverteert zich nog wel via Bonjour/Avahi, maar helaas doet Microsoft niet mee met deze standard.

 

Sinds 6.2-release zit er een nieuwe component in, WS-Discovery, waarmee de box zich ook kan aankondigen bij Windows systemen vanaf Windows 8. Maar om e.o.a. reden wil dat soms niet starten bij een cold boot van de box. Je kunt kijken of dit ook bij jou het probleem is door met telnet of DCC in te loggen op de box, en dan in te voeren

/etc/init.d/samba.sh restart

Als hij daarna meldt dat smbd, nmbd en wsdd worden gestart moet je daarna op je PC de box kunnen vinden.

 

Overigens, het feit dat je hem niet ziet betekent echter helemaal niet dat je er niet bij kunt. Start, uitvoeren, \\192.168.1.130 intikken, et voila...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #4 Senna12

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 May 2018 - 21:17

"Zien in het netwerk" is gebaseerd op een techniek (netbios browsing) dat al 25+ jaar oud is, en over de laatste jaren in rap tempo is afgebouwd. Met het uitchakelen van SMBv1 in verband met security problemen is het helemaal afgezet. De box adverteert zich nog wel via Bonjour/Avahi, maar helaas doet Microsoft niet mee met deze standard.

 

Sinds 6.2-release zit er een nieuwe component in, WS-Discovery, waarmee de box zich ook kan aankondigen bij Windows systemen vanaf Windows 8. Maar om e.o.a. reden wil dat soms niet starten bij een cold boot van de box. Je kunt kijken of dit ook bij jou het probleem is door met telnet of DCC in te loggen op de box, en dan in te voeren

/etc/init.d/samba.sh restart

Als hij daarna meldt dat smbd, nmbd en wsdd worden gestart moet je daarna op je PC de box kunnen vinden.

 

Overigens, het feit dat je hem niet ziet betekent echter helemaal niet dat je er niet bij kunt. Start, uitvoeren, \\192.168.1.130 intikken, et voila...

 

Bedankt voor je input! Top.

 

Ik heb geprobeerd om via start er te komen maar helaas geeft ie aan dat ie niet bereikbaar is. Windows naar oplossing laten zoeken (Heb windows 10) maar deze geeft aan dat computer goed geconfigureerd is maar dat het andere apparaat niet reageert.

 

Met DCC laat ik het zoeken naar de ip maar ook deze kan het niet vinden. Als ik handmatig in DCC ip adres invoert geeft ie ook aan dat er niets is...… kan dus niet in de box komen, want ie is er niet??



Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #5 Senna12

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 May 2018 - 21:19

Gissen, maar wat bedoel je met firewall uitgezet? Als je "use dhcp" uizet en een IP adres invult dat buiten de range vd dhcp invult en netmask 255.255.255.0 en als gateway het adres van je router moet het goed komen.

 

Bedoel de firewall van de computer en de windows beveiliging



Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #6 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 27 May 2018 - 21:59

Als je je computer en de box aan dezelfde router hangt die ingesteld staat als dhcp server dan moeten ze beiden een ip in dezelfde range krijgen. Als dat niet zo is dan heb je waarschijnlijk een router achter een router geplaatst of iets anders aangesloten in je netwerk wat eveens als dhcp server functioneert en dus die andere range afgeeft.



Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 28 May 2018 - 12:31

Waarom "laat je zoeken" (wat dat ook mag zijn) als je weet wat het IP adres is?

 

En die moet inderdaad wel in de juiste range zijn, dus dat probleem moet je eerst oplossen, dan is de rest wellicht vanzelf ook opgelost.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 28 May 2018 - 12:45

Even los van het zoekprobleem, als je de ontvanger op DHCP instelt en nadien in het informatie menu op de ontvanger kijkt welk ip-adres de ontvanger heeft gekregen, is het toch ook snel gevonden?

In enkele gevallen kan het zijn dat de GUI even geen ip-adres weergeeft maar na een herstart is die zeker zichtbaar.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 28 May 2018 - 12:53

Daar is de TS mee begonnen, maar dat geeft dus een IP in een andere reeks dan de TS zegt te hebben.

 

Meest voor de hand liggende is dat er ergens een wireless AP in router mode staat, en daarom de PC in een andere IP reeks zit als de box (of andersom). Ik ga er even van uit dat de TS geen router met meerdere VLAN's heeft.

 

Misschien kan de TS even zijn netwerk situatie schetsen, zodat we niet hoeven gissen?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 28 May 2018 - 14:39

Ja, een schetsje van hoe het netwerk in elkaar zit zou wel helpen. Want er even vanuit gaande dat je met 192.169.1.100 = 192.168.1.100 bedoelt is het opmerkelijk dat de Vu Zero een IP adres uit een ander subnet krijgt namelijk 192.168.0.130, er even vanuit gaande dat ze niet aan een managed switch met paar untagged poorten hangen.

 

Naar de pc toe en zoeken naar de VU box, jammer joh……. mij nip reeks begint bij 192.169.1.100 , ga terug naar de box om ip adres op te zoeken en????? wat staat daar nou ip : 192.168.0.130

 

   Zou.

 

I..


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 29 May 2018 - 07:57

Ik gebruik in Windows altijd Advanced IP Scanner https://www.advanced...scanner.com/nl/ die laat zo al je devices in je netwerk zien, ook als die in een andere ip reeks zitten.

Bij de gevonden apparaten kun je ze gelijk benaderen door erop te klikken. 


73's

PE1AQZ


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #12 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 29 May 2018 - 09:28

De box adverteert zich nog wel via Bonjour/Avahi, maar helaas doet Microsoft niet mee met deze standard.

 

 

Dit kun je oplossen door bonjour op Windows te installeren.

Hoe:

 

1.  Download itunes for Windows:  https://support.appl...our_for_windows

2.  Open het gedownloade bestand met IZarc of een andere ZIP/RAR programma.

3.  Unzip het bestand Bonjour64.msi

4.  Installeer dan Bonjour.msi

 

Je kunt ook een bonjour browser installeren: https://hobbyistsoft.../bonjourbrowser

 

Success.

 

Willy

 

 

PS;  ipv IP addressen te gebruiken kun je de apparaten nu vinden met hun naam.  Zo vind ik mijn receivers met hd2400 en et6x00


Edited by doglover, 29 May 2018 - 13:57.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #13 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 29 May 2018 - 09:59

Dat wordt denk ik niks, want bonjour/zeroconf (op de box is het Avahi) gebruikt multicast addressen en die blijven in hetzelfde subnet, Tja en TS (naar eigen zeggen) zit met de box in een ander subnet dan zijn Windows machine.

Wil je dat de muticast over meerdere subnetten gaan, dan moet je bv. multicast proxying cq. een mDNS repeater/reflector of een mDNS Gateway in je router hebben.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #14 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 29 May 2018 - 13:39

Ik denk dat het verstandig is even te wachten op een reactie van de TS, de kans is groot dat er nu ineens teveel mogelijkheden geopteerd worden waardoor de kans ontstaat dat het erg onduidelijk gaat worden.

 

Het is beter te wachten op een antwoord betreffende de vraag over het netwerk en hoe dat in elkaar steekt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #15 Senna12

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 29 May 2018 - 16:14

Hartelijk dank iedereen voor de input, wat geweldig!! Super gaaf dit mensen!!

Het is opgelost (niet helemaal, maar werkt)

 

Ik heb idd een router achter mijn modem staan die dus een ander ip adres gaf.

Ik heb een kabel vanaf mijn modem direct naar de VU+ box gelegd en aangesloten om zo te proberen. Weer kon ik de VU box niet vinden op mijn computer.

Ik heb toen openpli 6.1 op de box gezet en hetzelfde uitgevoerd, en ja hoor daar zag ik de box ( inclusief de naam) (DCHP automatisch toegekend aangezet). Heb toen via FileZilla ingelogd en de zenderlijst aangepast en erop gezet.

Aansluitend de kabel los gemaakt en weer op de "oude bestaande" kabel aangesloten en het werkt prima nu!! heel blij!!

Maar nu zie ik  de box weer niet in mijn netwerk, maar ja is niet anders, ik kan gewoon tv kijken en daar draait het om. Als ik weer de zenderlijst wil wijzigen doe ik de stappen zoals hierboven wel weer.

 

Mocht ik in de toekomst toch uitvinden wat de oorzaak is, dan zal ik dat hier melden.

 

Iedereen bedankt voor de input, en ga zo door!!



Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #16 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 29 May 2018 - 20:41

Blijkbaar heb je dus nog de routerfunctie in je modem aan laten staan en heb je dus router achter router staan, een fout die veel mensen al jaren lang maar blijven maken...

 

De oplossingen:

 

Optie 1: router functie in het modem uitschakelen

of:

Optie 2: geen router plaatsen achter het modem waar al een routerfunctie in zit


Edited by Dimmie, 29 May 2018 - 20:42.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 29 May 2018 - 21:07

Of als het niet anders kan, de kabel van de modem niet in de WAN poort van de router stoppen, maar in een LAN poort. En de DHCP server van de router (of van de modem) uitzetten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #18 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 30 May 2018 - 07:46

Of de tweede router in bridgemode zetten (als die dat ondersteund)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #19 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 30 May 2018 - 11:54

Bij een aantal providers kunnen juist die modems in bridge-modus gezet worden zonder dat je als gebruiker ook maar iets hoeft te rommelen in het menu van de modem. Vaak is 1 belletje naar zo'n provider al genoeg om dat geregeld te krijgen.



Re: VU+ zero 4k niet te vinden op netwerk #20 Senna12

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 5 June 2018 - 14:15

Ik zal dat eens proberen om 1 van de 2 in bridge modus te zetten en kijken wat er gebeurd




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users