Jump to content


Photo

Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld )


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #21 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 12 September 2018 - 05:27

Nee, die switch heb je niet nodog met unicable LNB’s die mag je gewoon met een ‘t-stuk’ aan elkaar knopen.
Je hoeft ook maar één kabel naar de tuner te leggen, de tuners zijn intern weer aan elkaar doorverbonden.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #22 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 12 September 2018 - 06:56

Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen: Het programmeren van de uni-lnb gebeurt dat over dezelfde coax, of is er en andere poort aanwezig. Ik lees ook nog iets over bluetooth.
Is te verwachten dat het programmeren later vanuit een nieuwe generatie reciever kan gebeuren?

Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #23 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 12 September 2018 - 10:03

Voor wat betreft dat laatste, daar wordt (in de community) naar gekeken. Uiteindelijk zijn het gewoon DiseqC commando's die naar de LNB gestuurd worden.

 

Er is proof-of-concept code: https://github.com/akosinov/unicable, en ik heb gezien dat @Huevos in de discussie betrokken was.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 12 September 2018 - 10:08

Nee, die switch heb je niet nodog met unicable LNB’s die mag je gewoon met een ‘t-stuk’ aan elkaar knopen.
Je hoeft ook maar één kabel naar de tuner te leggen, de tuners zijn intern weer aan elkaar doorverbonden.

 

Het voordeel van de switch is wel dat je dan niet hoeft te programmeren? Toch?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #25 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 September 2018 - 11:43

Het voordeel van de switch is wel dat je dan niet hoeft te programmeren? Toch?


Nee, want de switch is standaard geprogrammeerd voor een enkele quattro-LNB, je moet hem omprogrammeren voor twee wijdband-LNB's en dan heb je toch weer het programmeerapparaat nodig.

Gewoon 2 van die Inverto Unicable-II LNB's met een T-stuk lijkt me de meest simpele opstelling.

Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #26 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 12 September 2018 - 11:46

Waarom zou je dan uberhaupt een switch er tussen willen steken? Wat bied die aan extra's?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #27 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 September 2018 - 11:54

Zo dus:

Attached File  2unilnb_uno.png   148.74KB   2 downloads

Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #28 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 September 2018 - 11:59

Waarom zou je dan uberhaupt een switch er tussen willen steken? Wat bied die aan extra's?


Een paar kleine dingetjes: Zo heeft de switch twee uitgangen waarover je de gebruikersbanden kunt verdelen en hij kan er een DVB-C/T erbij mengen als je in een gebouw mensen de keuze tussen bijv. Digitenne of satelliet wilt geven. Maar echte relevante zaken voor de hier gebruikelijke situaties niet echt. Of je LNB's neemt of een switch boeit dan niet echt. De LNB's zijn minder bewerkelijk kwa kabels.

Edited by Zuppelan, 12 September 2018 - 12:00.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 12 September 2018 - 12:03

Ah, ok.  Meer GSO materiaal dus...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #30 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 12 September 2018 - 21:39

Kijk nu kom ik ergens Dank je wel allemaal voor de antwoorden en het mee denken

Heb ook meteen bij Inverto de vraag gesteld of er ooit een Duoblok Unicable II voor 19.2 en 23.5 kwam

dit was hun antwoord

 

Hi 

Current it is not on our roadmap due to lack of demands.

In such case the customer prefer to use two Unicable II LNBs with a combiner

or two Wide Band LNBs (Item 5277) with our Unicable II Multiswitches Item 5294, 5413 or 5458.

 Best regards, / Mit freundlichen Grüßen,

Inverto Support
Tel :        +352 26 43 67 0
Web :      http://www.inverto.tv/


 

 


Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #31 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 September 2018 - 22:26

Dat is op zich niet onlogisch: Een monoblok zorgt dat je in een traditionele installatie geen Diseqc-schakelaar meer nodig hebt. Maar bij Unicable II heb je ook geen Diseqc-schakelaar. Enig voordeel van een monoblok zou kunnen zijn dat de boel reeds aan elkaar zit en je geen T-stukje hoeft te plaatsen. Maar dat is evenzeer een nadeel vanwege gebrek aan flexibiliteit. Al bij al een wel heel dunne zakelijke argumentatie om monoblokken op de markt te gaan brengen.

Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #32 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 13 September 2018 - 12:25

Monoblocken worden, doordat ze de beide (of meer) LNB's ten opzichte van elkaar moeten positioneren, voor een vaste setup gemaakt.

 

Dus een 19.2/23.5 monoblock doet het alleen goed voor die twee, niet voor elke andere combinatie. En ook nog eens in een beperkt gebied, ik heb hier een M7 triple quad (met 19.2/23.5/28.2), maar zit hemelsbreed zo'n 400km van NL, en goed afstellen lukt al niet meer doordat de verhoudingen tussen de koppen niet meer klopt.

 

Dus inderdaad, niet erg flexibel en een kleine markt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #33 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 September 2018 - 12:42

Monoblocken worden, doordat ze de beide (of meer) LNB's ten opzichte van elkaar moeten positioneren, voor een vaste setup gemaakt.

 

Dus een 19.2/23.5 monoblock doet het alleen goed voor die twee, niet voor elke andere combinatie. En ook nog eens in een beperkt gebied, ik heb hier een M7 triple quad (met 19.2/23.5/28.2), maar zit hemelsbreed zo'n 400km van NL, en goed afstellen lukt al niet meer doordat de verhoudingen tussen de koppen niet meer klopt.

 

Dus inderdaad, niet erg flexibel en een kleine markt.

Tja wat is flexibel in jouw opinie misschien niet, maar de M7 Group heeft de Triple LNB laten ontwikkelen voor de in Nederland en Vlaanderen veel gebruikte schotelmaat van 60 tot 65 centimeter, (op een 78cm Triax werk ie zelfs nog beter). Alleen op deze schotels wordt goede ontvangst gegarandeerd. en niet zoals bij jouw op 400km ver weg. Hier komt er een dijk van een signaal uit mits goed afgesteld heb ik hier op 3 satellieten op een Triax78 gemiddeld 16.4db signaal, en op de losse hotbird lnb die er naast hangt heb ik 15.4db signaal.


Edited by Sagitarius, 13 September 2018 - 12:43.

73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #34 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 13 September 2018 - 12:55

Ja, dat weet ik. En daar had ik 'm destijds ook voor gekocht. 

 

Maar dat was het punt dat ik wilde maken niet, mijn punt was dat daardoor de markt voor die dingen niet zo vreselijk groot is, ze werken immers alleen voor een (1) specifieke setup, in een beperkt geografisch gebied.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #35 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 September 2018 - 13:06

En daardoor is  juist de Triple uitstekend geschikt voor ts zijn ouders, die neem ik aan in Nederland wonen, ben je voor weinig klaar zonder ge programmeer van unicable lnb en ontvangst van een beperkt frequentie bereik zoals je zelf aangaf 


Edited by Sagitarius, 13 September 2018 - 13:06.

73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #36 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 13 September 2018 - 13:46

Ik heb dat nu ook (met nog net voldoende regenreserve door het gebruik buiten de footprint), en heb nog 2 inputs via de GSO voor if-all-else-fails. 

 

Het heeft als nadeel dat je 4 kabels naar binnen moet trekken, terwijl de unicable setup maar 1 kabel nodig heeft. "Elk voordeel heb zu'n nadeel", riep er ooit iemand... ;)

 

Ik wil na mijn verhuizing ook over naar unicable, ze kennen hier geen "loze buizen" systeem, dus kabels worden buiten op de muur gespijkert en daar waar nodig wordt een gat geboord om ze binnen te krijgen, wat geen gezicht is, ik wil dus zoveel mogelijk gebruik maken van de in de muur aanwezige kabel naar elke kamer.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #37 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 September 2018 - 16:08

Tja zo heeft ieder zijn afweging, hier op dat gebied geen enkele beperking, bij de bouw van mijn huis 20 jaar terug heb ik dat gelijk goed aangepakt, een grote tyleen slang van mijn stenen schuur (waarop mijn schotels staan en de switchen lekker droog in de schuur hangen) door mijn tuin heen (die toen nog on ontgonnen was) op 80cm diep naar mijn huis gelegd door de fundering heen onder de vloer door direct achter de tv via een gat in de betonnen vloer, en vandaar weer de nodige kabels zoals utp en coax kabels naar de meterkast waar er weer diverse kabels naar de slaapkamer gaan. Regeren is vooruitzien luid het spreekwoord toch  ;)


Edited by Sagitarius, 13 September 2018 - 16:10.

73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #38 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,593 posts

+1,738
Excellent

Posted 13 September 2018 - 16:34

Als je zelf bouwt en de bouw onder controle hebt dan kan dat ja.

 

Maar niet iedereen heeft die luxe, ze kennen hier het fenomeen meterkast niet, en als ik ander centraal punt zou pakken en zou vragen loze leidingen te voorzien van daar naar elke kamer, dan kijken ze je dom aan met de vraag "wat is dat, een leiding"? Alle kabels gaan hier gewoon zonder pijpje de muur in. :(


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #39 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 September 2018 - 20:30

Dat kan ook gewoon als je huis al opgeleverd is, maar ik had wel een deal met de aannemer Heijmans of hij gelijk wat pijpen door een energie koker die door het hele huis vanuit de meterkast naar boven loopt wilde leggen, een kratje bier doet dan wonderen. :rolleyes: Maar dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk daar heb je gelijk in.


73's

PE1AQZ


Re: Een vraag ( die ik vermoed wel al eens is gesteld ) #40 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,637 posts

+459
Excellent

Posted 14 September 2018 - 05:22

Dat kan ook gewoon als je huis al opgeleverd is, maar ik had wel een deal met de aannemer Heijmans of hij gelijk wat pijpen door een energie koker die door het hele huis vanuit de meterkast naar boven loopt wilde leggen, een kratje bier doet dan wonderen. :rolleyes: Maar dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk daar heb je gelijk in.

Oei, ik ben toevallig werkzaam bij die club maar dan voor een compleet andere afdeling dan de (wegen)bouw ;) maar dat kratje bier aannemen kan tegenwoordig je baan kosten :(


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users