Jump to content


Photo

Test NPO SD kwaliteit.


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

Re: Test NPO SD kwaliteit. #21 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 7 December 2018 - 17:58

99,9 procent ziet het niet en heeft de duurbetaalde alleskunnende led tv toch op de verkeerde instellingen staan...

Re: Test NPO SD kwaliteit. #22 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,267 posts

+691
Excellent

Posted 7 December 2018 - 18:22

En naar een stilstaand plaatje kijken is ook geen echt goed vergelijk... je moet het ook met beweging bekijken...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Test NPO SD kwaliteit. #23 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 7 December 2018 - 22:07

En naar een stilstaand plaatje kijken is ook geen echt goed vergelijk... je moet het ook met beweging bekijken...

Tja een bewegend screenshot is idd duidelijker maar het ging hier om Rocco te laten zien wat het verschil is.

En voor criticasters die steeds maar blijven beweren dat bitrate niets uitmaakt die lopen achter, dit was te lezen in Totaal Tv. 


Ziggo verbetert beeldkwaliteit HD

Ziggo heeft recentelijk de bandbreedte die wordt toegekend aan HD-zenders verhoogd. Dit geldt bij de belangrijkste HD-zenders in het zenderaanbod. Hogere bandbreedte heeft een betere beeldkwaliteit tot gevolg.

Ziggo heeft in de achterliggende periode de bandbreedte van zenders als Discovery HD, FOX HD en National Geographic HD naar ongeveer 11Mbit/s verhoogd. Ook is het kabelbedrijf bij deze zenders gestopt met gebruik van VBR. Dit is een techniek waarbij door de multiplex aan de hand van uitgezonden beelden wordt berekend hoeveel bandbreedte aan een bepaalde zender wordt toegekend. Als de zender minder bewegende beelden toont, wordt de bandbreedte minder. Als er snelle beeldwisselingen zijn, bijvoorbeeld bij sportuitzendingen, dan wordt juist meer bandbreedte gebruikt. Door VBR liep de gemiddeld gebruikte bandbreedte per zender naar tussen de 6 en 8Mbit/s terug.

Meer zenders

Als een zender minder bandbreedte gebruikt dan kan een kabelbedrijf als Ziggo meer zenders op een bepaalde frequentie uitzenden. VBR wordt niet alleen bij kabelbedrijven gebruikt. Ook de Nederlandse satelliettelevisie-aanbieders Canal Digitaal en Joyne gebruiken deze techniek. Ziggo geeft op dit moment de twintig belangrijkste zenders in HD met een bandbreedte van tussen de 10 en 12Mbit/s door. Het kabelbedrijf kan dit doen omdat vorig jaar de overstap van MPEG2 naar MPEG4 gemaakt werd. Concurrent KPN geeft alleen de tien belangrijkste zenders aan klanten met een glasvezelverbinding met een hogere bandbreedte en dus betere beeldkwaliteit door.


 

Edited by Sagitarius, 7 December 2018 - 22:10.

73's

PE1AQZ


Re: Test NPO SD kwaliteit. #24 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 7 December 2018 - 22:45

Totaal TV, dat moet toch eerlijk gezegd net zoveel zeggen als de Telegraaf doet.
Een hoop herrie zonder echte inhoud.

Hou nou toch op met het proberen je gelijk te halen, verdiep je zelf eens in de encoder-techniek in plaats van klakkeloos een verhaal van Totaal TV te geloven en kom dan maar eens terug.
Die opmerking over variabele bitrate is nog maar een heel klein onderdeel van het geheel.

 

De stelling dat meer bandbreedte automatisch inhoudt dat dit resulteert in beter beeld klopt gewoon niet, dat is waar het over gaat, dat Ziggo nieuwe technieken gebruikt en dat daardoor ook meer bandbreedte nodig is om een mooier beeld te verkrijgen snap ik volledig, maar daar gaat het hier niet om.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Test NPO SD kwaliteit. #25 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 7 December 2018 - 23:02

 

Bit rate op de kabel is niet te vergelijken met bitrate op de satelliet. Maar daar heb ik al "eens" wat over geschreven.

Dat klopt wat je schrijft, zie hier het verschil tussen Ziggo NPO1sd en Ziggo NPO1hd, daar kan de satelliet of Digiellende niet aan tippen.

 

attachicon.gifNPO1sd.png

 

attachicon.gifNPO1hd.png

 

 

Daar kan ik dus niks mee een screenshot van 800x450, wat ik dan nodig heb is een 720x576 en 1920x1080, en het liefs ook in bitmap.


My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Test NPO SD kwaliteit. #26 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 8 December 2018 - 03:15

Ik zou het kunnen maken maar ik ga geen tijd steken in iemand die z'n toezeggingen niet waarmaakt.

 

'een rocc099-vrij jaar' ? Heb er weinig van gemerkt.



Re: Test NPO SD kwaliteit. #27 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,635 posts

+459
Excellent

Posted 8 December 2018 - 09:32

 

 

Bit rate op de kabel is niet te vergelijken met bitrate op de satelliet. Maar daar heb ik al "eens" wat over geschreven.

Dat klopt wat je schrijft, zie hier het verschil tussen Ziggo NPO1sd en Ziggo NPO1hd, daar kan de satelliet of Digiellende niet aan tippen.

 

attachicon.gifNPO1sd.png

 

attachicon.gifNPO1hd.png

 

 

Daar kan ik dus niks mee een screenshot van 800x450, wat ik dan nodig heb is een 720x576 en 1920x1080, en het liefs ook in bitmap.

 

Als je even goed had gekeken had je gezien dat het niet om het plaatje ging maar de inhoud, ofwel het verschil in de bitrate.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Test NPO SD kwaliteit. #28 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 8 December 2018 - 09:57

 

 

Bit rate op de kabel is niet te vergelijken met bitrate op de satelliet. Maar daar heb ik al "eens" wat over geschreven.

Dat klopt wat je schrijft, zie hier het verschil tussen Ziggo NPO1sd en Ziggo NPO1hd, daar kan de satelliet of Digiellende niet aan tippen.

 

attachicon.gifNPO1sd.png

 

attachicon.gifNPO1hd.png

 

 

Daar kan ik dus niks mee een screenshot van 800x450, wat ik dan nodig heb is een 720x576 en 1920x1080, en het liefs ook in bitmap.

 

Dat heb ik geprobeerd om dit in zijn volle omvang hier te plaatsen, maar de board sw gaat dan steigeren dus heb de resolutie aan moeten passen met Irfanview, dat neemt niet weg dat sd altijd nog veel beter is als bij Diggitenne als je de avg (averidge) bitrate van de bitrate viewer in de screenshots bekijkt.


Edited by Sagitarius, 8 December 2018 - 10:00.

73's

PE1AQZ


Re: Test NPO SD kwaliteit. #29 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 8 December 2018 - 10:03

Dit soort discussies hebben met Rocco99 absoluut geen zin! Je kunt gelijk/bewijs hebben wat je wil, aannemen doet hij absoluut niets. Dit is ook de reden waarom steeds minder leden op zijn vragen/eisen reageren...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Test NPO SD kwaliteit. #30 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 December 2018 - 11:02

Ziggo heeft helemaal geen aanleiding om efficiënte (dure...) encoders aan te schaffen zolang ze nog omkomen in de bandbreedte op de kabel. Dat is op de satelliet wel anders. Zolang ik nog een SNR zie van bijna 40 dB, kan de bandbreedte (met hogere bits-per-symbol modulaties) nog minstens twee keer verdubbeld worden. QAM128 is nu standaard, QAM256 is de max van DVB-C, maar met DVB-C2 kun je tot theoretisch tot QAM4096 gaan. Dat is wel erg veel, maar 512 of 1024 moet zeker te halen zijn bij zo'n SNR.

 

Op de satelliet zit je nu op 12-16 dB SNR (afhankelijk van schotel en weer). De bitrate is dan theoretisch dus nog te verdubbelen, maar dan is alle reserve weg, dat kun je de gewone gebruiker niet aandoen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Test NPO SD kwaliteit. #31 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 December 2018 - 11:03

En ik wens iedereen niet zozeer een rocco99-vrij jaar, maar wel een "troll"-vrij jaar toe!


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Test NPO SD kwaliteit. #32 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 17 December 2018 - 02:04

@erik: je bedoelt de hele familie erbij ? :P




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users