Jump to content


Photo

Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld )


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#1 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 9 September 2018 - 00:51

Goedenavond

 

Ik heb eens de volgende vraag

 

Voor mijn ouders wil ik een sat systeem bouwen die op makkelijkheid is gemaakt

Dus dat wil zeggen

 

1 x Satbox met de mogelijkheid om 3 opnames te doen en 1 te kijken

1 x Schotel met een uno , duo triple LNB kop ( astra 1 en 3 )  die zich zelf uitricht naar de sat ipv op de ladder en draaien

 vooral met regen en storm dat deze niet ieder keer een ladder op moeten maar dat hij het zelf bij regelt

 

Waar moet ik dan van uitgaan ?

 

1 x Mutant HD 51 4K

1 x Inverto Unicable twin + single uitgang ??

1 x Amiko DM388 DiSeqC rotor ??


Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 9 September 2018 - 01:31

Ik ken geen automatisch richtende schotel met een triple. Wel met een dual LNB, en dan moet je al rap aan 2,500 euro denken. Een DiseqC rotor is iets compleet anders, die zoekt niks zelf, daarvoor moet je nog steeds de ladder op als hij "verwaaid" is.

 

Voor 3 opnames + 1 kijken zonder beperkingen heb je 4 tuners, en dus Quad LNBs nodig, dus daar heb je ene redelijke box voor nodig, een HD51 heeft maar maximaal 2 tuners.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #3 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 9 September 2018 - 07:44

In plaats van de quad LNB's zou je ook kunnen overwegen twee (addresseerbare) unicable LBS's te monteren, je reserveert dan per LNB's een aantal 'SRC kanalen' (minimaal 4 per LNB), de LNB's kan je doorlussen met een 'T-stuk' zodat je alles over één kabel naar binnen kan brengen.

In dat geval zou ik een receiver met een FBC tuner gebruiken zoals de Vu+ modellen hebben of de Galaxy4k van Xsarius.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 9 September 2018 - 09:20

Als ik het zo lees klopt er nu geen hout van de satelliet installatie die bij zijn ouders staat, ik maak uit zijn verhaal op dat de boel mechanisch niet goed staat als hij steeds bijgesteld moet worden bij een beetje wind.

Begin daar eerst eens mee om die goed vast te zetten op een voldoende dikke pijp zodat de klemmen meer grip hebben en daarna af te stellen.

In zijn geval zou ik een simpele Triax 78cm plaatsen en een Triple quad lnb voor Astra 19, 23, en 28 dan heb je 4 aansluitingen dus voldoende om meerdere opnames te maken en ook te kijken. En waarom draaibaar maken, ik neem aan dat zijn ouders niet gaan dx'en op exotische satellieten, dus de 3 genoemde ''pret'' satellieten zijn dan voldoende voor hen.

Ik heb het hier ook zo alleen heb ik er nog een Hotbird lnb naast gezet.

Voor de exotische satellieten heb ik er nog een Delta Stat Gregorean 90 naast staan met een gemodificeerde BU lnb.

 

Attached File  20170420_140606.jpg   79.88KB   5 downloads


73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #5 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 9 September 2018 - 13:21

ahh ok dat is dan duidelijk

Nee ze gaan idd niet switchen van astra 1 en 3 naar andere sats 19.2 en 23.5 is het enigste wat hun nodig hebben

waarvoor dan deze vraag ?

 

Ze hebben een Xtrend 9500 die al is hersteld met het bekende elco probleem echter nu was de LNB ineens helemaal van slag

LOCK op AGC 95% en SNR 60% deze was dan aan het schommelen terwijl niemand iets deed van SNR 40% naar 76% en vervolgens viel die dan weer helemaal weg ( Op 19.2 )

LOCK op 23.5 was AGC 90% en SNR 45% en deze schommelt dan tussen de SNR 40% naar 60% om dan ook helemaal weg te vallen

 

Ik ging er dan ook vanuit dat de LNB ( deze is van CanalDigitaal de Duo Quad LNB ) defect of los zat echter de ladder op niks was waar alles zat goed vast

Ben dus vandaag langs gegaan met een M7 box aangesloten en hup alles werkt zoals het hoort

Dus het probleem zit hem ( alweer ) in de sat-box

 

Maar goed ik meende dat deze Amiko DM388 DiSeqC rotor wel kon gebruiken voor fijn afstelling hij kan namelijk H en V draaien of zit ik er naast ?


Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #6 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 9 September 2018 - 13:51

In plaats van de quad LNB's zou je ook kunnen overwegen twee (addresseerbare) unicable LBS's te monteren, je reserveert dan per LNB's een aantal 'SRC kanalen' (minimaal 4 per LNB), de LNB's kan je doorlussen met een 'T-stuk' zodat je alles over één kabel naar binnen kan brengen.

In dat geval zou ik een receiver met een FBC tuner gebruiken zoals de Vu+ modellen hebben of de Galaxy4k van Xsarius.

 

Dus van jou verhaal uit te gaan zou ik het volgende kunnen kopen

 

1 x Xsarius Galaxy 4K UHD of de Vu+ UNO 4K SE

1 x unicable LBN  ( echter dan heb ik er toch 2 nodig wil ik 19.2 en 23.5 ontvangen en deze zie ik nergens ? )

1 x Schotel wat bij deze Unicable LBN werkt


Edited by Gman2oo6, 9 September 2018 - 13:54.

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 9 September 2018 - 13:55

Er is ooit een heel stuk over Unicable op dit forum geschreven door oa. Zuppelan en Satenkabelgluurder, lees dat eens op je gemak door en ik denk dat het dan een stuk duidelijker wordt.

 

Je hebt twee LNB's nodig, voor elke positie één, wil je meer dan twee posities moet je voor elke positie die je wil, een extra LNB rekenen, die LNB's moeten dan ook nog 'geprogrammeerd' worden zodat ze op de juiste SRC reageren maar dat wordt in dat stuk duidelijk uitgelegd.

Lees je niet vast in allerlei enigma2 gerelateerde zaken maar probeer de hardware gerelateerde informatie eruit te filteren ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #8 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 9 September 2018 - 23:34

Ok gelezen maar ik ga er nog mee wachten

 

Op het moment dat de Unicable II LNB's in een monoblock verschijnen die geschikt is voor 19.2 en 23.5 dan ga ik er wel mee verder

Nu allemaal te omslachtig in mijn ogen

 

Zou dus

 

2  x een Unicable II programmable 40mm LNB with 32UB moeten bestellen EN programmeren ? ( waarvoor is mij een raadsel )

 

41z9zXUwx3L.jpg

1 x  Schotel met de multi-feed met 2 LNB houders zoeken waar deze inpassen

b_622.jpg

en dan een Sat box met 2 tuners die beide dit geweld aan kunnen

Xsarius Galaxy 4K UHD

Volgens mij heeft deze dat 1ste tuner zit er vast in links onder op foto en de extra tuner prik je erbij helemaal links ?

xsarius-galaxy-4k-uhd-2-x-s2-tuner.jpg


Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 10 September 2018 - 01:54

Unicable = Serieel, Legacy = Parallel.

 

Je moet met Unicable dus het 1 LNB = 1 Tuner idee loslaten, je hebt maar 1 kabel nodig.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 September 2018 - 08:38

Begin daar toch niet aan als leek, met een triple of duo lnb ben je helemaal klaar zonder iets te programmeren, 2 of (meer) coax kabels trekken en je bent klaar.


73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #11 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 10 September 2018 - 10:17

Begin daar toch niet aan als leek, met een triple of duo lnb ben je helemaal klaar zonder iets te programmeren, 2 of (meer) coax kabels trekken en je bent klaar.

Dus jij kunt alle kanalen kijken terwijl je drie opnames hebt lopen?
Uiteraard wel alles via 4 verschillende transponders en verdeeld over de satellieten.
Dat is namelijk wel de vraag/eis .....

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 September 2018 - 10:35

 

Begin daar toch niet aan als leek, met een triple of duo lnb ben je helemaal klaar zonder iets te programmeren, 2 of (meer) coax kabels trekken en je bent klaar.

Dus jij kunt alle kanalen kijken terwijl je drie opnames hebt lopen?
Uiteraard wel alles via 4 verschillende transponders en verdeeld over de satellieten.
Dat is namelijk wel de vraag/eis .....

 

Ja zeker kan ik dat met een quad triple lnb mijn ET10000 met 4 tuners. :rolleyes:


Edited by Sagitarius, 10 September 2018 - 10:38.

73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #13 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 10 September 2018 - 13:12

 

 

Begin daar toch niet aan als leek, met een triple of duo lnb ben je helemaal klaar zonder iets te programmeren, 2 of (meer) coax kabels trekken en je bent klaar.

Dus jij kunt alle kanalen kijken terwijl je drie opnames hebt lopen?
Uiteraard wel alles via 4 verschillende transponders en verdeeld over de satellieten.
Dat is namelijk wel de vraag/eis .....

 

Ja zeker kan ik dat met een quad triple lnb mijn ET10000 met 4 tuners. :rolleyes:

 

Ik had niet anders verwacht ;) maar ik denk niet dat dat de bedoeling van de TS is, ik meen gelezen te hebben dat hij mogelijk ook iets met FBC wil gaan doen, en dan lukt je dat niet met 2 kabels naar de schotel, dan ben je eerder geneigd uit te wijken naar unicable.

 

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt, als je de LNB's goed ingesteld hebt is het een kwestie van eenmalig de zaak binnen enigma2 in te stellen en zorgen dat je van die zaken een backup maakt ;)

 

Ik werk al een hele lange tijd (noodgedwongen) met unicable en wil niet anders meer, ik heb 4 posities via een JESS switch en de rest op een draaibaar geval. Nu zou ik die JESS even vergeten, die dingen zijn nogal prijzig.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 September 2018 - 21:56

Een triple lnb kost 79 euro een 78cm triaxje erbij voor 34 euries wat coax eraan knopen en aansluiten op een fatsoenlijke ontvanger met 4 tuners of een fbc ding en je bent klaar.


73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #15 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 September 2018 - 09:54

Financieel is een traditionele opstelling inderdaad waarschijnlijk nog wel goedkoper. Maar, je onderschat dan wel een aantal dingen. Allereerst zijn kabels in aanschaf goedkoop, maar in arbeid zijn ze vaak reteduur: Kabels netjes wegwerken kan echt heel veel werk zijn. Het feit dat je 4 kabels in plaats van 1 moet trekken, maakt naak nogal een verschil. Secundair, ga je er bij een traditionele installatie van uit dat je installatie in één keer definitief is. Wil je ergens in je huis er een tuner bij, of wil je een extra positie ontvangen, of zelfs wellicht maar op een andere sat uitrichten (wisselen tussen Canal Digitaal en Joyne?), dan kun je de boel weggooien en opnieuw je installatie aanschaffen.

Een groot goordeel van Unicable is dat je altijd uit kan breiden. Toen ik mijn OLED-TV kocht was het splittertje erop en interne tuner kon ook aangesloten worden (zij het dat de TV alleen Unicable 1 ondersteunt). Bij een traditionele installatie zou het een nieuwe kabel van de schotel trekken geweest zijn. Het is de flexibiliteit die Unicable aantrekkelijk maakt.

Vanwege de flexibiliteit, maar ook vanwege de vooruitzichten naar de toekomst, waarin je waarschijnlijk alleen maar meer tuners in je huis krijgt, wordt een traditionele installatie op den duur onhanteerbaar. Vandaar dat ik aanraadt dat wanneer het realistischerwijs mogelijk is, Unicable te installeren. De meerprijs valt binnen de perken en het is veel aangenamer.

Edited by Zuppelan, 11 September 2018 - 09:55.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #16 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 11 September 2018 - 10:15

Unicable = Serieel, Legacy = Parallel.

 

Je moet met Unicable dus het 1 LNB = 1 Tuner idee loslaten, je hebt maar 1 kabel nodig.

 

Dus als ik jou goed begrijp

LNB1 op 19.2 afstemmen

LNB2 op 23.5 afstemmen

deze kunnen dan doorgelust worden via een T-splitter en 1 kabel gaat dan naar binnen deze komt dan op de Mutant HD51 4K tuner en ik kan alles kijken en tegelijk opnemen op 3 zenders ?

 

Wat ik alleen nou niet begrijp wat ik in hemelsnaam moet programmeren op de Uni - LNB ?

Is het niet gewoon zo dat als LNB1 op 19.2 is afgestemd dat ik dan gewoon alles al ontvang ? ( zelfde geld voor LNB2 23.5 )

if so waarvoor worden deze dan niet al voorgeprogrammeerd verkocht ?


Edited by Gman2oo6, 11 September 2018 - 10:15.

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 11 September 2018 - 11:45

De HD51 is een gewone standaard twin tuner. Je kunt daar dus maximaal 2 verschillende kwadranten mee tunen. Voor volledig vrij 3 opnemen en 1 kijken heb je 4 tuners nodig (hetzij 4 gewone, een FBC + 2 gewone in een legacy setup, of een FBC icm een unicable setup).  Die voldoet dus niet aan je voorwaarden.

 

Een gewone LNB is alleen maar een antenne met een filter. Dat filter selecteert hoog/laag en horizontaal/verticaal, en laat vervolgens het hele frequentie bereik door naar de tuner, die vervolgens afstemt op een frequentie in dat bereik.

 

Een Unicable LNB werkt heel anders, daar zit de frequentie selectie in de LNB, en moet je in de LNB een mapping maken tussen een transponder frequentie en een Unicable slot (een SCR). En die mapping moet je programmeren. Je kunt dus niet meer vrij alles ontvangen wat er op de satelliet zit, je bent beperkt tot het aantal SCR's dat de LNB ondersteund, vaak 16 of 32 (voor de meeste sats is dat meer dan zat). Dus er is een 1-op-1 mapping tussen transponder en SCR. Aan de tuner kant maak je dezelfde mapping (vandaar dat Tech schreef dat je die niet kwijt moet raken, het is even werk) waarna de tuner niet meer traditioneel tuned, maar een SCR selecteert.

 

Hiervoor kun je kabels doorlussen, stel dat de NPO1 transponder gemapt is naar SCR12, dan kunnen een onbeperkt aantal ontvangers op de kabel naar NPO1 kijken, zolang ze maar weten dat ze dan op SCR12 moeten tunen. Er is dus geen communicatie meer tussen tuner en LNB (voltage, 22Khz, DiseqC) die de 1 tuner / 1 LNB (of 1 tuner / 1 switch poort) beperking afdwingt.

 

Wat meer info: http://www.inverto.t...t-is-unicable-2


Edited by WanWizard, 11 September 2018 - 11:54.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #18 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 September 2018 - 12:28

Wat ik alleen nou niet begrijp wat ik in hemelsnaam moet programmeren op de Uni - LNB ?


Bij een Diseqc-schakelaar bepaalt de poort op de schakelaar welke LNB A, B, C of D is. Bij Unicable zitten alle LNB's op een enkele kabel dus is dat mechanisme om te bepalen welke LNB wat is er niet. Je moet de LNB programmeren zodat hij weet of hij A, B, C of D is.

if so waarvoor worden deze dan niet al voorgeprogrammeerd verkocht ?


Goede vraag, ik zou graag zien dat de satelliethandel hier op inspeelt, dit is juist iets waar ze hun meerwaarde kunnen bewijzen, maar het valt tot nog toe nogal tegen.

Mocht iemand in de buurt van Purmerend wonen, ben ik graag bereid mijn apparaat even in te zetten voor wie de kosten van het apparaat wil besparen.

Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #19 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 11 September 2018 - 17:59

Ik heb ook een programmer (omgeving arnhem)


Edited by satenkabelgluurder, 11 September 2018 - 17:59.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #20 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 11 September 2018 - 23:25

De HD51 is een gewone standaard twin tuner. Je kunt daar dus maximaal 2 verschillende kwadranten mee tunen. Voor volledig vrij 3 opnemen en 1 kijken heb je 4 tuners nodig (hetzij 4 gewone, een FBC + 2 gewone in een legacy setup, of een FBC icm een unicable setup).  Die voldoet dus niet aan je voorwaarden.

 

 

 

 

Dus het gaat wel met deze

VU+ Uno 4K Ultra HD Dual FBC DVB-S2

 

en dan deze opstelling ( sat is nog een andere naam in deze layout )

Attached File  setup sat.jpg   710.97KB   4 downloads

 

maar goed dan ga ik dus alsnog met 2 kabels naar de satbox

maar ongeveer zoals hier uitgelegd : https://www.youtube....h?v=sTdDpMlqvUs


Edited by Gman2oo6, 11 September 2018 - 23:29.

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users