Jump to content

Photo

Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital

• Please log in to reply
34 replies to this topic

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #21 littlesat

• PLi® Core member
  • 49,740 posts

+543
Excellent

Posted 11 January 2019 - 08:53

Op een vu solo 2 moet je een speciale patch downloaden wil dit werken... er is hierover al eens een draadje langsgekomen maar ik kan die ff met een iPhone niet makkelijk vinden.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #22 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 45,388 posts

+499
Excellent

Posted 11 January 2019 - 10:03

Close but no cigar. De Solo2 heeft "iets" met doorlussen van de twee tuners. Dit kan alleen in de "verkeerdom" volgorde (aansluiten op "B" en dan "A" aanhaken). Met een patch kun je dat omdraaien, maar is niet noodzakelijk om het te laten werken.

Echter, zolang je niet aan het doorlussen bent, is dit helemaal niet relevant, dan zijn het gewoon twee tuners (kan ik uit eigen ervaring zeggen).

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E/9E/4.8E/0.8W/5W via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
* Ziggo digital cable TV (FTA)
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #23 littlesat

• PLi® Core member
  • 49,740 posts

+543
Excellent

Posted 11 January 2019 - 11:39

Ik zat er eraan te denken dat als je een kwadrant al beschikbaar had op tuner A bijvoorbeeld en je start een opname op B en je hebt dat kwadrant al op A dat hij doorlust... Maar misschien moet ik niet zover denken ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #24 Baadd

• Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 11 January 2019 - 11:45

Mijn satelliet-kennis is beperkt (digitale elektrotechnicus met veel IT-ervaring) dus heb wat moeite met "kwadranten" in dit verband  :) Is dat een andere term voor de mate van polarisatie van het signaal??

Ik ga morgen trouwens nog wel even "het dak op" - ik zag dat de tie-wrap die de coax-kabels aan de arm van de schotel bonden, los gegaan is. Misschien is daardoor meer druk op de LNB gekomen waardoor deze iets gedraaid is?

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #25 WanWizard

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 49,517 posts

+873
Excellent

Posted 11 January 2019 - 12:14

Een standaard LNB heeft twee frequentie bereiken (hoog en laag) en twee polarisaties (horizontaal en verticaal). Waaruit volgt dat er altijd maar een kwart selecteerbaar is: H/H, H/V, L/H of L/V. Vandaar de term "kwadrant".

Currently in use: VU+Duo 4K (2xFBC S2), Amiko Viper T2C (T2), SAB Alpha Triple HD (S2+T2), Zgemma H3.T2C (T/C), Zgemma H6 (fallback), VU+Zero (fallback)

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

note: I do not provide support via PM !

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #26 Baadd

• Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 11 January 2019 - 13:16

Aha! Weer wat geleerd!

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #27 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 45,388 posts

+499
Excellent

Posted 11 January 2019 - 19:34

De term ziet er even complex uit, maar scheelt veel schrijfwerk, je zult 'm hier en daar nog wel tegenkomen ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E/9E/4.8E/0.8W/5W via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #28 Baadd

• Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 12 January 2019 - 14:04

Trouwens, het selecteren van het juiste kwadrant van een LNB - wordt dat met het disecq-signaal gedaan?

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #29 WanWizard

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 49,517 posts

+873
Excellent

Posted 12 January 2019 - 14:14

Nee.

De polarisatie van een LNB schakelt op spanning (voltage). 12.5v tot 14.5v geeft vertikale, en 15.5 to 18v geeft een horizontale polarisatie. Een 22KHz signaal wordt gebruikt voor de selecttie van het fequentie bereik, hoog als het er is, laag als het er niet is.

DiseqC is een een protocol voor switches en rotors (er zijn verschillende versies die verschillende mogelijkheden hebben), zie https://en.wikipedia.org/wiki/DiSEqC voor een mooi overzicht.

Currently in use: VU+Duo 4K (2xFBC S2), Amiko Viper T2C (T2), SAB Alpha Triple HD (S2+T2), Zgemma H3.T2C (T/C), Zgemma H6 (fallback), VU+Zero (fallback)

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #30 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 45,388 posts

+499
Excellent

Posted 12 January 2019 - 14:36

Tenzij je een multiswitch en quattro LNB's hebt, dan doet de switch het schakelen, met DiSEqC. Maar het overgrote deel van de gebruikers heeft dat niet.

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #31 WanWizard

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 49,517 posts

+873
Excellent

Posted 12 January 2019 - 14:44

Uiteraard, een Quattro heeft aparte outputs voor H/H, H/L, V/H en V/L, dus die hoeft niet zelf te schakelen... ;)

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #32 Baadd

• Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 12 January 2019 - 16:15

Interessant!

Kunnen jullie mij verwijzen naar een boek/epub/pdf/website waar de techniek achter het e.e.a. beschreven wordt? Ik ben bijvoorbeeld ook in meer detail benieuwd hoe heel de encryptie van het e.e.a. werkt (dat ik met mijn CD kaartje ook de CD kanalen kan zien).

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #33 WanWizard

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 49,517 posts

+873
Excellent

Posted 12 January 2019 - 16:32

Weet waar je aan begint. :)

DiseqC specs: https://www.eutelsat...ort/diseqc.html

DVB-CA primer: http://www.cs.sjsu.e...ho/projhtml.htm (staat ook een PDF)

Ook: https://www.dvb.org/standards en de betreffende ETSI documenten. En veel is onder NDA, en dus lastig te vinden...

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #34 Baadd

• Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 12 January 2019 - 16:48

Bedankt!

Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #35 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 45,388 posts

+499
Excellent

Posted 13 January 2019 - 13:27

Over de encryptie (of eigenlijk CA - Conditional Access) zul je heel weinig officieels kunnen vinden. Al die documenten zijn "geheim". Maar is wel het een en ander uitgelekt en reverse engineered. De basics kan ik je wel uitleggen als je wilt. Voor het begrip van hoe het werkt, niet hoe je het kunt omzeilen, want dat weet ik óók niet ;)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users