Jump to content


Photo

DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen

DVB-S2X multistream

  • Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 11 July 2018 - 21:33

OK, geen idee wat er met de text hierboven is verkeerd gelopen, het forum houdt precies niet van copy & paste. Het zag er nogthans goed uit toen ik het postte - we proberen het opnieuw :

 

ik heb onlangs een Gigablue Ultra Quad 4K gekocht met een extra DVB-S2X tuner. Ontvanger werd voorzien van de laatste PLI 6.2 software. Nu probeer ik de multistream kanalen te scannen op 5W, maar de tuner geeft steeds '0 kanalen gevonden' - wat doen we verkeerd ?

 

ik kan bij het scannen switchen tussen dvb-s en dvb-s2, en ik kan (enkel bij deze tuner) aanduiden dat het om een multistream scan gaat.

de tuner is dus wel degelijk DBV-S2X, de drivers blijken ook multistream instelbaar, aangezien deze optie enkel bij deze tuner op het scherm verschijnt.

ik weet dus niet wààr het exact verkeerd loopt, want volgens mij heb ik de correcte parameters ingevuld. Ik vermoed dat het een PLI probleem is, maar bon zeker ben ik hier niet van natuurlijk.

 

de tuner identificeert zich als "GIGA DVB-S2X NIM (TLSL08)" dus dat ziet er goed uit. Ook het feit dat ik enkel voor deze tuner kan aanduiden dat hij op multistream kanalen moet scannen is een goed teken.

ik denk dus eerder dat het iets softwarematigs moet zijn.

 

als er hier iemand zit die deze multistreams kan ontvangen dan hoor ik graag met welke software of welke instelling ik hiervoor moet aanpassen. Ik zou wel het liefste bij PLi blijven omdat ik die interface zeer goed ken en zo belangrijk zijn die multistream kanalen nu ook weer niet, maar wie weet in de toekomst .......

 

en dan nu de 2 attachments, eerst de instellingen van 5W volgens Lyngsat, en vervolgens mijn tunerinstellingen :

Attached File  KoS 5W.jpg   67.54KB   10 downloads

Attached File  Giga 5W.jpg   40.77KB   8 downloads


Edited by WanWizard, 11 July 2018 - 21:35.
voorgaande posts verwijderd

DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #2 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,048 posts

+56
Good

Posted 12 July 2018 - 10:36

De franse DVB-S2x zenders zijn gevoeliger dan de Italiaanse zenders. De LNB moet echt goed uitgericht zijn. Al lijkt het prima op DVB-S2.. een paar graden draaien maakt veel verschil tussen wel en geen signaal voor de DVB-S2x zenders. 


Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #3 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 12 July 2018 - 10:57

heb niet alleen de Fransen getest, maar ook de Italianen : idem ditto --> 0 zenders gevonden bij het scannen.

de LNB staat op een wavefrontier T90 en geeft me 14dB signal op 5W, meer dan voldoende, dus daaraan zal het niet liggen .....


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 July 2018 - 18:32

Je moet ook niet beginnen met scannen, dan tast je volkomen in het duister. Begin met de signaalzoeker en zoek de betreffende transponders op. Kijk je of sowieso een LOCK krijgt en wat de SNR is.

 

Wat ook nog kan is het dat puur om een S2x tuner gaat, dat wil niet per sé zeggen dat PLS en MIS ondersteund worden...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #5 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 13 July 2018 - 12:21

er is wel degelijk een LOCK op die transponders, da's geen problem, maar ik begin er nu wel aan te twijfelen of het wel een multistream tuner is. Op de site van waar ik de tuner gekoscht heb staat het volgende :

 

GigaBlue DVB-S2x tuner (satellite)

This loose DVB-S2x Plug & Play tuner is suitable for the reception of satellite tv and can be used as (extra) satellite tuner in your GigaBlue HD X2, UHD Quad 4K, UHD Ultra UE satellite receiver

 

nu vind ik op een ander site de volgende text :

 

GigaBlue Dual DVB-S2X Multistream Tuner

Deze Dual DVB-S2X Multistream tuner biedt, naast ontvangst van de DVB-S2X uitzendnorm, ook ontvangst van zenders die in de DVB-S en DVB-S2 uitzendnorm uitgezonden worden. Binnen de drie ondersteunde uitzendnormen voor satelliettelevisie wordt tevens Multistream ondersteund. Op steeds meer in Nederland en België te ontvangen satellieten zijn transponders aanwezig die van Multistream gebruikmaken. Het gaat hoofdzakelijk om tv-zenders uit Frankrijk en Italië. Multistream is met vrijwel alle HD-satellietontvangers niet te ontvangen

 

de technische specificities zijn hetzelfde, en ook de afbeelding ziet er hetzelfde uit, maar de 2e tuner kost wel 20 euro meer .......... wat het ook niet gemakkelijk maakt is het feit dat er nergens een productcode vermeld wordt, ik weet dus niet of het over 2 verschillende tuners gaat of niet. Ik ga er in elk geval van uit dat dit het geval is, en dat de 1e tuner (die ik heb dus) inderdaad geen multistream mogelijkheden heeft .......

 

miskoop dus - nu ja de tuner werkt perfect hoor dus die blijft erin zitten. En die multistreams dat is dan iets voor de volgende aankoop. B)


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,304 posts

+1,718
Excellent

Posted 13 July 2018 - 13:42

Als je in Info, About kijkt, welke typenummer wordt er dan vermeld voor die tuner?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #7 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 13 July 2018 - 19:35

info (ik neem aan dat ge "about" bedoeld geeft voor tuner I "GIGA DVB-S2X NIM (TS2L08)", dus hetzelfde wat in het scan-menu staat :

Attached File  Gica tuner.jpg   148.32KB   10 downloads

 

de productcode lijkt me dus TS2L08 te zijn, maar een scan in google geeft amper hits hierop, en bij gigablue zelf vind ik slechts één hit en dat gaat over een driver update : https://www.gigablue...ighlight=TS2L08

 

op de site van gigablue vind ik mijn tuner terug : http://www.gigablue....vb-s2x-tuner-2/

maar ook hier geen produktaanduidingen of referenties naar multistream mogelijkheden.

erg duidelijk allemaal !


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 July 2018 - 09:43

Kun je eens aangeven op welke transponder je aan het testen bent?

 

Je hebt wel LOCK dus, wat voor SNR?

 

Heb je de parameters wel goed ingevuld (gold/root code en stream id)? Hoewel als die fout zijn, zou je in principe geen LOCK krijgen.


Edited by Erik Slagter, 16 July 2018 - 09:44.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #9 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 16 July 2018 - 21:19

met deze :

Attached File  giga 5w scan 1.jpg   98.58KB   5 downloads

 

dit gezegd zijnde zie ik nu dat het signaal om de 20/25 sekonden op '0' valt om dan terug te locken op de waarden van de screenshot.

heb ook de vraag gesteld aan de webshop waar de tuner vandaan komt, volgens hun is de tuner multistream capable maar zijn de drivers nog niet in orde, reden waarom ze de term 'multistream' niet op hun webpagina's zetten. Ze hebben aangeboden om die tuner te vervangen door een single FDC tuner en ik denk dat ik daar meer genot ga van hebben, zo belanrijk zijn die multistreams nu ook weer niet.

 

trouwen, ben in mijn 'queeste' op nog iets anders gevallen. De tuner is DVB-S2X dus ben ik eens gaan opzoeken welke transponders in deze norm uitzenden. Het blijken er 2 te zijn, eentje op 19,2E Astra 1  en eentje op Eutelsat 33E :

Attached File  DVB-S2X.jpg   75.48KB   4 downloads

 

zeg mij nu eens hoe ik een FEC van 11/20 of van 23/36 kan instellen ?

volgens mij moet er naast de keuze 'DVB-S' en 'DVB-S2' ook nog een derde optie voorzien worden 'DVB-S2X' met die extra FEC waarden .......

 


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 17 July 2018 - 06:20

Die fec hoef je door auto niet in te stellen...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 July 2018 - 10:02

FEC kun je momenteel niet eens instellen. Zolang de DVB4Linux club daar geen API voor maakt zal dat niet kunnen. Maar dat hoeft dus ook niet.

 

Ik zie hier een duidelijk geval van onvoldoende ontvangstkwaliteit.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #12 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 17 July 2018 - 12:26

onvoldoende ontvangstkwaliteit ? hoeveel dB heeft zo'n multistream dan wel nodig ? Ik ontvang Berbere tv op 5W met 13,8 dB :

Attached File  giga 5W berbere.jpg   61.98KB   8 downloads

 


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 July 2018 - 19:52

Het gaat niet om de multistream. Het gaat er om dat er een enorm hoge symbol rate wordt gebruikt, in combinatie met 8PSK modulatie met een zeer magere FEC, daardoor wordt de SNR intrinsiek lager. Heel weinig redundantie dus. Dat is nodig om al die bandbreedte, al die bits, van die verschillende streams te kunnen doorgeven. Daarom moet je een heel goede ontvangst hebben. 40% is dan echt veel te weinig. Berbere TV zit op een heel makkelijke transponder.


Edited by Erik Slagter, 17 July 2018 - 19:53.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #14 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 20 July 2018 - 04:01

Het op en neer springen van de signaalkwaliteit wijst op een niet juiste uitlijning van de schotel (interferentie van een nabijgelegen satelliet) en/of een onjuiste skew.

Zoals al door diverse mensen is aangehaald luistert het uitlijnen juist voor MLS erg nauw.



Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #15 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,048 posts

+56
Good

Posted 20 July 2018 - 10:05

onvoldoende ontvangstkwaliteit ? hoeveel dB heeft zo'n multistream dan wel nodig ? Ik ontvang Berbere tv op 5W met 13,8 dB :

attachicon.gifgiga 5W berbere.jpg

 

Zoals ik al eerder aangaf..

 

 


De franse DVB-S2x zenders zijn gevoeliger dan de Italiaanse zenders. De LNB moet echt goed uitgericht zijn. Al lijkt het prima op DVB-S2.. een paar graden draaien maakt veel verschil tussen wel en geen signaal voor de DVB-S2x zenders. 

 

Ik had ook problemen.. door de LNB een paar graden te verdraaien kreeg ik beeld op de Franse DVBS2x zenders.. Ik had zonder het verdraaien al beeld op de Italiaanse DVBS2x, alsmede op de 'reguliere' TV zenders.. Ik kan het niet mooier maken, maar ik verwacht dat je met de warmte de LNB moet gaan bijregelen.. :mellow:  


Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 21 July 2018 - 08:57

Ik doe sowieso elk jaar een rondje fine-tuning. Dingen verzakken toch wel eens wat.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #17 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 23 July 2018 - 13:40

kan allemaal wel zijn, maar heb nu van een 2e bron de bevestiging gekregen dat het bij Gigablue zit :

 

Klopt, ik heb het bij Gigablue gevraagd. Dit was het antwoord

"die Multistream Funktion wird in Kürze in den Treibern implementiert werden.

Danach wird es mit jedem Image funktionieren."

 

 tuner is inmiddels vervangen door een tweede FBC tuner. We zullen het later (misschien) nog eens proberen.....


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #18 Geuze

  • Senior Member
  • 705 posts

+7
Neutral

Posted 25 July 2018 - 05:50

Ik zie nergens mijn s2x tuner. Niet bij informatie of kies tuner.

Andere kanalen op 5 W geven 98 procent.

Het zal zo zijn dat er nog wat anders aan de ontvanger moet gebeuren?

Op de tunerprintplaat zit een sticker met de tekst s2x. Dus dat is wel goed.


Visiosat Big Satellite schotel met 4 quad, 7 twin LNB's voor Astra 1, 2, 3, Hotbird, 9 oost, 4.8 oost, 5 west, 31 oost, 42 oost, 0,8 west, 33 oost en een Triax schotel, 78 cm met single LNB voor Astra 3 beide aangesloten op VU+ Ultimo 4k met 2 sattuners en SSD en een Mutant HD 51 met 2 tuners waaronder 1 voor de Franse streams en SSD. De  1.40 Triax prime focus verwijderd wegens slijtage.


Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #19 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 25 July 2018 - 10:06

het is niet omdat je een S2X tuner hebt dat je ook multistream kanalen kan ontvangen, is me al verteld. EN de software moet het toelaten.

het eenvoudigste om te controleren is een manuele scan uit te voeren met die tuner - heb je de optie om multistream specificities in te brengen, of niet ? Zo nee zal het inderdaad nooit werken.

zie mijn 2e screenshot aan het begin van deze thread.

 

als de tuner natuurlijk helemaal niet herkend wordt, dat is dan een ander problem. Probeer eens andere software te laden (PLi 6.2 ging goed). Het kan natuurlijk ook altijd zijn dat de tuner zelf defect is.


Edited by jeanclaude, 25 July 2018 - 10:08.

DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: DVB-S2X tuner vindt geen multistream kanalen #20 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 July 2018 - 13:21

Ik zie nergens mijn s2x tuner. Niet bij informatie of kies tuner.

Andere kanalen op 5 W geven 98 procent.

Het zal zo zijn dat er nog wat anders aan de ontvanger moet gebeuren?

Op de tunerprintplaat zit een sticker met de tekst s2x. Dus dat is wel goed.

VU heeft FBC-tuners verkocht met een valse S2x-aanduiding. Pas zeer recent zijn 'echte' S2x tuners door VU in de markt gezet.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users