Jump to content


Photo

VU+ Ultimo 4K plugins en how to


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 facool

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2018 - 11:15

Hi, ben sinds kort over van een dm7020hd naar de Ultimo en heb nog geen seconde spijt. Kwam wel een minpuntje tegen, de Ultimo is niet hdcp 2.2 compliant en dat geeft problemen met mijn onkyo tx-nr676. Die wil het 4K beeld niet doorzetten naar mijn samsung tv. Ik heb dat opgelost door audio via Toslink te koppelen, maar ideaal is het niet.
Heb al op diverse fora ( o.a. VUplus.org) gezocht, maar ben nog niets Ben nu aan het onderzoeken wat er in de praktijk al mogelijk is met plugins om een aantal features van de Ultimo te gebruiken. Ik ben nog een redelijke noob, dus zoek naast de plugins ook de handleidingen of how to's om alles werkend re krijgen. Ik ben op zoek naar een mediaplayer die je ook in kan stellen zodat hij meta info zoekt op basis van je bestanden op je nas, en ik zoek een plugin waarmee je van je de functionaliteiten van je Ultimo op een andere locatie kan gebruiken. bv bestanden op je nas bekijken, of zenders kijken. Kan iemand mij van info voorzien waar ik die plugins en how to's kan vinden?

Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #2 erwinde

  • Senior Member
  • 32 posts

+1
Neutral

Posted 8 July 2018 - 09:48

Ik had iets vergelijkbaars met mijn Denon versterker. Het bleek dat de versterker alleen maar 4K@50Hz door kon geven, als alle beeldverbeteraars en upscaling van de versterker uit staan (passthrough mode). Als ik de specs van je Onkyo tx-nr676 bij Tweakers bekijk, lijkt iets vergelijkbaars mogelijk aan de hand te zijn.  Letterlijk staat er: 

 

'support pass-through of 4K HDR in both HDR10 and Dolby Vision formats; the BT.2020 4K Video Standard, 4K/60 Hz video playback; and HDCP 2.2'

 

Dat de Ultimo geen HDMI 2.2a gebruikt geeft niet. HDMI is backwards compatible en een als de bron de laagste HDMI/HDCP versie heeft, is er wat dat betreft niets aan de hand.

 

Probeer in eerste instantie eens de eventuele upscalers, beeldverbeteraars enz op de versterker allemaal uit te zetten. Mogelijk is er een setting 'passthrough' of iets dergelijks.  Check ook de HDMI kabels en probeer evt. andere. In combinatie met de Denon ging 4K@50Hz pas werken nadat ik de hdmi kabels had vervangen door Belkin high-speed hdmi kabels. Ondanks het feit dat de oude kabels een 4K stickertje erop hadden zitten, werkten die niet met 4K@50Hz en HDR. (4K@25Hz werkte wel...)

 

Denon raadt ook aan de HDMI poort met het hoogste nummer te gebruiken voor 4K apparaten. Dan zijn namelijk de signaalpaden op de interne boards zo kort mogelijk en de kans op success het grootst. Bij 4K@50Hz met HDR lopen de bitrates hoog op (tot max. iets van 40Gb/s). Zo'n signaal is zo verstoord en inderdaad geeft poort 1 bij de Denon af en toe wat problemen en werkt het op poort 7 prima. Mogelijk speelt dat bij de Onkyo ook. Of dan de eerste of laatste aansluiting de grootste kans op succes levert is niet te voorspellen, maar zo uitgeprobeerd, neem ik aan.



Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #3 facool

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 9 July 2018 - 11:30

Ik had iets vergelijkbaars met mijn Denon versterker. Het bleek dat de versterker alleen maar 4K@50Hz door kon geven, als alle beeldverbeteraars en upscaling van de versterker uit staan (passthrough mode). Als ik de specs van je Onkyo tx-nr676 bij Tweakers bekijk, lijkt iets vergelijkbaars mogelijk aan de hand te zijn.  Letterlijk staat er: 

 

'support pass-through of 4K HDR in both HDR10 and Dolby Vision formats; the BT.2020 4K Video Standard, 4K/60 Hz video playback; and HDCP 2.2'

 

Dat de Ultimo geen HDMI 2.2a gebruikt geeft niet. HDMI is backwards compatible en een als de bron de laagste HDMI/HDCP versie heeft, is er wat dat betreft niets aan de hand.

 

Probeer in eerste instantie eens de eventuele upscalers, beeldverbeteraars enz op de versterker allemaal uit te zetten. Mogelijk is er een setting 'passthrough' of iets dergelijks.  Check ook de HDMI kabels en probeer evt. andere. In combinatie met de Denon ging 4K@50Hz pas werken nadat ik de hdmi kabels had vervangen door Belkin high-speed hdmi kabels. Ondanks het feit dat de oude kabels een 4K stickertje erop hadden zitten, werkten die niet met 4K@50Hz en HDR. (4K@25Hz werkte wel...)

 

Denon raadt ook aan de HDMI poort met het hoogste nummer te gebruiken voor 4K apparaten. Dan zijn namelijk de signaalpaden op de interne boards zo kort mogelijk en de kans op success het grootst. Bij 4K@50Hz met HDR lopen de bitrates hoog op (tot max. iets van 40Gb/s). Zo'n signaal is zo verstoord en inderdaad geeft poort 1 bij de Denon af en toe wat problemen en werkt het op poort 7 prima. Mogelijk speelt dat bij de Onkyo ook. Of dan de eerste of laatste aansluiting de grootste kans op succes levert is niet te voorspellen, maar zo uitgeprobeerd, neem ik aan.

Hi Erwin,

 

dank voor je reactie, mijn vraag gaat echter over plugins en DIY.

 

Frank



Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 9 July 2018 - 20:05

Mijn Marantz heeft dat ook. Kennelijk allemaal dezelfde DSP. Maakt ook niet zoveel uit, als je het maar weet.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #5 facool

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 10 July 2018 - 07:52

Mij ook niet, 'if it aint broken, don't fix it...

maar zit ik misschien op het verkeerde forum met mijn vraag of

wordt er nog weinig gebruik gemaakt van de genoemde functionaliteiten van de Ultimo?



Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #6 facool

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 10 July 2018 - 08:43

Ter verduidelijking, ik heb gekeken op wiki openpli, en ik doel dan niet op plugins die illegale activiteiten of content betreffen



Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 10 July 2018 - 18:55

Ik vermoed dat jouw vragen vallen in de categorie "al eens eerder gevraagd" (netjes gezegd) en dat daarom niet zoveel mensen staan te springen met antwoorden. Ik zou eens beginnen gewoon eens het forum door te bladeren en oudere posts te lezen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: VU+ Ultimo 4K plugins en how to #8 facool

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 11 July 2018 - 08:26

Hi Erik,

dank voor je reactie, daar was ik mee begonnen, maar of de topic titels komen anders in de search resultaten of ik lees niet goed (happens), ga nogmaals eens spitten.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users