Jump to content


Photo

primaire dns secundaire dns


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 pearl2000

  • Senior Member
  • 103 posts

+1
Neutral

Posted 29 June 2018 - 23:28

Vraagje: ik krijg op me zgemma h1 star geen secundaire dns ( blijft op nul staan ) .

router opnieuw opgestart maar het probleem blijft het zelfde .

opnieuw geflasht van Openpli 4.0 naar Openpli 6.2  maar dat helpt ook niet .

zit de fout in de router ?

 



Re: primaire dns secundaire dns #2 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 29 June 2018 - 23:53

Zie je soms als primaire dns het ip-adres van de router ? Want dan klopt dat wel.



Re: primaire dns secundaire dns #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 30 June 2018 - 08:00

Met NAT is je DNS  gelijk aan je Gateway en heb je 1 DNS server en dat is meer dan genoeg ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: primaire dns secundaire dns #4 erwinde

  • Senior Member
  • 32 posts

+1
Neutral

Posted 30 June 2018 - 08:30

NAT en dns hebben niet zoveel met elkaar te maken. Welke DNS server(s) je krijgt toegewezen, wordt bepaald door de DHCP server in je netwerk, Die draait meestal op je modem/router. Op de router draait vaak ook een DNS caching server, waardoor je apparaten de router als DNS server krijgen toegewezen. De router op zijn beurt haalt zijn info weer bij de DNS servers (minimaal 2) van je internetprovider.

 

Uiteraard is het mogelijk die stap over te slaan en je apparaten direct DNS verzoeken te laten doen bij de primaire en secundaire DNS servers van je provider. Je moet die dan met de hand invullen op je apparaat of de DHCP server instellingen op je router aanpassen, zodat die de IP adressen van de DNS servers van je provider uitdeelt.

 

Of dat allemaal zin heeft? In de meeste gevallen maakt het allemaal niets uit. Alleen als je bv lokaal eigen DNS servers draait voor je interne netwerk, kan het nodig zijn de dhcp server op je router aan te passen.



Re: primaire dns secundaire dns #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 30 June 2018 - 10:17

Als je via DHCP verbind dan maakt de DNS instelling niets uit. Heb een vast IP buiten je DHCP range gedefinieerd dan is een DNS instelling wellicht nodig. Ik heb een FritzBox en daar moet ik een DNS opgeven van mijn provider (uiteraard).
Met één been in het graf..... Helaas

Re: primaire dns secundaire dns #6 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 30 June 2018 - 15:19

De router op zijn beurt haalt zijn info weer bij de DNS servers (minimaal 2) van je internetprovider.

 

Die dns-servers hoeven niet van de internetprovider te zijn; het is maar net hoe je dat instelt in je router.



Re: primaire dns secundaire dns #7 pearl2000

  • Senior Member
  • 103 posts

+1
Neutral

Posted 1 July 2018 - 18:18

probleem is opgelost ! router kapot , nieuwe router er tussen en het draait weer .




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users