Jump to content


Photo

VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 13 December 2018 - 15:58

Mijn ontvanger VU+ Solo-2

Mijn OpenPli: versie 4 , datum 10-12-2018

 

Ik heb de nieuwe Dual Band Wireless USB adapter gekocht, maar merk dat er in OpenPli nog geen drivers voor zijn.

Mijn leverancier zegt dat deze in de toekomst wel zal komen en moet ik wachten, echter ik wacht al een tijdje.

Hij zegt zelf dat hij in versie 7 en 7 heeft getest, maar het werkte (nog) niet

Oude USB adapters werden in mij Solo2 herkend, echter ik nu wil in mijn VU+ box de nieuwe gevoelige en snellere VU+ USB adapter hebben.

 

Bij wie moet ik aankloppen ?

Of moet ik soms terug naar de originele VU+ firmware? Ik ga ervan uit dat de VU+ fabrikant er voor zorgt dat VU+ USB adapters werken

Maar vraag me af of dat wel kan nu ik OpenPli erop heb gezet

 

Kan in mijn huis ook overal gaten gaan boren en een lange kabel trekken, grrrr!!



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #2 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 13 December 2018 - 16:11

Even hier lezen...

https://forums.openp...t-niet-herkend/


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 December 2018 - 18:32

Los daarvan, OpenPLi 4 is al een jaar end-of-life, daar gaat nooit meer iets nieuws in komen.

 

Wifi drivers is een continue probleem, en quasi onoplosbaar met de hoeveelheid verschillende kernel versies, kernel configuraties, en chipsets die helemaal niet door welke kernel dan ook ondersteund worden. Ik ben al weken bezig met het alleen maar in kaart brengen van wie nu werkelijk wat ondersteund en waarom.

 

Punt is ook dat je leverancier je iets verkocht heeft dat niet werkt, waarvan die leverancier weet dat het niet werkt, en dat valt bij mij in de categorie "belazerd zijn". Eerst kijken wat er ondersteund wordt, en dan iets kopen dus.

 

Ook nog even een punt van aandacht: lang niet alle drivers zitten in de kernel, maar worden als kernel modules gebouwd. Die moet je dus eerst installeren.

 

En dan als laatste: wat denk je op te schieten met een snellere verbinding? Wifi is een shared medium, waarbij de snelheid van het hele accesspoint wordt geschaald naar het toestel met de traagste verbinding. Hangt er een iphone van iemand die op het toilet zit, dan kan het hele accesspoint best inzakken naar een paar mbps... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 December 2018 - 18:34

Als je met een commandline overweg kunt, log eens in op de box, en doe eens

lsusb

zonder de stick te hebben aangesloten.

 

Prik dan de stick er in, doe het nog een keer, en post hier het USB ID van de stick (de waarde die er bij gekomen is in de lijst). Dan weten we in ieder geval over wat we het hebben.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #5 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 13 December 2018 - 23:29

@WanWizard

Met welk programma kan ik via RS232 commando's typen naar de VU+ solo2 ?

Mits ik uiteraard met een RS232 kabeltje heb verbonden



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 December 2018 - 23:34

Waarom zou je dat via RS232 willen? 

 

Sluit een netwerk kabel aan, of gebruik je wel werkende oudere USB adapter, en gebruik telnet (of een PC tool als PuTTY) om via het netwerk een verbinding te maken?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 14 December 2018 - 10:34

Misschien wil hij wel z'n modem aansluiten  :D

 

Als er /dev/ttyS* entries zijn kun je die gebruiken, met stty de instellingen doen en dan echo. Dat is standaard Unix, kun je googlen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #8 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 14 December 2018 - 15:22

ik ben van versie 4 afgestapt en heb nu 6.2

met PuTTY en commando isusb gegeven,

antwoord: (vervelend kan geen screenshot laten zien, dan maar typen)

Bus 001 Device 001: ID ld6b:0002

Bus 002 Device 001: ID ld6b:0002

  Bus 003 en 004 idem

Bus 005 Device 001: ID ld6b:0001

  Bus 006 t/m 008 idem



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #9 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 14 December 2018 - 15:28

nu de usb stick erin en met lsusb commando is de eerste regel:

Bus 004 Device 002: ID 0bda:0811

de rest is het zelfde als mij vorig mailtje



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 December 2018 - 19:01

Dat ID is van een Realtek RTL8812BU. Niet beschikbaar in Linux, zie: https://wikidevi.com...ce_IDs_in_Linux

 

Ik lees echter berichten dat de 8812AU driver ook zou werken, en ik denk dat die wel aanwezig is in de image. Probeer eens

opkg update && opkg install rtl8812au

steek daarna de stick er in, en kijk in de output van dmesg of de stick nu herkent wordt, en de driver wordt geladen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #11 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 15 December 2018 - 12:24

Ik zie bij het eerste comando veel voorbij komen.

Helaas bij opkg install rtl18812au zegt hij unknown package cannot install package rtl8812au

Ik heb echt goed gekeken of ik niet een typefout maakte, heb ook hoofdletters geprobeerd en ook nog rtl8812bu



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #12 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 15 December 2018 - 12:27

root@vusolo2:~# opkg update
Downloading http://downloads.pli...arty/Packages.g                                               z.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openpli-3rd-party.
Downloading http://downloads.pli...arty-vusolo2/Pa                                               ckages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openpli-3rd-party-vusolo2.
Downloading http://downloads.pli...all/Packages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openpli-all.
Downloading http://downloads.pli...2el/Packages.gz                                               .
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openpli-mips32el.
Downloading http://downloads.pli...lo2/Packages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openpli-vusolo2.
root@vusolo2:~# opkg install rtl8812au
Unknown package 'rtl8812au'.
Collected errors:
 * opkg_install_cmd: Cannot install package rtl8812au.
root@vusolo2:~#
 



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #13 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 15 December 2018 - 12:32

ik moet er nog even bijzeggen dat ik weer teruggegaan ben naar versie 4

reden is: met mijn abo kan ik niet zoals voorheen P+ en P- en de OK knop doet ook anders.

Als ik ruzie wil krijgen met mijn vrouw dan moet ik vooral versie 6.2 laten staan



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #14 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 15 December 2018 - 12:46

ik moet er nog even bijzeggen dat ik weer teruggegaan ben naar versie 4

reden is: met mijn abo kan ik niet zoals voorheen P+ en P- en de OK knop doet ook anders.

Als ik ruzie wil krijgen met mijn vrouw dan moet ik vooral versie 6.2 laten staan

 

Ik heb zo even niet paraat of deze driver al in versie 4 zit, maar een

opkg update
clear
opkg list rtl*

geeft het betreffende bestand niet?

 

Zo niet dan zou ik toch terug gaan naar 6.2, de driver installeren (zie advies WanWizard) en met de Hotkey https://wiki.openpli.org/Hotkey je AB zo inrichten als je wilt.


Edited by 40H3X, 15 December 2018 - 12:48.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 December 2018 - 12:58

De rtl8812au driver zit niet in 6.2, het is een out-of-tree driver ( = geen linux kernel support).

 

Ik heb pas recent een berg fixes toegevoegd voor wifi drivers, en die zitten in 7.0-rc:

-rw-r--r-- 2 build build 702578 Nov 25 12:54 vusolo2/kernel-module-8812au-3.13.5_5.1.5-r0.0_vusolo2.ipk

maar ik ben er nog lang niet klaar mee.

 

Wifi drivers is een enorme ellende door de inmiddels 18 verschillende kernel versies die we moeten ondersteunen (van 3.2 tot 4.19) waardoor je minstens 3 verschillende versies van source moet hebben mappend op 3 verschillende kernel API's, en voor drivers die wel in de kernel zitten is de kernel defconfig voor elke box zowat random, die moeten allemaal nog gelijk getrokken worden.

 

En als dat gebeurd is moeten er stub packages worden, zodat je ze van uit het plugin menu kunt installeren (zoals dat nu ook voor dvb drivers kan).

 

Al met all zeker een maand werk, dus ik verwacht niet dat dit voor OpenPLi 8 rond is...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,638 posts

+459
Excellent

Posted 15 December 2018 - 13:49

ik moet er nog even bijzeggen dat ik weer teruggegaan ben naar versie 4

reden is: met mijn abo kan ik niet zoals voorheen P+ en P- en de OK knop doet ook anders.

Als ik ruzie wil krijgen met mijn vrouw dan moet ik vooral versie 6.2 laten staan

Dat gedoe met de knoppen en de opmerking dat het te maken heeft met een abo (????)  snap ik even niet.

Los daarvan zijn is het gedrag van de knoppen in te stellen via het menu, ik meen ergens iets met de 'Neutrino manier van zappen' of iets dergelijks.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #17 Hans-A

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 15 December 2018 - 17:46

@40H3X

@Wanwizard

 

Ik ben naar versie 7.0 gegaan

Heb gedaan wat Wanwizard schreef om een driver te installeren.

Heb daarna gekeken of de driver er in zit volgens 40H3X

resultaat hieronder:

root@vusolo2:~# opkg list rtl*
rtl8189es - 1.0-r0.0 - Ralink 8189es v1.0
 Ralink 8189es v1.0.
rtl8192cu - 4.0.2-9000.0 - Driver for Realtek USB wireless devices
 Driver for Realtek USB wireless devices.
rtl8192eu - 1.0-r0.1 - Driver for Realtek USB wireless device 8192eu
 Driver for Realtek USB wireless device 8192eu.
rtl8723bs - 4.4.1-3.13.5-r0.0 - Driver for Realtek 8723BS wireless/bluetooth devices
 Driver for Realtek 8723BS wireless/bluetooth devices.
root@vusolo2:~#
 

zoals is te zien: de driver zit er niet bij.

De led op de USB adapter brandt ook niet en in het menu Netwerk van de solo2 vind ik hem ook niet

 

Wat ik ga doen: de USB adapter terugsturen naar Asat

en mijn VU+ van een rechtstreekse kabel voorzien of een aparte Wifi adapter, of hoe zoiets ook heet.

 

Ik wil iedereen maar vooral WanWizard bedanken voor de goede en voor mij leerzame raadgevingen.

Ik heb begrepen dat het een "pokkewerk"is om OpenPli up to date te houden en wil daarvoor de ontwikkelaars hartelijk danken voor hun inzet.

 

Ik zal een donatie doen!!  (even zoeken hoe dat gaat)

 

Hartelijke groet,  Hans



Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 December 2018 - 21:51

Ik zie ook geen "rtl" in "kernel-module-8812au"?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #19 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 16 December 2018 - 09:30

Als je een “echte” tijdloze optie zoekt, kies dan voor een “wireless bridge” , ik gebruik een TL-WR841N/ND v8 met de firmware van Gargoyle (een open source cloon van OpenWRT) van onder de 20€

https://wiki.openpli...Wireless_Bridge

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ Dual Band Wireless USB 2.0 Adapter #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 16 December 2018 - 10:54

Dat ID is van een Realtek RTL8812BU. Niet beschikbaar in Linux, zie: https://wikidevi.com...ce_IDs_in_Linux

 

Ik lees echter berichten dat de 8812AU driver ook zou werken, en ik denk dat die wel aanwezig is in de image. Probeer eens

opkg update && opkg install rtl8812au

steek daarna de stick er in, en kijk in de output van dmesg of de stick nu herkent wordt, en de driver wordt geladen.

 

Stom van mij... ik nam aan dat je de module naam begon met rtl en daar ging het fout (assumption is the mother of all...).

 

Na ja @Hans-A  als je onder OpenPLi 7 zit  vanuit het menu -plugins groene knop (download plugins) en hier 5e van boven de 8812au selecteren en installeren of met telnet

 opkg update && opkg install kernel-module-8812au*

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users