Jump to content


Photo

Ontvangstproblemen met mut@nt HD51


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 5 July 2018 - 14:22

Recent heb ik een HD51 aangeschaft en er openpli 6.2 opgezet.

Wat ik vaststel is dat ik overdag ontvangstproblemen heb met "BBC one HD" (sat 28.2E 10847 V 23000 2/3).

's Avonds en 's nachts is dit geen probleem.

Ik heb ook nog een vu+ duo2 op dezelfde schotel en daar doen deze problemen zich niet voor.

 

Na wat zoekwerk heb ik vastgesteld dat de frequentie deviatie (waarbij de ontvangst nog steeds goed is) bij de vu+ ontvanger groter is dan bij de HD51.

Overdag blijkt die deviatie dan ook weer kleiner te zijn dan 's nachts.

 

Als ik nu de 10847 frequentie aanpas naar 10853 heb ik wel goede ontvangst op de HD51.

 

De schotel (Wavefrontier) staat al jaren onaangeroerd en heeft nooit problemen gekend met mijn 2 HD ontvangers (DM en VU+).

4 Satellieten worden erop ontvangen (13.0E, 19.2E, 23.5E en 28.2E)

Enkel bij een onweer valt de ontvangst wel eens uit maar dit is normaal denk ik.

 

Voorlopig heb ik enkel problemen vastgesteld op 28.2E op verschillende transponders (gerelateerd aan ITV, BBC).

 

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze problemen?

Heeft iemand anders gelijkaardige problemen vastgesteld?

 

Met Vriendelijke Groet,



Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #2 bril

  • Senior Member
  • 204 posts

+2
Neutral

Posted 6 July 2018 - 06:15

Ik heb ook minder db op een paar zenders van 28.2, ongeveer 9 a 10 db. Heb maar een kleine schotel van 60 cm, maar normaal haal ik op de zenders tussen de 12.5 en 13.5 db. En dat op twee dezelfde schotels en op twee hd51.

Zal eens kijken wel het precies zijn.


Edited by bril, 6 July 2018 - 06:17.

Mut@ntHD51 STB 4K 2x,  Openpli 7.1 release  , 60 cm schotel 2x duo-lnb, 19.2/23.5 vaste opstelling, Panasonic TXL55DT50E


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #3 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 6 July 2018 - 06:51

Lijkt er meer o dat je schotel momenteel marginaal is ingesteld... misschien iets ‘omgezet’ tijdens een hard windje?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 July 2018 - 08:34

Die "frequentie-deviatie" is gewoon de AFC (automatic frequency control). Zowel LNB als tuner hebben bepaalde marges zodat een transponder nooit exact op de frequentie wordt ontvangen die wordt aangegeven. De AFC zorgt ervoor dat er ook op enige afstand rond die frequentie wordt gezocht. Wat daar dan precies uitkomt en teruggerapporteerd wordt, is in feite niet zo interessant. Het wordt pas zorgelijk als die frequentie continu verandert.

 

En ja, er zit ook gewoon verschil in kwaliteit tussen tuners. Duurdere ontvangers hoeven niet per se betere kwaliteit tuners te hebben.

 

En als laatste, wat tuners rapporteren als SNR kun je tussen verschillende tuner modellen nooit vergelijken, zowel dB als %.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #5 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2018 - 09:52

Bedankt Allen voor de antwoorden.

 

Ik had ook een draadje gelanceerd in het sat4all forum.

Dit kan je hier lezen : https://www.sat4all....met-mutnt-hd51/

 

Komt er op neer dat de HD51 tuner gevoeliger is voor lichte afwijkingen in de LNB.

Dit is nu opgelost door de tuner configuratie "geavanceerd" in te stellen.

Was dus geen probleem met uitrichten van de schotel.



Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 July 2018 - 10:04

"Gevoeliger voor lichte afwijkingen in de LNB". Ik lees dat als "mindere kwaliteit". De instelling van enigma zal daar ècht geen invloed op hebben. Zoals ik al zei, de kwaliteit van de diverse tuners, daar zit gewoon verschil in. En dat is lang niet altijd te voorspellen aan de hand van merk of prijs.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #7 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2018 - 10:37

Dag Erik.

 

Ik heb de volgende instelling gedaan voor 28.2E:

config.Nims.0.advanced.lnb.1.diseqcMode=1_0
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lof=user_defined
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lofh=10596
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lofl=9746
 
terug te vinden in /etc/enigma2/settings.
Hiermee is het probleem van de baan. (voorlopig althans).
 
Het is inderdaad een probleem gerelateerd aan een LNB die zich onder verschillende weerstomstandigheden net iets anders gedraagt ...... maar vu+ heeft hier geen last van en HD51 wel.
 
Finale oplossing zal zijn de quattro LNB vervangen door een betere.
Maar hoe weet je wat de kwalitatief beste merken zijn? 


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 July 2018 - 10:58

Ik heb de volgende instelling gedaan voor 28.2E:
config.Nims.0.advanced.lnb.1.diseqcMode=1_0
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lof=user_defined
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lofh=10596
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lofl=9746

De niet "advanced" instelling doet in principe hetzelfde. Maar zo te zien heb jde local oscillator frequencies aangepast. Ik vind dat niet zo fraai, maar als het werkt, top. Schotel beter uitrichtgen lijkt me een beter idee.
 

Het is inderdaad een probleem gerelateerd aan een LNB die zich onder verschillende weerstomstandigheden net iets anders gedraagt ...... maar vu+ heeft hier geen last van en HD51 wel.

Dan zal die net even een betere tuner hebben.
 

Finale oplossing zal zijn de quattro LNB vervangen door een betere.
Maar hoe weet je wat de kwalitatief beste merken zijn?

Volgens mij zit daar bar weinig verschil in. Ik heb op m'n rail van de T90 acht verschillende merken/types en ik kan niet zeggen dat de een veel beter is dan de andere. Uitrichten is het sleutelwoord ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #9 altobelli

  • Senior Member
  • 332 posts

+9
Neutral

Posted 6 July 2018 - 11:42

 

Dag Erik.

 

Ik heb de volgende instelling gedaan voor 28.2E:

config.Nims.0.advanced.lnb.1.diseqcMode=1_0
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lof=user_defined
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lofh=10596
config.Nims.0.advanced.lnb.1.lofl=9746
 
terug te vinden in /etc/enigma2/settings.
Hiermee is het probleem van de baan. (voorlopig althans).
 
Het is inderdaad een probleem gerelateerd aan een LNB die zich onder verschillende weerstomstandigheden net iets anders gedraagt ...... maar vu+ heeft hier geen last van en HD51 wel.
 
Finale oplossing zal zijn de quattro LNB vervangen door een betere.
Maar hoe weet je wat de kwalitatief beste merken zijn? 

 

 

Ik gebruik al jaren de Invacom- SNH-31, altijd de beste ontvangst, ook op zwakkere sats, zelfs met harde regen nog goede ontvangst, zowel op de et 9500 als de mutant hd 51.(signaalsterkte 99%)

Ikzelf heb een draaibaar systeem.

Uiteraard is het van belang dat de schotel goed uitgericht staat.

Is wel een stuk duurder dan de gangbare lnb's, werd een aantal jaren geleden al beschouwd als de beste lnb.

Is ook in quatro te koop.


Edited by altobelli, 6 July 2018 - 11:46.


Re: Ontvangstproblemen met mut@nt HD51 #10 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2018 - 16:33

Hiermee kan ik verder.

 

Bedankt allemaal voor de support !!

 

mvg

Pasquenel.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users