Jump to content


Photo

Mutant 51HD


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Orlandosa

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 21 December 2018 - 18:39

Gegroet forumleden ;-)

 

Heb me net een nieuwe Mutant 51HD aangeschaft, met een DVB-S2X en DVB C/T2 en Hard Disk.

 

Nu zie ik bij downloads dat er diverse images zijn. Bij de "stable releases" kan ik kiezen tussen usb.zip en multiboot.zip. Ik weet niet meteen het verschil en dus ook niet welke ik (als beginneling) beter kan kiezen. Iemand suggesties?

 

Tweede vraagje. Ik heb hier ook een CI+ module van Telenet (gebruikte ik vroeger voor de tv in de keuken). Als ik goed geïnformeerd ben, kan ik die ook in de HD51 werkende krijgen, maar heb ik daarvoor een ci+ helper plugin nodig. Niet meteen met de search functie gevonden waar ik die kan halen. Ook een woordje uitleg over hoe dit te installeren (of een link daarnaartoe) zou voor mij heel welkom zijn.

 

In ieder geval al bedankt voor de eventuele antwoorden.

 

Orlans



Re: Mutant 51HD #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 21 December 2018 - 19:20

Gefeliciteerd!

 

Er zijn een aantal boxen die een interne eMMC kaart hebben in  plaats van flash, met daarop meerdere boot partities (te vergelijken met dual boot op een PC). De HD51 is er daar een van. Voor deze partities heb je de multiboot image nodig.

Heb je daar geen behoefte aan, dan kun je gewoon de USB versie gebruiken. Je kunt later altijd nog wisselen, via de "flash image" optie uit het menu.

 

CI+ helpers zijn buitengewoon illegaal, een aantal merken heeft die inderdaad gehad, maar die zijn allemaal teruggetrokken na (dreiging met) rechtzaken door het CI consortium. 

 

Wij hebben voorstellen gedaan om een oplossing te maken ala softcam, dus software van de helper splitsen van het CI certificaat, maar tot op heden heeft niemand die willen maken, zodat we ook geen enkele fabrikant kunnen overtuigen om hun drivers te voorzien van de correcte API.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mutant 51HD #3 Orlandosa

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 December 2018 - 00:08

Bedankt WanWizard, dat is me dus meteen duidelijk.

 

Wat die CI-module betreft - die is gewoon legaal aangekocht, wist niet dat je die niet in combinatie met een DVB C-tuner kan gebruiken, om zo de legale zenders waarop ik geabonneerd ben te bekijken.

 

Dus kan ik - met andere woorden - niet via de Mutant kabel-tv kijken ? Wat is dan de functie van zo'n kabeltuner, of is die enkel voor de Nederlandse markt bedoeld ?


Edited by Orlandosa, 22 December 2018 - 00:09.


Re: Mutant 51HD #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 22 December 2018 - 00:25

Wat die module betreft, zoals de Engelsen zeggen, "it depends".

 

Je hebt 3 smaken modules: CI modules, CI+ modules, en CI+ modules waarvan de "+" feature niet geactiveerd is.

 

De eerste en de laatste doel het gewoon prima in de box. De middelste, de CI+ module, niet, omdat het nu juist de bedoeling van die + is dat je als gebruiker geen enkele controle over de content hebt. De + kan je verbieden op te nemen, een opname terug te spoelen, reclame in een opname over te slaan, een opname te beperken tot een aantal dagen etc. Allemaal reden waarom je nu juist een open box gekocht hebt in plaats van de box van de provider zelf.

 

Om CI+ te laten werken heb je een digitaal certificaat nodig (soortgelijk aan wat https gebruikt in je browser), en die worden door het CI consortium uitgegeven aan specifieke modellen en software versies van fabrikanten die voldoen aan de CI+ standaard. En daar zijn rigoreuze testen voor. Open software gaat daar nooit aan voldoen. Die CI helper was een progammaatje waarin een gestolen certificaat van een of andere box zat. 

 

Voor zover ik zijn de kabel netwerken van Liberty Media over (of over aan het gaan) naar CI+ modules, en dan gaat het dus niet werken. Dat is zo voor Telenet in Belgie, maar ook voor Ziggo in Nederland (tenzij je nog een oude werkende smartcard hebt). 

 

Bij Telenet zijn alleen de volgende zenders niet versleuteld:

ActuaTV
Arte Belgique
BBC World
BX1
Canvas
CNBC Europe
CNN
één
France 3
Ketnet
TV5 Monde
TVE

Voor compleetheid: M7, het moederbedrijf van TV Vlaanderen en Canal Digitaal, gebruikt modules waarvan de + (nog) niet is geactiveerd, voor de satteliet werkt het dus allemaal nog wel.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mutant 51HD #5 Orlandosa

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 December 2018 - 00:41

De middelste, de CI+ module, niet, omdat het nu juist de bedoeling van die + is dat je als gebruiker geen enkele controle over de content hebt. De + kan je verbieden op te nemen, een opname terug te spoelen, reclame in een opname over te slaan, een opname te beperken tot een aantal dagen etc. Allemaal reden waarom je nu juist een open box gekocht hebt in plaats van de box van de provider zelf.

 

 

Ook dat is weer nieuws voor mij. Nochtans heeft de provider niet die controle wanneer ik diezelfde ci+ module in mijn LG en Philips android tv's gebruik - in combinatie met een usb-stick. Daar kan ik wel mee opnemen, pauzeren enz.

 

Nog straffer, op hun website leggen ze zélf uit hoe je dit moet doen :)

 

 

 

 


Edited by Orlandosa, 22 December 2018 - 00:42.


Re: Mutant 51HD #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 22 December 2018 - 00:53

Ho, halt, stop. ;)

 

Het feit dat je provider je een CI+ module in de maag splitst wil nog niet zeggen dat ze de + features ook gebruiken. Punt is dat de + vereist dat het toestel waarin je de module gebruikt CI+ gecertificeerd moet zijn, en dus een CI client certificaat moeten hebben. En je TV's hebben dat.

 

Dat is nog het vervelendst van alles. M7 heeft die + in de module nog niet geactiveerd, dat hadden de anderen ook kunnen doen. Hadden ze card-sharing kunnen blokkeren maar de hardware keuze vrij kunnen laten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mutant 51HD #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 22 December 2018 - 09:35

En het is wel degelijk zo dat bij Ziggo (ex-UPC gebied, waar men de Nagravision CI+ module moet gebruiken), bepaalde zenders restricties opleggen. Ik heb van bekenden van mij vernomen dat bijvoorbeeld Discovery met bepaalde programma's niet is door te spoelen of op te nemen de eerste keer dat een programma uitgezonden wordt.

 

Op een open ontvanger is zoiets natuurlijk never nooit niet af te dwingen en dus krijgen die geen CI+ certificaat, zo simpel is het.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Mutant 51HD #8 Orlandosa

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 December 2018 - 10:44

Intussen is er mij een andere oplossing aangereikt.

 

Blijkbaar (moet het nog uittesten, heb hem uitgeleend gekregen van een kennis) kan je via een andere "cam" de gewone digitale zenders (niet de aparte betaalpacks) wél werkende krijgen in open boxen.

 

Toch zonde allemaal dat het allemaal via via moet, want ik denk niet dat ik iets verkeerd doe :))

 

Mijn bedoeling was gewoon de Telenet digicorder, die nu met mijn vu+ zero naast de 4K staat - naar de slaapkamer te verhuizen en in de living één bakje te hebben om zowel van kabel als satelliet te kunnen opnemen.

 

Niks illegaals dus.


Edited by Orlandosa, 22 December 2018 - 10:47.


Re: Mutant 51HD #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 22 December 2018 - 11:26

Ja dat is een bekend probleem waar wij ons al jaren erg druk over maken.

 

Omdat bepaalde lui niet de gewone kosten willen betalen voor het kijken naar televisie èn omdat bepaalde andere lui daar in duiken en het "gratis" aanbieden, zijn de providers gedwongen steeds strakkere beveiliging van hun content toe te passen, tot op het punt waar wij als goedwillende consumenten er last van krijgen. En ons, ik wil niet zeggen dwingt, maar wel aantrekkelijk maakt, om dan ook maar de illegale weg te gaan bewandelen. Maar ik geef daar dus niet de providers de schuld van, maar die lui nergens voor willen betalen.


Edited by Erik Slagter, 22 December 2018 - 11:26.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Mutant 51HD #10 Orlandosa

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 December 2018 - 12:17

Mijn last post, vanwege de restrictie op vijf posts voor nieuwe leden :(((

 

 

Als je weet dat in de meeste Telenet-packs (tv, internet en phone) ook de huur van de digicorder (door het gebrek aan vrije hardware keuze) verplicht inbegrepen is, dan is de provider ook mede schuldig.

 

Zo betaal je in Vlaanderen voor een digicorder (die ongeveer 3 jaar normaal werkt) per maand 9,20 euro huurgeld. Maak de rekensom = 36 x 9,20 = 331 euro. Logisch dus dat ze liever niet hebben dat je een eigen box gebruikt ;-)

 



Re: Mutant 51HD #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 22 December 2018 - 12:51

Ja dat is inderdaad ook misdadig, gedwongen koppel-afname. En dat terwijl het technisch totaal niet nodig is.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Mutant 51HD #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 22 December 2018 - 17:21

Mijn last post, vanwege de restrictie op vijf posts voor nieuwe leden :(((

 

Valt wel mee hoor, na 5 posts ben je ook gelijk "nieuw lid" af. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mutant 51HD #13 Orlandosa

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 22 December 2018 - 20:12

En blij part of the family te zijn :)



Re: Mutant 51HD #14 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,528 posts

+140
Excellent

Posted 2 February 2019 - 17:45

Gegroet forumleden ;-)

 

Heb me net een nieuwe Mutant 51HD aangeschaft, met een DVB-S2X en DVB C/T2 en Hard Disk.

 

Nu zie ik bij downloads dat er diverse images zijn. Bij de "stable releases" kan ik kiezen tussen usb.zip en multiboot.zip. Ik weet niet meteen het verschil en dus ook niet welke ik (als beginneling) beter kan kiezen. Iemand suggesties?

 

Tweede vraagje. Ik heb hier ook een CI+ module van Telenet (gebruikte ik vroeger voor de tv in de keuken). Als ik goed geïnformeerd ben, kan ik die ook in de HD51 werkende krijgen, maar heb ik daarvoor een ci+ helper plugin nodig. Niet meteen met de search functie gevonden waar ik die kan halen. Ook een woordje uitleg over hoe dit te installeren (of een link daarnaartoe) zou voor mij heel welkom zijn.

 

In ieder geval al bedankt voor de eventuele antwoorden.

 

Orlans

Ik heb nu sinds een maand ook een HD51. Mijn vraag is hoe bevalt jou die  DVB-S2X tuner? Ik heb er namelijk een gewone in zitten de DVB-S2 en een DVB-C/T2.

Ik draai nu openAtv Multiboot 1 en multieboot 2 heb ik OpenPli 7.0.



Re: Mutant 51HD #15 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,051 posts

+56
Good

Posted 2 February 2019 - 19:53

De DVB-S2x tuner is alleen interessant als je de satellieten 5.0West (Franse en Italiaanse zenders), 12.5West (Italiaanse zenders) en op mogelijk termijn ook de 4.8Oost (Russisch).

 

Mocht je deze posities niet hebben is een DVB-S2x tuner niet interessant.. De tuner reageert verder net zo goed als bij een DVB-S2 tuner.. en ben er zelf zeer tevreden over. 


Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: Mutant 51HD #16 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,528 posts

+140
Excellent

Posted 2 February 2019 - 22:07

De DVB-S2x tuner is alleen interessant als je de satellieten 5.0West (Franse en Italiaanse zenders), 12.5West (Italiaanse zenders) en op mogelijk termijn ook de 4.8Oost (Russisch).

Mocht je deze posities niet hebben is een DVB-S2x tuner niet interessant.. De tuner reageert verder net zo goed als bij een DVB-S2 tuner.. en ben er zelf zeer tevreden over.

Oké, maar is het niet zo dat je meerdere programma's kunt opnemen ( bekijken) via de zelfde transponder.
Ik had altijd een DM8000 vandaar mijn vraag. Met bekijken bedoel ik via tablet of telefoon.

Edited by Loui (PD1LOI), 2 February 2019 - 22:08.


Re: Mutant 51HD #17 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,246 posts

+691
Excellent

Posted 2 February 2019 - 22:28

Dat gaat ook met gewone tuners.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Mutant 51HD #18 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,528 posts

+140
Excellent

Posted 2 February 2019 - 23:00

Dat gaat ook met gewone tuners.

Oké dat snap ik, maar ik las ergens dat je met een multistream tuner meer aan kon koppelen bijvoorbeeld ontvanger boven een in de garage! ik noem maar iets. Of hoe werkt dit dan? Of zit ik er naast.

Re: Mutant 51HD #19 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,051 posts

+56
Good

Posted 2 February 2019 - 23:16

Heb je al op de Wiki gekeken? https://wiki.openpli.org/Multistream

 

Ik vermoed dat je in de war bent met Unicable: https://wiki.openpli...Unicable_/_Jess

 

Maar... Als ik het goed begrijp wil je op 1 plek de ontvanger neer zetten... en in de garage ook TV kijken...

Dan is het heel simpel. Zet in de woonkamer je ontvanger neer met meerdere tuners.. en op plek 2 (Kan slaapkamer, Garage of wat dan ook) een ontvanger met alleen een UTP kabel. Dan kun je met de Fallback tuner principe, naar de diverse zenders kijken welke je dan vanaf de woonkamer ontvanger ophaalt.

 

Zie: https://wiki.openpli...remote_receiver


Edited by Rick Hunter, 2 February 2019 - 23:21.

Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: Mutant 51HD #20 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,528 posts

+140
Excellent

Posted 3 February 2019 - 09:11

Heb je al op de Wiki gekeken? https://wiki.openpli.org/Multistream

 

Ik vermoed dat je in de war bent met Unicable: https://wiki.openpli...Unicable_/_Jess

 

Maar... Als ik het goed begrijp wil je op 1 plek de ontvanger neer zetten... en in de garage ook TV kijken...

Dan is het heel simpel. Zet in de woonkamer je ontvanger neer met meerdere tuners.. en op plek 2 (Kan slaapkamer, Garage of wat dan ook) een ontvanger met alleen een UTP kabel. Dan kun je met de Fallback tuner principe, naar de diverse zenders kijken welke je dan vanaf de woonkamer ontvanger ophaalt.

 

Zie: https://wiki.openpli...remote_receiver

Oke nu snap ik het beter. Bedankt voor de uitleg.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users